«تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو»  بالغ بر  800 میلیارد ریال سود تقسیم کرد
«شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو» در مجمع عمومی عادی سالانه خود بالغ بر 8000 میلیارد ریال سود تقسیم کرد.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو با حضور اعضاء در سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار شد.

در مجمع عمومی عادی سالانه تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو به ازای سهام قدیم 27 درصد و به ازای سهام جدید 22 درصد سود تخصیص یافت. در این مجمع صورت‌های مالی این تعاونی به تصویب اعضا رسید.
اصغر دانشیان مدیرعامل تعاونی خاص ایران خودرو در این مجمع گزارشی از عملکرد یکساله این تعاونی را به سهامداران ارائه داد.
وی به روند افزایش سرمایه در این شرکت اشاره کرد و گفت: در سال 83 تعاونی نزدیک به 35میلیارد تومان سرمایه داشت که این رقم در سال 90 به بیش از400 میلیارد تومان بالغ می‌شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو عنوان کرد: این شرکت در سال گذشته به عنوان ۱۰۰ شرکت دوم برتر از نظر سوددهی انتخاب شد که این نشان از عملکرد صحیح و استراتژی درست این شرکت دارد.
وی ادامه داد: شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ثمره بیش از یک دهه فعالیت خالصانه عده‌ای از متخصصان و کارشناسان اهل فن و کارکنانی است که در جهت حفظ و بالا بردن ارزش آفرینی سرمایه اعضا تلاش می‌کنند. نهالی که با سرمایه 15 میلیون ریال و عضویت 50 نفر در سال 77 کاشته شد و پس از گذشت سیزده سال، اکنون تبدیل به درخت تنومندی شده است که بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال سرمایه و بیش از 61 هزار عضو دارد. از این رو کمتر تعاونی و یا شرکتی را می‌توان یافت که این چنین رشدی را در کارنامه خود ثبت کرده باشد.
وی ادامه داد: تعاونی تاکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از ظرفیت‌های اقتصادی به وجود آمده، نهایت استفاده را داشته باشد. انتشار اوراق مشارکت و ورود به فرابورس و رقابت با بازار سرمایه و ورود به فعالیت‌های بازرگانی خارجی نظیر واردات و صادرات، بازیافت لاستیک و خودرو فرسوده از جمله ظرفیت‌های اقتصادی است که تعاونی از آن استفاده کرده است.
مدیرعامل تعاونی خاص اظهار داشت: طی چهار سال اخیر اقدامات قابل توجهی در ساختار حوزه مالی و اقتصادی انجام شده است. در آخرین اقدام در همین راستا، تعاونی در سال 89 با اتکا به دانش و تبحر متخصصین مالی خود توانست به عنوان نخستین تعاونی در سطح کشور نسبت به انتشار و عرضه اوراق مشارکت به میزان 1500 میلیارد ریال اقدام کند. این اوراق به منظور تامین مالی اجرای طرح تعویض خودروهای فرسوده صورت گرفت.
وی به تاسیس شرکت‌های تابعه این تعاونی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تابعه تعاونی با فعالیت‌های موثر خود، شایستگی مطرح شدن در بازارهای مالی را دارند. از این رو به منظور تعیین قیمت واقعی سهام شرکت‌های گروه، کسب سود و تامین منابع همچنین شفاف سازی حساب‌های مالی و ایجاد اعتماد بین اعضا و رقابت با شرکت‌های بزرگ مشابه، تصمیم به ورود شرکت‌های تابعه به فرابورس گرفته شد. این اقدام از سال ۸۸ با ورود شرکت لیزینگ ایرانیان شروع و با ورود شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان به فرابورس در سال ۸۹ تداوم یافت و انشاء ا.... برای سال‌های بعد هم بر حسب مصالح و منافع سهامداران این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد. شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو اولین تعاونی که به بازار بورس راه پیدا کرده است.
اصغر دانشیان به ساخت مسکن مهر در راستای رفاه کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو اشاره کرد و گفت: رفاه پرسنل برای مدیران گروه صنعتی ایران خودرو یک اصل بدیهی است. با توجه به این که منافع تعاونی و گروه به هم گره خورده‌اند، تامین سرپناه برای پرسنل ایران خودرو برای ما یک فرض بود به خواست خدا و با همت و تلاش همکاران در تعاونی خاص توانستیم در پروژه ساخت 3500 واحد مسکن مهر را در شهر جدید هشتگرد شروع کنیم و در تیرماه 1390 موفق به تکمیل و تحویل 500 واحد به کارکنان زحمت‌کش گروه صنعتی ایران خودرو شدیم.
وی در خصوص موفقیت‌های تعاونی گفت: تعاونی خاص طی چهار سال مستمر موفق به دریافت عنوان «تعاونی برتر فرااستانی» و دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم تعاون شد. همچنین تعاونی خاص به عنوان نخستین تعاونی دارنده گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۱ ) شناخته می‌شود که این نشان از عزم راسخ این مجموعه در پیشرفت و حرکت به سوی تعالی دارد. همچنین قصد داریم تا به یاری پروردگار، بزودی در جایزه ملی تعالی سازمانی با استاندارد اروپایی ( EFQM ) نیز حضور موثر و سازنده داشته باشیم .
اصغر دانشیان به ورود این تعاونی به کسب کارهای جدید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 10 کسب و کار جدید در تعاونی خاص ایجاد شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توانم به ورود به حوزه حمل و نقل و لجستیک، انجام امور ارزی و مسکوکات، اجرای طرح ملی تعویض خودروهای فرسوده، راه‌اندازی خط تولید نان صنعتی، تامین و بسته بندی مواد غذایی و با ایجاد تقویت برند آدان وشبنا، حضور در فعالیت‌های گردشگری و توریسم، تجارت الکترونیک، بیمه و تجارت خارجی اشاره کرد.
ترکیب سهامداران
شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در بدو تاسیس با عضویت 50نفر از کارکنان شرکت ایران خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون بیش از 61 هزار نفر از گروه صنعتی ایران خودرو عضو این تعاونی بزرگ هستند.
روند تغییرات سرمایه
سرمایه شرکت در بدو تاسیس (اواخر سال 1377) مبلغ 15 میلیون ریال بوده و با توجه به اینکه طبق مفاد ماده 61 اساسنامه شرکت سود هر سال به سرمایه همان سال اضافه می‌شود لذا طبق مصوبات مجامع عادی سالیانه شرکت در هر سال روند تغییرات سرمایه شرکت بشرح جدول ارائه ‌شده است.
وضعیت سودآوری شرکت
در سال 1389 همچون سال‌های قبل سمت و سوی تمام فعالیت‌های اقتصادی شرکت به طرف فعالیت‌های سودآور همراه با اطمینان کامل از وصول اصل سرمایه و سود مورد انتظار در تمامی زمینه‌ها بوده است. اقلام صورت سود و زیان شرکت در سال 1389 و مقایسه آن با اطلاعات سال‌های قبل نیز نشانگر میزان موفقیت شرکت در اجرای اینگونه برنامه‌ها و اهداف از پیش تعیین شده می‌باشد.
برنامه‌های آتی
1. افتتاح کارخانه تولید نان صنعتی
۲. ورود به صنعت سودآور بازیافت مواد
3. تقویت شبکه فروش محصولات گروه (آدان، شبنا، ایدنان، AEG، CLATRONIC و BOMMAN ) با افتتاح چند فروشگاه در سطح شهر
۴. انعقاد قرارداد و ایجاد شبکه فروش محصولات آدان و شبنا با مراکز فروش عمده در سطح شهر تهران (۲۰۰مرکز)
5. توسعه سامانه اینترنتی شعبه مجازی تعاونی خاص (CRM) جهت ارائه خدمات غیرحضوری و اینترنتی به سهامداران
۶. استمرار ورود شرکت‌ها به فرابورس
7. تبدیل سهام غیر مدیریتی و متفرقه به سهام مدیریتی
۸. اجرای طرح سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات با نرخ سود مناسب
9. ورود به حوزه ساخت و ساز بناهای اداری و تجاری.