خانه‌تکانی در پارلمان اقتصاد عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

گروه بازرگانی، بمانجان ندیمی: اتاق بازرگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران روز گذشته میزبان اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها و نمایندگان تشکل‌ها بود. انتخابات هیات‌رئیسه و رئیس اتاق بازرگانی ایران در حالی روز گذشته برگزار شد که ۴۲۴‌نفر از نمایندگان این پارلمان برای تعیین افراد منتخب در اتاق ایران حضور یافتند. کرسی ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با اکثریت قاطع آرا به محسن جلال‌پور رسید. پدرام‌سلطانی، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری و غلامحسین شافعی نیز به ترتیب با اکثریت آرا بر صندلی نواب رئیس تکیه زدند. همچنین حسین پیرموذن به‌عنوان خزانه‌دار و کیوان کاشفی نیز با عنوان منشی در کنار سایر اعضای هیات‌رئیسه قرار گرفتند.


آخرین سخنان رئیس اتاق هفتم

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دوره هفتم برای آخرین بار با قرار گرفتن در جایگاه ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کارهای زیادی روی زمین مانده و امیدواریم آیندگان با توجه خاص به منافع ملی آینده‌ای بهتر از گذشته را برای اقتصاد کشور رقم بزنند. وی ضمن تشکر از هیات‌رئیسه و هیات نمایندگان در دوره هفتم اتاق اظهار کرد: اکنون جلسه انتخابات اتاق ایران است و باید در ابتدا هیات‌رئیسه ناظر بر انتخابات با ملاک سن را انتخاب کنیم. در این هیات‌رئیسه یک رئیس، دو ناظر و یک منشی باید حضور داشته باشند.

غلامحسین شافعی، سه عضو فعلی اتاق بازرگانی ایران شامل محسن خلیلی‌عراقی، اسدالله عسگراولادی و علاءمیرمحمدصادقی را مسن‌ترین افراد حاضر در جلسه روز گذشته خواند که محسن خلیلی‌عراقی کاندیدا نشد و علاء میرمحمدصادقی که پس از وی مسن‌ترین فرد جمع بود به‌عنوان رئیس هیات‌رئیسه ناظر بر انتخابات منصوب شد.

پس از او، فرهاد فزونی و عبدالوهاب سهل‌آبادی به‌عنوان ناظران انتخابات کاندیدا شدند و برای حضور در جایگاه نواب رئیس انتخابات رای آوردند. فاطمه دانشور نیز به‌عنوان منشی این هیات‌رئیسه و بنا به انتخابات هیات نمایندگان در جایگاه قرار گرفت. علاء میرمحمد صادقی پس از قرار گرفتن در جایگاه ریاست، گفت: در این دوره به دلیل زیاد بودن تعداد نامزدهای نواب رئیس، تصمیم گرفتم برای این پست نامزد نشوم؛ اما همیشه حاضرم تجربیاتم را در اختیار همه قرار دهم.


انصراف مهرعلیزاده، انتخاب جلال‌پور

پیش از آنکه نمایندگان برای اخذ رای به طبقه دهم اتاق بازرگانی ایران بروند، زمزمه‌ها حاکی از کاندیداتوری محسن علیزاده و محسن جلال‌پور برای کاندیداتوری ریاست پارلمان بخش خصوصی بود. پس از شروع جلسه و در پی تقاضای هیات‌رئیسه انتخابات دوره هشتم، مبنی‌بر اعلام کاندیداتوری افراد، در ابتدا جلال‌پور و با کمی تاخیر مهرعلیزاده نامزد ریاست اتاق شدند. در ابتدا جلال‌پور در 5 دقیقه به معرفی خود و فعالیت اقتصادی‌اش پرداخت. پس از آن مهرعلیزاده پشت تریبون قرار گرفت و پس از 7 دقیقه صحبت و معرفی خود و سمت‌های اجرایی که تاکنون داشته است، انصرافش را از نامزدی ریاست اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد. پس از آن به تصمیم هیات‌رئیسه انتخابات، کسانی که در زمان اعلام کاندیداتوری مهرعلیزاده نام وی را در تعرفه‌های رای نوشته بودند، می‌توانستند با خط خوردگی، نام جلال‌پور را جایگزین کنند.


رای حداکثری به رئیس اتاق ایران

با انصراف مهرعلیزاده، جلال‌پور بدون رقیب توانست کرسی ریاست اتاق ایران را از آن خود کند. اتفاقی که سابقه تاریخی نیز داشت. نایب‌رئیسی که بر صندلی ریاست نشست. در انتخابات رئیس اتاق، ۳۵۴ نفر به ریاست محسن جلال‌پور مهر تایید زده و وی را به‌عنوان رئیس اتاق هشتم انتخاب کردند. ۵۹ رای، باطله اعلام شد و ۱۰ نفر نیز رای ممتنع دادند.


صف‌آرایی برای نواب رئیس

به گفته بسیاری از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در هیچ دوره‌ای شاهد این تعداد نامزد برای نواب رئیس اتاق نبوده‌ایم. در این دوره در ابتدا 14 نفر برای نواب رئیس کاندیدا شدند. یحیی آل‌اسحاق، غلامحسین شافعی، محسن چمن آرا، مسعود گلشیرازی، پدرام سلطانی، رحیم بنامولایی، شمسعلی ‌هادی‌زاده معلم، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری، یونس ژائله سعدآبادی، سید محمد بحرینیان، محمدرضا قمی، محمدحسین روشنک و حسین طوسی کاندیدای نواب رئیس اتاق بودند که دقایقی پس از اعلام این اسامی روشنک و طوسی نیز انصراف خود را اعلام کرده و انتخابات نواب رئیس نیز با 12 کاندیدا دنبال شد. در نهایت چهار کرسی نایب رئیسی به پدرام سلطانی با 287 رای، مسعود خوانساری با 255 رای، محمدرضا انصاری با 210 رای و غلامحسین شافعی با 147 رای رسید.

در انتخاباتی که روز گذشته در اتاق ایران برگزار شد، حسین پیرموذن با 217 رای به‌عنوان خزانه‌دار برگزیده شد. در حالی که برای این صندلی به جز پیرموذن، ‌ابوالفضل ابراهیمی، جمال رازقی جهرمی و معروف کاندیدا بودند. همچنین برای منشی نیز کیوان کاشفی و عدنان موسی‌پور کاندید بودند که در نهایت کاشفی با 302 رای توانست این کرسی را کسب کند.


زمزمه‌های بدو ورودی

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اتاق بازرگانی ایران از ساعات ابتدایی صبح شاهد رفت و آمد بسیاری از اعضای هیات نمایندگان و نمایندگان تشکل‌ها بود. افرادی که برای تعیین تکلیف هیات‌رئیسه و رئیس اتاق در دوره هشتم در این پارلمان گرد هم آمده بودند. هرچند به خبرنگاران اعلام شده بود که ساعت ۱۰ و نیم در اتاق حضور یابند، اما تعداد معدودی از اصحاب رسانه از ساعات ابتدایی صبح در این پارلمان حضور داشتند که البته هر گونه حضور آنها در بین هیات نمایندگان با ممانعت روبه‌رو می‌شد. تعرفه‌های رای در طبقه همکف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توزیع می‌شد و افراد واجدالشرایط برای رای‌دهی در لابی اتاق ایران تجمع کرده و مشغول خوش‌وبش بودند. هر از گاهی می‌شد از فرم صورت افراد پی برد که بحث انتخابات در بین حضار داغ است. به‌خصوص هنگامی که افراد تازه وارد با مشایعت عده‌ای دیگر به جمع چند نفری نمایندگان می‌پیوستند. زمزمه‌های شنیده شده از چند روز قبل مبنی‌بر کاندیداتوری ریاست اتاق ایران، صبح روز گذشته، پیش از اعلام رسمی کاندیدای این کرسی، در لابی اتاق ایران شدت گرفته بود به‌گونه‌ای که تقریبا می‌شد حدس زد که تنها دو نفر در این کارزار انتخابات ریاست، کاندیدا هستند. این در حالی بود که پیش از این خبر از کاندیداتوری بیش از ۲ نفر به گوش می‌رسید. با نزدیک شدن به زمان رای‌گیری، نه تنها زمزمه‌ها و هیاهوی حاضران در طبقه همکف اتاق شدت بیشتری به خود می‌گرفت؛ بلکه حضور افراد نیز برای مشارکت در انتخابات بیشتر می‌شد به‌گونه‌ای که چند بار برای حضور نمایندگان در طبقه دهم اتاق و شروع جلسه، دعوت به عمل آمد، اما تجمع‌های تشکیل شده در طبقه همکف بی‌اعتنا به اعلام شروع جلسه، به صحبت‌های خود ادامه می‌دادند.


اولین تبریک ریاست اتاق به جلال‌پور

پس از اعلام کاندیداتوری جلال‌پور و انصراف مهرعلیزاده از کاندیداتوری رئیس اتاق ایران، رای‌گیری آغاز شد. هر چند بی‌رقیب بودن جلال‌پور تکیه وی را بر جایگاه ریاست برای همگان مسجل ساخته بود، اما تا شمارش کامل آرا، ریاست او را اعلام نکردند. این در حالی بود که اسدالله عسگراولادی یکی از اولین کسانی بود که پیش از اعلام آرا و اعلام رسمی نام رئیس اتاق ایران، به وی تبریک گفت.


برق شادی در چشمان موافقان

دور از ذهن نیست اگر بگوییم بیشتر افراد حاضر در این جلسه از نتیجه انتخابات رضایت داشتند. به‌گونه‌ای که حتی افرادی که در هیات‌رئیسه اتاق نیز حضور نداشتند به یکدیگر تبریک می‌گفتند، اما در این میان برخی از افراد به‌رغم رضایتی که از نتیجه انتخابات داشتند نگرانی‌هایی نیز در چهره‌شان دیده می‌شد. یکی از فعالان اقتصادی و عضو هیات نمایندگان می‌گفت: افراد انتخاب شده، افرادی خوش فکر و خلاقی هستند، فقط امیدوارم وقت کافی برای رسیدگی به مسائل اتاق را داشته باشند.


رصد انتخابات با حضور خبرنگاران و فعالان اقتصادی

در طبقه هشتم اتاق بازرگانی ایران سالنی برای حضور خبرنگاران در نظر گرفته شده بود که روند انتخابات را می‌توانستند از طریق مانیتور و به‌طور زنده ببینند، اما آنچه در این سالن جالب بود، حضور برخی از فعالان اقتصادی بود که در هیات نمایندگان دوره هشتم نیستند و تنها برای رصد کردن انتخابات در آنجا و در کنار خبرنگاران حضور یافتند.


نخستین وعده رئیس جدید

رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران گفت: برای آمادگی کشور در شرایط بعد از تحریم، دفتر پساتحریم در اتاق بازرگانی دوره هشتم تشکیل می‌شود.

محسن جلال‌پور در حاشیه انتخابات هشتمین دوره اتاق بازرگانی ایران با اعلام این خبر درباره برنامه‌های جدید اتاق گفت: در هشتمین دوره اتاق بازرگانی ایران به‌دنبال اعتلای جایگاه بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق بازرگانی ایران است.

وی در ارتباط با برنامه‌های اتاق بازرگانی ایران در شرایط بعد از رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: برای آماده‌شدن در شرایط پساتحریم دفتر پساتحریم در هشتمین دوره این اتاق راه‌اندازی می‌شود.

رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی به‌عنوان بخش حساس در اقتصاد کشور، افزود: در بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور برنامه‌های ویژه‌ای برای شرایط جدید آن با توجه به کاهش منابع آب خواهیم داشت.

جلال‌پور تصریح کرد: برای بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی در بخش کشاورزی و مدرن‌کردن بخش خصوصی کشاورزی اتاق بازرگانی ایران برنامه‌های مشخصی داشته و در این زمینه ورود می‌کند.

وی افزود: برای رفع تنش‌ آبی‌ها دفتر مطالعات آب اتاق بازرگانی ایران تقویت می‌شود و به بخش کشاورزی و آب به‌عنوان مساله‌ای جدی نگاه می‌شود تا مشکلات آن به‌کمک بخش خصوصی مرتفع شود.


مختصری از جلال‌پور

محسن جلال‌پور در خرداد 1342 در کرمان متولد شد. وی از اعضای کرمانی و فعال اقتصادی با سابقه اتاق بازرگانی ایران است. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در دوره هفتم، ریاست اتاق بازرگانی کرمان، در چهار دوره متوالی، موسس و رئیس انجمن پسته ایران از بدو تاسیس تاکنون، رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، عضو هیات‌مدیره شورای پژوهشی اتاق بازرگانی ایران، عضو نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان برای 5 دوره، عضو هیات‌مدیره شرکت نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت نمایشگاه‌های استان کرمان، عضو منتخب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی (کشوری) و عضو هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان را می‌توان از جمله سوابق اجرایی وی دانست. جلال‌پور دوران تحصیلات دانشگاهی کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران گذرانده و دارای مدرک کارشناسی ارشد MBA نیز هست.