افزایش 72درصدی سود تقسیمی هر سهم
مهندس علیرضا فاطمی مدیرعامل شرکت، در ابتدای گزارش فعالیت سال 89 به مجمع با اشاره به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در سال گذشته و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود، تلاش‌ها و اقدامات مجموعه مدیران شرکت‌های گروه گسترش را موجب بهره‌گیری بهینه از فرصت‌ها و مانع اثرپذیری از تهدیدها دانست.

وی ‌در ادامه، به بیان اهم اقدامات انجام شده در سال ۸۹ پرداخته و یکی از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته را، مدیریت بدهی‌های بانکی شرکت‌های گروه گسترش دانست، اقداماتی از قبیل تسویه و یا تجدید و استمهال تسهیلات بانکی.
وی برخی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های سال 89 در حوزه مالی و اقتصادی را چنین برشمرد:
-ساماندهی اطلاعاتی مطالبات از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و برنامه‌ریزی و پیگیری وصول مطالبات؛ اقداماتی از قبیل تهاترهای چندجانبه داخل گروه و همچنین مذاکرات مقدماتی با شرکت سرمایه‌گذاری سمند که نهایتا در سال ۹۰ منجر به تعیین تکلیف ۸۸۰ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گسترش از این شرکت گردید.
-پیگیری جدی هدف‌گذاری‌های بیمه‌ای در راستای توسعه بازار خارج از گروه ایران خودرو.
-شفاف‌سازی و رفع مغایرت‌های ما بین شرکت‌های گروه؛ مهم ترین مورد مغایرت چندین ساله مابین شرکت‌های لیزینگ خودرو کار و شرکت ایران خودرو دیزل بوده که با محوریت شرکت ایران خودرو ، رفع و موارد در حساب‌ها منعکس گردید.
-پیگیری جدی‌تر مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی، از طریق تشکیل منظم کارگروه پرتفوی و استفاده مستمر از نظرات فعالین و کارگزاران بازار سرمایه.
-پیگیری و انجام اقدامات لازم جهت فروش سهام شرکت‌های تحت پوشش در راستای سیاست کوچک سازی با محوریت کارگروه فروش سهام ایران خودرو؛ در این زمینه ۲۹ شرکت در سال ۸۹ مورد مزایده قرار گرفته و نهایتا منتج به انعقاد مبایعه نامه فروش سهام ۶ شرکت گروه گردید که عبارتند از آهنگری تراکتورسازی ایران، واگن پارس، صنایع ریلی ایران خودرو، یاتاقان بوش ایران، ماژین صنعت و آیدامیر تبریز (وابسته به محورسازان ایران خودرو).
همچنین در سال مورد گزارش شرکت بیمه پارسیان نیز در بورس عرضه گردید که شرکت گسترش به عنوان یکی از سهامداران عمده، درصدی از سهام عرضه اولیه را متقبل شده و به بازار عرضه نمود.
- پیگیری خدمات پس از فروش سهام برخی شرکت‌هایی که قبلا به فروش رسیدند، از قبیل دریافت مطالبات و پیگیری‌های حقوقی.
-برگزاری 63 مجمع اعم از مجامع عادی و فوق العاده شرکت‌های تحت پوشش و پیگیری مصوبات و تکالیف مجامع.
- برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد ادواری شرکت‌های تحت پوشش جهت بررسی روند فعالیت‌ها و دستیابی به بودجه و همچنین جلسات بررسی و تصویب بودجه سال ۱۳۹۰ شرکت‌های تحت پوشش.
حوزه بهره‌برداری و توسعه
مدیرعامل شرکت گسترش، رئوس اهم فعالیت‌های انجام شده در حوزه بهره برداری و توسعه شرکت گسترش را نیز به قرار ذیل بیان نمود:
-بررسی مشکلات شرکت‌های تحت پوشش در حوزه‌های مختلف تولید .HSE ، پروژه‌ها، صادرات و ....... و هدف گذاری شرکت‌ها جهت اجرای فرایند عارضه یابی.
-بررسی مطالعات امکان پذیری ۱۶ طرح سرمایه‌گذاری شرکت‌های تحت پوشش، از این تعداد ۸ طرح مورد تصویب ستاد سیاست‌گذاری پروژه‌های ایران خودرو قرار گرفته و در مرحله اجرا می‌باشد.
-هماهنگی با گروه ایران خودرو از طریق حضور موثر در جلسات ستاد تولید، ستاد سیاست‌گذاری پروژه‌ها و سایر جلسات مرتبط و پیگیری اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های گروه در شرکت‌های تحت پوشش.
-تعیین تکلیف برای شرکت‌های تحت پوشش غیر فعال و پیگیری امور تصفیه شرکت‌های در حال انحلال.
-ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی موثر مابین شرکت‌های تحت پوشش در حوزه‌های مختلف از قبیل: تولید محصولات مشترک و یا محصولات مورد نیاز متقابل شرکت‌ها، واگذاری وصول مطالبات شرکت‌های لیزینگ تحت پوشش به شرکت حمایت گستر ایران‌خودرو، واگذاری بیمه شرکت‌های گروه به شرکت خدمات بیمه ایران‌خودرو.
حوزه برنامه‌ریزی راهبردی
مهندس فاطمی‌در ادامه گزارش فعالیت‌های شرکت در سال 89، یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی راهبردی را اجرای مقدمات استقرار نظام مدیریت کیفیت (ISO 9001:2008) دانست و اضافه نمود که اقداماتی از قبیل تهیه و تدوین فلوچارت فر ایند‌ها و تهیه شناسنامه شغلی آغاز شده و در سال جاری به نتیجه خواهد رسید. وی سایر فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را چنین برشمرد:
-بازنگری در بیانیه چشم‌انداز و ماموریت و تعیین سطوح برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت گسترش جهت تدوین سند راهبردی.
-ایجاد بانک اطلاعاتی از برنامه‌های استراتژیک و سندهای راهبردی شرکت‌های تحت پوشش.
-تهیه RFP شرکت گسترش جهت ارتقاء سیستم اتوماسیون اداری.
-راه‌اندازی سایت‌های مختلف کاربردی از قبیل کتابخانه الکترونیکی، نظر‌سنجی داخلی، ستاد برنامه‌ریزی راهبردی.
مدیرعامل شرکت در ادامه گزارش، به صادرات گروه گسترش اشاره نموده و اظهار داشت که شرکت‌های تحت پوشش شرکت گسترش در سال ۸۹ بالغ بر ۴ میلیون دلار انواع قطعات تولیدی خود را صادر نموده‌اند که موجب تحقق ۹۸ درصدی پیش‌بینی صادراتی گردیده است. وی افزود که صادرات سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ بیش از ۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.
شرکت از منظر بورس
محور بعدی سخنان مهندس فاطمی‌را وضعیت سهام شرکت در بورس تشکیل می‌داد. وی با ارائه اطلاعات سهام شرکت گسترش، اظهار داشت که در سال ۸۹ بیش از ۲۷۱ میلیون سهم گسترش مورد معامله قرار گرفته که رشدی بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال ۸۸ را نشان می‌دهد.
مدیرعامل گسترش با اشاره به افزایش سهام شناور آزاد شرکت گسترش در سال مالی مورد گزارش، ارزش سهام معامله شده در سال 89 را قریب به 486 میلیارد ریال و ارزش بازار شرکت در پایان سال را معادل 3.357 میلیارد ریال اعلام نمود که این ارزش، نسبت به پایان سال 88 معادل 20 درصد افزایش یافته است.
مهندس فاطمی ‌در بخش پایانی گزارش خود به پیش‌بینی سال ۱۳۹۰ شرکت گسترش اشاره نمود و سود خالص پیش‌بینی شده (حسابرسی شده) شرکت برای سال مالی جاری را معادل ۴۴۵.۳۲۲ میلیون ریال (۲۹۷ ریال به ازای هر سهم) اعلام نمود که این مبلغ رشدی بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سود خالص محقق شده سال ۸۹ را نشان می‌دهد.
برنامه‌های آینده
وی مهم ترین استراتژی‌ها و برنامه‌های شرکت برای سال ۹۰ را چنین برشمرد:
1.بهره‌گیری از روش‌های مناسب تامین مالی در شرکت گسترش و شرکت‌های زیرمجموعه، در راستای کاهش هزینه‌های مالی
۲.هدایت شرکت‌های تحت پوشش در راستای کاهش بهای تمام شده و هزینه‌ها و پایش برنامه‌های شرکت‌ها در این زمینه
3.برنامه‌ریزی جهت کاهش تعداد پرسنل و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در شرکت گسترش و شرکت‌های تحت پوشش
۴.تحقق سود شرکت‌های زیر مجموعه براساس بودجه مصوب و نظارت مستمر و برگزاری جلسات فصلی برای بررسی عملکرد شرکت‌ها و ارائه راهکارهای اجرایی برای برون رفت شرکت‌ها از مشکلات ایجادشده
5. کاهش فاصله بین ارزش روز و ارزش ذاتی سهم شرکت گسترش
۶.افزایش سهم در زنجیره ارزش تولیدات و سودآوری گروه صنعتی ایران خودرو
7.افزایش سهم بازار صنعت بیمه و توسعه حوزه‌های فعالیت بیمه‌ای
۸.برنامه‌ریزی و آماده‌سازی شرکت‌های کم‌بازده و غیر استراتژیک قابل واگذاری جهت فروش (در قالب کارگروه ایران‌‌خودرو)
9.افزایش سهم شرکت‌های لیزینگ از بازار لیزینگ خودرو و توسعه و گسترش بازار شرکت‌های لیزینگ در حوزه‌های غیر خودرویی و پی‌گیری تعیین تکلیف سیاست ادغام شرکت‌های لیزینگ و تثبیت مدیریت و نظارت هلدینگی شرکت گسترش
۱۰.تغییر و اصلاح سیاست پرتفوی سرمایه گذاری‌ها در شرکت‌ها با تاکید بر پرتفوی بورسی
11.ایجاد تمهیدات لازم به منظور آماده‌سازی شرکت‌های تحت پوشش جهت اخذ پذیرش در سازمان بورس و اوراق بهادار
۱۲.افزایش صادرات صنعتی گروه با رعایت سودآوری
13.ادغام شرکت‌ها در راستای سیاست کوچک سازی گروه با هدف سودآوری بیشتر و استفاده بهینه از منابع سهامداران
۱۴.استمرار سرمایه گذاری جهت آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی و سودآور که در راستای سیاست سازماندهی اقتصادی شرکت و شرکت ایران خودرو دارای توجیهات کافی فنی، مالی و اقتصادی باشد
15.برنامه‌ریزی جهت افزایش بهره‌وری تولید و کاهش ضایعات در شرکت‌های صنعتی زیرمجموعه و پایش مستمر شرکت‌ها
۱۶.تدوین راهبرد شرکت گسترش باتوجه به راهبردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در راستای راهبردها باتوجه به شرایط اقتصادی کشور
17.پایش مستمر شرکت‌های تحت پوشش در جهت انجام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم جهت مدیریت بهینه هزینه‌ها و اثرات ناشی از اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها
در ادامه جلسه مجمع، مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سایر مدیران شرکت، به پرسش‌های سهامداران در رابطه با عملکرد شرکت پاسخ داده و نسبت به موارد مورد نظر سهامداران توضیحات لازم را ارائه نمودند.
سپس، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قرائت گردید و پس از بحث و بررسی و ارائه توضیحات لازم از سوی مدیران شرکت، مجمع تکالیف لازم جهت رفع موارد مورد نظر بازرس را به هیات مدیره ابلاغ کرده و همچنین، صورت‌های مالی شرکت را تصویب نمود.
در دنباله جلسه، نسبت به تقسیم سود بین سهامداران اتخاذ تصمیم شد که با توجه به سود قابل تقسیم شرکت و توضیحات نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ ۴۶.۵۰۰ میلیون ریال (۳۱ ریال به ازای هر سهم) بین صاحبان سهام تقسیم گردید.
در ادامه دستور جلسه مجمع، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت تعیین گردیدند.
تاریخچه
شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (سهامی‌عام) به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر ایران‌خودرو و کسب منافع از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری، تاسیس، اداره و بهره‌برداری از شرکت‌ها و واحدهای تحت پوشش و سایر فعالیت‌های اقتصادی در راستای افزایش بهره‌وری کار و سرمایه و ارزش افزوده داخلی براساس تفویض اختیار اداره امور واحدها و شرکت‌های تحت پوشش به مدیران منتخب طبق مفاد قانون تجارت، تاسیس گردید.
شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در ابتدا به صورت شرکت سهامی‌خاص و تحت عنوان «شرکت قطعه‌سازان دانش‌افزا (سهامی خاص)» تاسیس و طی شماره ۳۶۹۴۶ مورخه ۱۶/۱۰/۱۳۷۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. به استناد مصوبات مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مورخ ۲۵/۰۵/۱۳۷۷ و ۳۰/۰۲/۱۳۸۳ نام شرکت به ترتیب به «شرکت گسترش صنایع ایران‌خودرو (سهامی‌خاص)» و «شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌‌خودرو (سهامی‌خاص)» تغییر یافت و نوع شرکت نیز براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌‌العاده مورخ ۰۷/۱۰/۱۳۸۴ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. براساس مصوبه هیات پذیرش اوراق بهادار در جلسه ۰۱/۱۲/۱۳۸۴ شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (سهامی‌عام) به صورت مشروط در بورس پذیرفته شد و در پی رفع موارد مشروط، نام شرکت از تاریخ ۰۵/۰۷/۱۳۸۵ در تابلوی فرعی سازمان بورس و اوراق بهادار درج گردید.
ارزش سهام شرکت
ارزش هر سهم شرکت تا تاریخ مجمع طبق تابلو بورس حدودا۲۵۰۰ ریال بوده است در حالیکه ارزش ذاتی یا NAV شرکت بیش از ۴۰۰۰ ریال می‌باشد.
سرمایه شرکت
سرمایه شرکت در بدو تاسیس (تحت نام شرکت قطعه‌سازان دانش‌افزا) مبلغ یک‌میلیون ریال (شامل تعداد ۱.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱.۵۰۰ میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۹ افزایش یافته است.
شرکت‌های تحت پوشش
شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو ۳۶ شرکت مختلف را تحت پوشش دارد که این شرکت‌ها را می‌توان در ۲ گروه کلی قطعه‌سازی و اقتصادی تقسیم‌بندی نمود.
لازم به ذکر است که طی سال 1389، پنج شرکت واگن‌پارس، صنایع ریلی ایران‌خودرو، یاتاقان بوش ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران و ماژین صنعت به فروش رسیدند که شرکت گسترش در دو شرکت اول سهامدار بوده و در سه شرکت آخر، وکالت مدیریت داشته است.
همچنین تا تاریخ برگزاری مجمع، دو شرکت دیگر به نام شرکت‌های فورج البرز و قطعات آهنگری ایران‌خودرو به بخش خصوصی واگذار شد و قرار است که در سال جاری شرکت‌های کم‌بازده و غیر استراتژیک از طریق مزایده به بخض خصوصی واگذار شود.