شماره روزنامه ۶۰۴۶
|

  • ترمیم جایگاه جهانی اقتصاد ایران

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل: ایران در تازه‌ترین طبقه‌بندی بانک جهانی با یک پله ارتقا، در گروه کشورهای با درآمد متوسط به بالا قرار گرفت. این نهاد بین‌المللی کشورهای جهان را به چهار گروه درآمدی طبقه‌بندی می‌کند: کم، متوسط به پایین، متوسط به بالا و بالا. این طبقه‌بندی هرسال در ماه ژوئیه براساس وضعیت سرانه درآمد ناخالص ملی (GNI) کشورها در سال تقویمی قبل، به‌روزرسانی می‌شود. درآمد ناخالص ملی کشورها به دلار آمریکا محاسبه می‌شود. هدف از این طبقه‌بندی، نشان دادن سطح توسعه یک کشور است.
  • شارژ سکه از بازار موازی؟

    دنیای اقتصاد: نرخ سکه طلا در بازار روز گذشته وارد کانال ۴۳ میلیون تومانی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ کالای مذکور از روز‌های ابتدایی اردیبهشت ماه تاکنون زیر سقف ۴۳ میلیون تومانی معامله شده است در نتیجه می‌توان گفت که نرخ سکه طلا طرح جدید در سقف ۷۲ روزه خود قرار گرفته است. تحلیلگران تغییر مسیر دارایی‌های خارج شده از بورس به سمت بازار طلا را عامل این رشد نرخ می‌دانند.
  • ردپای اقتصاد در مناظره سیاسی نامزدها

    دنیای اقتصاد: دوشنبه شب اولین مناظره دور دوم انتخابات میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شد. هرچند موضوع این مناظره سیاسی – فرهنگی بود، اما مباحث اقتصادی بسیاری در آن مطرح شد. دنیای‌اقتصاد: افزایش قیمت بنزین موضوعی بود که در ابتدای مناظره به آن اشاره شد و پزشکیان ادعای برنامه او برای افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد. او تاکید کرد: خبری را به نقل از من در رسانه‌ها پخش کردند که ما بنزین را گران می کنیم؛ درحالی‌که ما بارها گفتیم این کار را نمی‌کنیم، متاسفانه این رسانه‌ها کارهایی می‌کنند و خبرها را به این شکل می‌دهند، به‌طور قاطع می‌گویم که ما بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهیم کرد.
  • تخصیص ۳۹هزار قطعه سکه در حراج مرکز مبادله

    مرکز مبادله ایران: چهاردهمین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران با تخصیص ۱۶هزار و ۴۳۳قطعه تمام‌سکه، ۱۶هزار و ۹۳۰قطعه ربع سکه و ۵۴۴۶قطعه نیم‌سکه به پایان رسید. به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، چهاردهمین حراج سکه طلا در روز دوشنبه ۱۱تیرماه۱۴۰۳ برگزار شد و از مجموع ۳۵هزار و ۱۲قطعه تمام‌سکه ثبت سفارش‌شده، ۱۶هزار و ۴۳۳قطعه با میانگین قیمت ۳۹میلیون و ۸۸۵هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد. همچنین، از مجموع ۳۰هزار و ۴۲۳قطعه ربع‌سکه ثبت سفارش‌شده، ۱۶هزار و ۹۳۰قطعه با میانگین قیمت ۱۴میلیون و ۴۲۹هزار تومان به متقاضیان تخصیص داده شد. در حراج نیم‌سکه نیز ۱۲هزار و ۴۳۵قطعه سکه ثبت سفارش شد که ۵۴۴۶قطعه با میانگین قیمت ۲۱میلیون و ۹۲۲هزار تومان تخصیص داده شد. بدیهی است، در بین متقاضیان افرادی بالاتر و افرادی پایین‌تر از این قیمت‌ها، قیمت پیشنهادی اعلام کرده و به آنها تخصیص داده شده است.
  • نحوه صدور صحیح صورت حساب‌های الکترونیکی با الگوی ارز

    سازمان امور مالیاتی: مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، نحوه صدور صحیح صورت‌حساب‌های الکترونیکی با الگوی شماره۲ (الگوی ارز) را تبیین کرد. بنا بر اطلاعیه مذکور، برای فروش ارز به‌صورت اسکناس برای هر نوع ارز (دلار، یورو و...) باید صرفا در یک ردیف و با شناسه (عمومی یا اختصاصی) «خدمت فروش ارز به‌صورت اسکناس» در صورت‌حساب الکترونیکی ثبت شود. بر این اساس، برای فروش ارز به‌صورت حواله نیز برای هر نوع ارز (دلار، یورو و...) ‌باید در یک ردیف شناسه (عمومی یا اختصاصی) «خدمت فروش ارز به‌صورت حواله» و در ردیف‌های بعدی کارمزدهای مربوطه با شناسه‌های (عمومی یا اختصاصی) «حق‌العمل ارزی فروش ارز به‌صورت حواله» و «حق‌العمل ریالی فروش ارز به‌صورت حواله» در صورت‌حساب الکترونیکی ثبت شود.
  • رونمایی از سامانه ثبت قراردادهای شغلی

    ایرنا: سامانه‌های ثبت قراردادهای شغلی، حوادث ناشی از کار، بازرسی مورد و سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور در راستای هوشمندسازی حوزه روابط کار رونمایی شد. صبح روز گذشته در مراسم تشریح عملکرد حوزه روابط کار وزارت تعاون، از سامانه‌های ثبت قراردادهای شغلی، بررسی حوادث شغلی، بازرسی موردی و مشاغل سخت و زیان‌آور ذیل سامانه جامع روابط کار رونمایی شد.
  • خدمات؛ پیشتاز تورم اروپا

    دنیای اقتصاد: داده‌های تورم قاره سبز برای ماه ژوئن نشان می‌دهد که تورم این ناحیه یک پله دیگر کاهش داشته و به ۲.۵ درصد رسیده است. این کاهش در نرخ تورم بیشتر ناشی از کاهش نرخ رشد هزینه خوراکی‌ها بوده است، اما همچنان رشد قیمت‌ها در حوزه خدمات موجب نگرانی سیاستگذاران اروپایی است.
  • پیشروی اقتصادهای آسیایی به سمت فرود نرم

    ایسنا: یک نظرسنجی نشان داد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین از ۵۱.۷ در ماه مه به ۵۱.۸ در ژوئن افزایش یافت و بالاتر از ۵۰ باقی ماند که رشد را از انقباض جدا می‌کند. فشارهای هزینه بر تولیدکنندگان در کشورهایی مانند ژاپن، جایی که ضعیف بودن ین، قیمتی را که شرکت‌ها برای واردات سوخت و مواد خام می‌پردازند، افزایش می‌دهد، فشار آورده است. نظرسنجی همچنین نشان داد رشد فعالیت کارخانه‌های کره‌جنوبی در ماه ژوئن به سریع‌ترین میزان در ۲۶ ماه گذشته رسید.
  • اقتصاد ژاپن کوچک شد؟

    ایسنا: تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول در ژاپن کاهش یافت و جو تجاری بخش خدمات این کشور در ماه ژوئن به دلیل نگرانی از افزایش هزینه‌ها، خنثی کردن افزایش اعتماد کارخانه‌ها و اشاره به ضعف در مصرف، تیره شد، اما نظرسنجی سه ماهه تانکان نشان داد که شرکت‌ها قصد دارند هزینه‌های سرمایه‌ای را افزایش دهند و پیش‌بینی می‌کنند که تورم در سال‌های آینده در حوالی هدف ۲ درصدی بانک مرکزی ژاپن باقی بماند و انتظارات بازار برای افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت را حفظ کند.
  • نکول بدهی در انتظار دولت اوکراین

