شماره روزنامه ۶۰۰۲
|

  • شارژ رفاه با دورکاری

    دنیای اقتصاد: شوک کرونا باعث گسترش دورکاری در اکثر کشورها شد. حال پس از گذر از این همه‌گیری، اندکی از حجم دورکاری‌ها کم شده است؛ اما مزیت‌های آن باعث شده است که تعادل جدیدی میان کار و زندگی ایجاد شود. مطالعات جدید نیز نشان می‌دهد، می‌توان تعطیلات یا دورکاری نیروی کار را به نحوی تنظیم کرد که نه تنها اثر منفی در عملکرد اقتصادی نداشته باشد، بلکه باعث بهبود رفاه خانوارها شود. یک مطالعه جدید از صندوق بین‌المللی پول، اثرات کاهش زمان رفت و آمد بر افزایش رفاه را تایید کرده است. همچنین یک گزارش در اکونومیست نیز شکل جدید دورکاری در اقتصاد آمریکا را مورد بررسی قرار داده که باعث بهبود وضعیت زندگی افراد شده است. در هفته‌های اخیر، بحث تعطیلات دو روزه در ایران مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان بر مزایای اجرایی شدن آن تاکید می‌کنند. بنابراین می‌توان همسو با عصر جدید پساکرونا، در اقتصاد ایران نیز تعادل جدیدی میان کار و زندگی تعریف کرد.
  • سرک دلار به کانال ۶۰

    دنیای اقتصاد: روز گذشته روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. به‌نظر می‌رسد سیگنال‌های سیاسی مثبت جدید و اظهارنظر‌های صورت گرفته توسط مقامات رسمی در رابطه با گشایش‌های ارزی در حالی تسهیل روند کاهش نرخ ارز است. اما در سوی دیگر بازار دارایی‌ها، فعالان صنف طلا همچنان از ادامه دادن به فعالیت‌های خود امتناع می‌کنند. به‌نظر می‌رسد مساله ثبت معاملات هنوز برطرف نشده و همین امر موجب نارضایتی فعالان صنف طلا شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار طلا در اکثر شهرستان‌ها در شرایط نیمه‌تعطیل است.
  • جایگزین اسکناس‌ کیلویی

    دنیای‌اقتصاد: خبرساز شدن تصویری از یک گردشگر روس با کیسه‌ای پر از دسته‌های اسکناس ریال، بار دیگر جای خالی اسکناس درشت در اقتصاد ایران را به سیاستگذار یادآوری کرد. البته باید توجه کرد این موضوع منافاتی با ضرورت مهار تورم به‌عنوان یک اولویت برای سیاستگذار ندارد، اما به نظر می‌رسد با کاهش ارزش ریال، انتشار اسکناس‌های جدید که قابلیت پوشش معاملات را داشته باشد، یک ضرورت محسوب می‌شود. از سوی دیگر می‌توان با اطلاع‌رسانی بیشتر، استفاده از کارت‌های اعتباری مخصوص گردشگران را هم رواج داد.
  • شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال

    دنیای اقتصاد: با انتشار گزارش وزارت کار در روز جمعه ۵ مه، روند قیمتی دارایی‌های پر تقاضای بازارهای جهانی تغییر مسیر دادند و در محدوده مثبت قرار گرفتند. بر این اساس بیت‌کوین با رشد ۱۴.۵ درصدی رو‌به‌رو شد و توانست بار دیگر حمایت کانال ۶۰ هزار دلاری را به دست آورد. از سوی دیگر فلز زرد نیز که در ماه اخیر با کاهش تنش‌ها در خاورمیانه با شیب کاهشی قیمت مواجه شد بود بار دیگر به کانال ۲۳۰۰ دلاری ورود کرد و با قیمتی معادل ۲۳۰۱ دلار بسته شد. تغییرات مثبت بازارها را باید اثر داده‌های شغلی بر بازارها دانست.
  • سه گروه امکان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله را دارند

    بازار: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: با موافقت بانک مرکزی از این به بعد سه گروه عمده عرضه‌کننده شمش طلا در مرکز مبادله خواهیم داشت.
  • شاگرد تنبل اقتصاد گروه هفت

    ايسنا: سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هشدار داد که اقتصاد بریتانیا در مسیر رشد اقتصادی کند پیش می‌رود، بنابراین از اکثر کشورهای همتای گروه هفت عقب خواهد ماند.
  • طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند

    قدس: نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و سکه درباره علت اعتراض عده‌ای از طلا‌فروشان در هفته‌ اخیر گفت: طلافروشان هیچ مشکلی با سامانه مؤدیان ندارند و این سامانه برای همه صنوف کشور است و صنف طلا و سکه هم از این قانون تبعیت و به سامانه مؤدیان پیوسته‌اند.
  • نیمه‌‌‌پنهان مالیات‌ستانی

    دنیای اقتصاد: یکی از موضوعاتی که در سیاست‌های مالیاتی، توجه کمتری به آن می‌شود، پاسخ‌گو کردن سیاستگذار در قبال دریافت مالیات است. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، محل هزینه‌های مالیاتی برای شهروندان مشخص است و این موضوع باعث می‌شود که شهروندان تمایل بیشتری برای پرداختن مالیات داشته باشند و در نهایت از سطح فرار مالیاتی نیز کاسته خواهد شد. از نگاه کارشناسان، این حق طبیعی شهروندان و فعالان اقتصادی است که از نوع هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی اطلاع پیدا کنند و عملیاتی شدن این موضوع ظرفیت پاسخ‌گویی سیاستگذار را افزایش می‌دهد. سیاستگذار باید خود را در کنار فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ببیند و با شفاف‌سازی درخصوص هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی، مشروعیت خود را نزد مالیات‌دهندگان بهبود بخشد. گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در یک نشست با حضور سه ضلع سیاستگذار، فعال اقتصادی و کارشناس اقتصادی ابهامات، چالش‌ها و راهکارهای بهبود در بخش مالیاتی را مورد بررسی قرار داده است.
  • خبرهای بد برای بایدن

    دنیای اقتصاد: گزارش‌های اقتصادی اخیر ایالات‌متحده در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری جو بایدن رضایت کافی را به همراه نداشت و واکنش سیاستگذاران و اقتصاددانان را برانگیخت. داده‌ها در بخش‌های اقتصادی مختلف بیان می‌کند که تورم، رشد اقتصادی، داده‌های شغلی و‌... دو دوران ریاست او‌(از سال ۲۰۲۱ تا کنون) مطلوبیت لازم را به همراه نداشته است. برای درک بهتر این موضوع برخی از متغیر‌های اقتصادی این کشور در ۴ سال اخیر مورد بررسی قرار گرفتند.
  • میل کاهشی دلار تهران

    دنياي اقتصاد: روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روز‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روز‌های اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

    ایسنا: دانشجویان ایرانی خارج از کشور و مورد تایید وزارت علوم و بهداشت می‌توانند با ارائه مدارک لازم سالانه ۱۳هزار یورو ارز دانشجویی دریافت کنند. طبق اعلام بانک مرکزی، دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند سهمیه ارزی دریافت کنند.
  • فراغت بهتر است یا ثروت؟

    دنیای اقتصاد: مقایسه آمریکا و اروپا همچنان اقدام بحث‌برانگیزی است؛ اما اظهارات رئیس صندوق نفتی نروژ درباره جاه‌طلب نبودن اروپایی‌ها باعث شد تا بار دیگر این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. زیاد کار کردن آمریکایی‌ها موضوع جدیدی نیست و سرنخ‌های آن را در ادبیات نیز می‌توان پیگیری کرد. این وضعیت منجر به آن شده که اروپایی‌ها زمان بیشتری داشته باشند؛ اما آمریکایی‌ها پولدارترند. فایننشال‌تایمز برای مقایسه میان این دو جامعه به سراغ این سه معیار رفته است: افراد در کدام جامعه بیشتر عمر می‌کنند؟ افراد در کدام جامعه خوشحال‌ترند؟ آیا از پس پرداخت احتیاجاتشان برمی‌آیند؟
  • اهمیت استقلال نهادهای پژوهشی

    دنیای‌اقتصاد: در روزهای گذشته پس از انتشار گزارش‌های پژوهشی مختلف از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، رسانه دولت انتقادهایی را مبنی بر سیاسی‌کاری این نهاد پژوهشی مطرح کرد. خبرگزاری ایرنا در جریان این انتقادها به تشکیل مجلس جدید و همچنین تغییر مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس برای تغییر رویه این نهاد اشاره کرد. پس از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس به این انتقادها پاسخ داد و بر این نکته تایید کرد که در سال‌های گذشته نیز برخی از گزارش‌های این نهاد پژوهشی برخلاف نظر هیات رئیسه و اکثریت مجلس بوده و این رویکرد نشان‌دهنده استقلال مرکز پژوهش‌ها است. این مساله موجب شده است تا در فضای کارشناسی کشور بار دیگر بحث‌های مربوط به لزوم استقلال نهادهای پژوهشی مطرح شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که نهادهای پژوهشی برای رسیدن به هدف اصلی خود باید از استقلال برخوردار باشند. در واقع خروجی این نهادها نباید تحت تاثیر خط‌مشی نهادهای مختلف سیاسی قرار گیرد. در صورت تغییر رویکرد نهادهای پژوهشی و هماهنگی آن با آرای نهادهای سیاستگذاری، اعتبار گزارش‌های پژوهشی آنان از میان می‌رود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر