پیگیری برای بازگردانی حقوق از دست رفته ایرانی ها از بیترکس آمریکا

پس از آنکه مشخص شد تعداد قابل‌توجهی از مالباختگان و طلبکاران صرافی رمز ارز خارجی بیترکس از ایران هستند، کارشناسان می‌گویند پویش انجام شکایت جمعی علیه صرافی‌های متمرکز، به بیترکس مرتبط است.

اعلام خبر ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال بیترکس (Bittrex) برای فعالان و سرمایه‌گذاران رمزارزی ایرانی اهمیت خاصی داشت. این پلتفرم، مدت‌ها برای انجام معاملات کریپتوکارنسی و سرمایه‌گذاری مورد توجه مردم ایران بود، اما در طول زمان به بهانه تحریم‌ها، دارایی‌ها آن‌ها مسدود شد. خبر ورشکستگی بیترکس، وضعیت دارایی‌های مسدودشده ایرانیان را بیشتر از قبل در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

تعداد قابل‌توجهی از طلبکاران و مالباختگان رمز ارزی بیترکس، از ایران هستند. این صرافی رمز ارز خارجی در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار طلبکار دارد و بدهی‌ها و دارایی‌های آن به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود از این مقدار نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار مرتبط به کاربران ایرانی باشد.

سال ۲۰۱۷ بعد از مسدود شدن حساب کاربری ایرانیان در بیترکس، انجمن بلاکچین ایران در مورد اقدامات غیرقانونی این شرکت نیز اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد: «سرنوشت سرمایه بسیاری از دوستان نامعلوم و چه بسا در خطر است.»

انجمن بلاکچین ایران آن زمان اشاره کرده بود که بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده، حساب کاربری افراد از نقاط مختلف جهان وجود هم تعلیق شده و همچنین اعلام کرده بود که بیترکس برخلاف پولونیکس و سایر اکسچنج‌ها بدون هیچ اخطار قبلی‌ای این عمل را انجام داده و حقوق اولیه کاربر را زیر پا گذاشته است.

از آن سال به بعد اقدامات متعددی علیه بیترکس برای بازگرداندن دارایی‌های مسدودشده و از‌دست‌رفته ایرانیان انجام شد که متأسفانه اکثراً بدون نتیجه ماند.

اکنون به همین دلیل و با وجود چالش‌های پیش روی ایرانیان برای پیگیری امور حقوقی و شکایت علیه بیترکس و مدیران آن، به نظر می‌رسد گروهی از فعالان دست به کار شده‌اند تا در مدت زمان کوتاه باقی‌مانده امور قانونی را پیش ببرند.

کارشناسان می‌گویند تا روند شکایت و پیگیری‌های حقوقی به‌صورت گروهی علیه مدیران بیترکس ادامه پیدا کند، امور حقوقی مالباختگان و طلبکاران از طرق مختلفی قابل پیگیری است.

ظاهراً هرآنچه سابقاً علیه بیترکس انجام شده در حد مکاتبات با چند اداره دولتی آمریکا و افک (OFAC) بوده و مستندات نشان می‌دهد عملاً شکایت کیفری یا حقوقی علیه بیترکس و شرکت‌های وابسته در آمریکا از جانب یک فرد ایرانی یا گروه ایرانی ثبت نشده اس، اما اخیراً پویش‌هایی در حال پیگیری است که به نظر می‌رسد مرتبط با بیترکس باشد و مال‌باختگان این صرافی را امیدوار کرده است.

حقوقدانان معتقدند با پیگیری حقوقی توسط وکلای بین‌المللی می‌توان مطالبات مالباختگان صرافی بیترکس را پیگیری کرد و شاید از طریق یک نهاد بین‌المللی مانند آنچه در گزارش کوین تلگراف آمده به نتیجه رسید. ما در زومیت پیگیر این موضوع هستیم و در روزهای آینده نتیجه‌ی تحقیقات خود را منتشر خواهیم کرد.

یکی از دلایل افزایش محبوبیت پلتفرم‌های غیرمتمرکز در دنیا، حذف عوامل واسطه و عدم کنترل دارایی مردم توسط نهادهای مختلف است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.