هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری شد

به گفته هاشمی رفسنجانی، خبرگان می‌توانند از آنجا که وظیفه نظارت بر اجرای سند چشم‌انداز و اصل ۴۴ قانون اساسی به مجمع تشخیص مصلحت سپرده شده است، در این ارتباط از مجمع بازخواست کنند که آیا به وظایف خود عمل کرده یا نه و اگرچه این اتفاق تا به حال نیفتاده است، اما می‌تواند در دوره بعد بیفتد. هاشمی رفسنجانی رییس‌مجلس خبرگان شد

هاشمی رفسنجانی: مجلس خبرگان وظایف عملی بر عهده بگیرد

دنیای اقتصاد- اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.

در نشست صبح دیروز مجلس خبرگان رهبری که برای اولین بار پس از درگذشت آیت‌ا... علی مشکینی، رییس سابق این مجلس برگزار می‌شد، رای‌گیری مخفی برای انتخاب رییس جدید دوره چهارم مجلس خبرگان انجام گرفت و اکبر هاشمی رفسنجانی با ۴۱رای از مجموع ۷۶رای، به عنوان رییس انتخاب شد.

دیگر نامزد ریاست مجلس خبرگان، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی بود که توانست ۳۴رای کسب کند و یک رای نیز ممتنع بود.

هاشمی رفسنجانی روز گذشته در آغاز دومین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان و زمانی که هنوز به عنوان نایب رییس اول این مجلس سخن می‌گفت، بر ضرورت تاثیرگذاری هر چه بیشتر این مجلس تاکید کرد و گفت: خبرگان ملت می‌توانند از نظر کیفی، بیشتر در امور کشور موثر و نقش‌آفرین باشند، وظایف مهم عملی برعهده گیرند و در امور جاری کشور دخالت کنند.

رییس مجلس خبرگان اضافه کرد: معتقدم خبرگان وظایف بسیار مهمی دارند اما در عین حال می‌توانند از آنجا که وظیفه نظارت بر اجرای سند چشم‌انداز و اصل ۴۴ قانون اساسی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است، در این ارتباط از مجمع بازخواست کنند که آیا به وظایف خود عمل کرده یا نه و این یعنی دخالت در همه امور جامعه که خبرگان برای آن میدان شرعی و قانونی نیز دارند و اگرچه این اتفاق تا به حال نیفتاده است، اما می‌تواند در دوره بعد بیفتد. وی مجلس خبرگان رهبری را مهم‌ترین رکن نظام دانست و افزود: خبرگان ملت می‌توانند بر اساس شرع و قانون در سطح بالایی و از طریق نظارت بر دستگاه‌های مجری سیاست‌های ابلاغی و مصوبات مقام معظم رهبری، فعال‌تر وارد میدان شوند و وظایف مهم و عملی برعهده گیرند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی محوریت ولایت فقیه است که به این نظام مشروعیت می‌بخشد و از آنجا که مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین رکن کشور، مبعوث خبرگان ملت است، مجلس خبرگان از مهم‌ترین ارکان ایران اسلامی به حساب می‌آید. وی افزود: مجلس خبرگان رهبری ابتکاری بی‌نظیر و سرنوشت‌ساز و بزرگ در جمهوری‌اسلامی بود که در اوایل کار این مجلس برخی رندانه در فعالیت‌های آن کارشکنی می‌کردند و تشکیل چنین مجلسی را تضعیف جایگاه رهبری می‌دانستند، اما امام خمینی (ره) فرمودند که مجلس خبرگان تقویت رهبری است.

رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنگامی که جامعه ببیند ۸۰ فقیه با شرایط ویژه، فردی را برای رهبری نظام انتخاب کرده و بر تداوم شرایط رهبری او پافشاری می‌کند، اطمینان بیشتری می‌یابد و نفس حضور خبرگان رهبری مایه آرامش خاطر ملت و حفاظت از کشور است. او تصریح کرد: زمانی که امام راحل (ره) دیده از جهان فروبست در حالی که شرایط دشوار پس از جنگ ادامه داشت، شرایط کشور شکننده بود و نگرانی جامعه را فرا گرفته بود و دوره فترت برای انقلاب اسلامی به وجود آمده بود، خبرگان ملت با سرعت وارد عمل شده و با مشخص کردن مقام ولایت، نقش اساسی خود را در استمرار حرکت طبیعی چرخ کشور ایفا کردند.

هاشمی رفسنجانی، مجلس خبرگان رهبری را به نیروهای مسلح تشبیه کرد و گفت‌: نیروهای مسلح که با هزینه‌های گزاف در کشورها وجود دارند، تا زمانی که جنگی صورت نگیرد، وارد میدان عمل نمی‌شوند، اما نقش آنها در زمان جنگ بسیار روشن است و اهمیت وجود چنین نیروهایی انکارناپذیر است‌.

وی در عین حال خاطر‌نشان کرد‌: نیروهای مسلح کشورها در زمان صلح برای خود برنامه کاری دارند و رزمایش‌هایی را نیز برگزار می‌کنند و خبرگان ملت نیز که با هزینه اندک در حساس‌ترین مقطع تاریخی کشور ایفای نقش می‌کنند و از فترت و خلاء در جایگاه رهبری نظام جلوگیری و از این طریق خطر دشمنان طماع را دفع می‌کند، در این دوران نیز بیکار نمی‌نشینند و نفس حضور خبرگان ملت مایه آرامش خاطر مردم و صیانت از کشور است.

رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: قدرت عظیم و خلاق خبرگان رهبری برای یک لحظه حساس و به منظور پیشگیری از خطر و دفع خطر در زمان فترت‌، ایجاد شده اما اکنون نیز اعضای این مجلس از طریق نظارت بر تداوم شرایط رهبری نظام ‌که گزارش‌های آن به رهبر معظم انقلاب و مجلس ارائه می‌شود و همچنین روشنگری در جامعه‌، در عرصه‌های مختلف فعال هستند‌.

ترجیح مصالح بر سلایق

هاشمی رفسنجانی گفت: نیروهای انقلاب در اصول هیچ‌گونه اختلافی با یکدیگر ندارند و نباید اجازه دهند که سلایق سیاسی متفاوت، مصالح کشور و اولویت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد و از خبرگان ملت خواست بیش از پیش نقش خود را در جهت تحقق وحدت و انسجام ملی ایفا کنند. وی خبرگان ملت را محور خوبی برای اتحاد و انسجام در داخل کشور و منطقه دانست و از آنها خواست که بیش از پیش نقش خود را در جهت تحقق این دو موضوع اساسی ایفا کنند.

او همچنین اظهار کرد: آمریکایی‌ها بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر طرح شرورانه خاورمیانه بزرگ را با هدف سلطه بر کشورهای اسلامی و حوزه خلیج‌فارس مطرح و این روند را با حمله به افغانستان و عراق و اشغال این دو کشور آغاز کردند‌.

رییس مجلس خبرگان افزود‌: آنها تصور می‌کردند می‌توانند با ادعای واهی مبارزه با محور شرارت مسیر خود را بدون دغدغه ادامه دهند و سلطه خود را در خاورمیانه گسترش دهند، ولی هنگامی که با واکنش برخی کشورهای منطقه مواجه شدند، طرح خود را تعدیل و یک گام عقب‌نشینی کردند‌.

‌هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: گر چه کناررفتن طالبان از عرصه سیاست بین‌الملل و سقوط صدام دیکتاتور جنگ افروز به نفع مردم منطقه بود، اما از آنجا که هدف اصلی آمریکایی‌ها تسلط بر نفت است، خطر بزرگی منطقه ما را تهدید می‌کند‌.

وی یادآور شد: ایران با وجود آنکه با اشغال افغانستان و عراق توسط نیروهای بیگانه مخالف است، اما برای کمک به ملت این دو کشور تلاش کرد تا دولت‌های منتخب آنان بر سر کار آیند، ولی آمریکایی‌ها که طرح خاورمیانه بزرگ را با هدف مقابله با ایران اسلامی طراحی کرده‌اند‌، این وضعیت را مانعی برای دستیابی به اهداف خود دیده‌اند و تلاش کرده‌اند برای رسیدن به مقصد در عراق آرامش قبرستانی ایجاد کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز آمریکا به عنوان قدرت مستکبر جهانی با اراده خداوند متعال و اراده مردم عراق و افغانستان در بن‌بست گیر قرار گرفته و کشتی اشغالگران به گل نشسته است.

‌هاشمی رفسنجانی تصریح کرد‌: انگلیس مجبور شد بعد از چهار سال بصره را که خانه ابدی خود می‌دانست، برای همیشه ترک کند و متحمل شکست سختی شد و آمریکایی‌ها نیز از درون دچار تشتت شدند و از این رو بوش شب گذشته (دوشنبه‌‌شب) به طور سرزده وارد عراق شد و چند ساعت در الانبار به سر برد تا بگوید اشغالگران در این کشور امنیت دارند و از کنگره نیز فرصت خواست تا پیش از هر تصمیم‌گیری سخنان او را بشنوند.

به گفته هاشمی، لبنان نیز برای آمریکایی‌ها که به حمایت از اسرائیلی‌ها در جنگ سی و سه روزه پرداختند‌، تبدیل به مسلخ شد و در فلسطین نیز قصد داشتند نمایش دموکراسی به راه اندازند، ولی معلوم شد دموکراسی به ضرر آنها است و با وجود آنکه از آبروی خود مایه گذاشتند و هزینه‌های زیادی را متحمل شدند به هیچ‌جا نرسیدند‌.

بهانه دست آمریکا ندهیم

او بر این نکته نیز تاکید کرد که آمریکایی‌ها پس از این همه فراز و نشیب نتوانستند از مسیر جنگ افروزی به جمهوری اسلامی آسیبی برسانند و نظام با صلابت در عرصه جهانی حضور دارد و یادآور شد‌: آنها به دلیل شکست در رسیدن به اهداف خود، مساله هسته‌ای را علیه ایران چماق کردند تا اهداف اصلی خود در طرح خاورمیانه بزرگ را از طریق تجهیز افکار عمومی علیه جمهوری اسلامی پیگیری کنند .

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت که مقام معظم رهبری با درک هوشمندانه این خطرات و تهدیدات سال ۸۶ را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کردند تا به این دو محور اساسی توجه جدی شود.

‌هاشمی رفسنجانی گفت: نیروهای انقلاب که در اصول هیچ‌گونه اختلافی با یکدیگر ندارند و نباید اجازه دهند که سلایق سیاسی متفاوت مصالح کشور و اولویت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد، چرا که مخدوش شدن وحدت ملی به بهانه اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات گناهی بزرگ و نابخشودنی است‌.

وی افزود‌: آمریکایی‌ها از طرح خاورمیانه بزرگ قصد داشتند، مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار دهند و تا‌حدودی نیز در تحقق این مساله موفق شدند، اما مسلمانان ایران همواره باید مراقب باشند در این دام نیافتند و ضمن دفاع از مواضع حق خود‌، ایادی استکبار را تحریک نکرده و برای تهدید مصالح عمومی ایران اسلامی بهانه به دست آنها ندهند‌.

محمد مومن، نایب رییس اول

محمد مومن نماینده مردم استان قم در مجلس خبرگان به عنوان نایب رییس اول این مجلس انتخاب شد. در رای‌گیری که برای انتخاب نایب رییس اول انجام شد، آیت‌ا... مومن با ۳۷رای به عنوان نایب رییس اول برگزیده شد.

محمود هاشمی شاهرودی، دیگر نامزد پست نایب رییسی اول مجلس خبرگان بود که ۳۳رای کسب کرد. در پی انتخاب ‌اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری، برای انتخاب نایب رییس اول رای‌گیری شد و محمد مومن به این عنوان انتخاب شد.

عکس:‌خبرگزاری فارس