گام بلند بانک پاسارگاد برای حضور در بورس
عکس: آکو سالمی
همه آمده بودند. فعالان بازار سرمایه، سهامداران، مدیران، نمایندگان سازمان بورس و فرابورس و سرمایه‌گذاران جدید که در جست‌وجوی محلی مطمئن برای سرمایه‌های خود بودند.

مراسم معارفه بانک پاسارگاد برای ورود به فرابورس و بورس بود.
بانکی که در پنج سال گذشته، گام‌های بلندی را در جهت اهداف از پیش تعیین شده برداشته و اینک در آستانه ورود به بورس قرار دارد. میهمانان مراسم در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی شهیدبهشتی در روز سه‌شنبه گذشته به دعوت بانک پاسارگاد گردهم آمده بودند تا از زبان مدیران ارشد بانک، از عملکرد گذشته و برنامه‌های آینده بشنوند.
دکترمجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، وقتی پشت تریبون قرار گرفت، مثل همیشه نخست این شعار بانک پاسارگاد را تکرار کرد. «آنچه توانسته‌ایم، لطف خدا بوده است.»
او سپس نگاهی گذرا به پنج سال عملکرد بانک داشت و تاکید کرد که فرهنگ‌ سازمانی، موضوعی راهبردی در بانک پاسارگاد است. دکتر قاسمی مزیت بزرگ بانک پاسارگاد را نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و خلاق دانست. نیرویی که به گفته وی در پنج‌سال گذشته هر هدف سازمانی را تحقق بخشیده و بانک پاسارگاد را در جایگاه بانک برتر قرار داده است.
دکتر قاسمی ورود بانک پاسارگاد به بورس را تا پایان سال‌جاری قطعی دانست و خاطرنشان کرد: سهم این بانک، سهمی فاخر است که باید به عنوان سرمایه ملی از آن حفاظت شود. به گفته مدیرعامل بانک پاسارگاد در حال حاضر 22 میلیون تقاضا برای خرید سهام این بانک بیرون از بورس وجود دارد و نگرانی از سمت تقاضا برای سهام بانک پاسارگاد وجود ندارد، بلکه نگرانی از سمت عرضه سهام است.
دکتر قاسمی گفت: با برخی از سهامداران عمده بانک مذاکراتی صورت گرفته تا عرضه سهام دچار مشکل نشود. وی تاکید کرد: بانک پاسارگاد به دنبال باز شدن قیمت بالا برای سهام نیست و باید قیمت سهم را عرضه و تقاضا تعیین کند.
تاریخچه بانک پاسارگاد
بانک پاسارگاد به استناد قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب سال ۱۳۷۹ و با رعایت سایر قوانین جاری کشور و با هدف تسهیل و فراهم ساختن امکان مشارکت گسترده و فراگیر ملی و مردمی در تمامی فعالیت‌های سازنده، مثمرثمر و موجه اقتصادی و مالی به ویژه در زمینه‌های پولی، مالی و بانکی تشکیل و در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۴ به ثبت رسید و عملا به عنوان پنجمین بانک خصوصی ایران با بیشترین سرمایه اولیه یک بانک خصوصی در کشور به مبلغ ۳۵۰۰میلیارد ریال با مجوز بانک‌مرکزی ایران، فعالیت خود را در مقطع آغازین هزاره سوم شروع کرد.
تغییرات سرمایه و ترکیب سهامداران
سرمایه بانک پاسارگاد از مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۸۴ به ۵ هزار و ۲۵۰ میلیاردریال در تاریخ ۱/۸/۱۳۸۶ افزایش یافت که معادل ۵۰درصد افزایش را به ثبت رسانده است. در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۸۷ این رقم با ۳۳ درصد افزایش به ۷ هزار میلیارد ریال رسید. سپس در تاریخ ۱۸/۸/۱۳۸۸ سرمایه بانک پاسارگاد با افزایش ۱۰ درصدی به رقم ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. در تاریخ ۳۰/۸/۱۳۸۹ سرمایه بانک پاسارگاد با ۲۰۰ درصد افزایش به رقم ۱۰۰/۲۳میلیارد ریال رسید که این میزان افزایش سرمایه و استقبال از پذیره‌نویسی سهام آن در تاریخ بانکداری کشور بی‌سابقه است. در حال حاضر ۸۷/۷۲درصد سهام این بانک در اختیار اشخاص حقوقی و ۱۳/۲۷درصد آن در مالکیت اشخاص حقیقی است. تعداد سهامداران حقوقی این بانک، ۲۱۴ و تعداد سهامداران حقیقی آن ۴۴هزار و ۳۶۲ نفر هستند.
بانکداری مجازی
بانک پاسارگاد اولین بانکی است که بانکداری مجازی را آغاز و به نام خود ثبت کرده است. سیستم بانکداری مجازی بانک پاسارگاد، ارائه‌دهنده مجموعه‌ای از خدمات بانکی است که برای نخستین‌بار توسط این بانک به منظور رفاه حال مشتریان و کاهش مراجعه حضوری به شعب در فضای مجازی راه‌اندازی شده است. از جمله امکانات بانکداری مجازی بانک پاسارگاد می‌توان به خدمات سپرده، خدمات کارت، خدمات انتقال وجه، خدمات چک و خدمات تسهیلات اشاره کرد.
تعداد شعب بانک
بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۳۸۴ تعداد ۲۵ شعبه عملیاتی داشت. این تعداد در سال ۱۳۸۵ به ۸۲ شعبه، در سال ۱۳۸۶ به ۱۵۰ شعبه و در سال ۱۳۸۷ به ۲۰۲ شعبه رسید. در پایان سال ۱۳۸۸ تعداد شعب بانک پاسارگاد به ۲۳۳ شعبه افزایش یافت. در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۹ شعب بانک به ۲۴۴ شعبه رسیده و طبق برنامه بانک پاسارگاد شعب این بانک تا پایان سال‌جاری به ۲۷۰ شعبه افزایش خواهد یافت.

خدمات بانکداری الکترونیک
پیدایش فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب شده تا صنعت بانکداری به سمت روش‌های نوین سوق یابد. از یک‌سو، شبکه جهانی اینترنت، امکان برقراری ارتباطات سریع و کارآمد را در فضای کسب‌وکار فراهم کرده و از سوی دیگر، ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی با کمک ابزارهای الکترونیکی مانند دستگاه‌های خودپرداز، سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر وب‌ و سیستم‌ پیام کوتاه، گام موثری را در جهت افزایش رضایت مشتریان برداشته است. افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، بهبود کارآیی فرآیندهای سازمانی و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها در کنار مشتری‌مداری، تحولات نوینی است که توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است. بانک پاسارگاد در راستای تحقق اهداف مذکور، خدمات الکترونیکی متنوعی را از قبیل اینترنت بانک، اس‌ام‌اس بانک، تلفن‌بانک، ایمیل بانک، کارت بانک و موبایل بانک ارائه نموده است. هم‌اکنون تعداد ۴۰۵ خودپرداز، ۷۶هزار و ۵۶۱ دستگاه پایانه فروش (POS)،‌ تعداد ۳ میلیون و ۷۴هزار و ۷۸۳ کارت بانکی و یک‌میلیون و ۷۲۲هزار و ۳۰۷ مشتری خدمات بانکی از دستاوردهای بانکداری الکترونیک بانک پاسارگاد به شمار می‌رود.


طراحی و توسعه نرم‌افزار بانک
طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار جامع بانکداری (Core banking) از دیگر دستاوردهای بی‌نظیر بانک پاسارگاد است که توسط شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد (فناپ) طراحی و تاکنون ۹۰درصد شعب این بانک به آن مجهز شده‌اند. این نرم‌افزار که توسط جوانان المپیادی شاغل در بانک پاسارگاد طراحی و عملیاتی شده است، ضمن تامین امنیت شبکه برای بانک پاسارگاد، امکانات وسیع الکترونیکی را برای ارائه هرچه بهتر خدمات بانکی در اختیار این بانک قرار می‌دهد.


افتخارات دیگر
بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۸ در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور که توسط سازمان مدیریت صنعتی رتبه‌بندی می‌شوند به رتبه ۱۸ دست یافت.همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آرین به عنوان سهامدار عمده این بانک در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان مدیریت صنعتی به عنوان رتبه نخست شرکت‌های سرمایه‌گذاری برگزیده شد. بانک برتر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ به انتخاب مجله بنکر، حضور در بین ۱۰ شرکت پیشرو کشور در سال ۱۳۸۷ به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی، کسب عنوان بانک حمایت‌کننده از حقوق مصرف‌کنندگان به انتخاب سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۸۷ از دیگر افتخارات این بانک محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۸ در بین یکهزار بانک برتر جهان، رتبه ۴۳۵ را کسب کرد. انتخاب به عنوان کارآفرین برتر در سال ۱۳۸۸ توسط وزارت کار و امور اجتماعی، کسب جایزه مدیریت مالی ایران به تشخیص بنیاد توسعه مدیریت مالی ایران و کسب جایزه قهرمان صنعت بانکداری از دیگر افتخارات بانک پاسارگاد محسوب می‌شود.