4 copy

  نوسانات اخیر بازار طلای جهانی در ماه‌های اخیر چند سیگنال مهم را به تحلیلگران می‌دهد. در وهله اول اینکه مقامات فدرال رزرو همچنان در تغییر مسیر سیاستی خود اختلاف دارند و در خصوص اعمال سیاست‌های پولی جدید این کشور در ماه‌های آینده اتفاق‌نظر ندارند. از مهم‌ترین دلایل نوسان بازارها می‌توان به سیگنال‌های هر یک از این مقامات اشاره کرد. با سیگنال‌دهی مقامات در خصوص بازگشت تورم در صورت آغاز زود‌هنگام سیاست‌های انبساطی، نرخ بهره واکنشی مثبت از خود نشان می‌داد و راه صعود را بر دارایی‌های بازار می‌بست. بی‌شک خلاف این روند نیز وجود دارد.

از عوامل دیگری که روند قیمتی طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تنش‌های ژئوپلیتیک است. با حمله روسیه به اوکراین و همچنین درگیری‌های حماس و اسرائیل که از 7 اکتبر 2023 شدت گرفت، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و خانوارها را به حفظ دارایی‌های خود در بازار امنی چون طلا ترغیب کرد. واکنش آنها در مدت زمان کوتاهی موجب شد طلا رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت برساند. از دیگر عوامل اثر‌گذار بر روند قیمتی باید به حمایت بانک‌های مرکزی اشاره کرد. شواهد گویای آن است که با جنگ روسیه و اوکراین و آغاز تحریم‌های ایالات‌‌متحده، دارایی‌های دلاری آمریکا به خطر افتاد. با وقوع این رویداد دیگر اقتصادی‌های جهان از جمله چین تصمیم گرفتند برای سرمایه‌گذاری، طلا را جایگزین دلار کنند. نا‌گفته نماند که اگرچه فلز زرد رکورد تاریخی خود را مدیون درگیری‌های منطقه‌ای است، اما تغییر سیاست‌های پولی آمریکا و سیگنال‌های اقتصاددانان در این باره مسیر این دارایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال می‌توان به روند قیمتی طلا در روز‌های اخیر توجه کرد.

با وجود اینکه داده‌های تورمی در ماه آوریل از افت تب تورم حکایت داشت، اما نگرانی‌ها در این خصوص نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه ترس از بازگشت آن به سطوح قبل را نیز افزایش داده است. در این بین، نیل کشکاری، یکی از مقامات فدرال رزرو اعلام کرد که تا مشاهده تورم در سطح 2 درصدی و اطمینان از عدم بازگشت آن به روند قبل، نرخ بهره کاهشی نخواهد شد و در صورت لزوم، پاول بار دیگر موتور ضد تورمی را روشن خواهد کرد. این خبر با واکنش منفی فلز زرد همراه و به ریزش قیمتی آن منجر شد.