شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۹ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۷۹

  • عصر جدید

    برخی از مهم‌ترین سناریوهای اقتصادی در باب افق ۲۰۳۰ جهان از خیزش همه‌جانبه هوش مصنوعی و آغاز دور تازه‌‌‌ای از تحولات انقلابی حکایت دارند. برای نمونه گارتنر پیش‌بینی کرده است که تا افق ۲۰۳۰ هوش مصنوعی خواهد توانست علاوه بر امور معمول و قابل پیش‌بینی نظیر بهبود فرآیندهای صنعتی یا تولیدات مصرفی، در حوزه آموزش و بهداشت به حد کمال برسد و در زمینه ساخت‌وساز عملکردی بهتر از انسان داشته باشد. تحقیقات مک‌‌‌کینزی یا ارنست‌اند یانگ نیز گویای پیشرفت حیرت‌‌‌انگیز ساخته‌‌‌های بشری به کمک هوش مصنوعی است؛ تحولی که اثر عمیقی بر اقتصاد کلان، صنعت و تجارت، حوزه خدمات و نیز فعالیت‌‌‌های انسانی خواهد داشت. «باشگاه اقتصاددانان» در این پرونده سعی کرده است به اثرات هوش مصنوعی روی جنبه‌‌‌های مختلف حیات انسانی بپردازد.
  • هوش مصنوعی و اقتصاد کلان

    دکتر رها پوراحمدی/ پژوهشگر اقتصادی
    با گسترش استفاده از پدیده هوش مصنوعی، روزانه شاهد انتشار انبوهی از اخبار و مقالات در صفحات اقتصادی رسانه‌‌‌ها هستیم. بسیاری از تعابیر و مفاهیم اقتصادی و تجاری همچون منحنی فیلیپس، برابری قدرت خرید، تولید ناخالص داخلی، تورم و مدیریت منابع انسانی در معرض تغییرات جدی قرار گرفته و نیاز به تعریف مجدد دارند. با ظهور کسب‌وکارهای اینترنتی، حجم اطلاعات هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌‌‌شود و تحلیل سریع و صحیح این اطلاعات ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین با توسعه کاربرد هوش مصنوعی در اقتصاد، «اقتصاد فضایی» به‌عنوان یک رویکرد جدید در علم اقتصاد مطرح شده است که به مطالعه تخصیص منابع کمیاب در سطح فضا و نیز چالش مکان‌‌‌گزینی فعالیت‌‌‌ها یا عوامل اقتصادی می‌‌‌پردازد.
  • هوش مصنوعی و چاپگرهای سه‌بعدی

    مهندس علی هاشمی باغی/ پژوهشگر حوزه مهندسی صنایع و سیستم‌ها
    گذر از روش‌های سنتی ساخت و تولید و کاهش هزینه‌‌‌ها در تولید انبوه، همواره یکی از چالش‌‌‌های کلیدی بنگاه‌‌‌های اقتصادی فعال در حوزه ساخت و تولید بوده است. در سال‌های اخیر، با معرفی مفهوم توسعه پایدار، تمایل بنگاه‌‌‌ها به استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه‌‌‌ها در کنار افزایش کیفیت محصولات افزایش یافته است. به همین دلیل، فناوری‌‌‌های پیشرفته که به‌اصطلاح Cutting-Edge Technologies نامیده می‌‌‌شوند، مورد توجه ویژه قرار گرفته‌‌‌اند. این فناوری‌‌‌ها به بنگاه‌‌‌ها امکان می‌دهند تا با بهره‌‌‌گیری از فناوری‌‌‌هایی جدید، فرآیندهای تولید خود را بهینه‌‌‌سازی کنند و در عین حال کیفیت محصولات را ارتقا دهند. به‌عنوان مثال، فناوری‌‌‌هایی مانند چاپ سه‌‌‌بعدی، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) می‌‌‌توانند به کاهش هدررفت منابع، افزایش کارآیی و بهبود انعطاف‌‌‌پذیری در تولید کمک کنند.
  • نگاهی به کاربرد هوش مصنوعی در حکمرانی

    نیما شمساپور /فعال اقتصاد دیجیتال
    ساعت ۷ صبح است و زنگ هشدار به صدا درمی‌‌‌آید. ساعت ۸صبح، یک فنجان قهوه می‌‌‌نوشید، اخبار را مرور کرده و ایمیل‌‌‌هایتان را در گوشی چک می‌‌‌کنید. در همین یک ساعت، بارها با هوش مصنوعی (AI) تعامل داشته‌‌‌اید. هوش مصنوعی در همه جوانب زندگی شخصی ما حضور دارد. این فناوری همچنین به طور فزاینده‌‌‌ای توسط دولت‌‌‌ها استفاده می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر