سیمان هرمزگان به ازای هر سهم 1800ریال سود تقسیم کرد
گروه بورس- مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان هرمزگان (سهامی عام) روز شنبه در تهران برگزار شد.به گزارش خبرنگار ما، مجمع سیمان هرمزگان با حضور بیش از 94درصد از صاحبان سهام شرکت رسمیت یافت و دکتر حسن قالیباف اصل بااکثریت آرا به عنوان ریاست جلسه انتخاب شد.محمدحسن خسروی و علی‌اکبر دیلمانی‌زاد نیز نظارت بر جلسه را عهده‌دار شدند. مرتضی سیدصالحی معاون مالی و اداری نیز دبیری جلسه را بر عهده گرفت.بنابراین گزارش، پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره و حسابرسی قانونی سهامداران شرکت با پرداخت 1800ریال سود به ازای هر سهم موافقت کردند و 2144ریال به عنوان EPS سال مالی 86 شرکت اعلام شد.همچنین در این جلسه موسسه حسابرسی شاخص اندیشان به عنوان حسابرس قانونی شرکت و روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار سیمان هرمزگان انتخاب و معرفی شدند.

گزارش هیات‌مدیره به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام برای دوره مالی منتهی به ۳۰/۸/۸۵
هیات‌مدیره تلاش کرده است با شناسایی مشکلات و عوامل بازدارنده تولید و سودآوری و نیز با طرح‌ها و برنامه‌های جدید، چشم‌انداز روشنی را برای شرکت و سهامداران محترم تصویر نماید و معتقدیم که در این مسیر شرکت به موفقیت‌های نسبتا خوبی دست یافته است. اگرچه کار خود را خالی از اشکال ندانسته امیدواریم به لطف خداوند و راهنمایی سهامداران محترم این کاستی به حداقل برسد.
تاریخچه فعالیت شرکت
شرکت سیمان هرمزگان (سهامی‌عام) به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره 46412 مورخ 27 دی‌ماه 1361 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شخصیت حقوقی شرکت در تاریخ 3 آبان‌ماه 1378 از «سهامی‌خاص» به «سهامی‌عام» تبدیل و در تاریخ 16 تیرماه 1379 مرکز اصلی شرکت از تهران به بندرعباس انتقال یافت. با توجه به صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 30/3/84، سال مالی شرکت از اول آذرماه هر سال آغاز و در آخر آبان‌ماه سال بعد به پایان می‌رسد.
ضمنا طبق صورتجلسه مجمع مذکور محل اصلی شرکت مجددا از بندرعباس به تهران انتقال یافت و با توجه به مالکیت حدود ۹/۷۹درصد سهام شرکت که در اختیار شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید می‌باشد. در حال حاضر این شرکت تحت پوشش شرکت اخیر‌‌الذکر می‌باشد.
فعالیت اصلی شرکت
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه، ایجاد و تاسیس کارخانجات تولید سیمان و صنایع جنبی وابسته به آن و همچنین اکتشاف، استخراج و بهره‌‌برداری از کلیه معادن موردنیاز این صنعت است. به موجب پروانه بهره‌برداری شماره ۱۰۰۱۱ مورخ ۴ آذرماه ۱۳۸۱ که توسط اداره کل صنایع و معادن استان هرمزگان صادر شده، ظرفیت تولید سالانه کارخانه معادل ۱۸۰۰۰۰۰تن انواع سیمان در سه شیفت کاری است.
تولید:
در سال مالی ۸۵ - ۸۴ تولید کلینکر به ۴/۱۰۷درصد نسبت به ظرفیت اسمی (۱۸۰۰۰۰۰تن) یعنی ۱۹۳۲۵۶۳ تن بالغ گردید که نسبت به دوره قبل ۲/۸درصد رشد داشته و در طول سال‌های فعالیت کارخانه یک رکورد محسوب می‌شود. این افزایش ناشی از افزایش بهره‌وری تولید روزانه کوره‌ها می‌باشد. اعضای محترم مجمع استحضار دارند و در گزارش سال قبل نیز اشاره شد که با برخی اصلاحات جزئی در تجهیزات فرعی خط تولید و اعمال رو‌ش‌های خاص تولید هر کوره به بیش از ظرفیت اسمی (۳۰۰۰تن در روز) رسیده است. خوشبختانه با روند مزبور هم‌اکنون کارخانه در مرحله تثبیت تولید روزانه ۶۶۰۰تن قرار دارد.
فروش:
فروش سیمان در سال مالی موردنظر نیز از سنوات گذشته فراتر رفته و به ۱۰۸درصد ظرفیت اسمی رسید که نسبت به دوره قبل ۱۴درصد افزایش نشان می‌دهد.
توزیع:
استحضار دارند که سیمان براساس سهمیه‌بندی استانی که توسط وزارت بازرگانی ابلاغ می‌گردد به مشتریان عرضه می‌شود. در سال مالی ۸۵ - ۸۴ مجموعا ۷۱درصد از محصول به استان هرمزگان و ۲۹درصد باقیمانده در استان‌های بوشهر، کرمان و فارس توزیع شده است و در ۸ ماه اول سال شمسی ۱۳۸۵، ۸/۶۸درصد فروش کارخانه در استان عرضه شده است. با روند صعودی مصرف استانی و طرح‌های توسعه صنعتی و عمرانی که در استان هرمزگان در دست اقدام یا در برنامه‌های آتی قرار دارد پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تقریبا همه محصول فعلی کارخانه در استان جذب گردد و این امر بیانگر توجیه سرمایه‌گذاری در تولید و احداث خط جدید می‌باشد که بعدا به آن اشاره خواهیم کرد.
سودآوری و EPS:
سود عملیاتی شرکت و نیز سود پس از کسر مالیات به ترتیب مبالغ ۲۳۵۴ریال و ۲۲۸۰ریال برای هر سهم می‌باشد که پس از یکسان‌سازی زمانی با دوره مالی قبل و حذف ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در دوره قبل (صورت‌های مالی دوره قبلی ۸ ماهه بوده است) از افزایش ۲۱۸ریال بالغ بر ۱۰درصد برای هر سهم برخوردار می‌باشد و این در حالی است که از یک طرف برخی هزینه‌ها افزایش داشته (نظیر دستمزد) و از طرف دیگر قیمت سیمان نسبت به دوره قبل تغییری نداشته است. لذا با افزایش بهره‌وری یعنی افزایش تولید و در مواردی کاهش و تنزل هزینه‌ها بحمدا... سود متناسبی حاصل و EPS برآوردی مندرج در بودجه سالانه محقق شده است.
سایر موارد:
مطالعات معدن و اکتشاف معدن جدید ‌آهک:
در گزارش دوره قبل به مطالعات تفصیلی معدن اشاره گردید. در سال مالی مورد گزارش، براساس مطالعات مزبور بهره‌برداری منظم و اصولی از معادن مارل آغاز گردید و مراحل اکتشاف معدن جدید آهک که از نظر کمیت و کیفیت و هم از نظر محل جغرافیایی نسبت به معدن قبلی برتری دارد آغاز و ان‌شاءا... در دوره جدید مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. ذخیره شناسایی شده در معادن کارخانه پاسخگوی حدود هفتادسال برای تولید فعلی است و در صورت توسعه کارخانه، ذخایر مواد اولیه کافی خواهد بود.
مصرف انرژی الکتریکی و ممیزی انرژی:
مصرف انرژی الکتریک کارخانه که در سنوات گذشته عموما سیر نزولی داشته در سال مالی مورد گزارش نیز به102 کیلووات ساعت بر تن رسید و در سه ماه پایانی سال مالی به 98 کیلو وات ساعت بر تن رسیده و با انجام ممیزی انرژی توسط مشاور مورد تایید سازمان بهینه‌سازی سوخت،‌ علاوه بر حذف جریمه 20درصدی قبلی بالغ بر 4670میلیون ریال جرایم قبلی نیز از شرکت نفت باز پس گرفته شد.
تامین سوخت گاز طبیعی:
در اواخر سال مالی مورد گزارش با همکاری شرکت ملی گاز ایران، گاز به ایستگاه داخلی کارخانه انتقال یافت. عملیات لوله‌کشی و تاسیسات داخلی هم انجام شده است و انشاءا... با سپری شدن سرمای زمستان سوخت کارخانه از مازوت به گاز طبیعی تبدیل می‌شود.
تعداد پرسنل:
تعداد پرسنل شرکت 517نفر می‌‌باشد، این رقم در پایان دوره گذشته518نفر بوده است.
تکمیل ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید:
1 - سنگ شکن:
در دوره قبل به استحضار رسید که واحد شماره ۲ تولید از آغاز فاقد سنگ‌شکن بوده است و از ابتدای راه‌اندازی تا کنون هر دو خط با یک سنگ‌شکن با کارکرد روزانه حدود ۱۵ساعت تغذیه می‌شود. لذا در دوره مالی مورد گزارش سنگ‌شکن خریداری شده برای واحد ۲ به کارخانه تحویل گردید و کار نصب آن در سال مالی جدید شروع شده است.
2‌ - پوشش سقف سالن‌های مواد:
از عملیات باقیمانده از دوره پروژه عدم پوشش سالن‌های مواد بوده که علاوه بر آلودگی برای محیط‌زیست در هنگام بارندگی مخاطراتی برای تولید کارخانه ایجاد می‌نمود. در سال مالی مورد گزارش پوشش سوله سالن‌های مزبور به مساحت ۳۰۰۰۰متر مربع به اتمام رسید و عملیات تکمیلی در سال مالی جدید انجام خواهد شد.
3 - آسیاب سیمان:
از کاستی‌های کارخانه سیمان هرمزگان یک واحد آسیاب سیمان می‌باشد که باعث انباشتگی کلینکر در سیلوها و یا نوسان در تحویل سیمان می‌شود. لذا در سال مالی مورد گزارش مناقصه خرید یک دستگاه آسیاب سیمان و نیز بهینه‌سازی یکی از آسیاب‌های موجود توسط مشاور صنعتی برگزار و انشاءا... در سال مالی جدید مراحل خرید و گشایش اعتبار آن انجام خواهد شد.
4 - بهره‌برداری کامل از منازل سازمانی شرکت و استخر سر‌پوشیده:
مجموعه مسکونی ۱۱۲واحدی پردیس (منازل سازمانی) که تا دوره قبل کمتر از ۹۶واحد آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود در سال مالی جدید تماما به بهره‌برداری رسید. مجموعا ۲۳۴ خانواده از کارگران و تکنسین‌ها و مهندسان و مدیران شرکت در منازل سازمانی پردیس و گلسار در شهر خمیر سکونت دارند.
همچنین استخر سرپوشیده جنب مهمانسرای خمیر که سالیان متمادی به‌علت بی‌آبی بلااستفاده مانده بود با رفع مشکل آب کارخانه، مورد بهره‌برداری و استقبال خانواده کارکنان ساکن خمیر قرار گرفته است.
۵ - مطالعه برای تامین آب کارخانه از دریا:
با توجه به خشکسالی طولانی در منطقه هرمزگان و اخطار مسوولان استان مبنی بر کاهش تدریجی آب‌های زیرزمینی و توصیه به صنایع و حتی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری جهت تامین آب صنعتی و شرب به وسیله دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن با استفاده از آب دریا، شرکت، مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرده است.
۶ - فعالیت‌های بعد از دوره مالی تا تشکیل مجمع:
تولید سیمان، تولید کلینکر و فروش سیمان طی دو ماه بعد از سال‌مالی (آذر و دی‌ماه) به ترتیب معادل 8/118درصد و 4/112درصد نسبت به ظرفیت اسمی بوده است.
ادامه این روند نویدبخش بهره‌وری بیشتر تولید در سال‌مالی جدید می‌باشد.
7 - طرح توسعه:
با توجه به روند افزایش مصرف سیمان در استان هرمزگان که قبلا اشاره شد و نیز موقعیت ویژه و برتر کارخانه سیمان هرمزگان از نظر امکان صدور محصول، مطالعات اولیه جهت احداث یک واحد جدید تولید با ظرفیت یک میلیون تن در سال آغاز شده است که پس از تکمیل مطالعات به استحضار مجمع خواهد رسید.
8 - برنده مناقصه خرید یک‌دستگاه آسیاب سیمان و بهینه‌سازی یک دستگاه از آسیاب‌های موجود تعیین شده توافق‌های لازم از نظر فنی و قیمت خرید صورت گرفته و مراحل بعدی شامل عقد قرارداد و گشایش اعتبار اسنادی در دست اقدام می‌باشد.