کشور مورد علاقه بانکداران

بانک «سانتاندر اس‌ای» (شرکت خدمات مالی چندملیتی در اسپانیا)، برترین پذیره‌‌‌نویس اوراق‌‌‌قرضه محلی طی سال ۲۰۲۳، برای توسعه خدمات‌‌‌رسانی بهتر به مشتریان خرد خود، قصد دارد ۱.۵میلیارد دلار در مکزیک سرمایه‌گذاری کند. همچنین «جیمی دیمون»، مدیر اجرایی «جی‌پی‌مورگان چیس و شرکا» در این باره می‌‌‌گوید: این بانک طی ۶سال گذشته سرمایه خود در مکزیک را «دو یا سه برابر» کرده است و چشم‌‌‌اندازی «عالی» را برای رشد اقتصادی این کشور ترسیم می‌کند.  مکزیک در حال تجربه دوران طلایی است و با داشتن پتانسیل بهره‌‌‌مندی از رونق‌‌‌گرفتن شرایط «برون‌‌‌سپاری به نزدیک» (Re-Shoring) که با پایان عصر همه‌گیری کرونا فراگیر شده، اکنون با ایجاد کارخانه‌‌‌های تولیدی مختلف در کشور خود کالاهای مختلفی از جمله رایانه تا خودرو را تولید می‌کند. به‌علاوه این شرایط موجب افزایش ‌‌‌دستمزدها شده و بازار کار این کشور را محتاج نیروی کار فراوانی کرده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به پزو، واحد پول این کشور، کمک کرد تا طی سال ۲۰۲۳ عملکرد مطلوبی را به نمایش بگذارد. همچنین بودجه کشور نسبت به سایر کشور‌های در حال توسعه از وضعیت بهتری برخوردار است و بدهی دولت نسبت به اندازه اقتصاد، بسیار کمتر از میانگین کشورهایی با رتبه اعتباری مشابه است. حتی در صحنه سیاسی نیز مدیران اجرایی شرکت‌ها نسبت به سیاست‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری، با رعایت جانب احتیاط، ابراز خوش‌بینی می‌کنند.

بااین‌‌‌حال، ناظرانی که سال‌هاست این کشور را زیر نظر دارند، به‌‌‌خوبی از سابقه مکزیک در اتلاف فرصت‌‌‌های بزرگ آگاه هستند. رشد اقتصادی این کشور از زمان اجرای توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۴ تنها حدود ۲‌درصد در سال بوده است که این میزان، از میانگین ‌درصد مشابه در بازارهای نوظهور بسیار کمتر است.  به گفته «رودولفو راموس»، استراتژیست شرکت خدمات مالی «برادسکو» در برزیل، بازارهای سرمایه مکزیک، نسبت به همتایانش توسعه‌‌‌نیافته است و رئیس‌‌‌جمهور بعدی باید سیاست‌‌‌های جدیدی را برای جذب سرمایه‌گذاری به‌‌‌ویژه در بخش انرژی‌‌‌های پاک اجرا کند. برزیل هنوز سه‌برابر مکزیک از محل بانکداری مبتنی بر سرمایه‌گذاری درآمد دارد و اقتصاد آن در مقایسه با مکزیک بسیار پویاتر است. اما نشانه‌‌‌هایی وجود دارد که مکزیک تلاش می‌کند فاصله خود را با برزیل کم کند و برخی پیش‌بینی‌‌‌ها حکایت از آن دارد که این کشور طی چهارسال آینده از برزیل سبقت خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاران همچنین تلاش‌‌‌های بانک‌مرکزی مکزیک برای کاهش تورم را تحسین می‌کنند. انتظار می‌رود مکزیک پس از حرکت سریع برای افزایش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۱، یکی از ‌‌رویکردهای محتاطانه منطقه را برای کاهش هزینه‌‌‌های استقراض اتخاذ کند که نشان‌‌‌دهنده تعهد به ثبات قیمت است. همین سیاست‌ها موجب افزایش خوش‌بینی‌ها در میان سرمایه‌گذاران نسبت به عزم دولت برای مبارزه با تورم شده است.   

بااین‌‌‌حال، در حال حاضر، بازارهای مکزیک در حال تجربه دورانی پررونق هستند. طبق اعلام شرکت تحقیقاتی «دیالوژیک» مستقر در لندن، بانک آمریکا که در سال ۲۰۲۳ بیشترین درآمد بانکداری سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین و مکزیک را کسب کرد، شاهد موجی از ادغام‌‌‌‌‌‌هایی بزرگ است و انتظار دارد انتشار سهام، امسال پس از رشد سه‌برابری و رسیدن به رقم ۱.۲میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳، افزایش بیشتری را تجربه کند. همچنین فروش اوراق‌‌‌قرضه شرکتی در سال گذشته به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۵ رسید و بانکداران با آغاز سال ۲۰۲۴ شاهد شروعی قدرتمند بوده‌‌‌اند.