شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • جهان در آستانه بحران گاز

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: نشست گاستک، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌‌‌‌‌‌‌های صنعت گاز در هیوستون آمریکا، به‌تازگی به نقطه کانونی توجهات تبدیل شده‌است. در این نشست وزرای انرژی و غول‌های صنعت سوخت فسیلی با هیجان از نقش روبه‌رشد گاز مایع (LNG) در تحول سبز استقبال کردند. در فضایی که مملو از شور و اشتیاق بود، نمایندگان اعلام کردند؛ LNG نقشی کلیدی در تغییر چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز انرژی جهان خواهدداشت، اما در پس این شور و هیجان، نگرانی‌های عمیقی نیز موج می‌‌‌‌‌‌‌زد. ابهاماتی بر آینده بازار LNG سایه افکنده، به‌ویژه با توجه به افزایش تقاضا و بحران‌های احتمالی در تامین منابع گازی. یکی از منابع اصلی این نگرانی‌ها، تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور فعلی آمریکا، برای توقف صدور مجوزهای جدید برای پایانه‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی گاز مایع است. هرچند این اقدام در چند سال‌آینده تاثیر قابل‌توجهی بر تامین منابع گاز خواهدداشت، چالش‌های کنونی بازار LNG بسیار فوری‌‌‌‌‌‌‌تر و جدی‌‌‌‌‌‌‌تر به‌نظر می‌رسند. این نگرانی‌ها به‌ویژه پس از جنگ اوکراین و تغییرات در چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز جهانی انرژی، تشدید شده‌اند.
  • نفت ایالات‌‌‌‌‌‌متحده و چالش گرمایش زمین

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: بر اساس نتایج یک مطالعه علمی، استخراج‌‌‌‌‌‌کنندگان سوخت‌های فسیلی در ایالات‌‌‌‌‌‌متحده، به اندازه‌‌‌‌‌‌ای متان منتشر می‌کنند که می‌تواند نیاز انرژی سالانه بیش از نیمی از خانوارهای آمریکایی را پوشش دهد. بر اساس تحقیقاتی که بر شکاف بین واقعیت و انطباق با قوانین جدید زیست‌محیطی تاکید می‌کند، تاسیسات نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌‌متحده تا چهار‌برابر بیشتر از پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها، گاز متان که باعث گرم‌شدن زمین می‌شود را تولید می‌کنند. فایننشال‌‌‌‌‌‌تایمز نوشت؛ داده‌های منتشرشده توسط صندوق دفاع از محیط‌زیست این کشور نشت، شعله‌ورشدن و تخلیه متان در عملیات نفت و گاز خشکی ایالات‌‌‌‌‌‌متحده را‌ برابر با ۷.۵میلیون ‌تن در سال ‌تخمین می‌زند.
  • اعلام اولویت‌های پالایشگاه نفت آبادان

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: بنگاهداری اقتصادی، توسعه مبتنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر برنامه، توجه به سرمایه انسانی و ایفای مسوولیت اجتماعی، رئوس اولویت‌های پالایشگاه آبادان است. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمدصادق عظیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر گفت: روند مطلوب و پایدار تولید پالایشگاه آبادان نشان‌دهنده عملکرد مطلوب کارکنان و مدیران این پالایشگاه است. وی یادآور شد: استمرار این وضع مطلوب، لزوم اداره‌کردن پالایشگاه را به‌صورت بنگاه اقتصادی و با کاهش هزینه‌های تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده، همچنین افزایش بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری، بیش از پیش پررنگ می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سپس به تبیین چهار محور اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار برای پالایشگاه آبادان پرداخت و افزود: می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان رئوس اقدام‌ها را به‌صورت چهار روش دسته‌بندی کرد؛ محوریت اقدام نخست را می‌توان افزایش بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری از طریق شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های مازاد در زنجیره فعالیت پالایشگاه قرار دارد. در این زمینه باید به مسائلی مانند کاهش اتلاف فرآورده و اچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ئی نیز اهتمام داشت.
  • مدیریت مصرف گاز نیازمند هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی دستگاه‌های اجرایی

    مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به اهمیت نهادینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف بهینه انرژی در کشور، نیاز به هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، بیش از پیش احساس می‌شود، بنابراین باید تلاش کرد تا از هدررفت این سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملی جلوگیری شود. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی افزود: با توجه به توسعه روزافزون شبکه گاز با هدف خدمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی مطلوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر به مردم، لزوم همکاری و هماهنگی فرادستگاهی در تامین پایدار جریان گاز به‌ویژه در زمستان، امری اجتناب‌ناپذیر است. وی افزود: نهادینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف بهینه گاز از طریق همه ظرفیت‌ها با همکاری مدیریت کربن، با اقدام‌های تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده مانند؛ بهینه‌سازی موتورخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تعویض بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده با بخاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های با بازده بالا، سرفصل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهم خواهند بود. رحمانی بر اهمیت مصرف بهینه گاز در استان و لزوم برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی دقیق برای گذر از فصل سرد سال‌تاکید و تصریح کرد: راهبرد شرکت گاز استان، بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از نیروی انسانی متخصص و ارج نهادن به نیروی انسانی در تحقق ماموریت‌های سازمانی و نیل به اهداف پیش‌بینی‌شده خواهد بود.
  • حمایت صندوق توسعه‌ملی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

    رئیس صندوق توسعه‌ملی با اشاره به حمایت صندوق توسعه‌ملی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بر تفکیک قیمت برق بخش خانگی و صنعتی تاکیدکرد. به‌گزارش تسنیم، مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه‌ملی از آغاز مذاکرات جدید با وزرای نفت و نیرو خبر داد. این مذاکرات که با هدف رفع ناترازی برق و بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی صورت‌گرفته، نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه انرژی و برق کشور است. غضنفری تصریح کرد؛ رفع ناترازی برق، بیش از نیاز به جذب سرمایه، مستلزم پذیرش قواعد بازار و تنظیم‌گری مناسب است.
  • صنعت نفت ایران پیشتاز در منطقه

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دانشگاه صنعت نفت، دانشگاهی سازنده است، اعلام کرد: صنعت نفت ایران به پشتوانه وجود این دانشگاه از نظر توان علمی و اجرایی در منطقه پیشتاز است و هرجا رشد و پایداری در صنعت نفت بوده نقش دانشگاه و فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان آن برجسته بوده‌است. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حمید بورد گفت: اولویت کاری و اجرایی شرکت ملی نفت ایران افزایش تولید نفت و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای ناترازی گاز است، از این‌رو نیازمند همراهی مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های علمی و آموزشی و تامین نیروی انسانی و پردازش موارد علمی هستیم.
  • ۳ عامل کلیدی در بازار گاز طبیعی

    دنیای اقتصاد -پیمان قناعتی‌فرد: اواخر هفته گذشته و با استناد به نمودار جهانی تغییرات آب‌‌‌‌‌‌وهوایی، اعلام شد که یک فرورفتگی استوایی در خلیج‌‌‌‌‌‌مکزیک در حال شکل‌گیری است و می‌تواند به‌صورت بالقوه، عاملی تهدید‌‌‌‌‌‌کننده برای فلوریدا، جنوب‌شرق و مناطق تولید‌‌‌‌‌‌کننده نفت در ایالات‌‌‌‌‌‌متحده به‌حساب بیاید. سرانجام توفان هلن در تاریخ ۲۶سپتامبر ۲۰۲۴ با سرعت ۱۴۰مایل در ساعت سواحل فلوریدا را درنوردید. این تندباد ویرانی‌‌‌‌‌‌های گسترده‌ای به‌بار آورد و مقامات فلوریدا از قطع برق برای بیش از یک‌میلیون نفر، سیلاب‌‌‌‌‌‌های بزرگ و هشدارهای جدی درباره توفان‌‌‌‌‌‌های سهمگین در مناطق خلیج‌آپالاچی خبر دادند. تاثیرات توفان در ایالت‌‌‌‌‌‌های فلوریدا، جورجیا و آلاباما احساس شد تا جایی‌که برخی مناطق مجبور به تخلیه شدند.
  • افزایش عرضه اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس از دسامبر

    منابع اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس اعلام کردند؛ روند تدریجی تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه اعضای این ائتلاف از دسامبر ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، دو منبع اوپک‌‌‌‌‌‌‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت؛ اوپک و غیر‌اوپک) اعلام کردند؛ شماری از اعضای این ائتلاف، تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه (افزایش تولید) را از دسامبر آغاز خواهند کرد، اما ابتدا باید مازاد عرضه بعضی از اعضا با کاهش تولید جبران شود.
  • نفت در گرداب فراوانی، جدال قیمت‌ها و تولید

    حمید ملازاده: بهای آتی نفت‌خام برنت روز جمعه مورخ ۲۷سپتامبر به کاهش خود ادامه و به نزدیکی ۷۱دلار در هر بشکه رسید ‌که به ‌این‌ترتیب سومین روز متوالی روند نزولی قیمت‌ها رقم خورد. این افت به دلیل نگرانی‌های فزاینده از احتمال افزایش عرضه رخ‌داده که با چندین اتفاق در تولید جهانی نفت تشدید شده‌است.
  • افزایش ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: نوسازی و بازسازی زیرساخت‌ها باید از اولویت‌های اصلی در بندر صادراتی ماهشهر باشد.
  • انرژی سبز؛ نسخه نجات زمین

    دنیای اقتصاد - حمید ملازاده: آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در تازه‏‏‏‏‌ترین گزارش خود اعلام‌کرده؛ هدف جهانی برای سه‌برابر‌کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال‌۲۰۳۰ کاملا عملی و شدنی است، اما برای دستیابی به این هدف نیاز به رفع موانع عمده‌ای مانند فرآیند پیچیده و کند مجوزدهی و اتصال شبکه‏‏‏‏‌های برق است. مشروح گزارش IEA در جریان «هفته آب و هوای نیویورک» منتشر شد، جایی‌که رهبران سیاسی و تجاری گردهم آمده‏‏‏‏‌اند تا درباره اقدامات اساسی برای مقابله با تغییرات اقلیمی صحبت کنند.
  • قیمت گاز آمریکا به بالاترین حد در ۱۲ هفته اخیر رسید

    قیمت گاز طبیعی ایالات‌‌‌‌‌متحده آمریکا به‌دلیل نگرانی‌ها از توفان «هلن» با حدود ۷درصد افزایش به بالاترین حد در ۱۲ هفته گذشته رسید. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، قیمت‌های آتی گاز آمریکا در روز دوشنبه و در پی نگرانی‌ها درباره کاهش تولید شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی فعال در خلیج‌مکزیک به‌دلیل تشدید توفان «هلن» با حدود ۷درصد افزایش به بالاترین حد در ۱۲ هفته گذشته رسید. قیمت آتی گاز برای تحویل در ماه اکتبر در بورس‌کالای نیویورک با ۱۷.۹سنت یا ۷.۴درصد افزایش به بالاترین قیمت از ۲۷ ژوئن رسید. این بزرگ‌ترین افزایش‌درصد روزانه قرارداد از اواخر ماه اوت به‌شمار می‌آید. مرکز ملی توفان ایالات‌‌‌‌‌متحده آمریکا اعلام کرد؛ انتظار می‌رود یک توفان استوایی بالقوه در دریای کارائیب به‌‌‌‌‌سرعت به‌‌‌‌‌سمت خلیج‌مکزیک بیاید.
  • اوپک خواهان همکاری با برزیل

    دبیرکل اوپک بر تمایل این سازمان به‌منظور همکاری با برزیل تاکید کرد. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، هیثم الغیص اعلام کرد؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مشتاقانه منتظر همکاری با الکساندر سیلویرا، وزیر انرژی برزیل، در سال‌های آینده است.
  • تولید نفت آمریکا در خلیج‌مکزیک ‌بار دیگر مختل شد

    شرکت‌های نفتی در حال تخلیه کارکنان ایالات‌‌‌‌‌متحده در خلیج‌مکزیک به‌دلیل وقوع توفان بزرگ هستند. به گزارش «شانا» به نقل از رویترز، از آنجا که پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها از وقوع دومین توفان بزرگ قریب‌الوقوع در خلیج‌مکزیک طی دو هفته اخیر حکایت دارد، شرکت‌های تولیدکننده نفت در آمریکا روز گذشته در تلاش بودند کارکنان خود را از سکوهای واقع در خلیج‌مکزیک تخلیه کنند.
  • بلاتکلیفی آمریکا در سیاستگذاری برای انرژی پایدار

    اختلاف مدیران شرکت‌های فعال در صنایع نفت و گاز و مقام‌‌‌‌‌های ایالات‌متحده آمریکا بر سر سیاست‌ها در حوزه انرژی شدت گرفت. به گزارش «شانا» به‌نقل از رویترز، مدیران انرژی و مقام‌‌‌‌‌های دولت آمریکا در کنفرانس بین‌المللی «گس‌‌‌‌‌تک» در هیوستون بر سر تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌جمهوری ایالات‌متحده برای پیشبرد اهداف جهانی در حوزه سوخت‌های پاک و اهداف ژئوپلیتیک با هم اختلاف دیدگاه پیدا کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر