مجمع عمومی عادی سالانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از 96 درصد سهامداران برگزار شد.

در این جلسه عملکرد و صورت‌های مالی تلفیقی گروه و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران مشتمل بر ترازنامه مورخ ۳۱ خردادماه ۹۱، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به ۳۱ خردادماه سال‌جاری که از سوی حسابرس مستقل و بازرس قانونی این شرکت طبق استانداردهای حسابداری، مطلوب اعلام شده بود مورد تصویب قرار گرفت. کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران در پنج سال گذشته ۹۹۴ میلیارد تومان سود را بین سهامداران خود تقسیم کرد.



محمدحسین داجمر در مجمع عمومی‌سالیانه صاحبان سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران ضمن ارائه گزارش فعالیت سال مالی منتهی به 31 خردادماه 91 هیات مدیره این شرکت گفت: حجم تجارت جهانی در سال 2012 میلادی 9.3 میلیارد تن پیش‌بینی شده است که نسبت به سال 2011 چهار درصد رشد دارد این در حالی است که به دلیل بحران اقتصادی تحقق این چهار درصد نیز با ابهاماتی مواجه است.
وی در مورد تعداد شناورهای فعال در ناوگان تجاری جهان نیز گفت: طبق آماری که تا ابتدای ژوییه سال ۲۰۱۲ ارائه شده تعداد ۵۸ هزار و ۸۲۱ فروند کشتی با ظرفیت ۱.۵ میلیارد تن در ناوگان تجاری جهان در حال فعالیت است. رییس مجمع کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با اشاره به رشد ناوگان حمل و نقل جهانی گفت: ۷۲۳ فروند کشتی در انواع مختلف با ظرفیت ۱۰۸ میلیون تن به کل ناوگان جهانی افزوده شده که رشد ۷.۷ درصدی را نشان می‌دهدو این در شرایطی است که این رقم بیش از رشد تجارت جهانی بوده و باعث برهم زدن موازنه عرضه و تقاضا و همچنین تشدید بحران کشتیرانی‌ها شده است.
وی با بیان اینکه رشد ظرفیت ناوگان حمل و نقل دریایی جهانی در سال 2004 نسبت به رشد تجارت جهانی کمتر بوده است افزود:از سال 2005 این روند معکوس شد و با افزایش سفارشات ساخت کشتی که در سال‌های قبل به دلیل رونق بازار کشتیرانی صورت گرفته بود مشکلاتی را با توجه به بحران اقتصادی به وجودآمده، برای کشتیرانی‌ها ایجاد کرده است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با اشاره به نقش چین در صنعت کشتیرانی جهان ادامه داد: چین یک کشور تاثیرگذار درصنعت کشتیرانی و تجارت جهانی است به طوری که یک پنجم تجارت دریابرد جهان، یک سوم تجارت کانتینری، یک چهارم صادرات کانتینری و یک پنجم ظرفیت حمل فله خشک جهان مربوط به این کشور است و یک دهم ظرفیت کشتی‌های کانتینری جهان درمالکیت این کشور قرار دارد بنابراین کاهش رشد اقتصادی این کشور به معنای پایین آمدن مصرف مواد خام و صادرات این کشور بوده و باعث کاهش هر چه بیشتر تجارت جهانی می‌شود.
وی افزود: این در حالی است که بازگشت بحران بدهی و کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان اروپایی در نیمه دوم سال 2012 و کاهش شاخص خرید این کشورها؛ تاثیر منفی بر تولیدات صنعتی این کشور و دیگر کشورهای صادرکننده آسیایی داشته است.
داجمر با بیان اینکه مشکلات مالی منطقه یورو یک تهدید بالقوه برای اقتصاد جهانی به شمار می‌رود گفت: شاخص‌های کلانی چون قیمت‌ها، سرمایه‌گذاری، بیکاری و تولید نه تنها در اروپا و آمریکا بلکه در بازارهای در حال توسعه مانند هند، چین و برزیل نیز رو به وخامت بوده است. وی با اشاره به کاهش رشد اقتصادی بازارهای در حال توسعه در سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی علت این امر را صدمات ناشی از بحران اروپا به روند اعتماد سازی در بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بازارهای آسیا به هر گونه تغییرات ناگهانی در اروپا بی ثبات است و در این ارتباط می‌توان به روند نزولی رشداقتصادی چین اشاره کرد. رییس مجمع کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران به رشد منفی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد و گفت: روند کاهش GDP در دو سال گذشته به گونه‌ای بوده است که در حال حاضر شاهد رشد منفی تولیدات صنعتی که تاثیر مستقیمی ‌در حمل و نقل دریایی دارد در مناطقی چون پاسفیک و آتلانتیک هستیم.


داجمر با بیان اینکه روند بهره‌برداری از ناوگان حمل و نقل دریایی جهان در سال‌های گذشته روبه کاهش بوده است اظهار داشت: تنها در زمینه LNG و به دلیل سونامی ‌ژاپن شاهد افزایش بودیم. در واقع بازار حمل و نقل دریایی جهان در چند سال گذشته و سال ۲۰۱۲ در پایین ترین نقطه خود قرار گرفته است. وی درباره وضعیت بازار فله خشک که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران نیز مربوط به این بخش است ادامه داد : در سال ۲۰۱۰ به‌رغم توقف اقتصاد جهانی و بروز تحولات سیاسی در جهان شاهد بازگشت رونق به بازارهای حمل فله بودیم، اما در سال ۲۰۱۱ به دلیل شرایط نامساعد جوی؛ در بیشتر کشورهای صادرکننده مشکلاتی در زمینه تقاضا ایجاد شد به طوری که در مجموع و به‌رغم این شرایط؛ حجم تجارت دریایی محمولات فله با رشد ۹ دهم درصدی به ۳.۱۶ میلیارد تن در سال ۲۰۱۱ رسید.
داجمر ادامه داد: اما در سال 2012 بازار با مازاد عرضه ظرفیت حمل فله مواجه شد و این در حالی است که به رغم امید مالکان کشتی‌ها برای رشد تجارت کالاها، اوضاع در حال بدتر شدن است.به طوری که با توجه به بازگشت کند اقتصاد آمریکا و آینده نه چندان مثبت منطقه یورو انتظار می‌رود رشد کلی تجارت محمولات فله در طول سال جاری میلادی به حداقل خود از سال 1999 به بعد برسد علاوه براین اروپا نیز افزایش تقاضای چندانی را برای بازار فله در سال 2012تجربه نخواهد کرد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران درباره ناوگان کشتی‌های فله نیز گفت: تا پایان نیمه سال جاری میلادی حدود ۸۴ میلیون تن به ظرفیت ناوگان فله برجهان اضافه شدوکل ناوگان این بخش با یک رشد ۱۴.۸ درصدی به ۹ هزار ۲۲۰ فروند رسید درواقع با اینکه پیش‌بینی‌ها از رشد ۴.۹ درصدی تقاضا در تجارت فله در سال ۲۰۱۲ حکایت دارد، اما رشد تقاضا به هیچ وجه متناسب با عرضه نیست به رغم اوراق کشتی‌های فله در سال ۲۱۱ ، ناوگان فله جهان در سال ۲۰۱۲ با رشد ۱۳.۶ درصدی مواجه خواهد بود . داجمر درباره بازار کانتینری نیز گفت: با اینکه در سال ۲۰۱۱ به دلیل تشدید بحران مالی جهانی رشد واردات کانتینری منطقه اروپا روند کندی داشت و به‌رغم تقاضای ضعیف با رشد ۷.۶ درصدی مواجه شد که این رقم برای سال جاری میلادی ۵.۵ درصد پیش‌بینی شده است.
رییس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران مهم‌ترین مانع رشد تقاضای کانتینری جهان در سال 2012 را شرایط اقتصادی منطقه یورو و عدم اطمینان به اقتصاد اروپا عنوان کرد و گفت: ناوگان کشتی‌های کانتنیری جهان در سال 2011 با رشد 7.9 درصدی به 4 هزار و 962 فروند با ظرفیت بالغ بر 15.3 میلیون TEU رسید که انتظار می‌رود با توجه به رشد 2.1 درصدی ناوگان کانتینری در سه ماه اول سال جاری میلادی ناوگان این بخش در این سال با 7.4 درصد رشد به 16 میلیون TEUبرسد.
وی معضل اصلی حمل کانتینری جهان و دلیل اصلی نرخ‌های پایین کرایه در این بخش را وجود مازاد ظرفیت اعلام کردو گفت: البته بحران بخش کانتینری به مراتب کمتر از بخش فله است. داجمر ادامه داد:با اینکه نرخ حمل کانتینر در اواخر سال ۲۰۱۱ و سال ۲۰۱۲ تا حدودی افزایش یافت اما در مجموع نمی‌توان چشم‌انداز خوبی را برای سال ۲۰۱۲ متصور بود به نحوی که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ برخی از شرکت‌های کشتیرانی بزرگ با مشکلات نقدینگی مواجه شوند این در حالی است که بسیاری از این شرکت‌ها در سال جاری با زیان‌های قابل توجهی مواجه شده‌اند. به گفته وی پیش‌بینی رشد محمولات کانتینری در سال ۲۰۱۲ از ۵.۹ درصد به ۵.۵ درصد کاهش یافته است. وی در ادامه گزارش خود به مجمع عمومی ‌کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران به افزایش هزینه سوخت کشتی‌ها اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه سطح قیمت‌ها در چند سال اخیر به دلیل بهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار کشتیرانی و بحران مالی جهانی به شدت کاهش یافته، اما قیمت سوخت کشتی‌ها در دو سال گذشته روند افزایشی داشته است به نحوی که متوسط هزینه هر تن از رقم ۶۷۰دلار در سال قبل به ۷۵۰ دلار در هر تن در سال مالی فعلی رسیده است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در ادامه به موضوع تحریم این شرکت پرداخت و گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی به‌رغم مواجهه با این بحران‌ها با تحریم‌های بین‌المللی نیز مواجه است شورای امنیت تا به حال با یک بیانیه و پنج قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده که در دو مورد از آن ( قطعنامه 1803 و 1929) صراحتا از کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران نام برده شده است. وی سپس به تحریم‌های یک جانبه آمریکا و هم پیمانانش اشاره کرد و گفت: آمریکا از سپتامبر 2008 در 16 مورد کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران را به انحاء و اشکال مختلف مورد تحریم قرار داده که 14 مورد آن پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت صورت گرفته است. داجمر افزود: علاوه بر اتحادیه اروپا که از نوامبر 2008 طی هفت نوبت کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران را تحریم کرده است کشورهای کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز از تصویب قطعنامه 1929 تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را علیه ناوگان تجاری کشور وضع کردند که درمقایسه با شرکت‌های ایرانی تحت تحریم، با بیشترین تحریم‌ها مواجه بوده است. وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران به‌رغم این تحریم‌ها و تهدیدها با تدابیر اتخاذ شده و با حمایت مسوولان همچنان در حال فعالیت است درباره تمهیدات کاهش تبعات تحریم‌ها گفت: رصد مستمر تحرکات و رویکردهای تحریمی‌ تحریم‌کنندگان، انعکاس مستمر اخبار تحولات تحریم ناوگان ملی به مسوولان، راه‌انداری کلوپ P&I در کشور برای اولین بار، تدوین و تهیه بسته پیشنهادی جهت ارائه حمایت‌های لازم از ناوگان ملی توسط مسوولین، بازمهندسی مستمر حوزه جغرافیای فعالیت کشتی‌های ناوگان، توانمندسازی موسسات رده‌بندی داخلی و انجام تغییرات مستمر در تشکیلات ساختار مدیریتی کشتی‌ها از جمله این تمهیدات است. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران با اشاره به افزایش سرمایه این شرکت از 25 میلیون ریال سال 46 به 10 هزار میلیارد ریال تا اردیبهشت 91 گفت: این شرکت سال‌های گذشته از سودآوری مناسبی برخورد بوده است به طوری که در پنج سال گذشته 994 میلیارد تومان سود را بین سهامداران خود تقسیم کرد که متوسط سالیانه آن 200 میلیارد تومان بوده است. وی سپس با اشاره به ورود دو فروند کشتی جدید به ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ ایران و خروج سه فروند کشتی فرسوده از ناوگان این شرکت گفت: درحال حاضر تعداد کشتی‌های ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران به 166 فروند با ظرفیت 5.7 میلیون تن رسیده است. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران به موضوع ایرانیزه کردن نیروی دریانورد ایرانی ناوگان تجاری کشور گفت: تعداد افسران و ملوانان خارجی فعال در این شرکت از 603 نفر سال 88 به 395 نفر در سال 91 کاهش یافته است. مجمع عمومی‌صاحبان سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران صبح شنبه با حضور 96.51 درصد سهامداران این شرکت از جمله نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و... برگزار شد.