شماره روزنامه ۶۱۱۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۹ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۱۱۹

  • جزر و مد پاییزی دلار

    دنیای اقتصاد: بازار ارز در رفت‌وبرگشت میان کانال‌های قیمتی مختلف است. در پی انتشار اخبار مناقشات منطقه‌ای، سوگیری فعالان بازار ارز نیز تغییر می‌کند. با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به ایجاد درگیری مستقیم طرف تقاضا کاهش یافته و نرخ‌ها کاهشی می‌شوند و در مقابل اخباری مانند تمایل به پاسخگویی نظامی موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها می‌شود.
  • روش‌های جایگزینی کالاهای استراتژیک

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: یک کالا معمولا زمانی استراتژیک، حیاتی یا ضروری توصیف می‌شود که تصور می‌شود جایگزین‌های کمی برای آن وجود دارد. آمریکا و چین ذخایر استراتژیک نفت دارند؛ زیرا رهبران آنها فکر می‌کنند که نفت به‌راحتی، حداقل در کوتاه‌مدت، قابل جایگزینی نیست. برخی مواد معدنی نیز حیاتی تلقی می‌شوند؛ زیرا بدون آنها نمی‌توان یک خودروی الکتریکی مناسب ساخت. اما اقتصاددان بزرگ، منسر اولسون معتقد بود که تعداد بسیار کمی از کالاها، اگر وجود داشته باشند، واقعا استراتژیک هستند. فقط نیازهای استراتژیک وجود دارند: تغذیه جمعیت، جابه‌جایی مواد و تولید تسلیحات. به نظر نمی‌رسد هیچ میزانی از فشار، چه فیزیکی و چه غیر آن، بتواند توانایی کشور هدف را برای برآوردن این نیازها تغییر دهد.
  • تعداد جلسات حراج سکه در هفته افزایش می‌یابد

    مرکز مبادله ایران: پیرو استقبال گسترده مردم، تعداد جلسات حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران در هفته افزایش می‌یابد. مرکز مبادله ایران تصمیم دارد با عنایت به استقبال گسترده مردم از حراج سکه در تالار معاملات طلا، تعداد جلسات حراج را برای تامین نیاز متقاضیان افزایش دهد تا علاوه بر تسهیل خرید انواع سکه برای عموم مردم، امکان خرید مطمئن‌تر را برای همه شهروندان در سراسر کشور فراهم کند. هم‌اکنون حراج سکه طلا به‌صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود. مرکز مبادله ایران با برگزاری حراج سکه طلا بر بستر برخط و از طریق سامانه، تلاش می‌کند دسترسی کلیه اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای ۱۸سال تمام شمسی را در تمام نقاط شهری و روستایی کشور برای حضور در حراج فراهم آورد. این مرکز، همچنین توانسته است از طریق شبکه گسترده شعب بانک ملی در سطح کشور، دسترسی مردم را برای دریافت فیزیکی سکه هم تسهیل کند. تاکنون، در مجموع ۳۳۵هزار و ۱۴۵قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده که سهم ربع سکه از این حجم تخصیص ۱۸۱هزار و ۵۷قطعه، نیم‌سکه ۵۸هزار و ۹۳قطعه و تمام‌سکه ۹۵هزار و ۹۹۵قطعه بوده است.
  • تامین ارز واردات از ۳۵میلیارد دلار گذشت

    بانک مرکزی: بانک مرکزی از اول فروردین‌ماه تا ۱۴مهر ماه امسال بیش از ۳۵میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است. در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۷میلیارد و ۶۱۴میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۸میلیارد و ۸۱۶میلیون دلار، برای خدمات ۸۴۱میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵میلیارد و ۹۳۵میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک‌میلیارد و ۶۷۹میلیون دلار ارز تامین کرده است.
  • عبور ارزش کل معاملات شمش طلا از ۴۸همت

    مرکز مبادله ایران: ۱۴۰کیلوگرم شمش طلا به ارزش بیش از ۷۶۰میلیارد تومان در حراج پنجاه و ششم مرکز مبادله ایران مورد معامله قرار گرفت. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، در پنجاه‌وششمین جلسه حراج شمش طلا که روز یکشنبه ۱۵مهرماه۱۴۰۳ در مرکز مبادله ایران برگزار شد، از مجموع ۱۴۲کیلوگرم شمش طلای استاندارد عرضه‌شده در حراج‌های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۱۴۰کیلوگرم با میانگین قیمت ۵میلیارد و ۴۳۴میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد. طی ۵۶حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، ۱۰هزار و ۶۸۴کیلوگرم شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن نزدیک به ۴۸هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد.
  • کمک ۱۰میلیون دلاری میلیاردر استرالیایی به غزه

    ایبِنا: اندرو فارست، میلیاردر استرالیایی، ۱۰میلیون دلار برای حمایت از فلسطینیان در نوار غزه اهدا کرد. به گزارش الجزیره، در بیانیه‌ای که توسط سازمان غیردولتی «میندرو» متعلق به فارست منتشر شد، آمده است: فارست ۱۰میلیون دلار به آشپزخانه مرکزی جهانی و برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد کمک خواهد کرد. این سازمان افزود: «میندرو تا زمانی که کودکان از گرسنگی می‌میرند، بیکار نخواهد ماند.» در ژوئن گذشته، میلیاردر استرالیایی پیشنهاد ایجاد «سیستم دروازه‌های امن» در مرز بین نوار غزه و رژیم اشغالی را داد که از طریق آن روزانه ۱۰هزار تن کمک‌های بشردوستانه از طریق ۱۳۰کامیون که از ۳دروازه عبور می‌کنند به فلسطینی‌ها تحویل داده شود. فارست میلیاردر قبلا متعهد شده بود که بیش از ۶میلیون دلار به نوار غزه کمک مالی کند.
  • حضور رئیس‌کل در تیک‌تاک

    دنیای اقتصاد-محمد‌حسین حسینی: اندرو بیلی، رئیس ۶۵ ساله بانک مرکزی انگلستان تنها چند ساعت پس از نخستین کاهش نرخ بهره در چهار سال گذشته، در شبکه اجتماعی تیک‌تاک حضور یافت. عضویت بیلی در این پلتفرم که به ویدئوهای کوتاه سرگرم‌کننده شهرت دارد، تعجب بسیاری را برانگیخت. آیا بیلی برای پر کردن اوقات فراغت خود در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زند یا اینکه هدف مهم‌تری دارد؟
  • موانع اجرای پول دیجیتال

    دنياي اقتصاد: استفاده از پول دیجیتال بانک مرکزی برای مبادلات فرامرزی دو چالش اصلی اقتصادی را به همراه دارد. اول آنکه ایجاد اعتماد در تعامل با بانک‌های مرکزی دیگر کشورها نیازمند ثبات اقتصادی است و کشور ما به دلیل تورم مزمن و نوسانات ارزی باید راهکارهایی ارائه دهد تا اعتماد طرف‌های مقابل را جلب کرده و روابط پایداری ایجاد کند. دومین چالش اقتصادی به پیامدهای اجرای این مبادلات برمی‌گردد، چرا که ممکن است مبادلات با پول‌های دیجیتال ملی پیامدهای کلان اقتصادی مانند نوسانات ارزی و بی‌ثباتی مالی را به دنبال داشته باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به پول دیجیتال بانک مرکزی پرداخته است. بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد می‌دهد که ایران با استفاده از ظرفیت‌های علمی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به تحقیق و توسعه برای پیاده‌سازی ابزارهای استفاده از پول دیجیتال بپردازد و همچنین دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کند تا در تسویه تعاملات تجاری از ارزهای محلی مانند ریال استفاده کند.
  • تنزل ارزش دلار از جایگاه ارز ذخیره جهانی

    ایسنا: مدیر سابق صندوق بین‌المللی پول معتقد است اعتماد به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به‌‌‌طور پیوسته در حال کاهش است. پائولو نوگوئرا باتیستا جونیور، نماینده سابق برزیل در صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد دلار آمریکا تبدیل به ارز خطرناکی شده است. این اقتصاددان تاکید کرد اعتماد به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به‌‌‌طور پیوسته در حال کاهش است، زیرا کشورهای بیشتری به دنبال جایگزین‌‌‌هایی برای این ارز هستند که به فشار اصلی دلارزدایی تبدیل شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر