شماره روزنامه ۶۱۱۸
|

  • پوست‌اندازی در صنعت مالی

    دنیای اقتصاد: امور مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از محصولات مالی مبتنی بر فناوری قراردادهای هوشمند و در بستر بلاک‌چین گفته می‌شود که دسترسی مالی، شفافیت و دموکراسی در ارائه خدمات را افزایش می‌دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به موضوع امور مالی غیر متمرکز (دیفای) پرداخته و بیان می‌کند برخلاف نظام مالی سنتی که به کارآیی و کاهش ریسک متمرکز است، دیفای واسطه‌های مالی را حذف و امکان تعامل مستقیم کاربران را فراهم می‌کند. این زیست‌بوم طی سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده، اما همچنان با چالش‌هایی چون عدم حفاظت از مصرف‌کننده، مسائل امنیتی، تنظیم‌گری و هزینه‌های بالا روبه‌رو است. سیاستگذاران باید برای بهره‌برداری از این فناوری نوآورانه و مقابله با ریسک‌ها، تدابیر لازم از جمله کنترل و پایش تبلیغات و ارائه آموزش درباره ریسک‌های دیفای، توسعه زیرساخت‌های فنی برای رصد و پایش دفاتر کل توزیع‌شده برای محافظت از مصرف‌کنندگان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقیق و توسعه کسب‌وکارهای دیفای در محیط‌های آزمایشی اتخاذ کنند.
  • دلار بر مدار پیش‌بینی‌ها

    دنیای اقتصاد: بازار ارز در معاملات نخستین روز کاری هفته دچار افت دما شد. درحالی که نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات انتهایی هفته گذشته در جریان یک روند افزایشی نسبتا تند قرار گرفته بودند، روند بازار در روز شنبه کاهشی بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که سخنان رهبری در نماز جمعه ۱۳ مهر بخشی از ریسک‌های بازار را تخلیه خواهد کرد.
  • هفته نوسانی برای بیت‌کوین

    دنیای اقتصاد: روز جمعه بیشتر معاملات بازار رمز ارز با روندی مثبت به پایان رسید. با این حال، متغیرهای کلان اقتصادی و سیاسی در هفته اخیر بر قیمت بیت‌کوین تاثیر منفی گذاشتند. شاخص ترس و طمع برای بیت‌کوین، حاکی از افزایش ترس در بین معامله‌گران بود. هرچند برخی از کارشناسان به روند صعودی بیت‌کوین امید دارند.
  • بیستمین حراج سکه در ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود

    مرکز مبادله ایران: بر اساس شیوه‌نامه نحوه برگزاری حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۲ منتشره در تارنمای رسمی(www.ice.ir)، بیستمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳، از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می‌شود و دارایی موضوع حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی است.
  • تامین ارز واردات از ۳۵میلیارد دلار گذشت

    بانک مرکزی: بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۱۴مهر ماه امسال بیش از ۳۵میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است. در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۷میلیارد و ۶۱۴میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۸میلیارد و ۸۱۶میلیون دلار، برای خدمات ۸۴۱میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.
  • نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

    ایسنا: براساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته دوم مهرماه با کاهش ۰.۰۱ واحد درصدی به ۲۳.۷۳درصد رسید. داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته دوم مهرماه ماه سال جاری، حاکی از کاهش ۰.۰۱ واحد درصدی نرخ سود بین بانکی در چهارشنبه، ۱۱مهرماه، است. بر این اساس نرخ سود بین بانکی در پایان هفته اول مهرماه از ۲۳.۷۴ به ۲۳.۷۳درصد در پایان هفته دوم مهرماه رسید. مطابق آمارهای بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته ابتدایی شهریور ماه، ۲۳.۷درصد بود که در هفته دوم با افزایش ۰.۰۱ واحد درصدی به ۲۳.۷۱درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی در نیمه نخست سال جاری بود. در پایان هفته سوم شهریور ماه (۲۱شهریور) نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳ واحد درصدی به ۲۳.۶۸درصد رسید. با این حال، در هفته پایانی شهریورماه، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۲ واحد درصدی از ۲۳.۶۸ به ۲۳.۷جهش یافت و در پایان هفته نخست مهرماه با افزایش ۰.۰۴ واحد درصدی به ۲۳.۷۴درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تا امروز است. نرخ بهره بین بانکی از شهریورماه سال جاری تا روز گذشته در محدوده ۲۳.۷درصد در نوسان است.
  • عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در ۱۴۰۳

    دنیای‌اقتصاد: دیوان محاسبات کشور، گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در ۶ماه اول سال جاری را منتشر کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و‌ امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش این نهاد نظارتی در ارتباط با بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها، حاکی از این است که از ۷۵۹همت منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی برای سال۱۴۰۳، در ۶ماه اول سال جاری مبلغ ۲۱۲همت (معادل ۵۵درصد پیش‌بینی ۶ماهه و ۲۸درصد پیش‌بینی یک‌ساله) محقق شده است و برای تامین کسری منابع نسبت به مصارف، مبلغ ۱۸۴همت از سایر منابع (خارج از ۴ ردیف اصلی عنوان‌شده در منابع قانون) استفاده شده است. علت عمده عدم تحقق کامل منابع هدفمندی، به‌دلیل عدم واریز کامل منابع وصولی موضوع حکم قانونی فوق توسط شرکت‌های ذی‌ربط تابعه وزارت نفت به حساب‌های هدفمندی یارانه‌ها و عدم شفافیت فرآیند فروش و وصول این منابع توسط شرکت‌های فوق است. این گزارش در جلسه کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس توسط رئیس کل این ‌نهاد نظارتی به اطلاع نمایندگان مجلس هم رسیده است.
  • شاخص‏‌های ارزی در مسیر اصلاح؟

    دنیای اقتصاد: نماز جمعه تهران مسیریابی جدید را به بازار ارز ارائه داد. در روزهای اخیر به واسطه رشد سطح ریسک‌‌های منطقه‌‌ای بازار ارز تهران دچار رشد سطح تقاضا شد. به‌‌همین واسطه نرخ شاخص‌‌های این بازار در مسیر افزایشی قرار گرفت. اما به‌نظر می‌رسد نماز جمعه تهران موجب تخلیه بخشی از این ریسک‌‌ها شده است.
  • عملی‏‏‌شدن نقشه فدرال رزرو

    دنیای اقتصاد: در هفته گذشته آمریکایی‌‌‌های بیشتری برای دریافت مزایای اولیه بیکاری درخواست دادند. با این حال، آمار مشاغل آمریکا که روز گذشته منتشر شد، نشان داد که نرخ بیکاری این کشور در ماه سپتامبر کاهش یافته و فرصت‌‌‌های شغلی ایجاد شده در این ماه افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. روز گذشته به محض انتشار این آمار، قیمت طلای جهانی با کاهش چشمگیری رو‌‌‌به‌‌‌رو شد.
  • مارپیچ قیمت طلای جهانی

    دنیای اقتصاد: معاملات طلای جهانی در روز سه‌شنبه با رشد مثبت قیمت‌ها باز شد. با انتشار اخبار مبتنی بر حمله موشکی ایران به اسرائیل، سرعت رشد قیمت فلز زرد افزایش یافت و در این روز رشدی معادل ۱.۱ درصد را به ثبت رساند. با این حال، روز گذشته معاملات طلا با روندی نزولی آغاز شد. هرچند تنش‌های ژئوپلیتیک بر قیمت دارایی‌ها تاثیرگذارند، اما این قیمت‌ها بیشتر توسط متغیر‌های کلان اقتصادی هدایت می‌شوند.
  • شاه‌کلید شفافیت و توسعه

    دنیای اقتصاد: امروزه دسترسی شهروندان به داده‌های حکومتی از جمله حقوق مورد پذیرش در اکثر کشورهاست. انتشار داده‌های حکومتی موجب افزایش شفافیت بخش عمومی می‌شود و امکان نظارت بهتر مردم بر این بخش را ممکن می‌سازد و می‌تواند ارتقای کسب‌وکارها و افزایش میزان درآمد آنها را به‌همراه داشته باشد. در این راستا مرکز پژوهش‌ها در گزارشی به مفاهیم، مزایا و چالش‌های داده حکومتی باز پرداخته است. در این گزارش بیان شده است به‌منظور استفاده هرچه بهتر از داده‌های حکومتی رعایت برخی نکات الزامی است.ازجمله آنکه این داده‌ها باید در قالب‌های استاندارد منتشر شده و ماشین‌خوان باشند و در زمان مناسبی که همچنان قابل استفاده هستند، منتشر شوند و برای تمام شهروندان قابلیت دسترسی داشته باشند.
  • خروج دلار از خواب پاییزی؟

    دنیای اقتصاد: بازار ارز به تحولات منطقه‌ای واکنش داد. پس از صورت گرفتن عملیات «وعده صادق ۲» در شامگاه سه‌شنبه بازار ارز تهران دچار افزایش سطح تقاضا شد. بر همین اساس نرخ برخی از شاخص‌های این بازار تغییر کانال دادند. البته به عقیده بسیاری از تحلیلگران این رشد قیمت مقطعی و قابل جبران است.
  • چرا روسای کل فدرال رزرو آمریکا بر سر نرخ بهره توافق ندارند؟

    پژوهشکده پولي و بانکي: روسای کل فدرال رزرو آمریکا بر سر نرخ بهره فدرال اختلاف‌نظر دارند؛ البته به گفته نشریه اکونومیست عدم وجود اجماع در پیش‌‌‌بینی‌‌‌های فدرال رزرو از نرخ بهره را می‌توان اتفاق مثبتی تلقی کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر