تقسیم سود 750ریالی در مجمع «ایران‌ترانسفو»
شرکت ایران‌ترانسفو (سهامی عام) شنبه گذشته میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار ما، در مجمع «بترانس» که با حضور اکثریت سهامداران به ریاست آقای عطارزاده برگزار شد، دکتر کبیری مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت سخن گفت. قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل که از روند مناسب شرکت در حوزه تولید و فروش حکایت داشت، موجب شد تا سهامداران از بابت این عملکرد مناسب از هیات‌مدیره و مدیرعامل تشکر و قدردانی کنند.
از طرفی دیگر قرائت گزارش حسابرسی شرکت که فاقد بند حسابرسی مبهم و غیرشفاف بود، تحسین سهامداران شرکت را برانگیخت.
مجمع پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس شرکت صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 87 مورد تصویب قرار دادند، ضمن این که مقرر شد که با درنظر گرفتن منافع سهامداران جزء و همچنین نیاز شرکت به نقدینگی جهت انجام طرح‌های توسعه 75تومان سود نقدی تقسیم شود.
گفتنی است، قیمت سهام ایران ترانسفو درپی عملکرد مناسب شرکت از سال گذشته تاکنون افزایش بی‌سابقه‌ای را از محدوده ۴هزار ریال به ۹هزار ریال تجربه کرد.
گزیده‌ای از گزارش هیات‌مدیره به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام که از سوی دکتر کبیری مدیرعامل شرکت قرائت شد درپی می‌آید:
تاریخچه شرکت
شرکت ایران ترانسفو ابتدا تحت نام شرکت ایران ترانسفو ری (سهامی خاص) به عنوان اولین تولید کننده ترانسفورماتورهای توزیع با لیسانس زیمنس آلمان در سال 1345 تحت شماره 10822 مورخ 30/4/1345 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در اسفند ماه سال 1347 با ظرفیت 500 مگا ولت آمپر به بهره‌برداری رسید و در ادامه با نصب ماشین‌آلات جدید ظرفیت اسمی فوق تا 1500 مگا ولت آمپر افزایش داده شد.
شماره پروانه بهره‌برداری شرکت ۵۹۹۴ مورخ ۱۱/۲/۱۳۴۸ می‌باشد که توسط وزارت صنایع و معادن صادر شده است. شرکت در سال ۱۳۵۴ به سهامی عام تبدیل و در سال ۱۳۶۹ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.
کارخانه ری شرکت واقع در شهر ری ابتدای جاده قم نیز از تاریخ 31/6/1382 از شرکت ایران ترانسفو جدا گردید و تحت عنوان شرکت ترانسفورماتور صنعت ری، به ثبت رسید و از تاریخ 27/12/1384 نیز با تغییر نام به نام شرکت ایران ترانسفو ری و با شخصیت حقوقی جدید به ثبت رسیده و به صورت مستقل به ادامه فعالیت پرداخت.
ترکیب اعضای هیات مدیره
1 - شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) به نمایندگی آقای محمدرضا عطارزاده.
۲ - شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به نمایندگی آقای محمد علی دولت آبادی.
3 - شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران به نمایندگی آقای ناصر آروند.
۴ - شرکت ایران ترانسفو ری به نمایندگی آقای علی اکبر طاهری.
5 - شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا به نمایندگی آقای محمد کبیری اصفهانی.
توضیح این که در تاریخ ۱۹/۰۴/۱۳۸۷ در جلسه مجمع عمومی سهامداران عضویت آقایان محمدرضا عطارزاده و محمد کبیری اصفهانی به مدت ۲ سال دیگر تمدید گردید.
چشم‌انداز شرکت
ایران ترانسفو قصد دارد در افق چشم‌انداز خود یکی از ۱۰ تولید کننده برتر ترانسفورماتور در جهان باشد.
بیانیه ماموریت شرکت
مشارکت در تامین انرژی الکتریکی پایدار با تاکید بر تولید انواع ترانسفورماتور.
موضوعات استراتژیک شرکت
پس از بررسی تحلیل‌ها و بحث و تبادل نظر در سال ۱۳۸۷ چهار موضوع زیر به عنوان موضوع‌های استراتژیک شرکت ایران ترانسفو انتخاب شد.
* کاهش زمان تحویل محصول
* توسعه صادرات
* کاهش قیمت تمام شده
* مدیریت نقدینگی
مقایسه عملکرد فروش در سال‌های 1387 و 1386
مبلغ فروش ترانسفورماتور در دو سال اخیر (۱۳۸۷ و ۱۳۸۶) روندی افزایشی داشته است و ارقام گزارش شده حکایت از افزایش حدود ۳۰درصد مبلغ فروش در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال قبل دارد که از سویی ناشی از افزایش میزان فروش شرکت از نظر MVA ۲۳۵۹۶ در سال ۱۳۸۷ در قیاس با ۲۰۸۸۳ در سال ۱۳۸۶ (رشد حدود ۱۳درصد) و از سوی دیگر ناشی از افزایش قیمت فروش واحد محصولات شرکت بوده است.
عملکرد فروش در سال‌های مختلف‌ تا سال 1387
بررسی مبلغ فروش شرکت در دوره طولانی‌تر
5 سال گذشته نیز نشانگر روند افزایشی پرشتابی می‌باشد که شیب آن از سال‌های 1386 و 1387 بسیار تندتر شده است. به طوری که رقم فروش از 990455میلیون ریال در سال 1383 به 1618050میلیون ریال در سال 1385 و سپس به 2662123میلیون ریال در سال 1387 رسیده است. متوسط رشد سالانه فروش در سال‌های اخیر از 1383 تا کنون حدود 28درصد در سال بوده است.
مقایسه فروش تفکیکی داخلی و صادراتی در سال‌های مختلف تا سال ۱۳۸۷
بررسی تفکیکی فروش داخلی و صادراتی در
۵ سال گذشته نشانگر توجه به فروش صادراتی است و روند افزایشی آن، به خوبی جهت‌گیری جدید شرکت را مبنی بر افزایش صادرات نشان می‌دهد.
البته سال گذشته فروش صادراتی به دلیل بروز برخی مسائل در سطح بین‌المللی وضعیتی خاص داشته است.
میزان فروش داخلی به لحاظ MVA از ۱۸۲۰۸ به ۲۰۲۷۰ و میزان فروش صادراتی به لحاظ MVA از ۲۶۷۵ به ۳۳۲۶ طی سال‌های ۱۳۸۶ به ۱۳۸۷ رشد داشته است.
عملکرد فروش و اهداف بودجه در سال 1387
مقایسه فروش واقعی و برنامه فروش پیش‌بینی شده در سال ۸۷ نشان می‌دهد که فروش انجام شده پیش از هدف برنامه تحقق یافته است. طبق بودجه اولیه، فروش سال ۸۷ بالغ بر ۲۵۵۳میلیارد ریال برنامه‌ریزی شد که در بازنگری و تعدیل انجام شده، پس از استخراج عملکرد ۹ ماهه به میزان ۲۶۰۷میلیارد ریال تغییر یافت، مبلغ فروش واقعی حدود ۲درصد بیش از بودجه تعدیل شده بوده است.
مقایسه عملکرد فروش داخلی و صادراتی بودجه
بررسی فروش به تفکیک داخلی و صادراتی در مقایسه با هدف پیش‌بینی شده، حکایت از تحقق ۱۰۷ درصد فروش داخلی و ۸۰ درصد فروش صادراتی دارد.
سایر فعالیت‌ها و پروژه‌های انجام شده
واحد معاونت فروش با توجه به چهار استراتژی سازمان مبنی بر کاهش قیمت تمام شده، افزایش صادرات، مدیریت نقدینگی و کاهش زمان تحویل اقدام به برنامه‌ریزی در جهت همسو شدن این واحد با استراتژی‌های سازمان نموده است که می‌توان نتایج اقدامات انجام شده را به شرح زیر برشمرد:
سنجش رضایت مشتری
واحد فروش ایران ترانسفو با این شعار که کسب رضایت و وفاداری مشتری تضمین‌کننده حیات و بقای یک شرکت بوده و با علم به این مطلب که تا چیزی را نتوان اندازه‌گیری نمود، نمی‌توان آن را مدیریت کرد، «با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شرکت، اقدام به تعریف و اجرای پروژه CSM (سنجش رضایت مشتری)» در سال ۸۶ نمود و نتایج اولین دوره این سنجش نیز با کمک مشاور در سه ماه اول سال ۸۷ استخراج گردید.
بر این اساس، بیشترین میزان رضایت کلی در میان شرکت‌های توزیع برق با 2/69می‌باشد. پس از آن شرکت‌های صنایع، مپنا و فراب و شرکت‌های برق منطقه‌ای به ترتیب دارای شاخص رضایت مشتری 9/67، 7/66 و 6/61 می‌باشد.
نتایج اندازه‌گیری شده از رضایت مشتری شرکت ایران‌ترانسفو به طور کلی ۷۰درصد بوده است.
با توجه به نتایج پروسه سنجش رضایت مشتری و در جهت تقویت روابط با مشتریان، توسط مدیریت محترم عامل افزایش رضایت مشتریان به میزان حداقل 5درصد در سال 87 هدف‌گذاری گردید. همچنین با توجه به خروجی‌های نظرسنجی انجام شده در سال 87، پروژه‌های بهبودی تعریف و اجرا گردید که از جمله آنها می‌توان به تغییر در سیستم رسیدگی به شکایات و تغییراتی در چارت سازمانی ایران ترانسفو اشاره نمود که نهایتا منجر به تشکیل واحدی به نام «خدمات مشتریان» در اواخر سال 87 در چارت سازمانی فروش گردید.
تشکیل واحد خدمات مشتریان
واحد خدمات مشتریان جهت نیل به اهداف زیر تشکیل گردید:
۱ - تدوین و اجرای رویه سنجش رضایت مشتریان
2 - نظارت بر کیفیت و نحوه ارائه مدارک و مستندات فنی به مشتریان
۳ - نظارت بر عملکرد خدمات پس از فروش
4 - رسیدگی به شکایات مشتریان
۵ - تقویت و مدیریت روابط با مشتریان
برنامه‌های واحد خدمات مشتریان
مراجعه دوره‌ای تیمی از مدیران، معاونان و کارشناسان مربوطه به شرکت‌های برق منطقه‌ای و برگزاری جلسات گفت‌و‌شنود مشترکی با این شرکت‌ها به عنوان مشتریان ایران ترانسفو به منظور گردآوری مشکلات و پیشنهادات مشتریان و تصمیم‌گیری براساس آن
تهیه نرم‌افزار جهت ثبت شکایات و پیگیری رفع آنها
اطلاع‌رسانی منظم به مشتریان در رابطه با چرخه در حال انجام رسیدگی به شکایات
تعریف و اجرای پروژه‌های بهبود تعاملات با مشتریان جهت رفع موارد منجر به نارضایتی و شکایت مشتریان
ایجاد سیستم کنترل وضعیت نصب و راه‌اندازی ترانسفورماتورها (بانک اطلاعاتی کلیه ترانسفورماتورهای حمل شده)
تشکیل کمیته رسیدگی به شکایات مشتریان.
توسعه صادرات
با توجه به یکی از موضوعات اصلی استراتژی‌های سازمان یعنی افزایش صادرات، تغییراتی در چارت سازمانی صادرات در سال 87 انجام و واحدی با نام واحد بازاریابی ایجاد گردید که در جهت حفظ بازارهای هدف و تقویت روابط با مشتریان صادراتی، همچنین شناسایی بازارهای جدید تلاش خواهد نمود.
تست موفقیت‌آمیز ترانسفورماتور صادراتی به پاکستان در آزمایشگاه هلندی KEMA
با توجه به بازار مناسب در کشور همسایه پاکستان و امکان حضور موثرتر شرکت ایران‌ترانسفو در این بازار و نظر به نیازسنجی‌های انجام گرفته در راستای اجرای استراتژی توسعه صادرات، مشخص گردید که کشور پاکستان درنظر دارد تیپ ترانسفورماتورهای فوق توزیع مورد استفاده در شبکه خود را از MVAا26 به 40MVA تغییر دهد، از طرفی مطابق استاندارد تعریف شده توسط این کشور شرکت تولیدکننده ترانسفورماتور موظف است یک دستگاه از ترانسفورماتورهای خود را در یک آزمایشگاه معتبر تست اتصال کوتاه کند تا در صورت موفقیت تست، امکان فروش محصول به کشور پاکستان میسر گردد. در این رابطه واحد فروش ضمن عقد قرارداد با طرف پاکستانی متعهد به انجام این تست برای یک دستگاه از ترانسفورماتورهای پروژه گردید که طبق برنامه این تست طی چند مرحله در زنجان و هلند با موفقیت به انجام رسید. لذا امکان شرکت در کلیه مناقصات در این گروه محصولات در کشور پاکستان در سال 88 فراهم گردید.
فروش ۷دستگاه ترانسفورماتور۲۰۰ MVA تکفاز به کشور یمن
طراحی و تولید و صادرات ترانسفورماتورهای تکفاز در سال 87 با موفقیت به انجام رسید تا بازار صادراتی جدیدی برای آینده ترانسفورماتورهای تولیدی ایجاد گردد.
نهایی شدن فروش ۵دستگاه ترانسفورماتور ۲۰اMVA به کشور آفریقای جنوبی
با درنظر گرفتن این مساله که کشور آفریقای جنوبی ملزم به رعایت استانداردهای بالای جهانی می‌باشد، مرحله DESIGN REVIEW ترانسفورماتورهای تولیدی شرکت برای فروش 5دستگاه ترانسفورماتور به این کشور با موفقیت به پایان رسید.
شرکت در نمایشگاه‌های صنعت برق
در جهت معرفی هرچه بیشتر گروه ایران ترانسفو و محصولات تولیدی این گروه به بازارهای داخلی و صادراتی، واحد فروش با همکاری واحد تبلیغات و منابع انسانی در نمایشگاه‌های معتبر مرتبط با صنعت برق و انرژی شرکت فعالانه داشته است.
اخذ رتبه دو صادرکننده کشور
با عنایت به اینکه ایران ترانسفو جزو شرکت‌های حائز شرایط صادرکننده نمونه کشوری در گروه برق بود و با توجه به بالا بودن میزان صادرات شرکت رقیب، در نهایت موفق به کسب گواهینامه رتبه دوم صادر کننده نمونه کشوری گردید.
برنامه‌های سال آتی
*شناسایی دقیق‌تر و تعیین کشورهای هدف صادراتی
*تلاش جهت شرکت فعال‌تر در مناقصات بین‌المللی و انعقاد قراردادهای جدید در راستای اجرای سیاست افزایش صادرات
*برنامه‌ریزی برای شرکت بیشتر در نمایشگاه‌های بین‌المللی
*تدوین رویه سنجش رضایت مشتریان و اجرای آن همراه با گزارشات تحلیلی از نتایج استخراج شده
*برگزاری جلسات دوره‌ای گفت‌و‌شنود مشترک با مشتریان ایران‌ترانسفو
*تهیه نرم‌افزار جهت ثبت و پیگیری و تجزیه و تحلیل شکایات مشتریان
*تعریف پروژه‌های بهبود در رابطه با موارد منجر به شکایات مشتریان
*ایجاد سیستمی جهت کنترل وضعیت نصب و بهره‌برداری ترانسفورماتورهای تحویل شده.
فروش و قیمت تمام شده در سال‌های
۱۳۸۷ و ۱۳۸۶
براساس ارقام ارائه شده مبلغ فروش سال 1387 بالغ بر 2662میلیارد ریال و سال 1386 معادل 2059میلیارد ریال بوده است که حاکی از رشدی حدود 30درصد می‌باشد، در قیاس با مبلغ فروش مبلغ قیمت تمام شده در سال 1387 بالغ بر 2112میلیارد ریال و در سال 1386 حدود 1846میلیارد ریال (رشدی حدود 14درصد) گزارش شده است. قیمت تمام شده در سال 1387 حدود 79درصد فروش ولی در سال 1386 حدود 90درصد فروش بوده است. به عبارت دیگر اجرای سیاست‌های کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری، کمتر شدن نسبت قیمت تمام شده به فروش در سال 1387 را در قیاس با سال 1386 موجب شده است.
سود عملیاتی و سود خالص در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۶
سود عملیاتی که پس از کسر هزینه‌های فروش و اداری و عمومی از سود ناخالص و افزایش درآمدها و کسر هزینه‌های عملیاتی به دست آمده است، در سال 1387 بالغ بر 352میلیارد ریال و در سال 1386 حدود 84میلیارد ریال محاسبه شده است. سود عملیاتی در سال 1387 نسبت به سال 1386 افزایش قابل توجهی داشته است.
سود خالص در سال ۱۳۸۷ حدود ۵۵۸میلیارد ریال و در سال ۱۳۸۶ نیز ۲۹۸میلیارد ریال بوده است. سود خالص در سال ۱۳۸۷ رشدی ۸۷درصد در قیاس با سال ۱۳۸۶ داشته است.
مقایسه فروش و قیمت تمام شده در سال‌های مختلف تا سال 1387
بررسی روند فروش و قیمت تمام شده طی ۵سال گذشته از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۷ همواره افزایش را نشان می‌دهد. از سال ۱۳۸۵ و به خصوص در دو سال اخیر نیز فروش شتاب افزایشی تندتری داشته است که خوشبختانه با سعی و تلاش کلیه همکاران شتاب افزایشی قیمت تمام شده طی دو سال اخیر کمتر بوده است.
مقایسه سود عملیاتی و سود خالص تا سال 87
بررسی روند سود عملیاتی و سود خالص طی ۵سال گذشته از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۵ حاکی از سیری نزولی به خصوص در سود عملیاتی در سال ۱۳۸۵ بوده است، ولی سود عملیاتی و سود خالص از سال ۱۳۸۵ به بعد یعنی در دو سال اخیر همواره روند روبه رشد و شتاب افزایشی داشته است.
EPS در سال‌های 1386 و 1387
میزان سود هر سهم اعلام شده در سال ۱۳۸۶ بالغ بر ۱۲۰۲ ریال و در سال ۱۳۸۷ حدود ۱۸۶۲ ریال می‌باشد.