شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • کلید روشنایی صنعت برق

    دنیای اقتصاد: معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» راهکار خروج صنعت برق از ناترازی کنونی را تشریح کرد. رضا محمدی علاوه بر ارائه آخرین آمار تاکید کرد که خروج از قیمت‌گذاری دستوری باعث تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق و ترمیم ناترازی خواهد شد.
  • تغییر فاز بازار ارز

    دنیای اقتصاد: بازار ارز تهران به تشدید تنش‌ها در لبنان واکنش نشان داد. پس از صورت گرفتن حملات هوایی متعدد به بیروت ریسک‌های جدیدی به فضای سیاسی کشور وارد شد که در نتیجه آنها بازار ارز دچار رشد نرخ شد. البته برخی از تحلیلگران معتقدند که این رشد قیمت‌ها قابل جبران خواهد بود.
  • سامانه ثبت‌نام وام ازدواج به‌روزرسانی شد

    بانک مرکزی: مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای تسهیل ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ازدواج ضمن به‌روزرسانی سامانه ثبت نام قرض‌الحسنه ازدواج زمینه برای ثبت‌نام شبانه روزی و رزرو بانک مورد نظر توسط متقاضیان فراهم شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مهدی صحابی ضمن تشریح دسترسی‌های جدید افزوده‌شده به سامانه ثبت تقاضای متقاضیان وام ازدواج گفت: با به‌روزرسانی جدید سامانه ثبت‌نام قرض‌الحسنه ازدواج صورت گرفته است و متقاضیان می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز، ثبت نام اولیه را انجام دهند و چنانچه بانک عامل مورد نظر آنها دارای سهمیه نبود آن بانک را رزرو کنند.
  • ۳۳.۷ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

    بانک مرکزی: بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۷مهرماه امسال ۳۳میلیارد و ۷۴۱میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است. در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۷میلیارد و ۳۸۳میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۸میلیارد و ۲۱میلیون دلار، برای خدمات ۸۲۴میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷میلیارد و ۵۱۳میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.
  • پیام تسلیت رئیس‌کل بانک مرکزی در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

    بانک مرکزی: محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی با صدور پیامی شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل قهرمان و شجاع حزب‌الله لبنان در حمله رژیم سفاک صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تسلیت گفت. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، متن پیام رئیس‌کل بانک مرکزی به این شرح است:
  • اعضای شورای فقهی بانک مرکزی منصوب شدند

    بانک مرکزی: محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در احکام جداگانه‌ای، آیت‌الله دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجید رضایی، آیت‌الله محمد سعید واعظی، آیت‌الله دکتر حسن آقانظری و آیت‌الله علیرضا اسلامیان را به‌عنوان اعضای شورای فقهی منصوب کرد.
  • نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

    بازار: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته اول مهرماه سال جاری نشان‌دهنده افزایش ۰.۰۴واحد درصدی این نرخ است.داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته نخست مهرماه ماه سال جاری، حاکی از افزایش ۰.۰۴واحد درصدی نرخ سود بین بانکی در چهارشنبه، چهارم مهرماه است. براساس این آمار، نرخ بهره بین بانکی در هفته ابتدایی شهریور ماه، ۲۳.۷درصد بود. در هفته دوم با افزایش ۰.۰۱درصدی به ۲۳.۷۱ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی در نیمه نخست سال جاری بود. در پایان هفته سوم شهریور ماه (۲۱شهریور) نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳واحد درصدی به ۲۳.۶۸درصد رسید.با این حال، در هفته پایانی شهریورماه، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۲واحد درصدی از ۲۳.۶۸ به ۲۳.۷ جهش یافت.در پایان هفته گذشته (هفته نخست مهرماه) با افزایش ۰.۰۴واحد درصدی به ۲۳.۷۴درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تا امروز است.
  • دوشنبه هر هفته حراج سکه برگزار می‌شود

    مرکز مبادله ایران: تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران هر هفته میزبان حراج سکه طلا خواهد بود. با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی صورت‌گرفته مقرر شده است دوشنبه هر هفته به‌طور مداوم و گسترده حراج سکه مرکز مبادله برگزار شود. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، نوزدهمین حراج سکه مرکز مبادله دوشنبه ۹مهرماه با عرضه انواع سکه برگزار می‌شود. ضمنا با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی صورت‌گرفته مقرر شده دوشنبه هر هفته به‌طور مداوم و گسترده حراج سکه مرکز مبادله برگزار شود. با برگزاری حراج سکه مرکز مبادله از طریق سامانه حراج سکه این امکان فراهم شده است که متقاضیان سکه از سراسر کشور به‌صورت مستقیم در حراج شرکت کنند و امکان خرید سکه‌های عرضه‌شده را داشته باشند.
  • انتشار ۱۴۱همت اوراق مرابحه عام برای تامین مالی دولت تا پایان مرداد ۱۴۰۳

    دیوان محاسبات کشور: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان مردادماه۱۴۰۳ مبلغ ۱۴۱همت اوراق مرابحه عام پس از اخذ مجوزهای لازم منتشر شده و تاکنون مبلغ ۱۱۸همت به حساب خزانه واریز شده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی و ‌امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، بررسی‌های این نهاد نظارتی از آخرین وضعیت انتشار اوراق بهادار از طریق خزانه‌داری کل کشور برای تامین مالی دولت نشان می‌دهد که تا پایان مردادماه۱۴۰۳ مبلغ ۱۴۱همت اوراق مرابحه عام پس از اخذ مجوزهای لازم منتشر شده و تاکنون مبلغ ۱۱۸همت به حساب خزانه واریز شده است.همچنین تا پایان مردادماه همین سال۹۱ همت از تعهدات اصل و سود اوراق بدهی منتشرشده سنوات گذشته، با تضمین دولت در سال۱۴۰۳ تسویه شده و مانده تعهدات دولت تا پایان سال ۲۱۰همت خواهد بود و مانده تعهدات بابت انتشار تا پایان سال۱۴۰۶؛ به رقم ۹۲۵همت رسیده است.دیوان محاسبات کشور پیشنهاد می‌کند که دولت برای تامین مالی در ابتدا از طریق مکانیزم ریپو و منابع رسوب‌شده نزد بانک مرکزی اقدام کند و در صورت عدم تکافوی منابع، انتشار اوراق بهادار صورت بگیرد.
  • استراحتگاه طلای جهانی

    دنیای اقتصاد: قیمت هر اونس طلای جهانی روز جمعه با ۰.۹ درصد کاهش به حدود ۲۶۵۷ دلار رسید. زیرا سرمایه‌گذاران پس از رسیدن به رکورد ۲۶۸۵ دلار، سود خود را به دست آوردند. فلز زرد رکوردهای متوالی را تجربه کرد و تقریبا ۱.۶ درصد در هفته گذشته افزایش یافت که ناشی از کاهش قابل توجه نیم واحد درصدی نرخ بهره فدرال رزرو و اقدامات محرک اخیر چین بود.
  • حرکت آهسته بازار کار آلمان ادامه دارد

    ایسنا: نرخ بیکاری آلمان در ماه سپتامبر به ۶ درصد رسید که این نرخ بازیابی کند بازار کار را نشان می‌دهد. آژانس کار فدرال آلمان اعلام کرد نرخ بیکاری آلمان در ماه سپتامبر در شرایط فصلی تعدیل شده به ۶ درصد رسید که در همان سطح ماه‌های ژوئیه و اوت و مطابق با انتظارات باقی ماند. بازار کار آلمان معمولا در ماه سپتامبر پس از تابستان افزایش می‌‌‌یابد، اما بیکاری در این ماه بسیار کمتر از حد معمول کاهش یافته است. تعداد بیکاران به‌‌‌طور واقعی ۶۵ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافته، اگرچه تعداد تعدیل شده فصلی از افزایش ۴۰۰۰ نفری در ماه اوت خبر می‌دهد که ۱۷ هزار نفر افزایش یافته است.
  • جولان رمزارزها در نبود قانون

    ایسنا: در پی فراگیر شدن استفاده از رمزارزها در سال‌های اخیر و گسترش بیشتر آن در آینده، دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌‌‌ها و موسسات اعتباری به ابهامات موجود در قوانین حقوقی نظام بانکی در رابطه با نحوه برخورد و تعامل با پدیده ارزهای دیجیتال به ویژه رمزارزها پرداخت.امروزه استفاده از پول نقد در اکثر نقاط جهان به آهستگی در حال کاهش است و بی‌شک ظهور رمزارزها و پول‌‌‌های دیجیتال تحول بزرگی در نظام پولی-مالی جهان به وجود آورده، به‌طوری که نسل‌‌‌های جوان در حال سرمایه‌‌‌گذاری با ابزارهای جدید پولی-مالی هستند و به اعتقاد اکثر کارشناسان مالی، در آینده نزدیک شاهد فراگیر شدن استفاده از این ابزارهای جدید پولی در اکثر کشورهای جهان هستیم.
  • حقوق رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا چقدر است؟

    بازار: رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا چقدر حقوق می‌گیرد و دستمزد این منصب طی سال‌ها چقدر تغییر کرده است؟ دستمزد او در مقایسه با دیگر روسای‌جمهوری دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟
  • یک تیر و دونشان همتی

    علي رهبر/کارشناس اقتصادي
    یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، «دیپلماسی اقتصادی» است. این نوع دیپلماسی عبارت است از: اقدامات رسمی دیپلماتیکی که اولا دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب‌‌‌وکارهای ملی تسهیل می‌‌‌کنند، ثانیا در تلاش برای جذب سرمایه‌‌‌گذاری مستقیم خارجی هستند و ثالثا بر اثرگذاری روی قوانین بین‌المللی در راستای پیشبرد منافع ملی تاکید می‌‌‌کنند. دیپلماسی اقتصادی، به مفهوم اولویت یافتن اهداف و موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به‌‌‌حساب می‌‌‌آید و به عنوان نقطه تلاقی دیپلماسی و فعالیت‌‌‌های اقتصاد ملی و بین‌المللی و فصل مشترک بین منافع اقتصاد ملی و سایر منافع سیاسی، امنیتی و فرهنگی یک کشور در سطح نظام اقتصاد سیاسی جهان تعبیر می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر