« غدیر» ورود به حوزه‌های نوین، گسترش ارتباطات و افزایش سودآوری را سرلوحه قرار داد
مجمع سرمایه‌گذاری غدیر بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت سرمایه‌گذاری بورس تهران برگزار شد. در این مجمع همانند سالیان گذشته بیشتر مدیران ارشد شرکت‌های فعال در سازمان بورس به همراه تنی چند از کارگزاران، کارشناسان و مدیران شرکت‌های تابعه حضور داشتند.

سیاست‌های مدیران سرمایه‌گذاری غدیر همواره برای بازار سرمایه و مدیران ارشد و فعالان بازار سرمایه کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و هست. در سال‌های ۸۲ و ۸۳ شاهد سرمایه‌گذاری‌های سنگین این سرمایه‌گذاری پیشکسوت در صنایع پتروشیمی و ساختمان و مستغلات بودیم که با اقبال شدید بازار روبه‌رو بود.
در چند سال گذشته با وجود بحران جهانی و افزایش فشار تحریم‌ها و صرف هزینه‌های قابل‌توجه در سرمایه‌گذاری‌های سنگین، در پروژه‌های عظیم پتروشیمی خارج از بورس و حتی سرمایه‌گذاری‌های داخل بورسی شاهد سودآوری مطلوب در این شرکت خوشنام هستیم، به نحوی که در سال‌های 86 تا 88 همواره بیش از 89/47‌درصد تقسیم سود را از سوی هیات‌مدیره شاهد بودیم. در سال مالی مورد گزارش تقسیم سود 36/56‌درصد باعث خشنودی و رضایتمندی سهامداران حاضر در مجمع‌ شد و مجمع با جو بسیار مطلوب و مثبتی به دستور کار خود پایان داد.
نمودار قیمت در بازه یک ساله شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز حکایت از روند بسیار مثبت و صعودی قیمت هر سهم این هلدینگ سرمایه‌گذاری دارد. در سال گذشته قیمت هر سهم سرمایه‌گذاری غدیر به حدود ۱۴۰۰‌ریال رسید و چند روز قبل از بسته شدن نماد «وغدیر» قیمت هر سهم به ۳۰۰۰‌ریال دست یافت، که نشان از افزایش ۱۱۴‌درصدی این شرکت خوشنام دارد. این مهم مرهون رهنمودهای هیات‌مدیره و سکانداری مدبرانه مدیریت پرتوان و تلاش پرسنل سخت‌کوش این مجموعه اقتصادی است.
مهندس محسن معماری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در قرائت گزارش هیات‌مدیره خاطرنشان کرد: با حمد و سپاس خداوند را که توفیق را رفیق کرد تا در خدمت سهامداران‌گرامی غدیر باشیم. هیات‌مدیره و مدیران ارشد غدیر ضمن خجسته باد بهار و عید بر خود لازم می‌دانند اعتماد کلیه سهامداران را سپاس گفته و قدردانی خود را ابراز کنند.
ارزیابی عملکرد سال گذشته شرکت با توجه به شرایط اقتصادی جهان و کشور، حاکی از توفیق و حرکت در مسیر برنامه استراتژیک است و این مهم جز با اعتماد سهامداران محترم و تلاش تمامی همکاران‌گروه بزرگ غدیر، میسر نمی‌شد. امید آن می‌رود که با چابک سازی، شکار فرصت‌ها، داشتن برنامه اجرایی و تدبیر شایسته، سال مالی جدید نیز برای خانواده غدیر همراه توفیق و خیر و برکت باشد. در سال همت و کار مضاعف، هیات‌مدیره اطمینان می‌دهد در جهت تحقق منافع بنگاه و سهامداران‌گرامی، تمامی تلاش خود را به کار گرفته و در این مسیر نیازمند الطاف الهی، دعای خیر سهامداران و تلاش بی‌وقفه کلیه همکاران‌گروه غدیر است. سربلندی، عزت و رفاه و آسایش ایران و ایرانی را از خداوند متعال مسالت داریم.
وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری غدیر در پنج رشته مختلف فعالیت دارد که مهم‌ترین بخش‌های آن صنایع ساختمان، پتروشیمی و سیمان هستند. 20‌درصد دارایی‌های غدیر در املاک و 25‌درصد دارایی‌ها در صنعت پتروشیمی و 21‌درصد در صنعت سیمان و سایر صنایع 14‌درصد دارایی‌ها را به خود اختصاص داده است. خدمات مالی و تجاری 14‌درصد سرمایه‌گذاری‌های غدیر را نیز در بر می‌گیرد.
معماری در خصوص صنعت پتروشیمی به پتروشیمی زاگرس و پردیس که جزو افتخارات ملی و همچنین هلدینگ غدیر هستند، اشاره داشت و افزود: در مجموع ۹ شرکت تولید‌کننده مواد پتروشیمی زیر مجموعه سرمایه‌گذاری غدیر، در ناحیه عسلویه و ماهشهر قرار دارند. به حمدا ... ده‌میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در این ۹ شرکت تولید می‌شود. سهم تولیدات هلدینگ پتروشیمی غدیر در کشور ۱۶‌درصد و حاصل فعالیت‌های این هلدینگ مبلغ ۱۱۷‌میلیارد‌تومان است. وی با اشاره به واحد اوره و آمونیاک غدیر که به نام «پردیس» تغییر نام داده است؛ اظهار کرد: این واحد بزرگ‌ترین واحد تولید‌کننده اوره و آمونیاک جهان است و ۲/۲‌میلیون تن ظرفیت این واحد صنعتی است.
معماری تاکید کرد: پتروشیمی زاگرس، بزرگ‌ترین واحد تولید متانول جهان است و قادر است 3/3‌میلیون تن متانول تولید کند. این مقدار برابر است با 50‌درصد از تولید متانول کشور و 27‌درصد تولید خاورمیانه و 9‌درصد تولید جهان.


وی ادامه داد: پتروشیمی مارون نیز از دیگر افتخارات صنعت پتروشیمی است و از مجموع هشت مجتمع بزرگ تشکیل شده است. اتیلن و پلی اتیلن از محصولات اصلی پتروشیمی مارون هستند. 5/4‌میلیون تن تولید سالانه با ارزش حدود یک‌میلیارد‌دلار در سال دستاورد این مجموعه صنعتی است.
مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به هلدینگ ساختمان خاطرنشان کرد: هلدینگ شرکت بین‌المللی ساختمان دارای سیزده شرکت زیرمجموعه است. این هلدینگ با ۱۰۲‌میلیارد‌تومان سودآوری در سال مورد گزارش جزو موفق‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه هلدینگ ساختمان دو سیاست کلی را در صنعت ساختمان دنبال می‌کند، افزود: اولین سیاست، ساخت و سازهای ویژه (یونیک) که توانایی حضور پررنگ در کشور و منطقه و در سطح بین‌الملل است. سیاست بعدی سرمایه‌گذاری غدیر به منظور ارائه خدمات به عموم مردم و ایجاد سود آوری برای غدیر حضور در انبوه‌سازی است.
معماری تصریح کرد: پروژه نارنجستان با طراحی بسیار زیبا در سیاست ویژه‌سازی در ۳۰ طبقه و ۲۷‌هزار مترمربع با ارزش روز ۱۰۵‌میلیارد‌تومان نزدیک نمک آبرود با ۲۵‌درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و امید می‌رود انتهای سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد. پروژه دیگری با قالب معماری بسیار منحصر به فرد به نام مرکز تجاری فرهنگی و ورزشی نارنجستان به زیربنای ۶۵‌هزار مترمربع و به ارزش ۱۳۵‌میلیارد‌ریال که مکان آن روبه‌روی پروژه هتل نارنجستان است و امید می‌رود پروژه یاد شده سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد مکمل پروژه هتل نارنجستان است. پروژه ائل گلی تبریز نیز با ۳۷ طبقه ارتفاع و زیربنای ۵۸‌هزار مترمربع به ارزش ۱۷۱‌میلیارد‌تومان از پروژه‌های قابل‌توجه هلدینگ ساختمان غدیر است. در مجموع در هلدینگ ساختمان پروژه‌های بیشماری در حال اجرا هستند که مجموعا ۱.۱۸۴.۰۰۰ مترمربع در دست ساخت با ارزشی معادل ۱.۵۰۰‌میلیارد‌تومان را در بر می‌گیرند.


مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در خصوص هلدینگ سیمان عنوان کرد: شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر ده شرکت سیمانی را تحت پوشش دارد. در مجموع ۶/۶‌میلیون تن سیمان طی سال تولید می‌کنند. بیست‌درصد از صادرات کشور از آن هلدینگ غدیر است. هلدینگ سیمان غدیر دومین هلدینگ بزرگ سیمانی کشور به حساب می‌آید.
سیزده‌درصد تولید کشور، سه‌درصد خاورمیانه، 23/0‌درصد جهان نیز به هلدینگ سیمان غدیر اختصاص دارد. سیمان سپاهان با 120‌میلیارد‌تومان سرمایه دارای بزرگ‌ترین آسیاب غلطکی قادر به تولید 220 تن کلینکر در ساعت است. تولید سه‌میلیون تن سیمان و افتخار بالاترین رکورد تولید طی سه سال اخیر در کارنامه سیمان سپاهان قرار دارد. سیمان شرق در منطقه خراسان با ظرفیت سه‌هزار و چهارصد تن سیمان مشغول به فعالیت است. سهم غدیر در سیمان شرق چهل و چهار‌درصد اصالتا و وکالتا است. راه‌اندازی کوره شش‌هزار تنی ساروج بوشهر از دیگر افتخارات هلدینگ سیمانی غدیر است. حائز اهمیت است که این کوره بزرگ‌ترین در نوع خود در کشور است. ساروج بوشهر مجهز به تنها اسکله صادراتی با امکان بارگیری هفتاد‌هزار تن است.
معماری به شرکت‌های فولاد آلیاژی و موتوژن که از برندهای معروف ایران است، اشاره کرد و افزود: در شرکت‌های یاد شده کار بسیار شده است و مدیران این واحدهای صنعتی موفق عمل کرده‌اند.
وی ادامه داد: در بخش خدمات مالی تجاری حدود 18 مجموعه در این حوزه مطرح و فعالیت می‌کنند.
وی در خصوص عملکرد سال مالی مورد گزارش عنوان کرد: سال گذشته با بحران‌های جهانی روبه‌رو بودیم و قیمت‌های جهانی با نوسانات شدیدی مواجه بودند. در جدول مشاهده می‌فرمایید که آمونیاک ۵۵‌درصد و اوره ۲۳‌درصد و متانول ۳۶‌درصد کاهش داشته است.
به عبارتی حدود 180‌میلیارد‌تومان پیش‌بینی‌های سال گذشته سرمایه‌گذاری غدیر تحت تاثیر این نوسانات قرار‌گرفتند. برای عبور از این بحران‌ها پنج تدبیر اتخاذ‌ شد:
۱. تلاش مضاعف در جهت رشد و تقویت هم افزایی و تعامل مجموعه‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و حداکثر استفاده از پتانسیل‌های موجود.
2. گسترش فعالیت‌های برون مرزی.
۳. کاهش هزینه‌ها.
4. بهینه‌سازی.
۵. احیای ظرفیت‌های نهفته‌گروه.
اجرای این پنج تدبیر منجر به تحقق 550‌ریال سود در سال مورد گزارش برای هر سهم‌ شد.
مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در خصوص نتایج حاصله گفت: سود حاصله در بخش پتروشیمی نسبت به سال گذشته با ۹۷‌درصد رشد، در بخش ساختمان با ۲‌درصد رشد و در بخش سیمان با ۱۳‌درصد رشد و در بخش صنعت با ۲۷‌درصد رشد همراه بوده است. اما در حوزه خدمات مالی تجاری ۳۶‌درصد و سایر شرکت‌ها با ۵۰‌درصد کاهش مواجه بودیم که در مجموع ۱۹‌درصد رشد مجموعه غدیر حاصل شده است.
حائز اهمیت است که 34‌درصد کل سود محقق شده مجموعه غدیر مربوط به صنعت پتروشیمی و 30‌درصد مربوط به هلدینگ ساختمان است.
وی در باره ارزش خالص دارایی‌های غدیر عنوان کرد: NAV غدیر حداقل ۲۵۷۵‌ریال است که با توجه به رشد دارایی‌ها همچون پتروشیمی‌ها حداقل NAV غدیر برابر است با ۴۹۷۹‌ریال.
معماری تاکید کرد: قابل‌توجه است که در سالیان گذشته به کیفیت سود بسیار توجه شده است. بدین ترتیب در سال گذشته 94‌درصد و در سال مالی مورد گزارش 95‌درصد سود محقق شده، سود عملیاتی است.
معماری خاطرنشان کرد: در خصوص ارزش بازار، سرمایه‌گذاری غدیر پس از سرمایه‌گذاری امید در رتبه دوم قرار دارد. سرمایه‌گذاری غدیر از لحاظ میزان سرمایه در رتبه دهم قرار دارد. غدیر همچنین در رتبه دوم جدول نقدشوندگی پس از سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات قرار دارد.
وی در خصوص بودجه سال 89 اظهار کرد: امید است در سال آتی با توجه به سودآوری صنعت پتروشیمی و ساختمان سرمایه‌گذاری غدیر نه تنها به سود 597‌ریال دست یابد، بلکه فراتر از این پیش‌بینی عمل کند.


وی در پایان با اشاره به ترکیب نیروی انسانی در ستاد غدیر اظهار داشت: در این ستاد ۴۷ نفر به عنوان مدیرعامل و ۱۷۴ نفر نیز به عنوان عضو هیات‌مدیره به صورت موظف یا غیر موظف انجام خدمت می‌کنند. همچنین تعداد ۴۳۵۸ نفر در این مجموعه به صورت مستقیم و تعداد ۱۸‌هزار نفر نیز به طور غیر مستقیم در ارتباط با فعالیت‌های غدیر اشتغال دارند.
یادآور می‌شود مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با حضور بیش از 55/92‌درصد سهامداران صبح روز یکشنبه 29/01/89 در محل مرکز همایش‌های محمد بن زکریای رازی واقع در بزرگراه شهید همت-جنب سازمان انتقال خون و بیمارستان میلاد- دانشگاه علوم پزشکی ایران، به ریاست آقای حسین دقیقی کاشانیان برگزار شد.
در این مجمع آقای احمد مظاهری و آقای حجت الله صیدی به عنوان ناظر و آقای افشین بنایی به عنوان دبیر حضور داشتند.
در جلسه مجمع پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی آقای محسن معماری مدیرعامل شرکت، صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به 30/09/1388 به تصویب حضار رسید.
در پایان مقرر شد به ازای هر سهم مبلغ ۳۱۰‌ریال سود نقدی پرداخت شود. انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی شرکت و موسسه حسابرسی فریوران به عنوان بازرس شرکت از دیگر مصوبات این مجمع بود.

استقبال چشمگیر
پس از مجمع سال 84-83 که استقبال عمومی بالایی از جلسه مجمع عمومی صورت‌گرفته بود، حضور بیش از 55/92‌درصد از سهامداران در مجمع عمومی عادی سال 1388، نمایانگر اقبال عمومی و توجه سهامداران فعال در بازار سرمایه به این شرکت بود.
افزایش بیست‌هزار سهامدار به سهامداران قبلی طی یکی دو سال گذشته، خود گواه درک صحیح فعالان این حوزه مهم اقتصادی از برنامه‌ها و پتانسیل‌های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بوده که توسط مدیران این شرکت در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف و با ارائه مستندات لازم ارائه شده و می‌شود.
ابتکاری نو در برگزاری مجمع
همواره حضور در جلسات مجمع عمومی عادی برای سهامداران به معنی انتظار چند ساعته جهت تصمیم گیری در خصوص میزان تقسیم سود یا تحمیل زیان در دوره مالی مربوطه بوده است ولی این بار، سهامداران یک شرکت از میان شرکت‌های مختلف بورسی و حتی غیر بورسی، شاهد اجرای یک برنامه بسیار زیبا پس از به رسمیت رسیدن جلسه و قبل از ارائه گزارش عملکرد توسط مدیرعامل و حسابرس شرکت بودند.
اجرای زیبای‌گروه دستان گویا که اعضای آن را عده ای از فرزندان و عزیزان معلول شنوایی و گفتاری این مرز و بوم تشکیل می‌دهند علاوه بر بیان رسای این مهم که هیچ محدودیتی حتی جسمی نمی تواند از اراده و عزم انسان در فعالیت‌های اجتماعی بکاهد، بلکه نشان‌دهنده امری بس مهم‌تر بود و آن گستره فعالیت این شرکت عظیم که علاوه بر حضور گسترده و فعال در بزرگ‌ترین حوزه‌های اقتصادی داخلی و خارجی، فعالیت در حوزه فرهنگی را نیز مد نظر داشته تا علاوه بر اعطای سود مالی به سهامداران عزیز خود، کسب اجر معنوی را نیز برای ایشان مهیا کند.
مدیر مردمی
مدیرعامل غدیر علاوه بر ارائه اطلاعات لازم و صحیح در طول جلسه مجمع بر دقیق بودن و روشن شدن تمام جوانب این اطلاعات برای سهامداران تاکید فراوان داشت و گاه برخی ایرادات که از سوی سهامداران بیان می‌شد را به دیده منت قبول کرده و قول مساعدت لازم در جهت رفع آن را با تمام وجود اعلام می‌کرد.
مهندس معماری در پایان جلسه مجمع نیز در جمع تعدادی از سهامداران حاضر شده و به دقت و ظرافت خاصی به تمامی سوالات و مسائل مطرح شده از سوی ایشان پاسخ داد و همگی آنان را با فراغ خاطر بدرقه کرد که همین امر موجب تشویق وی از سوی سهامداران شد.
تقسیم سود سال 88 از نیمه اردیبهشت ماه
مدیرعامل غدیر طی این جلسه اعلام کرد، تقسیم سود مصوب در مجمع را از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز خواهد کرد که این امر نیز موجب خوشحالی سهامداران حاضر در جلسه شد.
بررسی طرح افزایش سرمایه شرکت
از دیگر مباحثی که در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مطرح شد، بحث اجرای طرح افزایش سرمایه شرکت بود که با موافقت هیات رییسه مجمع، مقرر شد که طی چند ماه آینده، این امر مورد بررسی و محقق‌ شود.