پرتفوی بیمه سینا درسال 89 نسبت به سال مالی قبل ازآن 38درصد رشد کرد
گروه بنگاه‌ها- مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه سینا با حضور ۲۴/۹۰ درصد از صاحبان سهام صبح روز شنبه ۲۱ خرداد ماه در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۹ به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی بیمه سینا، مجمع عمومی صاحبان سهام بیمه سینا به ریاست رحمت‌اله صادقیان به عنوان نماینده بنیاد مستضعفان برگزارشد و آقایان غلامعلی آهنگر مدیر سرمایه‌گذاری بنیاد علوی و مرتضی دباغ عالی نصب نماینده شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا به عنوان ناظر و مهدی ناجی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت بیمه سینا به عنوان دبیر مجمع وی را در برگزاری مجمع یاری دادند.
طبق مصوبه مجمع، میزان سود تقسیمی مبلغ ۶۰ میلیارد ریال تعیین شد و روزنامه‌های اطلاعات و دنیای‌اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی شرکت و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت انتخاب شدند. گزارش هیات مدیره به مجمع توسط فریدون صفرخانلو مدیر عامل بیمه سینا قرائت شد.
صفرخانلو گفت: بیمه سینا با تولید یک میلیارد و 670 میلیون ریال حق بیمه درسال 89 که نسبت به سال مالی قبل از آن از رشد 5/37 درصدی برخورداربود، توانست حدود 8/2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.
وی با اعلام سود ۶۰ میلیارد ریالی شرکت در سال مالی ۸۹ درخصوص شعب و نمایندگی‌های بیمه سینا گفت: در حال حاضر ۸۰ شعبه و ۱۵۶ نماینده بیمه سینا در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند و در این خصوص برنامه شرکت این است که تعداد نمایندگی‌ها را حداقل به دو برابر افزایش دهد.
صفرخانلو درخصوص برنامه‌های آتی شرکت بیمه سینا گفت: در سال 1390 حق بیمه تولیدی پیش‌بینی شده شرکت از مبلغ 167 میلیارد تومان به بیش از 200 میلیارد تومان خواهد رسید و سود عملیاتی پیش‌بینی شده برای سال 90 نزدیک به 17 میلیارد تومان است. همچنین بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، شرکت لیزینگ جامع سینا، شرکت مالی و سرمایه‌گذاری سینا و شرکت صادرات نیروی خلیج فارس به عنوان اعضای هیات‌مدیره جدید انتخاب شدند.


گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی
ساختار و ترکیب نیروی انسانی: در انواع شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی وجود نیروی انسانی متخصص و مجرب از ارکان ضروری بوده و ضامن سودآوری و موفقیت در کسب اهداف اساسی آن شرکت می‌باشد. در بازار بیمه نیز شرکت‌های بیمه موفقیت‌های خود را مرهون مدیران و کارکنان متخصص و مجرب‌شان هستند. به طورکلی وجود تجربه، تخصص، انگیزه و برنامه‌ریزی صحیح از جمله عواملی می‌باشند که یک شرکت بیمه را در توسعه فعالیت خود در زمینه جذب پرتفوی، ارزیابی و کنترل ریسک و پرداخت صحیح خسارت کمک می‌نمایند.
در سال 1389 با توسعه فعالیت شرکت تعداد کارکنان شاغل بیمه سینا نسبت به سال قبل، 5/32 درصد رشد یافت که ترکیب مدارک کارکنان شاغل مطابق جدول زیر می‌باشد. در خلال سال 1389، 318 نفر در شرکت بیمه سینا مشغول به فعالیت شده‌اند که از این تعداد 6 نفر دارای دکترا، 16 نفر فوق‌لیسانس و 219 نفر لیسانس و 77 دارای نفر مدارک فوق‌دیپلم و پایین بوده‌اند که در پست‌های مدیریت ارشد، میانی و کارشناسی و در سمت‌های اداری قرار داشته‌اند.
در سال ۱۳۸۹، ۷۰ درصد از کارکنان مرد و ۳۰ درصد زن بوده‌اند که این ترکیب به ترتیب ۷/۳۲ و ۳۲ درصد در سال ۱۳۸۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافتند. همچنین در سال ۱۳۸۹ نیز با رویکرد جوان‌گرایی و تصحیح هرم سنی کارکنان استراتژی تغییر ترکیب سنی اجرا گردید که نتیجه این اقدام کاهش ۱۰ درصدی در کارکنان بالای ۴۱ سال بود. با توجه به جدول زیر مشخص است که با اعمال استراتژی مذکور ترکیب سنی کارکنان به سنین ۲۶ تا ۴۰ سال که بیش از ۸۱ درصد ترکیب سنی شرکت بیمه سینا را شکل داده است، تغییر یافت.
ترکیب و پراکندگی شبکه فروش مستقیم و غیرمستقیم: شعب از جمله واحدهای صف شرکت‌های بیمه به شمار می‌روند که در مراکز سیاسی و اقتصادی استان‌ها ایجاد می‌شوند. کار اصلی شعب ارائه خدمات پشتیبانی صدور و خسارت به شبکه‌های فروش نمایندگان و کارگزاران می‌باشد. شعب در حوزه صدور بیمه‌نامه، نه تنها صادرکننده کلیه بیمه‌نامه‌های مورد درخواست شبکه کارگزاران بوده، بلکه بیمه‌نامه‌های پیچیده و بیشتر از حد توان شبکه نمایندگان را صادر می‌کنند.
شعب در حوزه خدمات خسارت نیز کلیه خسارات وارده به بیمه‌گذاران خود را ارزیابی و به نحو مناسب پرداخت می‌نمایند. از این گذشته یکی از مهم‌ترین کارهای شعب ایجاد و گسترش شبکه نمایندگان و همکاری با کارگزاران محلی است. در اصل شعب مدیریت امور استان‌ها و مناطق شرکت‌های بیمه را در اختیاردارند. همچنین در فعالیت بیمه‌گری یکی از راه‌های دسترسی به بازارهای انفرادی با پراکندگی زیاد و مقیاس و دامنه کوچک استفاده از شبکه فروش مویرگی نمایندگان است. شرکت‌های بیمه با استفاده از این شبکه قادر می‌شوند سطح تماس و ارتباط شرکت را با مشتریان خود افزایش دهند. لذا توسعه و تقویت توان کمی و کیفی بیمه‌ای و مدیریت شعب و نمایندگان یکی از استراتژی‌های مهم هر شرکت بیمه به شمار می‌رود.


فعالیت‌های بیمه‌ای
تعداد بیمه نامه صادره: بازار بیمه ایران در سال 1389 به دلیل استمرار بحران جهانی اقتصادی و تحریم‌های خارجی و محدود شدن بازرگانی کشور نتوانست روند رشد معمول خود را داشته‌ باشد، لذا در سال 1389 آهنگ رشد عملیات صدور بیمه‌گری خصوصا در رشته باربری و کشتی و هواپیما کندتر گردید.
در سال ۱۳۸۹ تعداد بیمه‌نامه‌های صادره شرکت بیمه سینا با ۷/۱۱ درصد رشد از تعداد ۶۹۵ر۱۵۲ بیمه نامه در سال ۱۳۸۸ به ۵۶۸ر۱۷۰ تعداد بیمه‌نامه افزایش یافت. در این سال بیشترین رشد تعداد بیمه‌نامه به ترتیب مربوط به بیمه‌های مسوولیت(۷۶ درصد)، حوادث(۴۰ درصد)، درمان(۲۷ درصد) و بیمه زندگی(۲۳ درصد) و شخص‌ثالث(۱۸درصد) بود. در سال ۱۳۸۹ تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در رشته‌های باربری ۳۷ درصد و کشتی ۷۵ درصد و آتش‌سوزی ۱۵ درصد کاهش یافتند.
مبلغ حق‌بیمه صادره: با رشد تعداد بیمه‌نامه‌های صادره و گسترش فعالیت‌ها، مبالغ حق بیمه نیز از رشد مناسبی در سال 1389 برخوردارشد. در سال گذشته میزان حق بیمه با رشدی در حدود 38 درصد، از مبلغ 1215 میلیارد ریال به مبلغ 1671 میلیارد ریال افزایش یافت. در این سال حق بیمه بیمه هواپیما با 268 درصد و بیمه مسوولیت با 113 درصد رشد، بیشترین افزایش و بیمه‌های ثالث و کشتی با 5 درصد کمترین رشد را به خود اختصاص داده‌اند.
در سال ۱۳۸۹ همچنین بیمه‌های آتش‌سوزی و بدنه اتومبیل دارای کاهش رشد(رشد منفی) بوده‌اند. در سال مورد بررسی بیشترین مبلغ حق‌بیمه و سهم از پرتفوی مربوط به رشته بیمه‌ درمان با ۴۰ درصد سهم بوده و با فاصله سهمی بسیار زیاد رشته بیمه مسوولیت با ۱۴ درصد سهم از کل پرتفوی قرار دارد.
خسارت پرداختی و ضریب خسارت: عملکرد خسارت پرداختی را به همراه ضریب خسارت در هر رشته نشان می‌دهد. میزان خسارت پرداختی در سال 1389 به میزان 1080 میلیارد ریال بود که این رقم نسبت به سال گذشته 47 درصد رشد را نشان می‌دهد. در سال مورد بررسی بالاترین سهم خسارت مربوط به رشته درمان به میزان 56 درصد می‌باشد. پس از آن بیمه شخص‌ثالث با فاصله سهمی زیاد معادل 12درصد قرار دارد. با توجه به مطالب مطروحه فوق، نسبت خسارت کل پرتفوی جذب شده در سال 1389 نسبت به سال 1388 با 6/6 درصد رشد به مقدار 6/64 درصد رسیده است.
در سال ۱۳۸۹، از بین رشته‌های بیمه‌ای ، شرکت بیمه سینا ۶ رشته دارای نسبت خسارت بالاتر از ۵۰ درصد بوده‌اند که در صورت اعمال خسارات معوق مسلما ضریب خسارت بسیار بالاتر خواهد رفت و محتملا رشته باربری و مسوولیت نیز دارای ضریب خسارت بالاتر از ۵۰ درصد خواهند بود. در سال مورد مطالعه بالاترین نسبت خسارت به ترتیب متعلق به بیمه درمان(۹۲ درصد)، شخص‌ثالث (۸۵ درصد)و کشتی(۶۵ درصد)، بدنه(۵۹ درصد) بوده است. همچنین بالاترین رشد در نسبت خسارت به ترتیب مربوط به حوادث ، مهندسی و سپس شخص ثالث بوده و نسبت مذکور در سال ۱۳۸۹ در مقایسه با سال پیش برای رشته‌های بیمه‌ای باربری، هواپیما ، کشتی، مسوولیت و بدنه اتومبیل کاهش یافته بود.
عملیات اتکایی: در سال 1389 حق‌بیمه سهم بیمه‌گران اتکایی شرکت بیمه سینا نسبت به سال گذشته با رشدی در حدود 22 درصد، از مبلغ 493 میلیارد ریال به 603 میلیارد ریال افزایش یافت. در سال 1389 بیشترین سهم حق بیمه واگذاری اتکایی با 24 و 27 درصد به ترتیب متعلق به بیمه‌های آتش‌سوزی و درمان و کمترین سهم واگذاری با 3/0 و 3/1 درصد متعلق به بیمه‌های هواپیما و حوادث بوده است.
همچنین بیشترین رشد در بیمه‌های هواپیما و مسوولیت بوده است که رشد بالا در رقم واگذاری بیمه هواپیما به دلیل رقم پایین مبلغ حق‌بیمه آن بوده، اما رشد واگذاری در بیمه‌های مسوولیت به دلیل توسعه فعالیت شرکت بیمه سینا و ورود به پروژه‌های بزرگ بوده است.
در سال 1389 خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی شرکت بیمه سینا نسبت به سال گذشته با رشدی در حدود 29 درصد، از مبلغ 292 میلیارد ریال به 376 میلیارد ریال افزایش یافت. در سال 1389 بیشترین سهم خسارت اتکایی با 41 و 14 درصد به ترتیب متعلق به بیمه‌های درمان و باربری و کمترین سهم خسارت با 3/0 و 7/0 درصد متعلق به بیمه‌های هواپیما و حوادث بوده است. همچنین بیشترین رشد در بیمه‌های هواپیما و مسوولیت بوده است.
سرمایه‌گذاری‌ها: سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین فعالیت‌های شرکت‌های بیمه می‌باشد، به‌طوری‌که به‌صورت معمول حجم قابل ملاحظه‌ای از درآمدهای شرکت‌های بیمه از ناحیه سرمایه‌گذاری‌های مختلف تحصیل می‌گردد. شرکت بیمه سینا نیز با توجه به منابع در اختیار در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۶/۳۸ میلیارد ریال درآمد از ناحیه سرمایه‌گذاری تحصیل نمود که نسبت به سال ۱۳۸۸، ۲/۱۷ درصد رشد داشته است.