شماره روزنامه ۶۰۲۴
|

  • رفت و برگشت دلار فردایی

    دنیای اقتصاد: نرخ اسکناس دلار آزاد در بازار فردایی روز‌های تعطیل نیمه خرداد یک روند رفت و برگشتی را از خود به جا‌ گذاشت. با افزایش احتمال صدور قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای کشور در نشست در جریان شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ریسک‌های سیاسی بازار ارز تهران نیز افزایش یافت در نتیجه قیمت اسکناس دلار در بازار فردایی به نیمه دوم کانال ۵۹ هزار تومانی رسید. اما این رشد قیمت در بازار فردایی روز سه‌شنبه جبران شد و نرخ مجددا به کانال ۵۸ بازگشت.
  • چرا تورم ترکیه بالا است؟

    دنیای اقتصاد-بازار پول و ارز: تورم سالانه ترکیه در ماه مه به ۷۵.۴درصد رسیده که بیشترین میزان از نوامبر سال۲۰۲۲ است. در یک‌سال گذشته یعنی همزمان با آغاز اصلاحات اقتصادی، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش نرخ تورم تا ماه مه و سپس کاهش یافتن آن بوده است. در حال حاضر این پرسش مطرح است که چرا با وجود کاهش تورم در کشورهای اروپایی و آمریکا در ماه‌های گذشته، تورم در ترکیه کاهش نیافته است؟ بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که طولانی بودن زمان ایجاد نااطمینانی عامدانه در اقتصاد و همچنین اعمال سیاست‌های انبساطی مانند افزایش چشم‌گیر حداقل دستمزد می‌تواند عوامل اصلی طولانی شدن دوران مهار تورم در این کشور باشد. برای مثال نااطمینانی فعلی در اقتصاد ترکیه موجب شده است با وجود افزایش بیش از ۴۰درصدی نرخ بهره در یک سال گذشته، مردم این کشور همچنان خرج کردن را به پس‌انداز کردن ترجیح دهند. با این حال احتمال آن وجود دارد که با تداوم سیاست فعلی دولت ترکیه و کاهش هزینه‌ها، تورم این کشور تا پایان سال به ۳۸درصد برسد.
  • مسیر گنگ طلای جهانی

    دنیای اقتصاد: به گزارش اداره آمار ایالات‌متحده در ماه مه، شاخص مدیران خرید این اقتصاد بزرگ در ماه مه از کسادی فعالیت‌های اقتصادی حکایت دارد. طبق این داده‌ها فعالیت‌های تولیدی آمریکا برای دومین ماه متوالی روند نزولی به خود گرفته و همچنان زیر ۵۰ واحد قرار دارد و این روند، سیاستگذاران فدرال رزرو را وادار کرد تا توجه خود را به آغاز سیاست‌های انبساطی پیش از اتمام سال ۲۰۲۴ جلب کنند. این ادعا در ادامه موجب رشد فلز زرد شد، اما این صعود ادامه‌دار نبود و طلا بار دیگر به محدوده قرمز هدایت شد.
  • بانک مرکزی یمن معامله با ۱۳ بانک را ممنوع کرد

    ايبنا: بانک مرکزی یمن در صنعا به تصمیم بانک مرکزی در عدن مبنی بر توقف معامله با بانک‌‌‌های صنعا واکنش نشان داد و معامله با ۱۳ بانک را ممنوع کرد. به گزارش المیادین، بانک مرکزی یمن در صنعا، پایتخت این کشور، با صدور تصمیمی، معامله با ۱۳ بانک و نهاد مالی را که مقر اکثریت آنها در عدن است، به دلیل نقض قانون ممنوع کرد. این تصمیم یک روز پس از آن اتخاذ شد که بانک مرکزی در عدن، که تحت کنترل دولت شورای ریاست‌جمهوری منصوب شده از سوی عربستان سعودی است، تصمیمی مبنی بر توقف معامله با ۶ بانک تجاری با استان صنعا به عنوان دفتر مرکزی آنها صادر کرد. بانک مرکزی یمن اعلام کرد که بانک‌‌‌ها و نهاد‌‌‌های مشمول این تصمیم «اطلاعات مالی را فاش کرده و آنها را در اختیار کشور‌‌‌ها و نهاد‌‌‌های متخاصم قرار داده و به نفع آنها با هدف آسیب رساندن به جمهوری یمن و شهروندان آن کار می‌‌‌کنند».
  • افزایش تورم فرانسه برای نخستین‌بار در سال جاری

    تسنيم: در حالی که بانک مرکزی اروپا خود را برای کاهش نرخ بهره بانکی آماده می‌‌‌کند، تورم در فرانسه طی ماه گذشته میلادی روند دیگر کشورهای اروپایی را دنبال کرد و برای نخستین‌بار در سال جاری میلادی افزایش یافت.
  • برنامه اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه‌های سنگین علیه روسیه

    تسنیم: روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تعرفه‌هایی به ارزش ۴۲ میلیارد یورو (۴۶ میلیارد دلار) برای واردات کالاهایی از روسیه است که تاکنون از رژیم تحریم‌های این اتحادیه در امان بوده‌‌‌اند.
  • عبور تامین ارز نیازهای وارداتی کشور از ۱۲.۳ میلیارد دلار

    بانک مرکزی: از اول فروردین ماه تا یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات از طریق بانک مرکزی تامین شده است. علی طرزعلی، معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی و دارو ۳میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار، ‌‌‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۶ میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار و برای خدمات ۲۶۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۲میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت. او گفت: در چند روز اخیر میانگین نرخ موزون ارزها در سامانه سناریت (fxmarketrate) منتشر شده است که این نرخ‌‌‌ها، نرخ محاسباتی و موزون است و نرخ معاملاتی نیست و بر اساس این نرخ میانگین موزون تامین ارز به دلار معادل ۳۷ هزار و ۱۹ تومان و یورو با میانگین موزون ۴۰ هزار و ۱۵۹ تومان و درهم ۱۰ هزار و ۸۰ تومان و یوآن ۵ هزار و ۱۱۲ تومان محاسبه شده است.
  • نرخ تورم آلمان همسو با پیش‌بینی‌ها

    بازار: تورم سالانه آلمان نخستین افزایش خود را در سال ۲۰۲۴ در ماه مه ثبت کرد که با پیش‌بینی‌های اقتصاددانان همسو شد.
  • اولویت بانک مرکزی در سیاست‌های پولی چیست؟

    بانک مرکزی: قائم‌مقام بانک مرکزی سیاست پولی فعال را لازمه کنترل نقدینگی دانست و از «کنترل خلق پول از سوی بانک مرکزی»، «استفاده از ریپو» و «کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها» به‌عنوان ابزارهای فعال سیاست پولی موثر در کاهش نقدینگی طی سه سال اخیر یاد کرد.
  • حدود ۴.۶تن شمش طلا در مرکز مبادله معامله شد

    بازار: سخنگوی مرکزی مبادله گفت: در مجموع ۳۰جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله حدود ۴.۶تن شمش معامله شده است. اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله گفت: از ابتدای عرضه شمش طلا در مرکز مبادله تاکنون ۳۰حراج حضوری در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شده است. این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: در مجموع این ۳۰جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله حدود ۴.۶تن شمش معامله شده و ارزش ریالی این معاملات حدود ۲۰هزار میلیارد تومان بوده است. او همچنین اظهار کرد: یکشنبه هفته آینده یعنی ۲۰خردادماه جلسه سی‌ویکم حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله خواهد بود که جزئیات و اطلاعیه آن برای اطلاع‌رسانی منتشر خواهد شد. عرضه‌کنندگان شمش طلا در مرکز مبادله ایران، واردکنندگان شمش طلا و تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و متقاضیان این تالار هم شامل تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا، فروشندگان عمده شمش طلا، خرده‌فروشان طلای آب‌شده و بانک‌های عامل با تایید بانک مرکزی هستند.
  • رشد اقتصادی هند از ۸ درصد گذشت

    مهر: اقتصاد هند در سال مالی منتهی به مارس رکورد جدیدی را ثبت کرده است. بر اساس گزارش وزارت آمار هند، تولید ناخالص داخلی این کشور ۸.۲ درصد افزایش یافته و وضعیت هند را به عنوان سریع‌‌‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان تثبیت کرده است. این نرخ رشد بالاتر از پیش‌‌‌بینی ۷.۶ درصدی دولت مودی بوده است.برای سه‌‌‌ماهه پایانی سال مالی، تولید ناخالص داخلی هند با نرخی سریع‌‌‌تر از حد انتظار ۷٫۸ درصدی، در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش‌‌‌یافته است. تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر تا دسامبر ۸٫۶ درصد افزایش‌‌‌یافته بود.هند باسابقه اقتصادی درخشان خود طی ۱۰ سال گذشته دوباره برای به قدرت رسیدن رقابت می‌‌‌کند. این کشور طی این دوره از نهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان رسید. این کشور همچنین بیشترین درصد رشد تولید ناخالص داخلی را در طول یک دهه در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ تجربه کرده است.
  • آرایش بازارها در انتخابات

    دنیای اقتصاد: روند معاملات بازارهای سهام و ارز در بازه یک‌ماهه پیش از انتخابات در دوره‌های قبل بررسی شد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به روزهای انتخاباتی، بازه نوسان شاخص‌های سرمایه‌گذاری کوچک می‌شود و بازار آرایشی باثبات به خود می‌گیرد. به عقیده کارشناسان، فعالان بازارهای مذکور با هدف کاهش ریسک‌های معاملاتی تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات از حجم فعالیت خود می‌کاهند. با توجه به نتایج دوره‌های قبلی، احتمال ثبات بازارهای سهام و ارز در هفته‌های پیش‌رو وجود دارد.
  • موانع ارز تک‌نرخی

    بانک مرکزی در یک گزارش رسمی به مطلب روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «پازل گمشده سیاست ارزی دولت» پاسخ داد. در این گزارش توضیح داده شده است که چرا در شرایط کنونی نمی‌توان سیاست ارز تک‌نرخی را اجرایی کرد و چرا بانک مرکزی بر کنترل رشد نقدینگی تمرکز دارد.
  • رد پای بایدن در افول بیت‌کوین

    دنیای اقتصاد: استراتژیست‌های بازار رمزارز در خصوص روند معاملاتی بیت‌کوین در روزهای اخیر اظهار کردند که با وجود اثر مستقیم شوک‌های اقتصادی آمریکا از جمله رفتار سینوسی تورم، نوسان شاخص ارزی، هاوینگ و رفتار معامله‌گران، این دارایی بهترین عملکرد ماه مه از سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بایدن در روزهای اخیر قطعنامه‌ای را در جهت نظارت بیشتر بر روند معاملاتی کریپتو وتو کرد که موجب ریزش ۱۰ درصدی حجم معاملات این بازار در روز گذشته شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر