شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۲۳ دنیای اقتصاد

اخبار بازرگانی - روزنامه شماره ۵۹۲۳

  • سایه جنگ بر کریدور هند- اروپا

    دنیای اقتصاد-گروه‌بازرگانی: روند بازتوزیع‌‌‌‌ منابع‌‌‌‌ قدرت و ثروت در اقتصاد سیاسی‌‌‌‌ بین‌الملل سرعت‌‌‌‌ گرفته‌است‌‌‌‌. این تغییر روندها باعث‌شده تا بازنویسی‌‌‌‌ قواعد اقتصاد سیاسی‌‌‌‌ بین‌الملل نیز در دستور قرار گیرد‌‌‌‌. چین‌‌‌‌ و ایالات‌متحده در کانون روند بازتوزیع‌‌‌‌ قدرت و بازنویسی‌‌‌‌ قواعد در اقتصاد سیاسی‌‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌‌ قرار دارند. چین‌‌‌‌ از یک‌‌‌‌ دهه‌پیش‌‌‌‌ در قالب‌‌‌‌ ابتکار کمربند و راه می‌کوشد تا نوعی‌‌‌‌ زنجیره ارزش چین‌‌‌‌محور را در جهان درحال‌توسعه‌‌‌‌ ایجاد کند. ابتکار کمربند و راه چین‌‌‌‌ از سوی غرب و به‌ویژه ایالات‌متحده به‌عنوان یک‌‌‌‌ تهدید ارزیابی شده و مقابله‌‌‌‌ با آن در دستور کار دولت‌‌‌‌ بایدن قرار گرفته‌است‌‌‌‌. دولت‌‌‌‌ بایدن طرحی‌‌‌‌ رقیب‌‌‌‌ را برای مقابله‌‌‌‌ با ابتکار کمربند و راه چین‌‌‌‌ تحت‌عنوان «مشارکت‌‌‌‌ جهانی‌‌‌‌ برای زیرساخت‌‌‌‌ و سرمایه‌گذاری» با حمایت‌‌‌‌ سایر اعضای گروه٧ به‌‌‌‌ پیش‌‌‌‌ می‌برند. در قالب‌‌‌‌ این‌‌‌‌ طرح، زنجیره‌های ارزش کشورهای همسو بیش‌‌‌‌ از گذشته‌‌‌‌ به‌‌‌‌ یکدیگر متصل‌‌‌‌ شده و به‌نوعی‌‌‌‌ بازطراحی‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌شوند. همچنین مسیرهای ترانزیتی‌‌‌‌ و حمل‌ونقل‌‌‌‌ نیز در سرزمین‌‌‌‌های کشورهای دوست‌‌‌‌ جریان پیدا می‌کنند. گروه٧ وعده سرمایه‌گذاری ٦٠٠‌میلیارد دلاری در این‌‌‌‌ ابتکار را داده‌است‌‌‌‌.
  • پایان کار مجوزهای کاغذی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار گفت: تمامی مجوزهای کاغذی باید تبدیل به شناسه یکتا شوند و ماموران حاکمیتی حق ندارند از صاحبان کسب‌وکار مجوز کاغذی بگیرند بلکه نظارت و بررسی‌ها باید برمبنای شناسه یکتا انجام شود. به گزارش روابط‌عمومی مرکز ملی بهبود محیط کسب‌وکار، امیر سیاح اظهار کرد: مهم‌ترین ماموریت ما ایجاد رشد اقتصادی است و در عصر پسانفت، سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی به عهده بخش‌خصوصی است و ما باید هر کاری لازم است را انجام دهیم تا راه سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات، هموار شود.
  • تجارت پررونق تهران- بغداد

    دنیای‌اقتصاد: بیشترین کالاهای صادراتی از استان تهران طی مدت هشت ماه امسال مصنوعات فلزی، چرم و لوازم‌خانگی به ارزش ۵۰۴‌میلیون دلار اعلام‌شده که عمدتا به بازارهای عراق، ترکیه، امارات، پاکستان و آلمان صادر شده‌است. به گزارش «ایسنا» بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) در هشت ماهه امسال صادرات غیرنفتی استان تهران یک‌میلیارد و ۹۱‌میلیون دلار و واردات به این استان هشت‌میلیارد دلار بوده‌است. بر این اساس صادرات استان تهران ۳۳‌درصد و واردات ۱۴‌درصد نسبت به سال‌قبل رشد داشته‌است.
  • وضعیت مبهم قیمت گندم

    دنیای‌اقتصاد: بنا بر اعلام رئیس بنیاد ملی گندمکاران احتمالا قیمت گندم تا پایان هفته آینده اعلام شود. به گزارش «ایسنا» قائم‌‌‌‌‌‌‌‌مقام وزیر کشاورزی ابتدای هفته گذشته اعلام کرد که خبرهای خوبی برای کشاورزان داریم و امیدواریم تا پایان هفته تصمیم‌گیری نهایی اتفاق بیفتد و وزارت جهادکشاورزی قیمت گندم را اعلام کند. با وجود صحبت‌های این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی اما هنوز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال‌زراعی جاری اعلام نشده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر