عکس‌ها: نگار متین‌نیا
موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد روز دوشنبه گذشته با حضور مدیرعامل این بانک، رییس سازمان گردشگری و صنایع دستی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور عالی بانک مرکزی و جمعی از مسوولان بانکی و هنرمندان و خبرنگاران افتتاح شد.

از یک سال و نیم گذشته بانک پاسارگاد در طرحی نو به سرمایه‌گذاری در زمینه آثار هنری مدرن هنرمندان ایرانی اقدام کرد و پس از تجربه موفق فروش اثر پرویز تناولی به نام پرسپولیس در حراج کریستی، تصمیم به خرید و فروش دیگر آثار هنرمندان به جهت حمایت از هنر ایرانی گرفت.
در این راستا، موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد با ۱۵۰ اثر کم‌نظیر از آثار هنرمندان مطرح نقاش، عکاس، خوشنویس و مجسمه‌ساز ایران همچون احمد اسفندیاری، غلامحسین نامی، محمد احصایی، میرحسین موسوی، آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، زهرا رهنورد، محمود جوادی‌پور، زنده‌رودی، حسین خسروجردی، پرویز تناولی، پریوش گنجی، حسین‌علی ذابحی، آنه محمدتا‌تاری، حمید عجمی و... در طبقه سوم موسسه فرهنگی هنری صبا رسما افتتاح شد تا زمینه‌ای برای تکرار تجربه موفق فروش پرسپولیس و ثبت رکورد فروش آثار تجسمی ایران باشد.
بانک پاسارگاد اولین نهادی است که به گونه‌ای در زمینه هنر به صورت جدی وارد شده که هم بانک منتفع شود و هم دغدغه دیرینه هنرمندان و اقتصاد هنر برطرف شود. سومین حراج کریستی دبی در سال گذشته محفل خوبی بود برای اینکه بانک پاسارگاد در محک طرح جدید خود بتواند مجسمه پرسپولیس پرویز تناولی را با قیمت بی‌سابقه دو میلیون و 800هزار دلار (حدود دو میلیارد و 800 میلیون تومان) به فروش برساند. این اتفاق باعث شد تا نگاه جهانی به هنر ایرانی معطوف شود و نگاه دو سویه اقتصاد و هنر تقویت شود.
بانک پاسارگاد در موزه موقت خود طبقه سوم موسسه فرهنگی و هنری صبا را اجاره کرده که بعد از خرید مکان موزه دائمی این بانک، آثار به موزه دائمی انتقال داده خواهد شد.
قرار است همه آثار موجود در گنجینه این بانک به مرور در حراج‌های بین‌المللی عرضه شوند.
حلقه مفقوده فرهنگ و اقتصاد
دکترمجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در مراسم افتتاح موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد اقتصاد را حلقه مفقوده فرهنگ و هنر دانست و گفت: بانک پاسارگاد حمایت از هنر و هنرمند را جزو وظایف خطیر خود می‌داند که باید به آن بپردازد.
وی با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول که مقارن با میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) است افزود: از دو سال قبل، حمایت از هنر را به‌عنوان یک مسوولیت اجتماعی عملی کردیم و تابلوهای حاضر در این گالری را از ماهها قبل انتخاب کردیم.
مدیرعامل بانک پاسارگاد اظهار داشت: داستان حراج کریستی، پیام هنر و هنرمندان ایرانی را در دنیا به تجلی رساند و این مسوولیت بانک آغاز شد تا با دلسوزی، تابلوهای حاضر انتخاب شوند.
وی با بیان اینکه در نظر گرفتیم تا ایده اقتصاد هنر به مرحله عمل برسد و این کار را متجلی کردیم افزود: در این راه از فرهنگسرای هنر و میرحسین موسوی که در این راه ما را راهنمایی کردند تشکر می‌کنم.
دکترقاسمی تصریح کرد: بانک پاسارگاد حمایت از هنر و هنرمند، ورزشکاران، نخبگان علمی و... را مسوولیت اجتماعی خود می‌داند که از ابتدای تاسیس بانک تاکنون به این مهم پرداخته و برای آن اهمیت قایل بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در‌حال‌حاضر نفرات برتر کنکور سراسری، بورسیه و سهامدار بانک هستند گفت: تیم ملی فوتسال که شایسته عنوان قهرمانی جهان بود و تنها در آخرین ثانیه‌ها از این عنوان عقب ماند نیز مورد حمایت بانک قرار گرفت و اعضای این تیم نیز سهامدار بانک شدند.
وی با بیان اینکه بانک پاسارگاد از محل بودجه تبلیغات، 400 نفر از زندانیان غیرمجرم مالی را مورد حمایت قرار داد افزود: بانک کمک‌هایی را به صورت وام قرض‌الحسنه یا کمک بلاعوض در اختیار این افراد قرار داده است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: این بانک حمایت مالی جشنواره فیلم را نیز به عهده گرفت.
وی با تاکید بر اینکه یک‌ونیم میلیون نفر در سراسر کشور در بانک پاسارگاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار و شمار زیادی نیز سپرده‌گذار هستند، افزود: در گروه مالی پاسارگاد 4هزار و 100 نفر پرسنل شاغل هستند.
دکترقاسمی اظهار داشت: سرمایه بانک از سرمایه‌های وزین است. بانک پاسارگاد در ارزیابی‌های مجله بنکر با احراز رتبه ۵۳۶ در زمره یک‌هزار بانک برتر دنیا است و در میان بانک‌های ایرانی نیز پنجمین بانک و در میان ۵۰۰ موسسه مالی بین‌المللی اسلامی نیز رتبه دوازدهم را کسب کرده است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد از پیشنهاد تازه این بانک خبر داد و گفت: ما پیشنهاد بازسازی تخت جمشید یا احداث یک تخت جمشید را ارائه کردیم تا تاریخ کهن این مرز و بوم را به نمایش بگذاریم و از جاذبه‌های توریستی آن استفاده کنیم. قاسمی با اشاره به نام بانک پاسارگاد گفت: پاسارگاد به معنای مرکز ایرانیان است و این نام از میان 1194 نام و پس از صرف 524 نفر ساعت کار کارشناسی انتخاب شده است.
استقبال مشایی از بازسازی تخت‌جمشید توسط بانک پاسارگاد
رحیم مشایی، رییس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نیز پس از بازدید از موزه بانک پاسارگاد در جمع خبرنگاران گفت: کار بانک پاسارگاد ارزشمند است و باید از آن تشکر کنیم. یکی از حلقه‌های مفقوده مهم هنر ما نبود مراکزی است که از هنر حمایت مالی بکند و به بازار کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه هرچه بازار نداشته باشد، محکوم به فنا است افزود: با توقف تولید و نبود بازار هنر، هم غنای زندگی از دست می‌رود و هم آثار منفی دیگری همچون سرکوب استعدادهای داخلی را در پی دارد و مفاهیم جابه‌جا می‌شوند.
مشایی با تقدیر از بانک پاسارگاد برای حمایتش از هنر گفت: کار بانک پاسارگاد به عنوان یک بانک خصوصی ارزشمند و اثر اقتصادی آن مهم است.
وی با بیان اینکه نام هنرمند با تلاش نام می‌شود و آثار هنری متناسب با تولیدکننده آن ارزش می‌یابد، افزود: اما بنابر اظهارات آقای قاسمی، نام بانک نیز جایی نمی‌رود که منافعی نداشته باشد و نام بانک همچون برند بر روی اثر هنری پدیدار می‌شود.
مشایی اظهار داشت: معمولا آثار هنری به درستی ارزیابی نمی‌شوند. در حال حاضر در صنایع دستی این مشکل وجود دارد و کار با پول همخوانی ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تا بانک گردشگری نیز به سرمایه‌گذاری در امور هنری بپردازد، گفت: تنها بانک گردشگری کافی نیست. ما در صدد راه‌اندازی یک شرکت سرمایه‌گذاری هستیم تا منابع را جمع کند و در خدمت گردشگری و آثار هنری سنتی و مدرن مانند بانک پاسارگاد باشد. منتهی بازار باید کشش واقعی خودش را داشته باشد.
وی ادامه داد: این شرکت متعلق به بخش خصوصی خواهد بود، منتهی دولت نیز حمایت می‌کند تا منابع لازم در اختیارش قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: کارهای تاسیس بانک گردشگری در مراحل آخر و در انتظار پذیره‌نویسی است.
وی با بیان اینکه حمایت مالی از هنرمندان در کشورمان صورت نگرفته افزود: در تاریخ، هنرمندان در دوره‌هایی درخشیده‌اند که حکومت‌ها از آنها حمایت کرده‌اند.
مشایی اظهار داشت: کارهای هنری زمینه زیادی دارد و شایسته تقدیر فراوان است و ویژگی موزه بانک پاسارگاد این است که یک بانک این کار را انجام داده است.وی عدم حمایت و پشتیبانی مالی هنرمند را گرفتاری تاریخی کشورمان اعلام کرد و گفت: این مساله باعث می‌شود که ظرفیت‌های هنر شکوفا نشود. وی با استقبال از اعلام آمادگی بانک پاسارگاد برای بازسازی تخت‌جمشید گفت: بانک پاسارگاد برای این کار اعلام آمادگی کرده و ما هم استقبال می‌کنیم.
تقدیر معاون وزارت فرهنگ و ارشاد از اقدام بانک پاسارگاد
ملکیان، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تشکر از بانک پاسارگاد برای چنین طرحی گفت: این کار بسیار ارزشمند و مفیدی است و امیدواریم رابطه بخش خصوصی به ویژه بانک پاسارگاد که این آمادگی را برای مشارکت در بخش فرهنگ و هنر داشته‌اند، ادامه یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که وزارت ارشاد جلساتی را با بانک پاسارگاد
نه تنها در آثار تجسمی بلکه در سایر زمینه‌ها نیز داشته باشد تا فرهنگ کشور به جایگاه رفیع خویش برسد.
ملکیان افزود: با اینکه بخشی از لایحه‌های بودجه‌ای دولت و بخشی از بودجه دستگاه‌های دولتی به خرید آثار هنری اختصاص می‌یابند، اما این مساله با مشکل مواجه بود و جای خرسندی است که بانک خصوصی این گام را برداشته و نسبت به خرید آثار هنری و نمایش آن اقدام کرده است.
وی تصریح کرد: این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد؛ چرا که پرداختن به مساله اقتصاد فرهنگ و هنر آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده است.
افتتاح موزه بانک پاسارگاد برای رمزگشایی از هنر مدرن
آیدین آغداشلو، هنرمند نقاشی که تعدادی از آثارش در موزه بانک پاسارگاد به معرض نمایش درآمده است نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان به اهمیت موضوع حمایت از هنر و هنرمندان اشاره کرده و گفت: حمایت از هنر و هنرمند سابقه طولانی در طول تاریخ دارد. اما این حمایت‌ها در قرن اخیر شکل پیچیده‌ای به خود گرفته است؛ زیرا روند خرید و فروش، شکل نمایشگاهی، تاثیر اقتصاد در هنر و ... به پیچیده‌تر شدن نوع حمایت‌ها تاثیر گذاشته است.
وی با بیان اینکه وقتی هنر مدرن وارد ایران می‌شود و با ورود اولین هنرمندان ایرانی در سال 1325 شمسی، هنری آغاز می‌شود که حاصلش نه به خاطر فروش بالایش بلکه به خاطر محتوایش نمود پیدا می‌کند، افزود: وقتی هنر مدرن در یک دوره کوتاه، راه یکصد‌ساله را طی می‌کند، به علت رابطه هنر با مخاطب است.
وی اظهار داشت: افتتاح چنین مکانی بخشی از جفایی را که به هنرمندان در سال‌های اخیر شده که مخاطبین نیز از هنر دور مانده‌اند را جبران می‌کند.
آغداشلو با تاکید بر اینکه اگر قرار است از هنر حمایت شود، چه بهتر است که از فرهنگ و بسط و گسترش آن حمایت شود، گفت: مخاطب آثار هنری ناچار از قشر با فرهنگ تجهیز می‌شود.
وی ضمن تقدیر از بانک پاسارگاد در ورود به عرصه اقتصاد هنر اظهار داشت: موقعیتی که بانک پاسارگاد برای حمایت از هنر فراهم کرده است، موقعیتی ممتاز و بی‌نظیر است.
وی افزود: هنرمندانی که در عرصه مدرن فعال هستند زندگی سنتی دارند؛ چرا که کمتر کسی هنر مدرن را رمزگشایی می‌کند.
این نقاش معاصر ابراز امیدواری کرد که با افتتاح این موزه از هنر مدرن نیز رمزگشایی صورت گیرد. چرا که کمتر کسی هنر مدرن را رمزگشایی می‌کند.
این نقاش معاصر ابراز امیدواری کرد که با افتتاح این موزه از هنر مدرن نیز رمزگشایی صورت گیرد.