مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده  شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی ام) «میدکو» برگزار شد
مجمع عمومی‌عادی سالانه و مجمع عمومی‌فوق‌العاده شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی‌عام) - میدکو در تاریخ 14/4/88 با حضور بیش از 90‌درصد سهامداران در سالن مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

جلسه ساعت 9 صبح با پخش سرود جمهوری‌اسلامی‌ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید شروع و پس از آن آقای مهندس پورمند، مدیر عامل شرکت میدکو ضمن عرض خیر مقدم به کلیه مدعوین و سهامداران از آقای دکتر قاسمی، ‌رییس هیات‌مدیره شرکت میدکو دعوت نمود به استناد ماده 101 قانون تجارت و ماده 30 اساسنامه میدکو به عنوان رییس مجمع در جایگاه حضور یابند. با حضور آقای دکتر قاسمی ‌به عنوان رییس مجمع در جایگاه با پیشنهاد ایشان و تأیید سهامداران سایر اعضای هیات رییسه به شرح زیر در جایگاه قرار گرفتند:
۱ - آقای امین تفرشی به نمایندگی ازشرکت پارس آریان به عنوان ناظر
2 - آقای فرخی به نمایندگی از شرکت مبنای خاورمیانه به عنوان ناظر
۳ - آقای ظاهری مشاور حقوقی شرکت میدکو به عنوان منشی.
در ابتدا منشی جلسه آقای دکتر «ظاهری» دستور جلسه را قرائت و پس از آن آقای مهندس پورمند، مدیرعامل میدکو به نمایندگی از هیات مدیره گزارش خود را در چند بخش و پخش فیلم آغاز کرد .
این فیلم اشاره‌ای داشت به چشم‌انداز‌، مأموریت‌، استراتژی‌، عملکرد شرکت‌های تحت پوشش (شامل: شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایران (مانا)‌، شرکت فولاد زرند ایرانیان(زیسکو) و شرکت بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه (مسکو)) سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها‌، سرمایه‌گذاری خارجی و دستاوردهای میدکو در مدت کوتاه سال گذشته.
پورمند با اشاره به اینکه امسال سومین سالی است که از اجرای اصل 44 قانون اساسی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: اجرای صحیح این قانون منجر به شکل‌گیری یک مدیریت حرفه ای مبتنی بر اصل انجام کار خواهد شد که ایجاد بنگاه‌های جدید اقتصادی را در دستور کار دارد.
پورمند ادامه داد: توسعه ما از معدن آغاز می‌شود. به عنوان شعار میدکو و ارتقای ارزش سهام سهامداران به عنوان هدف میدکو‌، جهت‌گیری اصلی ما را در بخش معدن و صنایع معدنی شکل می‌دهد.
پس از ایشان آقای مهندس اشرف سمنانی، مشاور مدیر عامل میدکو در خصوص تدوین استراتژی شرکت میدکو‌، مانا و بازرگانی مطالبی را بیان کردند.
در ادامه جلسه آقای مهندس پالیزدار، قائم‌مقام مدیرعامل میدکو اهم اقدامات میدکو در سال ۸۷ و برنامه‌های شرکت برای سال ۸۸ را بازگو کرد.
مهدنس پالیزدار با بیان اینکه در حال حاضر 10 طرح معدنی و صنایع معدنی قطعی شده است‌، خاطرنشان کرد‌: برآورد سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها بالغ بر دو هزار و یکصد میلیارد تومان خواهد بود که شامل طرح‌های تولید سنگ آهن‌، ذغال سنگ‌، فولاد و مس می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه ۴ طرح از این ۱۰پروژه معدنی در شهرستان زرند استان کرمان تعریف شده است، عنوان کرد: یکی از این طرح‌ها شامل پروژه تولید کنسانتره سنگ‌‌آهن به ظرفیت ۲میلیون تن می‌باشد که قراردادآن به صورت EPC فی مابین میدکو و کنسرسیوم شرکت‌های فکور صنعت‌، آسفالت طوس و مانا به مبلغ ۱۱۵میلیون یورو به امضا رسیده است. دیگری طرح تولید فولاد ۷/۱‌میلیون تنی و طرح تولید گندله از کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت ۵/۲‌میلیون تنی است. همچنین یک طرح تولید کک از ذغال سنگ به ظرفیت چهارصد هزار تن در میان طرح‌ها مدنظر قرار گرفته است که تمام این طرح‌ها از طریق شرکت فولاد زرند ایرانیان انجام می‌شود.
پالیزدار در ادامه به طرح یک میلیون تنی فولاد در شهرستان بردسیر استان کرمان اشاره کرد و گفت‌: نیاز این طرح به آب‌، 150‌لیتر در ثانیه است که میزان آب در شهرستان بردسیر قابل حصول خواهد بود. به همین دلیل یک قطعه زمین برای این امر در نظر گرفته شده که مناقصه آن در حال برگزاری است و امیدواریم تا پایان مرداد ماه برنده آن مشخص شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش از دو طرح استحصال مس برای تولید ۵۰هزار تن مس کاتدی و صنایع جنبی خبر داد و گفت‌: این پروژه‌ها که قرار است در وهله اول در صنایع پایین دستی تعریف شوند، هنوز به مرحله برگزاری مناقصه نرسیده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که تا پایان شهریور ماه سال جاری این طرح‌ها به نتیجه برسند.
وی یادآور شد: دو طرح دیگر در شهرستان سیرجان تعریف شده است که یکی از آنها طرح تولید کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت دو میلیون تن است که قرارداد آن به صورت EPC فی مابین میدکو و کنسرسیوم شرکت‌های فکور صنعت‌، آسفالت طوس و مانا به امضا رسیده است و دیگری طرح تولید گندله از کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت 5/2‌میلیون تن است که در حال برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می‌باشیم.
وی در پایان سخنانش به سرمایه‌گذاری و انجام عملیات پی جویی و اکتشاف معدن سنگ آهن غوریان واقع در ولسوالی ایالت هرات افغانستان اشاره کرد و گفت‌: در شهر خواف واقع در استان خراسان رضوی یک مجموعه سنگ آهن وجود دارد که از این شهر تا منطقه غوریان استان هرات در کشور افغانستان ادامه پیدا می‌کند. شرکت میدکو پس از حضور در این مناقصه بین‌المللی به عنوان برنده انتخاب شده و اکنون پیش‌نویس قرارداد تنظیم و سیر مراحل اداری را طی می‌نماید. وی افزود: در همین راستا شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی افغانستان تاسیس شده است.
پس از استماع گزارش هیات مدیره‌، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت گزارش خود را قرائت نمود و پس از آن پرسش و پاسخ صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به 30 اسفند ماه 1387 مورد تصویب قرار گرفت تا از سود 148‌ریالی هرسهم‌، 120 ریال ( یعنی 82‌درصد سود قابل تخصیص‌) میان سهامداران تقسیم شود.
همچنین روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های رسمی‌و شرکت مختار و همکاران به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت انتخاب شدند.
در نهایت مجمع عمومی‌عادی سالانه ساعت 11 خاتمه و پس از آن جلسه مجمع عمومی‌فوق‌العاده تشکیل شد.
اعضای هیات رییسه مجمع عمومی‌فوق‌العاده با آرای اکثریت سهامداران همان اعضای هیات رییسه مجمع قبلی انتخاب شدند و منشی جلسه دستور جلسه را قرائت نمود‌، سپس گزارش هیات مدیره توسط آقایان مهندس پورمند و مهندس پالیزدار در خصوص پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۰۰۰‌میلیارد ریال به ۵۰۰۰‌میلیارد ریال طی مدت ۴ سال به منظور تامین بخشی از منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌ها قرائت گردید.
پس از آن حسابرس و بازرس قانونی شرکت گزارش خود را قرائت و پس از پرسش و پاسخ و رای‌گیری مقرر شد به هیأت مدیره اختیار داده شود به دو روش‌، افزایش سرمایه پس از سیر مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم صورت پذیرد:
۱) افزایش سرمایه از مبلغ ۱۰۰۰میلیارد ریال به ۵۰۰۰‌میلیارد ریال طی مدت چهار سال.
2) افزایش سرمایه از 1000‌میلیارد ریال به 3500‌میلیارد ریال طی مدت دوسال.
جلسه در ساعت ۱۲:۳۰ پایان یافت.
به گزارش خبرنگار ما‌، شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاور میانه (سهامی‌عام) - میدکو - در سال 1386 اعلام موجودیت نمود.این شرکت در تاریخ 17/9/1386 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت قانونی رسیده است. شرکت میدکو در راستای نیل به اهداف جمهوری اسلامی‌ایران بندهای الف‌، ب و ج قانون اساسی را نظرگاه خویش قرار داده و با گام نهادن در این مسیر تلاش می‌کند توسعه بخش معدن‌، صنایع معدنی‌، تقویت بخش خصوصی‌، کاهش تصدیگری دولت‌، توسعه کارآفرینی و معدنی و بالفعل ساختن ظرفیت‌های بالقوه کشور را محقق سازد.