شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۶۷ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۰۶۷

  • تورم داغ خوراکی‌ها در تیرماه

    دنیای اقتصاد: بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری معادل ۱.۶درصد بوده است. نگاهی به جزئیات تورم ماهانه خوراکی‌ها در اولین ماه تابستان نشان می‌دهد که اقلامی مانند پرتقال، هویج فرنگی و سیب به ترتیب پرچم‌داران تورم تیرماه بوده‌اند. در این ماه تورم نقطه به نقطه هلو ۹۴.۹درصد، تورم شیرخشک ۷۳.۳درصد و تورم گوشت گوسفند ۷۰.۴درصد بوده است.
  • تغییر بازه نوسان دلار آزاد

    دنیای اقتصاد: نرخ شاخص بازار ارز در معاملات روز گذشته در مدار ۵۹ هزار تومانی معامله شد. با کوچک شدن دامنه نوسان این ارز به نظر می‌رسد سطوح قیمتی این کانال محل توافق جدید نیروهای عرضه و تقاضای بازار باشد. در این صورت می‌توان گفت که کریدور قیمتی دلار غیررسمی از کانال ۵۷ هزار تومانی به بازه ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرده است.
  • رویارویی طلا با نااطمینانی

    دنیای اقتصاد: شواهد گویای آن است که هر اونس طلای جهانی روز گذشته برای ساعاتی تا مرز ۲۳۷۵دلار کاهش یافت. اما دوباره رو به صعود گذاشت و تا ساعت ۱۹ به‌وقت تهران به ۲۳۸۸ دلار رسید. این درحالی است که سرمایه‌گذاران، منتظر نشست‌های سیاستی آتی بانک‌های مرکزی بزرگ در هفته پیش‌رو هستند. احتمال می‌رود فدرال رزرو در روز چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد. با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان به هر نشانه‌ای از کاهش احتمالی نرخ بهره، واکنش نشان خواهند داد. در آستانه تصمیم‌گیری‌های کلیدی در بانک‌های مرکزی دنیا، محتمل است که بانک مرکزی ژاپن نرخ‌ها را افزایش داده و به ۰.۱ درصد برساند. البته نظرات کارشناسان، در مورد تصمیم بانک انگلستان راجع به کاهش هزینه‌های استقراض، متفاوت است. معامله‌گران همچنین در حال آماده‌شدن برای بررسی سایر داده‌های ایالات‌متحده در هفته آتی هستند که تمرکز اصلی آن، بر تغییرات حقوق و دستمزد است.
  • ریسک‏‏‌های ESG در بانک‏‏‌ها

    ترجمه و تلخيص: فهيمه اميري F.Amiri@bsi.ir
  • راه رهایی از گرداب فقر و نابرابری

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در تازه‌ترین تحلیل خود درباره وضعیت رشد اقتصاد جهانی، زنگ خطر را به صدا درآورده است. او هشدار می‌دهد که حرکت اقتصاد جهانی سنگین شده است و این کندی می‌تواند به مبارزه جهانی علیه فقر و نابرابری ضربه مهلکی وارد کند.
  • سقف تخصیص ارز در ۱۴۰۳ چقدر است؟

    بانک مرکزی به گزارشی با عنوان «سرنوشت مبهم ارز ترجیحی؛ نیمی از سهمیه ارز ۲۸۵۰۰تومانی در چهار ماه مصرف شد» که در تاریخ‌ ۹مردادماه۱۴۰۳ در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر شد، پاسخ داد. بانک مرکزی نوشت: ادعای روزنامه دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه نیمی از سهمیه ارز ۲۸۵۰۰تومانی در چهار ماه مصرف شد! و همچنین طرح این ادعا که سقف تعیین‌شده برای تخصیص این ارز در سال جاری ۱۱میلیارد دلار است کاملا ‌اشتباه بوده و تکذیب می‌شود.
  • جدیدترین آمار تعداد شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی

    دنیای‌اقتصاد: دیوان محاسبات جدیدترین آمار درخصوص شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی را منتشر کرد. جدیدترین بررسی‌های فنی و تخصصی دیوان محاسبات کشور به‌عنوان یک نهاد نظارتی نشان می‌دهد، تعداد شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در سال۱۴۰۲ حدود ۲۸۹۰شرکت بوده که از بین آنان ۳۷۶شرکت‌ دولتی و تعداد ۱۹۹۲شرکت زیر مجموعه موسسات غیردولتی و تحت کنترل دولت و همچنین تعداد ۵۲۲شرکت زیر مجموعه نهادهای عمومی غیر دولتی است. دیوان محاسبات کشور برای ارتقای شفافیت و انضباط مالی، خواستار تعریف و تدوین عبارت مالکیت عمومی در قوانین کشور، الزام سازمان برنامه و بودجه به ارائه فهرست شرکت‌های شبه‌دولتی هنگام ارائه لایحه بودجه و همچنین خر‌وج دولت از مدیریت شرکت‌هایی که سهم دولت در آنها اندک است، لیکن مدیریت در اختیار دولت است، شد.
  • ۹۸درصد متقاضیان، ارز اربعین را غیرحضوری خریدند

    ایبنا: اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی اعلام کرد: تاکنون هزار و ۲۰۰نفر دینار مورد نیاز خود را برای سفر اربعین خریداری کرده‌اند. اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی اعلام کرد: ۹۸درصد زائران، نام‌نویسی و خرید ارز را از طریق سکو‌های فضای مجازی انجام دادند. امسال، نرم‌افزار‌های کاربردی بله، روبیکا، آی‌گپ، سپینو و وب‌گاه بانک‌های تجارت و ملت ارز اربعین را به‌صورت غیرحضوری می‌فروشند. پس از ثبت‌نام و واریز وجه، زائران باید در موعد مقرر برای تحویل ارز به شعبه انتخاب‌شده مراجعه کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر