شماره روزنامه ۶۰۳۷
|

  • قانون کنترل پیام‌های مجازی در اتحادیه اروپا تصویب می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: با توسعه روزافزون چت‌بات‌های هوش مصنوعی و گسترش کاربردهای آنها به حوزه‌های مختلف، قانون‌گذاران کشورهای جهان دغدغه‌های بیشتری درباره حفظ امنیت در زمینه هوش مصنوعی پیدا کرده‌اند. با این اوصاف است که حالا اتحادیه اروپا در حال نزدیک‌تر شدن به تصویب قوانین جدیدی است که پویش و بررسی انبوه پیام‌های دیجیتالی را الزامی می‌کند.
  • ارائه دستیار هوش مصنوعی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری

    ایسنا: مرکز ملی فضای مجازی در راستای توانمندسازی کاندیداها و ستادهایشان دستیار هوش مصنوعی در اختیار هر شش کاندیدای ریاست‌جمهوری قرار داد. مرکز ملی فضای مجازی در راستای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در فضای مجازی کشور، شرایطی را فراهم کرده است تا امکانات و قابلیت‌هایی به صورت سازمان‌دهی شده و منظم در اختیار نامزدهای انتخابات و ستادهایشان و همچنین عموم مردم، از طریق سامانه Esetad.ir قرار داده شود.
  • فروش نرم‌افزار کسپرسکی در آمریکا ممنوع می‌شود

    ايسنا: دولت بایدن برنامه‌هایی را برای ممنوعیت فروش نرم‌افزار آنتی‌ویروس ساخت شرکت روسی کسپرسکی لبز در آمریکا اعلام می‌کند. منابع آگاه به رویترز گفتند: «ارتباطات نزدیک این شرکت با دولت روسیه، ریسک امنیتی جدی برای آمریکا دارد و اجازه دسترسی نرم‌افزار کسپرسکی به سیستم‌های رایانه می‌تواند به این شرکت امکان دهد اطلاعات حساس را از رایانه‌های آمریکایی به سرقت ببرد، بدافزار نصب کند یا آپدیت‌های حساس را ارائه نکند. به گفته دو فرد مطلع، مقررات جدید که از اختیارات گسترده ایجاد شده در دولت ترامپ استفاده می‌کنند، با اقدام برای قرار دادن کسپرسکی در لیست محدودیت تجارت همراه خواهند شد و به شهرت این شرکت لطمه زده و ممکن است باعث آسیب دیدن فروش خارجی آن شوند.
  • سامانه شناسایی و پاسخ مدیریت شده تهدیدات سایبری ایجاد شد

    مهر: مرکز مدیریت راهبردی افتا برای مقابله با حوادث سایبری و جلوگیری از حملات هکران به زیرساخت‌ها، سامانه ملی شناسایی و پاسخ مدیریت شده تهدیدات (MDR) را ایجاد می‌کند.
  • بازگشایی مسیر ارسال مرسولات پستی به اروپا

    ايسنا: مدیر‌کل دفتر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت ملی پست از بازگشایی مسیر ارسال مرسولات پستی به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا خبر داد.
  • دولت آمریکا از تیک‌تاک شکایت می‌کند

    ایسنا: وزارت دادگستری آمریکا آماده تنظیم شکایت حمایت از مصرف‌کننده علیه سرویس ویدئویی تیک‌تاک به نمایندگی از کمیسیون تجارت فدرال می‌شود.
  • چشم‏‏‌انتظاری لندتک‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: بیش از یک ماه است که پیش‌‌‌نویس مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال برای کاهش ریسک ارائه خدمات تسهیلات‌‌‌یارها تصویب شده، اما هنوز به‌‌‌صورت رسمی برای اجرا ابلاغ نشده است. برخی فعالان تعلل بانک مرکزی در این خصوص را تحت‌تاثیر فضای انتخاباتی کشور طبیعی می‌‌‌دانند، اما عده دیگر معتقدند که طبق قانون جدید بانک مرکزی، کارگروه اقتصاد دیجیتال نمی‌تواند مصوبه‌‌‌ای به این بانک ابلاغ کند؛ بلکه صرفا می‌تواند به آن پیشنهاد دهد و احتمال اینکه تحت‌تاثیر این موضوع، مصوبه کاهش ریسک ارائه خدمات تسهیلات‌‌‌یارها ابلاغ نشود، وجود دارد. با وجود این‌، اکثر فعالان حوزه لندتک ارزیابی مثبتی از این مصوبه در راستای توسعه تسهیلات‌‌‌یارها، کاهش نرخ نکول و برگشت مطالبات دارند و چشم‌‌‌انتظار ابلاغ رسمی و اجرای آن هستند.
  • اعتباربخشی به بیش از ۲‌هزار شرکت خلاق

    مهر: دبیر ستاد فناوری‌‌‌های فرهنگی و نرم اعلام کرد که در حال حاضر به بیش از ۲هزار شرکت خلاق اعتباربخشی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌‌‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، در پاسخ به این سوال که منظور از فناوری نرم چیست و چه فضایی را نمایندگی می‌کند، گفت: «فناوری نرم در دو ساحت کنشگری می‌کند؛ نخست حل مسائل و بحران‌های‌‌‌ اجتماعی و دوم حل مسائل و چالش‌‌‌های سیاسی و حاکمیتی؛ یعنی آنجا که در ذیل گفتمان حاکمیتی نمی‌توانیم به مسائل عمومی اتصال پیدا کنیم و بین فهم مردم و فهم حاکمیتی دچار افتراق می‌‌‌شویم. واقعیت این است که در حوزه فناوری سخت پیشرفت‌‌‌های چشمگیری داشته‌‌‌ایم، اما در ارائه این پیشرفت‌‌‌ها به بدنه جامعه موفق عمل نکرده‌‌‌ایم و مردم حسی نسبت به این پیشرفت‌‌‌ها نداشته‌‌‌اند. یکی از دلایل این امر ضعف ما در گفتمان‌‌‌سازی و دوم عدم‌برقراری پیوند میان مسائل حوزه فناوری‌‌‌های سخت به مسائل اجتماعی است.»
  • حمایت از تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های حوزه بازی‏‏‌های ویدئویی

    ایسنا: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌‌‌های ویدئویی برای انجام پروژه‌‌‌های بزرگ ملی حمایت کرد و گفت: «صنایع خلاق یک نیاز و ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می‌‌‌کنیم.» محمد‌صادق خیاطیان در نشست مشترک مدیران شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فعال در حوزه بازی‌‌‌های ویدئویی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع خلاق گفت: «این حوزه به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست اینکه حوزه فرهنگی و تولید محتوا، فرهنگ‌‌‌ساز است و از سوی دیگر، این حوزه از بُعد اقتصادی حائز اهمیت است و آمارها، از گردش مالی خوب حوزه صنایع خلاق حکایت دارند.»
  • عذرخواهی و جبران خسارت از سوی دیوار برای یک خطای نر‌‌‌م‌‌‌افزاری

    دنیای‌اقتصاد: گویا یک خطای نرم‌‌‌افزاری در پلتفرم دیوار باعث بازداشت اشتباهی یک شهروند به مدت چهار روز شده است. همین موضوع به شناسایی این خطا و برطرف کردن آن از سوی این پلتفرم منجر شد. به این ترتیب روابط عمومی پلتفرم دیوار درباره این موضوع بیانیه‌‌‌ای را منتشر کرده و ضمن پذیرش مسوولیت این خطا، از تلاش برای پیگیری و جبران خسارت‌‌‌های احتمالی خبر داده است. در بیانیه دیوار آمده است: «اخیرا متوجه شدیم که با بروز خطایی نرم‌‌‌افزاری در دیوار، متاسفانه در پاسخ به تعدادی از استعلام‌‌‌های قضایی، یک نشانی اینترنتی (IP) نادرست را گزارش کرده‌‌‌ایم.
  • آغاز فروش گیفت‌‌‌کارت‌‌‌های بین‌المللی در دیجی‌‌‌کالا

    دنیای‌اقتصاد: در دنیای امروز که روزمرگی‌‌‌ها به اپلیکیشن‌‌‌ها، بازی‌‌‌ها و پلتفرم‌‌‌ها گره خورده است، استفاده از گیفت‌‌‌کارت‌‌‌های ویژه آنها هم رواج دارد. در همین راستا، به تازگی دیجی‌‌‌کالا از آغاز فروش آنلاین گیفت‌‌‌کارت‌‌‌های بین‌المللی بازی و پلتفرم‌‌‌های نمایش فیلم، نرم‌‌‌افزارها، برنامه‌‌‌های کاربردی موبایل و دیگر گیفت‌‌‌کارت‌‌‌ها خبر داده است. کاربران دیجی‌‌‌کالا می‌توانند انواع گیفت‌‌‌کارت‌‌‌های آنلاین سرویس‌‌‌های جهانی موسیقی مثل اپل آی‌تونز، پلتفرم‌‌‌های بازی مثل پلی‌‌‌استیشن، ایکس‌‌‌باکس، نینتندو، استیم و همچنین گیفت‌‌‌کارت‌‌‌های پرداخت درون بازی‌‌‌های ویدئویی آنلاین محبوب مانند پابجی و ایپکس و… را خریداری کنند. همچنین کد گیفت‌‌‌کارت‌‌‌های سرویس‌‌‌های فیلم و سریال نظیر نتفلیکس، هولو، کرانچی رول و… گیفت‌‌‌کارت نرم‌‌‌افزارهای کاربردی مثل مایکروسافت ۳۶۵ و مایکروسافت استور نیز در دیجی‌‌‌کالا قابل خرید است.
  • ارتقای امنیت سفر برای کاربران راننده اسنپ

    دنیای‌اقتصاد: امنیت سفر در تاکسی‌‌‌های اینترنتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌‌های کاربران مسافر و راننده است. در همین راستا اسنپ به تازگی از ارتقای سرویس امنیت سفر خود برای کاربران راننده خبر داده است. به این ترتیب امکانات تازه‌‌‌ای از قبیل اشتراک‌‌‌گذاری سفر و تماس فوری با پلیس و اورژانس به این سرویس اضافه شده‌‌‌اند تا امنیت بیشتری را برای کاربران راننده به همراه بیاورند. در نسخه جدید امنیت سفر، کاربران راننده اسنپ می‌توانند مشخصات، جزئیات سفر خود و موقعیت مکانی‌‌‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند تا افراد خانواده و دوستانشان بتوانند در صورت نیاز مسیر و موقعیت مکانی لحظه‌‌‌ای آنها را طی سفر دنبال کنند.
  • فعلا گوشی نخرید!

    دنیای اقتصاد: بالاخره پس از دو هفته ابهام و بلاتکلیفی در واردات آی‌فون، تعرفه ۹۶ درصدی واردات تجاری مدل ۱۳ این گوشی ابلاغ و با ابلاغیه جدید گمرک تعرفه واردات مسافری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار نیز به میزان ۶۰ درصد تعیین شد. در این شرایط، بازار موبایل با نابسامانی و افزایش قیمت قابل‌توجهی در انواع تلفن‌های همراه به‌خصوص گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مواجه شده است.
  • درخواست کمک آمریکااز متحدانش برای مقابله‌ با چین

    ایسنا: یک مقام ارشد آمریکایی به ژاپن و هلند سفر خواهد کرد تا از این دو کشور بخواهد محدودیت‌های جدیدی را برای صنعت نیمه‌رسانای چین از جمله تراشه‌های حافظه پیشرفته ضروری برای هوش مصنوعی اعمال کنند. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت، همتایان خود در توکیو و لاهه را تحت فشار قرار خواهد داد تا محدودیت‌های بیشتری روی فعالیت‌های شرکت‌های ASML Holdings NV و «توکیو الکترون» ژاپن اعمال کنند. استیوز در بخشی از گفت‌وگوهای ادامه‌دار آمریکا با متحدانش، به مساله کارخانه‌های تراشه‌سازی چینی که تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا را توسعه می‌دهند، خواهد پرداخت.
  • کپی چینی اینستاگرام رونمایی شد

    ایسنا: شرکت متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است و سابقه طولانی در کپی‌برداری از قابلیت‌ها و سرویس‌های رقبا دارد، با عرضه اپلیکیشن مشابه سرویس اشتراک‌گذاری عکس خود توسط چینی‌ها روبه‌رو شده است. تیک‌تاک به تازگی یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس به نام Whee را راه‌اندازی کرده که مانند اینستاگرام نیست، اما کاملا شبیه آن است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر