مرتضوی: از روند دادگاه راضی نیستم؛ افکار عمومی باید در جریان باشد

روح‌الامینی: از جلسه دادگاه بسیار راضی‌ام؛ بحث‌ها اساسی بود

دنیای اقتصاد- پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات بازداشتگاه کهریزک روز گذشته در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و برخلاف جلسات گذشته که شکات از روند دادگاه رضایت نداشتند، این بار از روند برگزاری دادگاه اعلام رضایت کردند؛ ولی در مقابل سعید مرتضوی، متهم ردیف اول این پرونده از روند دادگاه پنجم راضی نبود. دستور این جلسه دادگاه همچون جلسه گذشته به بیان دفاعیات علی‌اکبر حیدری‌فر یکی از قضات متهم در پرونده اختصاص داشت. در پایان دادگاه هم مرتضوی پیشنهاد کرد که ادامه جلسات دادگاه به صورت علنی برگزار شود، ولی قاضی مدیر خراسانی اعلام کرد که جلسات دادگاه تا پایان رسیدگی غیر‌علنی خواهد بود.

آن گونه که ایسنا گزارش داده است، پنجمین جلسه دادگاه قضات کهریزک مانند جلسات قبلی به صورت غیرعلنی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی برگزار شد. این جلسه دادگاه حدود ۴ ساعت به طول انجامید و تاریخ برگزاری جلسه ششم این دادگاه نیز ۱۵ اردیبهشت اعلام شد.

مرتضوی: کوچک‌ترین گناهی نداریم

سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده کهریزک از رییس شعبه رسیدگی‌کننده به این پرونده درخواست کرد که ادامه جلسات رسیدگی به این پرونده به طور علنی برگزار شود. سعید مرتضوی پس از پایان دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: حرف‌هایی را که می‌زنم منتشر نمی‌کنید؛ بنابراین وقت گذاشتن برای مصاحبه فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر حرف‌هایم را تحریف می‌کنید و این موجب می‌شود بعضی خانواده‌ها ناراحت شوند. وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحثی که شما درباره آقای روح‌الامینی مطرح کردید، صحبتی که من گفتم با آن چیزی که شما مطرح کردید، متفاوت بود. برای همین آقای روح‌الامینی گفتند مرغ پخته هم به این حرف‌ها می‌خندد و واقعیت هم همین است؛ زیرا اگر حرف‌ها را تحریف کنید وضعیت متفاوت خواهد بود. من گفتم اگر دادستان باید مسوولیت‌پذیر باشد، توصیه‌هایی که مسوولان به پدران کردند نیز باید از سوی پدران پذیرفته می‌شد. مرتضوی درباره برگزاری جلسات دادگاه کهریزک گفت: از روند دادگاه‌ها راضی نیستم، دلیلش این است که غیر‌علنی است. اتهامات ما به صورت علنی در خارج و داخل مطرح شد در صورتی که ما در قضیه کهریزک کوچک‌ترین گناهی نداریم. وی ادامه داد: یک برگ دلیل در رابطه با اتهامات ما وجود ندارد؛ بنابراین خواست ما از دادگاه این است اگر امکان دارد جلسات دادگاه را به صورت علنی برگزار کنند؛ زیرا هیچ اطلاعات سری و محرمانه در بحث کهریزک نیست. وی در پاسخ به این سوال که آیا از رسیدگی دادگاه به پرونده راضی هستید یا خیر؟ گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم راضی هستیم یا نه، چون هنوز رای صادر نشده است. بعد از صدور رای معلوم می‌شود که استدلال دادگاه چه بوده است، ولی از شیوه رسیدگی ناراضی هستیم و درخواست ما این است که جلسه را علنی کنند؛ چون دانستن حق مردم است و رسانه‌ها باید به دادگاه بیایند تا ببینند که حرف شکات و استدلال ما به عنوان دفاع چیست؟ وی گفت: با توجه به اینکه رسانه‌های بیگانه از موضوع کهریزک علیه نظام استفاده کردند واقعا باید دادگاه کهریزک به طور علنی برگزار شود. تا غیر ‌از اینکه دادگاه قضاوت می‌کند، افکار عمومی هم در کنار دادگاه قضاوت عادلانه‌ای داشته باشند که شاید اهمیت آن از رای دادگاه کمتر نباشد. بنابراین درخواست دارم و خواهش می‌کنم اگر امکان دارد جلسات بعد دادگاه به طور علنی رسیدگی شود.

حیدری فر: کشته شدگان در اغتشاشات بودند

یکی دیگر از قضات متهم در پرونده کهریزک نیز تاکید کرد که عکس‌های منتشر شده مبنی بر حضور کشته‌شدگان کهریزک در اغتشاشات سال ۸۸ فتوشاپی نیست. علی‌اکبر حیدر‌ی‌فر درباره انتشار عکس‌هایی مبنی بر حضور کشته‌شدگان حادثه کهریزک در اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸، گفت: تاکنون آقایان مدعی بودند که در هیچ اغتشاشی شرکت نداشتند و اشتباهی دستگیر شدند، ولی این عکس‌ها اثبات می‌کند که اتفاقا در اغتشاشات حضور داشتند. وی در واکنش به صحبت‌های صالح نیک‌بخت مبنی بر دروغ بودن این عکس‌ها، گفت: من مستندات آن را به دادگاه ارائه می‌کنم. خبرنگاری به حیدری‌فر گفت که به نظر می‌رسد این عکس‌ها فتوشاپ باشد که وی پاسخ داد: اگر دادگاه منشأ عکس‌ها را بخواهد، آنها را در اختیار دادگاه قرار می‌دهم. هیچ کدام فتوشاپی نیست و کارشناسان می‌توانند در این باره نظر دهند.

نیکبخت: عکس‌ها ارتباطی با جوادی فر ندارد

از سوی دیگر محمدصالح نیکبخت، وکیل مدافع خانواده جوادی‌فر در مورد انتشار عکس‌های منتسب به جوادی‌فر از کشته‌شدگان حادثه کهریزک، توسط حیدری‌فر، گفت: این عکس‌ها هیچ ارتباطی به آقای جوادی‌فر ندارد و دروغ محض است؛ جای طرح این مسائل در خیابان نیست و این مطالب باید در دادگاه مطرح شود. نیکبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود در جلسه قبل دادگاه، ۱۰ عکس نشان داده شده است، گفت: جلسه قبل هیچ عکسی نشان داده نشده و مساله‌ای که راجع به خانواده جوادی‌فر بیان شده، جرم است و ما در این رابطه شکایت می‌کنیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خواسته‌ شما از دادگاه چیست، اظهار کرد: از دادگاه اجرای قانون در مجازات مجرمان را انتظار داریم. وی گفت: همه متهمان دفاعیات خود را انجام داده‌اند؛ البته هنوز آخرین دفاعیات گرفته نشده است؛ اما احتمالا یکشنبه ۱۵ اردیبهشت جلسه آخر دادگاه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک است. نیکبخت بیان کرد: تا امروز شهودی به دادگاه معرفی نشده‌ است و وکیل «ح - ز - د» به دفاع از موکل خود پرداخت.

روح‌الامینی: طبق قانون از بیان جزئیات معذورم

عبدالحسین روح‌الامینی نیز گفت: شهودی که برای دادگاه معرفی کردیم رییس سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل کشور و دری نجف آبادی هستند. روح‌الامینی گفت:اما اینکه این افراد بخواهند در دادگاه حضور داشته باشند یا اینکه دادگاه آنها را بپذیرد بر عهده مقام قضایی است. روح‌الامینی اظهار کرد: از جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه بسیار راضی هستم. درخواست ما از روز اول این بود که افرادی که مرتبط با ماجرای کهریزک هستند مسوولیت‌شان را بپذیرند، عذرخواهی کنند و از سمت خود برکنار شوند؛ اما متاسفانه به خواسته ما توجهی نشد که اگر این اتفاق می‌افتاد مساله به دادگاه نمی‌کشید. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه نقش قضات دیگر در حادثه کهریزک چه بوده است، گفت: باید از قوه‌قضائیه جزئیات را بپرسید؛ زیرا طبق قانون از بیان جزئیات معذورم. در رسانه‌ها منتشر شد که من را از مصاحبه منع کردند، مگر کسی جرات چنین کاری دارد. روح‌الامینی افزود: آقای «ح.ز.د» قانونا می‌تواند در دادگاه حضور پیدا نکند و وکیل‌شان از ایشان دفاع کند. وی در مورد اینکه عکس فرزندتان را سایت‌ها به عنوان اغتشاشگر منتشر کردند،‌ گفت: اگر این‌چنین هم باشد، آیا باید او را می‌کشتند؟ روح‌الامینی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد اینکه گفته می‌شود در جلسه قبل، علی‌اکبر حیدری‌فر عکس‌ها را در دادگاه نشان داده است، گفت: کسی در دادگاه عکسی نشان نداد. ایشان مدعی شد، اما چیزی نشان ندادند و خودشان به رسانه‌ها حرف‌هایی را در این رابطه گفتند. دادگاه امروز خیلی اساسی وارد بحث شد و ما بسیار از آن راضی هستیم.