شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • ممانعت از تصمیم‌گیری هوش‌مصنوعی درباره تسلیحات هسته‌ای

    دنیای اقتصاد: رشد هوش مصنوعی و نفوذ همه‌جانبه آن با چنان سرعتی پیش می‌رود که نگرانی‌های جدی درباره مخاطرات این تکنولوژی را به همراه آورده است. حالا دولت‌ها نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف محتاطانه عمل می‌کنند و درباره سوءاستفاده از آن دغدغه‌های مهمی دارند. همین نگرانی‌ها و دغدغه‌ها، نمایندگان عالی‌رتبه دولت‌های آمریکا و چین را به ژنو کشانده است تا درباره خطرات تکنولوژی هوش مصنوعی و روش‌های ایجاد چارچوب‌ها و استانداردهایی برای مدیریت آن، مذاکره کنند. این نشست که برای تبادل‌نظر ابتدایی برگزار می‌شود، نخستین مذاکره میان دولت‌ها درباره هوش مصنوعی بعد از توافقی است که در ماه نوامبر گذشته و در جریان نشست چند‌جانبه میان جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در سانفرانسیسکو انجام شد.
  • عرضه هوش مصنوعی جدید با قابلیت حرف زدن و جست‌وجو کردن

    مهر: اوپن ای‌‌‌آی سازنده چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی، اعلام کرد مدل جدید هوش مصنوعی خود به نام GPT-۴o را عرضه می‌‌‌کند که قادر به مکالمه صوتی معنادار و همچنین تعامل با عکس و متن است. به نقل از رویترز، این جدیدترین اقدام شرکت برای حفظ قدرت رقابت با شرکت‌های دیگر در این حوزه نوظهور است.
  • موبایل شیائومی ۱۵ پرو با قابلیت اتصال به ماهواره در راه بازار

    مهر: اطلاعات جدید حاکی از آن است که یک دستگاه سری موبایل شیائومی ۱۵ احتمالا اکتبر امسال عرضه می‌شود. همچنین یک نسخه شیائومی ۱۵ پرو احتمالا با قاب تیتانیومی و قابلیت اتصال به ماهواره عرضه خواهد شد. به نقل از گیزموچاینا، به‌طور مرتب جزئیات جدیدی درباره سری شیائومی ۱۵ منتشر می‌شود. این‌بار اطلاعات منتشر شده جدید مربوط به مخزن داده IMEI (شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل) است. هرچند اطلاعات کامل نیست، اما جزئیاتی درباره پرچم‌دار جدید شیائومی را فاش می‌کند.
  • مدیرعامل تلگرام: امنیت ما از واتس‌اپ و سیگنال بالاتر است

    سیتنا: پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، در یک پست جنجالی مدعی شد که امنیت و حریم خصوصی در این پیام‌رسان از رقبای بزرگی چون واتس‌اپ و سیگنال بیشتر است. طبق ادعای دورف، آمریکا حدود ۳ میلیون دلار برای توسعه پروتکل رمزنگاری سیگنال که در واتس‌اپ، فیس‌بوک، گوگل‌مسنجر و اسکایپ استفاده می‌شود، هزینه کرده است.
  • متا مشغول توسعه ایربادی که می‌‌‌بیند

    مهر: به گفته چند کارمند متاپلتفرمز، این شرکت مشغول ساخت ایربادهایی مجهز به هوش مصنوعی و دوربین است. به نقل از رویترز، چند شرکت از استارت‌آپ‌‌‌های مختلف گرفته تا شرکت‌های بزرگی مانند متا مشغول توسعه گجت‌‌‌های پوشیدنی مجهز به هوش مصنوعی هستند تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند. این دستگاه که تحت پروژه‌‌‌ای به نام Camerabuds توسعه می‌‌‌یابد و شرکت مادر فیس‌بوک پیش‌بینی می‌‌‌کند بتواند اشیا را شناسایی و زبان‌‌‌های خارجی را ترجمه کند. متا سپتامبر سال گذشته میلادی عینک‌‌‌های هوشمند نسل جدید را با قیمت ۲۹۹ دلار معرفی کرد. در این محصول نیز هوش مصنوعی به کار رفته بود تا اطلاعاتی درباره شیئی‌ که کاربر به آن نگاه می‌‌‌کند، ارائه کند.
  • هجوم سونامی‌‌‌وار هوش‌مصنوعی به بازار کار

    ایسنا: رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد هوش مصنوعی مثل سونامی، به بازار کار جهانی ضربه می‌‌‌زند. کریستالینا جورجیوا، در رویدادی در زوریخ اظهار کرد: هوش مصنوعی ظرف ۲ سال آینده، احتمالا بر ۶۰ درصد مشاغل در اقتصادهای توسعه‌یافته و ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان، تاثیر می‌‌‌گذارد.
  • قابلیت‌‌‌های موبایل جدید سامسونگ

    مهر: مشخصات موبایل سامسونگ گلکسی اف ۵۵ قبل از رونمایی آن در ۱۷ مه ‌‌‌در یکی از خرده‌‌‌فروشی‌‌‌های آنلاین هند فاش شده است. به نقل از گیزموچاینا، این دستگاه قابلیتی دارد که به وسیله آن همزمان می‌توان با دوربین پشتی و جلویی کار کرد. اخیرا خرده‌فروشی آنلاین فلیپ کارت یک میکروسایت مخصوص این موبایل کره‌‌‌ای را در خود جای داده است. طبق اطلاعات صفحه وب، این دستگاه مجهز به تراشه کوالکام اسنپ دراگون۷Gen۱Soc است. این پردازشگر با ۸یا ۱۲ گیگابایتRAM عرضه خواهد شد.
  • سایت‌های ۵G از ۱۸۰۰ گذشت

    سیتنا: در آستانه روز جهانی ارتباطات و با دستور رئیس‌جمهور، سایت نسل پنجم یک اپراتور در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد. به این ترتیب، تعداد سایت‌های ۵G کشور از ۱۸۰۰ عبور کرد.
  • هوش مصنوعی به جست‌وجوهای اینترنتی می‌آید

    دنیای اقتصاد: بازار موتورهای جست‌وجوی اینترنتی در آستانه یک تغییر جدی قرار دارد. هفته گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که اوپن ای‌آی، شرکت مادر چت جی‌پی‌تی، در حال برنامه‌ریزی برای معرفی یک محصول جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در اوایل هفته جاری است تا به این ترتیب در رقابت مستقیم با گوگل و حتی شریک تجاری خود، یعنی مایکروسافت، قرار بگیرد.
  • هوش مصنوعی تقلب را یاد گرفت

    مهر: تحقیقی جدید حاکی از آن است که سیستم‌های هوش مصنوعی برخلاف تصورات می‌توانند فریبکارانه عمل کنند و انسان‌ها را گول بزنند. به نقل از گیزموچاینا، به نظر می‌رسد محققان MIT سعی دارند درباره هوش مصنوعی فریبکار هشدار دهند. تحقیقی جدید نشان می‌دهد سیستم‌های هوش مصنوعی که طوری طراحی شده‌اند تا صادق باشند، اکنون فریب دادن انسان‌ها را آموخته‌اند.
  • خالص‌ترین سیلیکون جهان تراشه یک‌میلیون کیوبیتی را توسعه می‌دهد

    مهر: محققان خالص‌ترین سیلیکون را مهندسی کرده‌اند تا کیوبیت‌های معتبر بسازند که به اندازه سرسوزن روی تراشه هستند و یک میلیون کیوبیت در رایانه‌های کوانتومی آینده را فعال می‌کنند. به نقل از اسپیس، محققان یک نوع ارتقایافته و بسیار خالص از سیلیکون را ابداع کرده‌اند که در آینده برای توسعه کیوبیت‌های مبتنی بر سیلیکون معتبر در رایانه‌های کوانتومی قدرتمند به‌کار می‌رود.
  • کارمندان اپل‌استور اعتصاب می‌کنند

    مهر: کارمندان اپل‌استور در ایالت مریلند آمریکا برای اعتراض به دستمزدها و عدم توازن زندگی شخصی و کارشان اعتصاب می‌کنند. به نقل از رویترز، انجمن بین‌المللی ماشین‌کاران و کارگران هوافضا (AIM) اعلام کرد کارمندان اپل‌استور در شهر تاوسون واقع در ایالت میرلند آمریکا به اعتصاب رای داده‌اند.
  • امکان استفاده از چت‌جی‌پی‌تی در آی‌فون

    سیتنا: شرکت اپل در راستای ارائه امکانات هوش مصنوعی در گوشی‌های آی‌فون، تفاهم‌نامه‌ای را با مجموعه اوپن ای‌آی به امضا رسانده است. اپل همچنین مذاکراتی در این زمینه با شرکت آلفابت انجام داده تا احتمال استفاده از هوش مصنوعی جمینای ساخت گوگل را در گوشی‌های آی‌فون بررسی کند.
  • کاهش زمان توزیع کتاب با سیستم سورتینگ هوشمند پست

    ایسنا: عبدالرضا جنتی، مدیرکل پست استان تهران درباره اقدامات و خدمات این شرکت برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب اظهار کرد: «برای رفاه حال انتشاراتی‌ها و تسهیل در مبادله سفارش‌ها امسال ۱۲ دفتر پستی درجه یک خود را در نقاط مختلف تهران به عنوان باجه‌های قبول انتخاب کردیم که انتشاراتی‌ها می‌توانند پس از آماده‌سازی، کتاب‌ها را آنجا تحویل دهند. همچنین ما ۱۱ پایگاه سیار هم در نظر گرفته‌ایم که از شروع نمایشگاه همکاران پستی من مستقرند و طی چند نوبت هر چقدر که خودروهای ما تکمیل شود؛ خودروی بعدی را به عنوان سیار قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تا در نخستین فرصت و کمترین بازه زمانی این مرسولات را به گیرندگان خود برسانیم.»
  • واکنش وزیر ارتباطات به واردات آی‌فون

    سیتنا: عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت درباره واردات گوشی آی‌فون گفت: «این وزارتخانه در خصوص واردات گوشی تلفن همراه تصمیم‌گیر نیست و وزارت صمت در این زمینه تصمیم می‌گیرد.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر