توافق جهانی برای اینترنت همگانی

بر اساس بیانیه برگزار‌کنندگان مجمع، این دوره از IGF، با شعار «اینترنت متحد» و حول محور همین رویکرد برگزار شد.  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد در پیام ویدئویی خود به مناسبت افتتاح شانزدهمین دوره مجمع حکمرانی اینترنت، به توضیح در مورد تاثیر شیوع ویروس‌کرونا بر موضوع این دوره از مجمع حکمرانی اینترنت، یعنی «اینترنت متحد» پرداخت.  براساس سخنان گوترش در افتتاحیه این مراسم، می‌توان به موارد زیر به‌عنوان محورهای اصلی رویکرد سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی وابسته به آن، در مورد حکمرانی فضای‌مجازی اشاره کرد.

   همکاری جهانی ضروری است

تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی جهانی با این رویکرد، یکی از محورهای اساسی راهبرد گوترش برای حکمرانی فضای‌مجازی است. وی در بخشی از سخنان خود، گفت: «بحران جهانی قدرت اینترنت را برای تغییر زندگی با فناوری دیجیتالی که میلیون‌ها نفر را قادر می‌‌سازد تا با خیال راحت آنلاین کار کنند، مطالعه کنند و معاشرت کنند، برجسته ساخته است، با این حال مسائلی چون «گسترش سریع اطلاعات غلط» نشان می‌دهد که بحران جهانی شکاف دیجیتال و جنبه تاریک فناوری را نیز بزرگ‌تر کرده است.‌»

گوترش در ادامه افزود: «ما تنها می‌‌توانیم با اتحاد و از طریق تقویت همکاری به این چالش‌‌ها رسیدگی کنیم. این هدف با ایجاد قوانین روشن برای حفاظت از حقوق‌بشر و آزادی‌‌های اساسی، به‌دست آوردن مجدد کنترل بر داده‌‌ها، مقابله با اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز و با اتصال همه افراد به اینترنت تا سال۲۰۳۰، قابل‌تحقق است.‌» سازماندهی و تعمیق گفت‌وگوهای فراملی پیرامون حکمرانی فضای‌مجازی، مساله دیگری است که مورد تاکید قرار گرفته است. دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنان خود، پیرامون موضوع حکمرانی اینترنت، افزود: «مجمع حکمرانی اینترنت، نقش مهمی در شکل‌دادن به مکالمه در یک فضای دیجیتال باز، آزاد و امن دارد که برای همه قابل‌دسترسی است.‌» بر اساس گزارش دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل‌متحد که از دبیرخانه IGF پشتیبانی می‌کند، تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند در طول همه‌گیری کویید-۱۹، افزایش یافته است.

   رشد کاربران اینترنت در دوران کرونا

داده‌‌های اتحادیه بین‌‌المللی مخابرات (ITU)، یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل، نشان می‌دهد که شمار کاربران اینترنت در دوره پاندمی کووید -۱۹ از ۱/ ۴میلیارد در سال ۲۰۱۹ به ۹/ ۴میلیارد نفر در سال ۲۰۲۱، افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر، ۷۸۲ میلیون نفر در این مدت به اینترنت متصل شدند. این رقم چیزی حدود بیش از دو برابر جمعیت ایالات‌متحده آمریکا است.

   رشد بی‌سابقه خشونت دیجیتال

با این حال، اسناد دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که فقدان «مسوولیت‌پذیری در اینترنت»، به گسترش نفرت‌پراکنی، افراط‌گرایی، محتوای خشونت‌آمیز و اطلاعات نادرست در سال‌های اخیر، منجر شده است. علاوه‌بر این‌ نقض داده‌‌ها نیز افزایش یافته است.  آمارها نشان می‌دهد که خشونت دیجیتال، زورگویی سایبری و آزار و اذیت آنلاین نیز رشد بی‌سابقه‌‌ای یافته است. این در حالی است که نزدیک به سه میلیارد نفر در سراسر جهان، عمدتا در کشورهای درحال‌توسعه، هنوز به اینترنت دسترسی ندارند.

   آینده دیجیتال برای همه

با تامل در اظهارات نمایندگان برخی از نهادهای وابسته به سازمان ملل، می‌توان به تاکید و تلاش این سازمان برای افزایش دسترسی افراد به اینترنت پی برد. به‌عنوان مثال، لیو ژنمین، رئیس دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل‌متحد (DESA)، طی سخنرانی خود در حاشیه مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره مجمع حکمرانی اینترنت ۲۰۲۱، در لهستان گفت: «با توجه به تاثیر همه‌‌گیری بر چشم‌‌انداز دیجیتال، مجمع حکمرانی اینترنت می‌تواند وعده خود را برای شکل‌دادن به آینده دیجیتالی برای جهان انجام دهد. بیایید یک اینترنت متحد بسازیم! در واقع، گفتن این کار آسان‌‌تر از انجام آن است، زیرا حاکمیت جهانی اینترنت پیچیده است، اما ما با اتحاد، می‌‌توانیم موفق شویم.‌»