شماره روزنامه ۶۰۱۲
|

  • صبر استراتژیک خریداران ارزی

    دنیای اقتصاد: بررسی روند معاملات غیر‌رسمی ارز در روز‌های پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که حتی در فضای نیمه‌تعطیل بازار روز پنج‌شنبه نیز شاخص‌ها به افت قیمت خود ادامه داده‌اند. ریسک‌های سیاسی از بازار فاصله گرفته‌اند و بانک مرکزی نیز از طرق مختلف در حال تقویت ارزش ریال است. فعالان بازار از کمبود خریدار خبر می‌دهند و به‌نظر می‌رسد خریداران با مشاهده شرایط هفته‌های اخیر برای سطوح قیمتی پایین‌تر صبر کرده‌اند. دلار در روز پنج‌شنبه به نیمه کانال ۵۸ رسید.
  • پاسخ مثبت بازار به تورم آمریکا

    دنیای اقتصاد: رمزارزها به رهبری بیت‌کوین روند معاملاتی روز‌های اخیر را در محدوده مثبت گذراندند و مهم‌ترین رمزدارایی این بازار در حال بازگشت به روند قیمتی خود به قبل از رویداد هاوینگ است. در این مسیر فلز زرد نیز با روند رمزارزها همسو شد و در مسیر صعودی قرار گرفت. کارشناسان هیجان قیمتی این دارایی‌ها را ناشی از نزول تورم آمریکا در ماه آوریل می‌دانند.
  • نفع ارزی واگرایی پولی

    دنیای اقتصاد-محمدامين مکرمي: فدرال رزرو برنامه خود برای کاهش نرخ بهره را به تعویق انداخته است، ژاپن تلاش می‌‌‌کند از افت ارزش ین ممانعت کند، مقامات بانک مرکزی انگلستان در مورد گام سیاستی بعدی خود مردد هستند و سوئد و سوئیس تسهیل سیاست پولی را آغاز کرده‌‌‌اند. این «واگرایی»‌‌‌ در سیاست‌‌‌‌‌‌ پولی بانک‌‌‌های مرکزی کشورهای مختلف، شرایط مطلوبی را برای معامله‌‌‌گران ارزی ایجاد کرده است و فعالان بازار فارکس فرصتی مناسب برای کسب سود به‌‌‌ دست آورده‌‌‌اند.
  • چشم‌انداز بهبود تجارت با عربستان

    روز گذشته سید‌احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت توضیحاتی را در رابطه با دستاوردهای سفر به عربستان و گشایش‌های ارزی انجام شده ارائه کرد. به گفته خاندوزی در سفر او به عربستان و در مذاکره با همتای سعودی خود پیشنهادهایی مطرح شد که مورد موافقت طرف مقابل نیز قرار گرفت.
  • صعود بدهی ترکیه

    بدهی خارجی بخش خصوصی ترکیه در ماه مارس به ۱۶۵.۷ میلیارد دلار رسید. بدهی خارجی بخش خصوصی ترکیه تا ماه مارس به ۱۶۵.۷میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش ۱.۷ میلیارد دلاری نسبت به پایان سال ۲۰۲۳ است. بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی ترکیه، وام‌های بلندمدت ۱۵۵.۳میلیارد دلار با ۴۵۲ میلیون دلار افزایش و بدهی‌های کوتاه‌مدت ۱۰.۴میلیارد دلار با ۱.۳ میلیارد دلار افزایش نسبت به مدت مشابه ثبت شده است. ۵۸.۵ درصد وام‌های بلندمدت به دلار، ۳۵.۳ درصد به یورو، ۲.۲ درصد به لیر ترکیه و چهار درصد به سایر ارزها بوده است. همچنین ۴۸درصد وام‌های کوتاه‌مدت به دلار آمریکا، ۲۶.۸ درصد به یورو ۲۰.۵درصد به لیر ترکیه و ۴.۷ درصد به سایر ارزها ثبت شد. به گزارش بیزینس، کل وام‌های معوق بخش خصوصی دریافتی از خارج از این کشور بر اساس سررسید ۵۱.۱ میلیارد دلار برای ۱۲ ماه آینده تا پایان مارس اشاره دارد./ایسنا
  • اکران بازار ارز توافقی

    دنیای اقتصاد: رئیس کل بانک‌ مرکزی روز گذشته از راه‌اندازی «بازار ارز توافقی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این بازار با هدف کاهش مشکلات صادرکنندگان خرد بخش خصوصی ایجاد می‌شود. درصورتی‌که نرخ ارز در این بازار به سطوح تعادلی نزدیک باشد، امکان مدیریت بازار ارز غیررسمی از این طریق فراهم خواهد شد. به‌ویژه در شرایط فعلی که نرخ ارز در این بازار در مدار نزولی قرار گرفته و نرخ دلار کاهش حدود ۱۲درصدی را از قله امسال تجربه کرده است.
  • تورم هسته آمریکا در کف ۳ ساله

    دنیای اقتصاد: تورم آمریکا مطابق با برآورد تحلیلگران شیب کاهشی به خود گرفت و بار دیگر تمرکز سیاستگذاران را بر تغییر سیاست‌های پولی افزایش داد. کاهش هزینه‌های مواد خوراکی و مسکن در ماه اخیر موجب شد تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) نزولی شوند و به ترتیب در پله ۳.۴ و ۳.۶ درصد بایستند. با استناد به ارقام منتشر شده به نظر می‌رسد دلار جهانی با ریزش مواجه شود و دارایی‌های پر تقاضای بازار از جمله طلا و رمزارزها را تقویت کند.
  • معافیت ۶ ماهه طلافروشان از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت

    تسنيم: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با صنف طلافروشان، فروشندگان طلا تا ۶ماه از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت معاف شدند و این مهلت قابل تمدید است. حمیدرضا دهقانی نیا گفت: طی جلسه کارشناسی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با حضور مسوولان این ستاد و وزارت صمت و همچنین فعالان صنف طلا و سایر مسوولان ذی‌ربط برگزار شد، در خصوص چگونگی اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌‌‌ها موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توافقات جدیدی حاصل شدکه مراحل قانونی ابلاغ آن به زودی طی می‌شود:
  • فراهم‌شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

    سازمان امور مالیاتی: سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: به‌ منظور تسهیل تکالیف مشاغل خرد و تکریم مؤدیان، جهش تولید با مشارکت مردم و برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی، تمام صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸میلیارد تومان بوده مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده۱۰۰ هستند.
  • افت ۱۲ درصدی دلار

    دنیای اقتصاد: بازار ارز غیررسمی یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت. نرخ دلار آزاد به سمت حمایت کانال ۵۸ هزار تومانی حرکت کرد و یورو نیز در کانال ۶۳ هزار تومانی معامله شد. به عقیده تحلیلگران ارزی فشار روند کاهشی کمتر شده، اما همچنان جهت بازار منفی است و چشم‌اندازی برای رشد نرخ ارز وجود ندارد. بررسی ‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار آزاد از قله قیمتی سال جاری(محدوده ۶۷هزار تومانی) تا روز گذشته حدود ۱۲درصد افت نرخ را تجربه کرده است.
  • راهکار ترکیه در مهار تورم پایدار

    ایسنا: ترکیه اقدامات جدیدی را برای مهار تورم پایدار ارائه کرده است. وزیر دارایی این کشور اظهار کرد که ترکیه در تلاش برای مقابله با تورم مداوم، مجموعه‌‌‌ای از اقدامات را برای «انضباط در هزینه‌های عمومی» با افزایش اثربخشی ارائه می‌‌‌کند.
  • تنظیم دلار به وقت ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد: قیمت دلار آزاد در کانال ۵۹هزار تومان تثبیت شد. عمده نوسانات نرخ دلار در سال۱۴۰۲ در دامنه قیمتی ۵۰هزار تومانی صورت می‌گرفت. تحلیلگران معتقدند که افزایش میزان فروش نفت در کنار انتشار سیگنال‌های مذاکراتی عامل مهمی در راستای افت نرخ ارز است.
  • پول داغ سرد شد

    دنیای اقتصاد: طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی، نرخ رشد نقطه به نقطه پول در فروردین‌ماه امسال به ۱۵.۷درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم کمترین نرخ رشد نقطه به نقطه پول از آذرماه سال۱۳۹۶ یعنی ۷۶ماه اخیر محسوب می‌شود. به‌رغم کاهشی بودن رشد نقطه به نقطه پول، سهم پول از نقدینگی در سطح ۲۴.۴درصد است که نرخ بالایی محسوب می‌شود. کارشناسان می‌گویند تغییرات رشد نقطه به نقطه پول ارتباط قابل توجهی با انتظارات تورمی دارد و به‌عنوان یک نماگر از دیدگاه عاملان اقتصادی در رابطه با آینده تورم استفاده می‌شود. همچنین قرار گرفتن نرخ بهره حقیقی در وضعیت مثبت، اثر مهمی در کاهش نرخ رشد نقطه به نقطه پول داشته است. کاهشی بودن رشد نقطه به نقطه پول نشان می‌دهد زمینه برای مهار تورم به‌صورت پایدار نیز مهیا است؛ به شرطی که اصلاحات ساختاری مربوط به ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای در دستور کار سیاستگذار قرار بگیرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر