اولین نزول هفتگی دلار 98

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در هفته گذشته موجب آرامش نسبی بازار ارز شد، کاهش نوسانات حواله درهم بود. هفته گذشته درهم نتوانست مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را حفظ کند و بیشتر طول هفته را در کانال ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی سپری کرد. به باور فعالان، به‌نظر می‌رسد، اخلال عرضه درهم در دبی در هفته گذشته برطرف شد و سوداگران نیز تقاضای سفته‌بازی خود را کاهش دادند. این دسته از فعالان که نقش درهم را در معاملات بازار داخلی بسیار اثرگذار می‌دانند، اعتقاد دارند در هفته جاری نیز دلار بیش از هر عاملی از نوسانات ارز همسایه اثرخواهد گرفت. به گفته آنها، پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد صرافی‌ها می‌توانند درهم را در دبی تحویل متقاضیان دهند و ریال آن را در ایران از بانک مرکزی تحویل بگیرند، نرخ برابری درهم به ریال روند معقول‌تری گرفت.

یکی از عوامل دیگری که از نظر فعالان موجب خروج دلار از مسیر افزایشی در هفته گذشته شد، نزدیک شدن به آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی بود. برخی از معامله‌گران معتقدند با شروع فعالیت بازار متشکل ارزی، شرایط معاملات شفاف‌تر خواهد شد و تاثیر نوسان‌گیران در بازار آزاد کاهش خواهد یافت، در نتیجه قیمت بیشتر براساس عوامل بنیادی تعیین خواهد شد. به باور آنها از لحاظ بنیادی حداقل در حال حاضر دلار ظرفیت قیمت‌های بالای ۱۴ هزار تومان را ندارد.براساس آخرین خبرها، در انتهای هفته اولین جلسه هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی نیز تشکیل شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه با تصمیم هیات‌مدیره مقرر شد کلیه صرافی‌های مجاز و بانک‌های عامل از درگاهی که متعاقبا اعلام می‌شود، نسبت به اخذ کد کارگزاری بازار متشکل ارزی اقدام کنند. شنیده‌ها حاکی است که پیمان قربانی، صمد کریمی، امیر هارمونی، یوسف حسن‌پور و محمود شکسته‌بند به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره بازار متشکل ارزی تعیین شده‌اند و نفر آخر به‌عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیت خواهد کرد.

در کنار خبرهای مربوط به بازار متشکل ارزی و افت نوسانات درهم، گروه دیگری از معامله‌گران افت تفاضا را عامل اصلی دانسته‌اند که منجر به تغییر مسیر دلار در بازار داخلی شد. به گفته آنها، در شرایط فعلی بیشتر معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف، تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران از سوی آمریکا هستند. از نظر آنها، اگر ایران بتواند نفت خود را به همین میزان فعلی بفروشد، می‌تواند ارز کافی را برای مقابله با شوک‌های آتی در اختیار داشته باشد.در هفته‌ای که گذشت، بازار سکه نسبت به بازار دلار با افت بیشتری مواجه بود. یکی از مهم‌ترین متغیرها در نوسان کاهشی بیشتر بازار سکه، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اونس طلا ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه در محدوده هزار و ۲۷۰ دلاری قرار گرفته بود، حال آنکه در همان مقطع زمانی پنج‌شنبه ۲ هفته پیش حدود هزار و ۳۰۰ دلاری قرار داشت. به این ترتیب، نزول ۳۰ دلاری اونس طی یک هفته موجب شد که سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه با افت زیادی مواجه شوند. در این میان، نیم سکه و ربع سکه حتی بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

خرید طلای آب شده ممنوع نیست، ولی به ضرر مردم است

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید کنندگان طلا و جواهر تهران معتقد است کسی نمی‌تواند افراد را به نخریدن کالایی مجبور کند؛ اما ورود افراد غیرحرفه‌ای به خرید طلای آب شده همراه با ضرر و زیان برای آنها است.به گزارش «ایسنا» روز پنج‌شنبه اخباری مبنی‌بر ممنوعیت خرید و فروش از سوی عموم افراد برای طلای خام یا آب شده اعلام شد که این خبر با توجه به قوانین تجارت آن‌چنان منطقی به‌نظر نمی‌رسید و از سوی دیگر در ماه‌های گذشته به‌واسطه افزایش ارزش دلار و کاهش پول ملی عموم افراد برای کسب سرمایه خود به خرید شمش طلا و طلای آب شده روی آورده بودند.

حال با این تفاسیر ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان طلا و جواهر تهران  در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه ورود افراد ناآشنا به کیفیت و عیار طلای آب شده به بازار طلا برای آنها بسیار خطرناک است گفت: قانونا نمی‌توان افراد را مجبور به نخریدن کالای خاصی کرد، اما با توجه به اینکه خرید شمش طلا و طلای آب شده نیاز به اطلاعات کارشناسی و فنی دارد پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ضرر و زیان، افراد عادی به خرید این قسم از طلا ورود نکنند.وی بیان کرد: به واحدهای صنفی اعلام شده تا از خرید و فروش طلای آب شده و شمش طلا با افراد عادی که فعالیت صنفی در حوزه طلا ندارند پرهیز شود. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: امید می‌رود عموم افراد به خرید و فروش طلای ساخته شده و مصنوعات طلا بپردازند تا این موضوع عاملی شود که تولید طلا و کسب‌و‌کار این صنف رونق گرفته و کسی دچار ضرر و زیان نشود.

خاطرنشان می‌شود، روز پنج‌شنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار روند کاهش آرام خود را ادامه داد و با افت هزار تومان به قیمت ۴۲۹ هزار تومان رسید. روز چهار شنبه نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار افت هزار تومانی را ثبت کرده بود. به گفته فعالان، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عامل کاهنده در بازار داخلی بود.همچنین محمدولی در مصاحبه‌ای با «ایرنا» به دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ ارز و همچنین میزان تقاضا بی‌تاثیر بر روند قیمت‌ها نیست، اما قیمت طلا و سکه در بازار بیشتر متاثر از قیمت ارز است. رئیس اتحادیه طلا و سکه تهران اواخر سال ٩٧ و ٢٠ روز نخست فروردین ماه را بهترین زمان برای خرید طلا دانست و گفت: فعالان بازار در صورت سرمایه‌گذاری در بازار طلا متضرر نخواهند شد و امیدواریم که سرمایه‌گذاران از خرید طلای آب شده و خام بپرهیزند و به سمت خرید مصنوعات طلا پیش روند.وی وضعیت معاملات در بازار هفته آینده را مورد پیش‌بینی قرار داد و اعلام کرد: با وجود وضعیت کنونی، پیش‌بینی بازار سخت است اما با توجه به وضعیت بازار در دو روز آخر هفته، احتمال ادامه همین روند در بازار هفته آینده بسیار زیاد است که با چنین اتفاقی رونق به بازار باز خواهد گشت.

13 (3)