به‌زودی خط تولید آهن اسفنجی چادرملو راه‌اندازی می‌شود

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور صاحبان اکثریت سهام شرکت برگزار شد. در این جلسه که نظارت آن بر عهده مرتضی علی‌اکبری بود، گزارش هیات مدیره از سوی محمود نوریان مدیرعامل این شرکت به استماع حاضران رسید. در میان گزارش‌ها نوریان اعلام کرد که به زودی خط تولید آهن اسفنجی چادرملو راه‌‌اندازی می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که قیمت فولاد به ارزش واقعی خود نزدیک خواهد شد. نوریان تاکید کرد: «با توجه به نزدیکی زمان اتمام ذخایر معدن چادرملو بهترین سرمایه‌گذاری برای این شرکت، همان تولید فولاد بود که پروسه از معدن تا فولاد را در این مجموعه به ثمر رساندیم.» دراین جلسه با توجه به اینکه اندوخته قانونی شرکت کنار گذاشته شده بود، تقسیم مبلغ ۳۵۰ ریال سود به ازای هر سهم به تصویب حاضران جلسه رسید. نظارت بر جلسه یادشده نیز بر عهده حمیدرضا بهزادی‌پور و همایون آزادی بود. سمت دبیری جلسه را نیز محمود نوریان داشت. از دیگر مصوبات جلسه انتخاب روزنامه‌های «دنیای‌اقتصاد» و اطلاعات به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار این شرکت بود. علاوه بر این موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی‌ دش و همکاران بازرس علی‌البدل انتخاب شد.

مرور کلی بر جایگاه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در صنعت و وضعیت رقابتی
جایگاه شرکت در صنعت فولاد:

تولید و مصرف سنگ‌آهن باید براساس نوع فرآیند تولید فولاد انجام گیرد. صنایع فولاد به روش احیای مستقیم (direct reduction) نیاز به کنسانتره سنگ‌آهن نرمه با عیار آهن بیش از 67 درصد برای تولید گندله (pellet) دارند. در ادامه فرآیند تولید، گندله، در کوره احیای مستقیم تبدیل به آهن اسفنجی می‌شود. در صنایع فولاد به روش کوره بلند (blust furnace) سنگ آهن دانه‌بندی شده به‌صورت درشت دانه (lump ore) و ریز دانه (fine ore) پس از تبدیل به آگلومره یا گندله مصرف می‌شود. در این فرآیند سنگ آهن دانه‌بندی با عیار حداقل 61 درصد قابل مصرف است.

در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هدف اصلی، تولید کنسانتره سنگ‌آهن با مشخصات فوق بوده و در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های کنسانتره نرمه در کشور است.جهت استفاده از مزیت ارزش افزوده کنسانتره تولیدی، این شرکت طرح احداث کارخانه گندله‌سازی اردکان را از سال 1383 اجرا کرده و در سال 1387 به بهره‌برداری تجاری رسانده است.

از طرفی به منظور استفاده از سنگ‌آهن خام استخراجی با عیار (fe) حدود 61-60 درصد، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را که با هزینه کمتری در مقایسه با محصول کنسانتره انجام می‌گردد به‌عنوان محصولات جانبی در برنامه‌های خود قرار داده است.در سال 1394 این شرکت تامین سنگ‌آهن و گندله مصرفی صنایع فولاد کشور را مطابق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده محقق کرده است.در سال مزبور مقدار 4/ 6.377 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن مرطوب، (معادل 4/ 5.764 هزار تن کنسانتره خشک) و 2.619 هزار تن گندله توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شرکت‌های فولادسازی کشور تحویل شده است.

همچنین از تولیدات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، به مقدار 150 هزار تن پس از حصول اطمینان از مازاد بر تامین نیازهای صنایع فولاد کشور، (از طریق برگزاری مزایده عمومی و تحویل در محل معدن) به سایر خریداران در محل معدن تحویل و به فروش رسیده است. مجموع فروش محصولات در سال 1394 به میزان 251/ 9 میلیون تن به‌صورت تر (معادل 629/ 8 میلیون تن خشک) در محل مجتمع معدنی و مجتمع گندله‌سازی تحویل خریداران شده است.

مزیت‌های اقتصادی مصرف کنسانتره سنگ‌آهن و گندله شرکت چادرملو در کشور

کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی

صنایع فولاد کشور که با روش احیای مستقیم (DIRECT REDUCTION) تولید می‌کنند، در سال 1394، حدود 5.764 هزار تن سنگ‌آهن کنسانتره خشک و 2.619 هزار تن گندله‌ تولیدی چادرملو را خریداری کرده‌اند. متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ‌آهن در محل معدن هر تن 1.470 هزار ریال و متوسط خرید گندله در محل مجتمع گندله‌سازی هر تن 2.414 هزار ریال بوده است.

چنانچه لازم بود این مقدار تولیدات از خارج وارد شود قیمت خرید محصولات مزبور به‌صورت C&F بنادر ایران به‌رغم کاهش شدید قیمت‌های جهانی در سال 2015، حداقل برای کنسانتره سنگ‌آهن وارداتی از برزیل متوسط سال هر تن 74 دلار و گندله هر تن 82 دلار می‌شد که با محاسبه هزینه‌های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه‌ها (هر تن 200 هزار ریال) و با محاسبه نرخ تسعیر هر دلار (میانگین سالانه معادل 34 هزار ریال) متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌آهن وارداتی هر تن 2.716 هزار ریال و متوسط قیمت تمام شده گندله وارداتی هر تن 2.988 هزار ریال در بنادر ایران می‌شد که به ترتیب مابه‌التفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ 1.246 هزار ریال و هر تن گندله به مبلغ 574 هزار ریال می‌باشد، قیمت تمام شده محصولات فولادی ناشی از مصرف محصولات چادرملو کاهش عمده‌ای نسبت به تامین مواد اولیه مصرفی از بازارهای جهانی داشته است.

کاهش هزینه حمل و نقل مصرف انرژی در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور:

به علت فاصله طولانی‌تر مراکز عمده مصرف‌کننده محصولات (فولاد مبارکه، فولاد خراسان، فولاد آلیاژی و فولاد غدیر، فولاد ارفع) تا بندرعباس نسبت به مجتمع‌های چادرملو و گندله‌سازی اردکان، خرید محصولات این شرکت نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شد بلکه موجب خواهد شد هزینه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در مجتمع‌های فوق به علت فاصله کوتاه‌تر آنها تا مجتمع‌های تولیدی چادرملو و گندله‌سازی اردکان در مقایسه با اسکلت بندرعباس به نحو چشمگیری کاهش یابد که این امر باز هم باعث کاهش قیمت تمام شده سنگ‌آهن در محل کارخانه‌های فولادسازی شده است.

به‌عنوان مثال، هزینه حمل ریلی هر تن کنسانتره سنگ‌آهن چادرملو تا فولاد مبارکه اصفهان با نرخ‌های سال 1394 به مبلغ 326.400 ریال و هزینه واردات از بندرعباس هر تن 736.000 ریال است که مابه‌التفاوت آن هر تن 409.600 ریال و برای خرید مقدار 591/ 3 میلیون تن کنسانتره تر (عملکرد سال 1394) به مبلغ 1.471 میلیارد ریال صرفه‌جویی بوده است.

در مورد خرید گندله هم هزینه حمل ریلی از مجتمع گندله‌سازی اردکان تا فولاد مبارکه هر تن 198.400 ریال و واردات هر تن 736.000 ریال بوده که مابه‌التفاوت آن به مبلغ 537.600 ریال برای مقدار 426.000 تن (عملکرد سال 94) به مبلغ 229 میلیارد ریال صرفه‌جویی بوده است که کلا 1.700 میلیارد ریال کاهش در هزینه‌های تولید ناشی از مصرف محصولات شرکت چادرملو در مقایسه با واردات فقط در هزینه حمل و نقل برای فولاد مبارکه است که با توجه به تولید 5.826 هزار تن فولاد (عملکرد سال 94) کاهش قیمت تمام شده در هر تن تولید فولاد مبارکه به مبلغ 291.795 ریال در زمینه فوق است.

صرفه‌جویی ارزی:

صرفه‌جویی ناشی از عدم واردات سنگ‌آهن کنسانتره در سال 1394 توسط مجتمع‌های فولادی کشور به مبلغ 641 میلیون دلار در مبادی ورودی بنادر کشور بوده است.

میلیون دلار 5/ 426=دلار 74×5.764.000 تن کنسانتره

میلیون دلار 7/ 214 = دلار 82 × 2.619.000 تن گندله

ذکر این نکته ضروری است که صرفه‌جویی ارزی حاصل از عدم واردات محصولات سنگ‌آهن شرکت از شروع عملیات بهره‌برداری در سال 1377 تا سال 1394 با محاسبه متوسط قیمت‌های جهانی C&F بنادر ایران طی سال‌های مزبور، کلا به مبلغ 52/ 13 میلیارد دلار است، در حالی‌که کل سرمایه‌گذاری ارزی طرح‌های شرکت در بخش تولیدات سنگ‌آهن و گندله تاکنون کمتر از یک میلیارد دلار و به مبلغ 920 میلیون دلار بوده است.

وضعیت رقابتی

به دلایل ذیل مساله رقابت آنچنان که در سایر تولیدات و محصولات کشور وجود دارد بین تولیدکنندگان سنگ‌آهن صادق نیست.

1- محدود بودن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در کشور

در سال 1394 شش شرکت عمده شامل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سنگ‌آهن مرکزی ایران، مجتمع سنگ‌آهن سنگان، شرکت سنگ‌آهن گهر زمین و شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، با تولید 69/ 27 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، تولیدکنندگان اصلی محصول کنسانتره سنگ‌آهن بوده که حدود 5/ 73 درصد کل تولید کنسانتره سنگ‌آهن مربوط به شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر است.

