براساس این گزارش، در ماه مارس، شاخص قیمت روغن‌های نباتی فائو با افزایش ۸‌درصدی نسبت به فوریه، به بالاترین سطح یک‌ساله خود رسید. این جهش، ناشی از بالا رفتن قیمت جهانی روغن‌های پالم، سویا، آفتابگردان و کلزا بوده‌است. قیمت جهانی روغن‌‌‌‌‌ها در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بوده‌است. قیمت روغن پالم به دلیل کاهش تولید فصلی در کشورهای پیشرو تولیدکننده و تقاضای داخلی قوی در جنوب شرق آسیا بالا رفته‌است، اما قیمت روغن سویا روندی معکوس داشته و از پایین‌ترین سطح چند‌ساله خود فاصله گرفته‌است.

تقاضای قوی از بخش سوخت زیستی، به‌خصوص در برزیل و ایالات‌متحده آمریکا، به افزایش قیمت روغن سویا کمک کرد.

شاخص قیمت فرآورده‌های لبنی فائو برای ششمین ماه متوالی افزایش‌یافته و در ماه مارس ۲.۹‌درصد نسبت به فوریه رشد داشته‌است. این افزایش عمدتا به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی پنیر و کره بوده‌است.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه مارس ۱.۷‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته‌است. قیمت جهانی گوشت طیور، خوک و گاو همگی در این ماه شاهد رشد بوده‌اند.

درحالی‌که قیمت فرآورده‌های لبنی و گوشت در جهان افزایش یافته‌است، قیمت غلات روندی متفاوت را تجربه‌کرده است.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ۲.۶‌درصد کاهش‌یافته و به‌طور متوسط ۲۰‌درصد کمتر از رقم مارس۲۰۲۳ قرارگرفته‌است. این کاهش عمدتا به دلیل پایین‌آمدن قیمت جهانی صادرات گندم بوده‌است. رقابت شدید و مداوم در صادرات گندم، به‌دنبال لغو خرید این محصول توسط چین از اتحادیه اروپا، فدراسیون‌روسیه و ایالات‌متحده آمریکا، از دیگر عوامل کاهش قیمت گندم بوده‌است.

درحالی‌که قیمت ذرت در ماه مارس به دلیل مشکلات لجستیکی در اوکراین کمی صعودی بوده‌است، قیمت برنج روندی عکس داشته‌است. شاخص قیمت برنج فائو در این ماه ۱.۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

 براساس گزارش فائو، شاخص قیمت شکر فائو در ماه مارس ۵.۴‌درصد نسبت به فوریه کاهش یافته‌است. این کاهش عمدتا به دو دلیل تجدیدنظر صعودی در پیش‌بینی تولید شکر در سال‌زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ در هند و بهبود روند برداشت در تایلند بوده‌است.

چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تولید غلات

فائو در گزارش جدید خود، پیش‌بینی می‌کند که تولید غلات جهان در سال‌۲۰۲۳ به ۲‌هزار و ۸۴۱‌میلیون‌ تن برسد. این پیش‌بینی نشان‌دهنده انتظار برای افزایش تولید ذرت، برنج و گندم است. فائو در گزارش جدید خود، پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی غلات در سال‌زراعی

۲۰۲۴-۲۰۲۳ به ۲‌هزار و ۸۲۸‌میلیون‌تن برسد.این رقم ۱.۳‌درصد افزایش نسبت به سال‌زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

فائو همچنین پیش‌بینی می‌کند که ذخایر جهانی غلات در پایان فصل زراعی ۲۰۲۴ به ۸۹۴‌میلیون‌تن برسد.

این رقم ۲.۳‌درصد افزایش نسبت به ابتدای سال‌را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، نسبت ذخایر به مصرف جهانی غلات در پایان سال‌‌‌‌‌‌به سطح مطلوب به ۳۱‌درصد خواهد رسید. همچنین برآورد می‌شود تجارت‌جهانی غلات در سال‌زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ نسبت به سال‌قبل ۱.۷‌درصد افزایش‌یافته و به ۴۸۵‌میلیون ‌تن برسد.

فائو همچنین پیش‌بینی خود از تولید جهانی گندم در سال‌۲۰۲۴ با یک‌درصد افزایش نسبت به سال‌۲۰۲۳، ۷۹۶‌میلیون ‌تن برآورد کرده است. کاشت «غلات سخت» به‌زودی در نیمکره‌شمالی آغاز می‌شود، درحالی‌که برداشت در نیمکره‌جنوبی شروع شده‌است. انتظار می‌رود که پس از کاهش تولید ناشی از خشکسالی در سال‌۲۰۲۳، برداشت محصول آرژانتین بهبود یابد، اما پیش‌بینی می‌شود که تولید در برزیل و سراسر آفریقای‌جنوبی کاهش یابد.