    تسنیم: نشریه اکونومیست در گزارشی هشدار داد که اگر دولت اوکراین نتواند با طلبکاران خارجی به توافق برسد، ممکن است تا اوایل ماه آینده میلادی دچار نکول بدهی شود. به گزارش راشاتودی، بر اساس این گزارش، در فوریه۲۰۲۲، دارندگان اوراق قرضه اوکراین از جمله بلک‌راک و پیمکو، غول‌های بخش مالی آمریکا و همچنین شرکت فرانسوی مدیریت سرمایه آموندی به‌دلیل جنگ اوکراین با روسیه، یک توقف دریافت سود دوساله برای این کشور قائل شدند.
  • دلار زیر سقف جدید

    دنیای اقتصاد: نرخ اکثر شاخص‌های ارزی در راستای روند افزایشی جدید دچار تغییر کانال قیمتی شده‌اند. دلار آزاد نیز که طی روزهای پیاپی در بازه قیمتی ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان می‌کرد با فشار ریسک‌های سیاسی موجود وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این نرخ هم‌اکنون در حال تست مقاومت ۶۲ هزار تومانی است.
  • اروپا علیه اقتصاد آزاد

    دنیای اقتصاد: اقتصاد اروپا در حالی با چالش‌های خود دست و پنجه نرم می‌کند که در آن سوی آتلانتیک، آمریکا در حال فاصله گرفتن از این منطقه است. این در حالی است که تا سال۲۰۱۰، این دو منطقه از سرانه درآمد یکسانی برخودار بودند. با این حال از آن زمان، سرعت رشد اقتصادی ایالات متحده دو برابر بریتانیا و چهار اقتصاد بزرگ اروپایی، یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بوده است. از افت در رشد بهره‌وری می‌توان برای توضیح اینکه چرا رشد اقتصادی در اروپا کندتر از همتای آمریکایی خود بوده است یاد کرد؛ اما عوامل افت بهره‌وری را در جای دیگری باید جست‌وجو کرد. فایننشال‌تایمز در یک مقاله، ضمن اشاره به گسترش سهم دولت از همه اقتصادها در دهه‌های اخیر، اعلام کرد که سرعت این روند در اروپا بیشتر بوده و اقتصاد آن را با معضلاتی چون افت در رشد، افزایش کسری بودجه، بنگاه‌های زیان‌ده دولتی، مقررات دست‌وپاگیر، افزایش انحصار و رشد نابرابری مواجه ساخته است.
  • سوخت انتخاباتی طلا

    دنیای اقتصاد: روز گذشته باز شدن بازارها با افزایش تقاضا برای طلا همراه بود. در کنار طلا، بیت‌کوین و بازار رمزارزها نیز از روز شنبه با استقبال خریداران مواجه شده بودند. هرچند دلایل متعددی برای صعودی بودن طلا وجود دارد، اما مهم‌ترین علت این رشد تقاضا در روزهای اخیر در بازار فلزات به خصوص طلا و رمزارزها، پیروزی راست‌ها در دور اول انتخابات فرانسه بود.
  • افزایش ذخایر ارز و طلای کشور

    بانک مرکزی: رئیس کل بانک مرکزی از افزایش ذخایر ارز و طلای این بانک خبر داد و گفت: تخصیص و تامین ارز متناسب با تولید هر سال صعودی شده است. محمدرضا فرزین با بیان اینکه بدون کنترل قیمت ارز، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و رشد تشکیل سرمایه محقق نمی‌شد، گفت: یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی افزایش ذخایر ارزی است و با اطمینان می‌توان گفت که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلا در حال افزایش است. او با تاکید بر اینکه سیاست ارزی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که تعادل بنگاه‌های اقتصادی به هم نریزد، خاطرنشان کرد: با ایجاد مرکز مبادله هم به کالاهای اساسی با نرخ مصوب مجلس یعنی ۲۸۵۰۰تومان ارز تخصیص می‌یابد و هم ارز مورد نیاز بنگاه‌ها برای واردات کالاهای مورد نیاز تخصیص می‌یابد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر