شماره روزنامه ۶۱۰۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۵۴ دنیای اقتصاد

اخبار بازار دیجیتال - روزنامه شماره ۶۰۵۴

  • توسعه اپلیکیشن‌ها؛ چشم‌انتظار رفع فیلترینگ

    دنیای اقتصاد: ایرانی‌ها با تشدید محدودیت‌ها و فیلترینگ پلتفرم گوگل‌پلی در دو سال اخیر برای دسترسی به اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی با چالش‌های متعددی در لایه‌های حفاظت و امنیت دستگاه و اطلاعات شخصی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند. پلتفرم‌های ایرانی دانلود بازی و برنامه‌های موبایلی در این شرایط سعی کرده‌اند تا با وجود این مشکلات همچنان بازار توسعه اپلیکیشن را فعال نگه دارند، اما به اعتقاد مدیران این پلتفرم‌ها اگر در سیاست‌ها و رویه‌های کلان کشور تغییری ایجاد نشود، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای این صنعت متصور شد. همچنین یک کارشناس معتقد است که رفع فیلترینگ، شرط تداوم رشد و پیشرفت در صنعت اپلیکیشن کشور است.
  • هوش مصنوعی در خدمت توسعه اقتصاد دیجیتال

    دنیای اقتصاد: کارشناسان حوزه نرم‌‌‌افزار معتقدند که زیرساخت‌‌‌های فناوری اطلاعات از پیشران‌‌‌های اصلی اقتصاد دیجیتال به حساب می‌‌‌آیند و در عین حال با توجه به سرعت تحول کسب‌و‌کارهای فناوری، استفاده از نرم‌‌‌افزارها و هوش مصنوعی برای تطابق با چابکی کسب‌و‌کار‌‌‌ها اهمیت زیادی دارد. با وجود توسعه هوش مصنوعی و کاربردهایش، امروزه سرمایه انسانی یکی از چالش‌‌‌های شرکت‌های نرم‌‌‌افزاری است که برخلاف کشورهای توسعه‌‌‌یافته و دانشگاه‌‌‌های برتر در سطح دنیا به جای جذب نیروهای متخصص، شاهد موجی از مهاجرت نیروهای انسانی هستند. در همین راستا «دنیای‌اقتصاد» به تازگی در پنل «عصر دیجیتال و نقش نرم‌‌‌افزارها و هوش مصنوعی» میزبان حسام اسدی، رئیس کمیسیون نرم‌‌‌افزارهای CRM سازمان نظام صنفی استان تهران، مجید اورعی، رئیس کمیسیون نرم‌‌‌افزارهای پیشرفته سازمانی نصر تهران، مظاهر مرجانی، رئیس کمیسیون نرم‌‌‌افزارهای فروشگاهی سازمان نصر تهران، مهدی صادق، رئیس کارگروه نرم‌‌‌افزارهای BPMS سازمان نصر تهران و محمدرضا معبودیان، رئیس کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی استان تهران، بود تا به بررسی نقش نرم‌‌‌افزارها و هوش مصنوعی برای توسعه اقتصاد دیجیتال بپردازند.
  • اینستاگرام؛ همچنان محبوب‌ترین رسانه اجتماعی در ایران

    سیتنا: بر اساس نتایج «پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی»، با وجود فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب دنیا در ایران، اینستاگرام برای ۷۲ درصد از ایرانی‌ها همچنان محبوب‌ترین رسانه اجتماعی است. همچنین تلگرام و واتس‌آپ هر کدام به ترتیب در میان ۵۲ و ۴۶ درصد از مردم ایران محبوبیت دارند. در این نظرسنجی که در اردیبهشت ماه و با نمونه ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر انجام شده است، رسانه‌های اجتماعی داخلی از جمله روبیکا و ایتا محبوبیت کمتری داشته‌اند، اما با توجه به فیلتر بودن یوتیوب، ۴۲ درصد مردم برای تماشای ویدئوها بیشتر از آپارات و ۲۵ درصد از یوتیوب استفاده می‌کنند.
  • مقابله با کلاهبرداران در جدیدترین به‌روزرسانی واتس‌اپ

    سیتنا: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شبکه‌های اجتماعی توسط برخی اکانت‌های ناشناس به گروه‌های ناشناخته افزوده شده باشید که گاه با کلاهبرداری از شما همراه شده، اما واتس‌اپ در جدیدترین به‌روزرسانی خود تلاش کرده تا این مشکل را رفع کند. مدیران پیام‌رسان واتس‌اپ در هر به‌روزرسانی امکانات جدیدی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا امنیت و راحتی کار برای آنها دوچندان شود. واتس‌اپ در آپدیت جدیدش به سراغ مقابله با کلاهبردارانی رفته که با اضافه کردن افراد در گروه‌ها به صورت ناشناس اطلاعات آنها را هدف می‌گیرند. واتس‌اپ برای جلوگیری از این قبیل مشکلات، ویژگی جدیدی را با هدف ارتقای امنیت کاربران معرفی کرده است.
  • هشدار اپل به کاربران آی‌فون در ۹۸ کشور درباره حملات جاسوس‌افزار

    آی‌تی ایران: اپل اخیرا اطلاعیه‌های هشدار جدیدی به کاربران آی‌فون در ۹۸ کشور ارسال کرده و به آنها درباره حملات احتمالی جاسوس‌افزارهای جیره‌خوار هشدار داده است. این دومین کمپین هشدار اپل در سال جاری است و نخستین بار در ماه آوریل به کاربران در ۹۲ کشور ارسال شد.
  • پایان به‌روزرسانی‌های گوگل‌پلی برای یک نسخه اندروید

    ایسنا: گوگل به‌روزرسانی‌ سرویس‌های گوگل‌پلی برای دستگاه‌های اندروید لالی‌پاپ‌(آب‌نبات چوبی) را متوقف کرد. اندروید ۵.۰ در نوامبر سال ۲۰۱۴ منتشر شد و حالا لالی‌پاپ کمتر از یک درصد از دستگاه‌های فعال را تشکیل می‌دهد. اگرچه گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی دیگر به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های امنیتی ماهانه این سیستم عامل را دریافت نمی‌کنند، همچنان نسخه‌های جدید سرویس‌های گوگل‌پلی را دریافت می‌کنند. این سرویس شماری از ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی و احراز هویت دو مرحله‌ای و همچنین قابلیت‌هایی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را فراهم می‌کند.
  • توافق دولت آلمان برای حذف هوآوی در شبکه ۵G

    ایسنا: دولت آلمان با شرکت‌های مخابراتی و تلفن همراه این کشور در خصوص اقداماتی برای حذف قطعات ساخت شرکت‌های فناوری چینی از شبکه بی‌سیم نسل پنجم یا ۵G ظرف مدت پنج سال آینده توافق کرد. روزنامه زوددویچه سایتونگ و شبکه‌های ان‌دی‌آر و دبلیو دی‌آر، ابتدا این خبر را به‌طور مشترک منتشر کرده و اعلام کردند که این توافق به اپراتورهای شبکه شامل دویچه تلکام، ودافون و تلفونیکا دویچه‌لند، فرصت بیشتری برای تعویض قطعات مهم می‌دهد.
  • اپل؛ برنده بازار جهانی رایانه شخصی

    ایسنا: فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه دوم با کمک دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی، سه درصد افزایش یافت و اپل بزرگ‌ترین رشد را در میان سازندگان رایانه شخصی تجربه کرد. موسسه تحقیقاتی آی‌دی‌سی در گزارشی اعلام کرد فروش رایانه شخصی در سه ماهه منتهی به ژوئن به ۶۴.۹ میلیون دستگاه رسید که به منزله دومین فصل رشد متوالی پس از دو سال کاهش بود. طبق این آمار، فروش اپل رشد ۲۰.۸ درصدی در مقایسه با سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ داشت که بزرگ‌ترین رشد در میان سازندگان رایانه شخصی جهانی بود و پس از اپل، گروه ایسر با رشد ۱۳.۷ درصدی قرار گرفت.
  • مسدودسازی یک مسیریاب به دلیل استفاده از فیلترشکن

    دنیای‌اقتصاد: سه‌‌‌شنبه گذشته نقشه و مسیریاب نشان با انتشار بیانیه‌‌‌ای از مسدود شدن دسترسی به سرویس خود با فیلترشکن خبر داد و اعلام کرد که این اقدام توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شده است. اگرچه این اختلال در صبح چهارشنبه برطرف شد، اما ظاهرا هیچ نهاد مسوولی درباره مسدودی ترافیک اینترنتی به سرورهای نشان توضیحی نداده است.
  • درخواست انجمن کسب‌و‌کارهای اینترنتی از رئیس‌‌‌جمهور منتخب

    دنیای‌اقتصاد: انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به عنوان اولین تشکل صنفی اکوسیستم استارت‌آپی کشور در نامه‌‌‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور منتخب، دغدغه‌‌‌ها و چالش‌‌‌های این صنف را مطرح و از او درخواست کرده تا جای ممکن آنها را مرتفع کند. در این نامه آمده است: «جناب آقای پزشکیان، اکوسیستم استارت‌آپی و کسب و کارهای اینترنتی کشور مُرد از بس که جان نداشت! با اینکه می‌‌‌دانیم شما و دولت چهاردهم که در حال تشکیل آن هستید، اختیارات تام و تمام و ابزارهای کافی برای حل این مشکلات را در اختیار ندارید، اما انتظار داریم برای رفع آنها به قدر وسع بکوشید.» این انجمن در ادامه بزرگ‌ترین مشکل کاربران و کسب و کارهای اینترنت را وضعیت نامناسب اینترنت دانسته و تاکید کرده است: «اینترنت کشور در حال حاضر کُند، فاقد کیفیت لازم، دارای محدودیت‌های بسیار و شامل فیلترینگ گسترده است. اینترنت باکیفیت، سریع و آزاد حق هر ایرانی و حق هر کسب و کار ایرانی است. تقاضامندیم برای تحقق این حق مسلم بکوشید.»
  • بررسی سرنوشت منابع انسانی در سایه عصر دیجیتال

    دنیای‌اقتصاد: روز چهارشنبه دیجی‌‌‌کالا در رویداد «سرنوشت منابع انسانی در سایه عصر دیجیتال»، میزبان مدیران کسب و کارهای دیجی‌‌‌کالا، اسنپ‌‌‌فود، نستله و یونیلیور بود که درباره استراتژی‌‌‌هایی برای مواجهه با تغییرات در حوزه منابع انسانی گفت‌وگو کردند. در این رویداد سپیده استادزمانی، مدیرعامل یونیلیور، به اهمیت نقش منابع انسانی در سازمان‌ها اشاره و آن را در استقرار چشم‌‌‌انداز سازمان بااهمیت توصیف کرد. الناز سخائیان، مدیرعامل نستله، هم ماموریت واحد منابع انسانی را مدیریت وضعیت مبهم در سازمان برشمرد و تاکید کرد که برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های بلندمدت سه‌‌‌ساله و پنج‌‌‌ساله ابهام را در سازمان کاهش می‌دهد، اما ارتباط با بدنه سازمان، ابهام برای سایر افراد را هم برطرف می‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر