برنامه‌های سال  1390 «میدکو» تشریح شد
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی عام) - میدکو، مورخ 31/01/90 با حضور بیش از 6/88 درصد سهامداران برگزار شد.

در این جلسه که از ساعت ۹ صبح با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن آغاز شد، دکتر «قاسمی» مدیرعامل محترم بانک پاسارگاد و رییس هیات‌مدیره شرکت میدکو به عنوان رییس مجمع در جایگاه حضور یافت و با عرض خیر مقدم به حاضران از آقایان «امین تفرشی» به نمایندگی از شرکت پارس آریان و مهندس «فرخی» به نمایندگی از شرکت مبنای خاورمیانه، به عنوان ناظرین و همچنین از آقای دکتر «ظاهری» مشاور حقوقی شرکت به عنوان منشی مجمع دعوت کرد تا با استناد به ماده ۱۰۱ قانون تجارت و ماده ۳۰ اساسنامه شرکت میدکو در جایگاه حضور یابند.
پس از قرائت دستور جلسه هفت بندی مجمع عمومی عادی سالانه شرکت میدکو ایشان از جناب آقای مهندس «پورمند» به عنوان مدیرعامل شرکت میدکو دعوت کرد که در جایگاه حاضر شوند.
جناب آقای مهندس «پورمند» در ابتدا از جناب آقای مهندس «پالیز دار»؛ قائم مقام و عضو هیات‌مدیره شرکت جناب آقای دکتر «اکبریه»؛ مشاور مالی، مهندس «اشرف سمنانی»؛ مشاور برنامه‌ریزی، جناب آقای مهندس «اکرام جعفری»؛ مشاور سازمان و مدیریت شرکت دعوت کرد تا برای ارائه گزارش عملکرد هیات‌مدیره در جایگاه حاضر شوند.
«مهندس علی اصغر پورمند» با شکر به درگاه پروردگار از ایجاد توفیق حضور در مجموعه‌ای که به فضل و رحمت بیکران خداوند در قالب یک فعالیت بزرگ ملی و با توکل به ذات مقدس او شکل گرفته است گفت: میدکو مجموعه‌ای یکپارچه و همسو است و همه اعضای آن از سهامداران تا مجریان، مشاوران، پیمانکاران، پرسنل در حکم یک مجموعه واحد می‌باشند و تمامی توان خود را به کار گرفته‌اند که در قالب یک بنگاه اقتصادی با ویژگی‌های منحصر به فرد که همانا توان بالای تخصصی مدیریتی و متکی بر ارزش‌های ناب اسلامی می‌باشد را به نمایش بگذارند.
پس از سخنان جناب آقای مهندس «پورمند» مدیرعامل میدکو، پخش فیلمی از توانمندی‌ها و عملکرد سال ۸۹ میدکو آغاز شد. این فیلم اشاره کوتاهی به فعالیت‌های انجام شده میدکو، راه‌اندازی طرح‌ها و پروژه‌ها و عملکرد شرکت‌های تحت پوشش میدکو در سال ۸۹ داشت.
در ادامه این جلسه جناب آقای مهندس «پورمند» از مهندس اشرف سمنانی خواست تا به تشریح استراتژی‌های میدکو در سال 89 بپردازد.
مهندس «اشرف سمنانی» در همین رابطه با اشاره به اینکه میدکو به عنوان نخستین شرکت صنعتی - معدنی می‌باشد که با تدوین چشم انداز و راهبردها سیاست‌های خود را بر مبنای روش SWOT (در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت) مشخص و پس از آن سند برنامه خود را تدوین نموده است.
مهندس اشرف سمنانی یکی از اهداف شرکت را اقدامات در راستای شاخص‌های جهانی دانست و اظهار داشت: میدکو مدل اروپایی EFQM را در سال 88 دنبال کرد و در سال 89 نیز با تدوین برنامه‌های بهبود و اقدامات وسیع آموزشی و اجرایی توانست تقدیرنامه جایزه تعالی سازمانی (EFQM) را اخذ نماید.
وی در ادامه با اشاره به تسری مدل EFQM در مجموعه میدکو و شرکت‌های تابعه، اخذ گواهی تعهد به تعالی سازمانی توسط شرکت بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه در سال ۸۹ را یادآور شدند.
مهندس «اشرف سمنانی» همچنین با اشاره به حضور میدکو در همایش‌ها گفت: این شرکت سال قبل در کنگره بین‌المللی معدن و همایش فولاد کشور شرکت داشت و در تدوین استراتژی‌های بخش معدن همکاری زیادی داشت.
در ادامه این جلسه مهندس «اکرام جعفری» سخنران دیگری بود که استقرار سیستم مدیریتی و فناوری اطلاعات را جزء ملزومات کار در میدکو دانست و تصریح کرد: نحوه اداره میدکو براساس مدل کنترل استراتژیک انتخاب شده که در این روش نقش میدکو تنظیم استراتژی و خط مشی‌ها، تدوین استانداردها و ضوابط و ارزیابی و نظارت آنهاست. بر همین اساس شرکت‌های تابعه که مسوولیت اجرایی دارند توسط ستاد میدکو سیاست گذاری و نظارت می‌شوند.
وی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه توسعه سازمان و مدیریت شرکت در سال 1389، اجرای طرح استقرار سیستم BSC، تنظیم دستورالعمل جذب نیروی انسانی در فاز اول کارخانه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده‌اند، استقرار سیستم یکپارچه مالی در ستاد میدکو و شرکت‌های زیر مجموعه و تهیه و تدوین سند جامع فن‌آوری اطلاعات شرکت را نام بردند.
وی ارزیابی و نظارت یکپارچه سیستم مدیریت پروژه را یکی از سیاست‌های مهم میدکو دانست که در حال حاضر هم در ستاد میدکو و هم در شرکت‌های زیرمجموعه مستقر شده و گزارش آن به صورت هفتگی در اختیار هیات‌مدیره شرکت قرار می‌گیرد.
در ادامه جلسه، مهندس پالیزدار از پروژه‌های شرکت صحبت کرده و گفتند: در فاز اول در یک افق 5 ساله میدکو باید 4 میلیون تن کنسانتره،800 هزار تن کک متالورژی، 550 هزار تن کنسانتره ذغال‌سنگ،‌ 7/2 میلیون تن فولاد، 50 هزار تن مس کاتد، 12هزار تن فروسیلیس و 12هزار تن لوله مسی تولید کند که امسال در سومین سال این مرحله قرار داریم و سرمایه‌گذاری‌های میدکو دراین پروژه‌ها بالغ بر 23 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
وی با اشاره به افتتاح فاز اول کارخانه‌های کنسانتره شرکت در اسفند ماه سال ۸۹ و تلاش شرکت برای راه اندازی کارخانه‌های ذغال شویی و فرو سیلیسیم در سال ۱۳۹۰ اضافه کردند: از زمان تحویل زمین کارخانه‌های کنسانتره تا بهره‌برداری دو سال و از زمان گشایش LC حدود ۲۰ ماه طول خواهد کشید که این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند که این مساله ثبت رکوردی جدید در کشور خواهد بود، با اجرای کلیه طرح‌ها بالغ بر هفت هزار نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهند کرد که در سال آینده حدود دو هزار نفر اشتغال مستقیم از این میزان ایجاد خواهد شد که با منطق بخش خصوصی و کارآیی بالا به نتیجه مطلوب خواهد رسید. ایشان همچنین از کارخانه‌ فولاد زرند به عنوان بزرگترین کار شرکت نام برد که ظرفیت تولید آن ۷/۱ میلیون تن فولاد به روش کوره بلند است. این پروژه در زمینی به مساحت ۴۰۶ هکتار صورت خواهد گرفت. LC این پروژه به مبلغ ۵۱۳ میلیون یورو نیز چهارماه پیش گشایش شده است.
وی درباره کارخانه فولاد سازی بردسیر گفت: در این رابطه 150 هکتار زمین گرفته شده و در حال حاضر 8 درصد پیشرفت داشتیم که امیدواریم در نیمه اول سال 91 تولید یک میلیون تن آهن اسفنجی آغاز خواهد شد.
مهندس پالیزدار همچنین درباره کارخانه مس کاتد شهر بابک که ۵۰ هزار تن مس به روش هیدرو متالورژی تولید خواهد کرد و هزینه ساخت این پروژه بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار می‌باشد، فرمودند: زمین این کارخانه گرفته شده و پیش پرداخت آن به شرکت EPCM کانادا پرداخت شده که از اردیبهشت عملیات ساختمانی سالن الکترووینینگ آغاز خواهد شد.
وی تولید فرو سیلیس به ظرفیت 12 هزار تن در جوکار ملایر را از دیگر پروژه‌های میدکو دانست که فروسیلیس مورد نیاز کارخانه‌های فولاد را تامین خواهد کرد. ایشان افزودند: دریک سال و نیم گذشته یک میلیون و 350 هزار تن عملیات خاکی و 30 هزار متر مکعب بتن ریزی و سه هزار و 200 تن سازه نصب فلزی و مخزن صورت گرفته است. در ادامه ایشان از افزایش 33 میلیارد تومانی شرکت مانا در سال 89 نسبت به سال88 خبر داده و افزودند : همچنین شرکت بازرگانی ما نیز در حین فعالیت‌های بازرگانی معادن مس چاه موسی و قله سوخته را در 180 کیلومتری جنوب دامغان و 120 کیلومتری جنوب شاهرود خریداری کرده که براساس آن در مرداد ماه امسال اولین کاتد مس میدکو شروع خواهد شد.
در بخش دیگر این جلسه جناب آقای دکتر «اکبریه» با اشاره به اینکه شرکت در مرحله ایجاد است، گفت: بسیاری از اقدامات در صورت‌های مالی نمی توانند به صورت کمی عرضه شوند.ایشان از رشد ۱۶۴ درصدی دارایی‌های جاری شرکت سخن گفت و افزود: این دارایی‌ها را سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و همچنین با اشاره به وجوه به‌دست آمده از اوراق مشارکت افزود: هر قدر منابع در شرکت جذب کنیم باید در پروژه‌ها سرمایه گذاری شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت به دنبال ایجاد EPS هم بوده تصریح کرد: برنامه سال آینده ما ایجاد 20 میلیارد تومان سود خالص است.
به گفته دکتر «اکبریه» کل ارزش سهام با قیمت ۱۷۰ تومانی که در شرکت وجود داشته، بازدهی۷۷ درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است. این در حالی است که با احتساب قیمت آزاد و بیرون از شرکت، قیمت سهام به مبلغ ۲۱۰ تومان بوده که بازدهی سهامداران معادل ۱۱۸ درصد محاسبه می‌شود، این میزان در مقابل بازدهی ۸۵ درصدی بورس در سال گذشته چشمگیر است.
در ادامه جلسه جناب آقای مهندس اشرف سمنانی اهم برنامه‌های سال90 شرکت را به شرح ذیل اعلام کرد:
- بهره‌برداری از طرح‌های کنسانتره سنگ‌آهن، فروسیلیسیم، ذغال‌شویی، کک‌سازی و پروژه کوی فراز
- برنامه‌های EFQM در میدکو و شرکت‌های زیرمجموعه(اهداف، برنامه‌های آموزشی، ساختار و نظارت)
- تهیه نقشه راه میدکو تا BHP که بزرگترین شرکت معدنی دنیاست.
- آماده‌سازی برای پذیرش در بورس لندن و توسعه همکاری‌های بیرونی میدکو
- خرید یک معدن در خارج کشور با تکنولوژی پیشرفته
- تحقق سود خالص 20 میلیارد تومان
- انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان
- افزایش سرمایه از 175 میلیارد تومان به 525 میلیارد تومان (طی دو سال)
- عملیاتی شدن گشایش اعتبار پروژه‌ها و اجرایی شدن بندهای مطروحه
- استقرار سیستم‌های مدیریتی اعم از منابع انسانی، فرآیندها، استانداردها، نظام HSE، پیاده‌سازی BSC و سنجش رضایتمندی ذی‌نفعان.
در بخش دیگر این جلسه جناب آقای مهندس «پورمند» مدیرعامل شرکت عملکرد فروردین ماه سال ۱۳۹۰ شرکت را به‌صورت زیر تشریح کردند:
- صدور مجوز تولید 5/1 میلیون تن فولاد در کرمان به نام میدکو
- اخذ مجوز دو کارخانه تولید کنسانتره جدید در سیرجان و زرند به میزان ۴ میلیون تن


- اقدام برای خریداری معدن سنگ‌آهن در کاشان
- ورود به عرصه اکتشافی با اخذ پروانه سه محدوده اکتشافی در استان خراسان رضوی به وسعت ۶۰ کیلومتر مربع
- دستور گشایش LC جهت خرید ماشین‌آلات معدنی با ظرفیت جابه‌جایی 10 میلیون تن خاک در سال.
در ادامه جناب آقای دکتر قاسمی پس از قدردانی از عملکرد مدیران و پرسنل مجموعه میدکو در تکمیل این سخنان افزودند: ستاد میدکو با در اختیار داشتن حدود ۴۰ نفر پرسنل، مدیریت این همه کار بزرگ را بر عهده داشته و تمامی آنها را به نحو احسن انجام می‌دهند.
ایشان پس از استماع و تصویب گزارش ارائه شده به‌وسیله حسابرس و بازرس قانونی شرکت توسط مجمع، در خصوص دستور کارمجمع رای‌گیری نموده که موضوعات زیر به تصویب رسید:
- تصویب صورت‌های مالی شرکت منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۹
- تقسیم مبلغ 65 ریال سود نقدی به ازای هر سهم در سال 89
- انتخاب روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت
- انتخاب موسسه حسابرسی مختار و همکاران به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت و بازرس علی‌البدل جناب آقای دکتر غیائی تعیین گردید.
این مجمع در ساعت ۱۳:۳۰ به کار خود خاتمه داد.