2- کیفیت متفاوت محصولات از نظر میزان عیار (fe) و اندازه خردایش.

کنسانتره تولیدی چادرملو به‌صورت نرمه (به اندازه حدود 45 میکرون) و عیار fe حداقل 5/ 67 درصد، خوراک مستقیم کارخانه‌های گندله‌سازی (pellet feed) است، کنسانتره تولیدی شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر با میزان عیار مشابه، به‌صورت زبره بوده و لزوما باید یک مرحله دیگر آسیاب، تا قابل مصرف در کارخانه گندله‌سازی باشد.

3- مصرف‌کنندگان فعلی کنسانتره سنگ‌آهن در کشور (مجتمع‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان) به دلایل فنی و تجهیزاتی باید به نسبت‌های مختلف از کنسانتره تولیدی شرکت‌های فوق، جهت مصرف در کارخانه‌های گندله‌سازی استفاده کنند.

4- قیمت فروش کنسانتره سنگ‌آهن به مجتمع‌های فولادسازی کشور، بر مبنای توافقات سال‌های قبل با روش‌های خاص و یکسان تعیین و ضرایب نرخ‌های فروش کنسانتره در سال 1394 نسبت به سال 1393 با توجه به وضعیت رکود در اقتصاد، با کاهش مواجه بوده است.

سال‌های متمادی است کشور از واردات کنسانتره سنگ‌آهن مشابه مشخصات و کیفیت‌های تولید چادرملو بی‌نیاز و این شرکت همزمان با اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت فولاد (که مستلزم مصرف کنسانتره سنگ‌آهن بیشتری بوده است) با تحقق برنامه‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود، نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای شرکت‌های فولادی ایفا کرده است.

بیان برنامه‌ها و چشم‌انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

1- ادامه روند اجرای برنامه‌های افزایش تولید کنسانتره سنگ‌آهن، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سال‌های گذشته) و تولید محصولات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و گندله طبق برنامه مصوب سال 1395.

2- ادامه عملیات اجرایی طرح احداث کارخانه فولاد و احیای مستقیم چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن شمش فولاد (قابل ارتقا 1.300.000 تن) و 1.550.000 تن آهن اسفنجی در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان و حصول پیشرفت فیزیکی طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده و شروع بهره‌برداری آزمایشی کارخانه فولاد در نیمه اول سال 1395.

3- ادامه عملیات اجرایی مربوط به فاز 3 (واحد بخار) طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 500 مگاوات و تکمیل عملیات راه‌اندازی نهایی آن در پایان سه ماه اول سال 95.

توضیح آنکه فاز اول (واحد گازی شماره یک) در تیرماه و فاز دوم (واحد گازی شماره 2) در شهریور ماه سال 1393 راه‌اندازی شد و در شبکه سراسری کشور قرار گرفت.

4- ادامه عملیات اجرایی و تکمیلی طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان تا 4 میلیون تن (افزایش تولید 600 هزار تن) و راه‌اندازی طرح در زمستان سال 1395.

5- در طرح تولید آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت است عملیات نصب ماشین‌آلات بخش نورد خاتمه می‌یابد و در نیمه اول سال 1395 عملیات راه‌اندازی و تولید آزمایشی آغاز می‌شود. در بخش فولادسازی اتمام طراحی تفصیلی تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت خارج و تامین آنها و شروع عملیات فونداسیون و ساخت اسکلت فلزی سالن فولادسازی طبق برنامه عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد.

6- ادامه عملیات اجرایی و تکمیلی طرح تامین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان و انتقال آب به مجتمع گندله‌سازی اردکان و بهره‌برداری از طرح در نیمه دوم سال 1395.

وضعیت تکنولوژی شرکت و مقایسه آن با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان

الف) مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو:

1- بخش معدن

در کلیه فعالیت‌های معدن شامل طراحی، باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن، جابه‌جا‌یی مواد، تکنولوژی دیواره و گودبرداری معدن از آخرین فناوری‌های روز جهان و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها و ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.

معدن سنگ‌آهن چادرملو در ردیف بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین معادن کشور بوده و از نظر جهانی نیز تکنولوژی آن با معادن پیشرفته جهان برابری می‌کند.

ماشین‌آلات و تجهیزات معدن از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی روز جهان است.

در سال 1394 سیستم هوشمند معدن‌کاری (Dispatching - Monitoring) که توسط یک شرکت سازنده داخلی طراحی و ساخته شده بود در مجتمع نصب و راه‌اندازی شد.

فعالیت‌های اصلی و مهم این سیستم عبارتند از:

1- افزایش راندمان استخراج مواد معدنی (باطله و سنگ‌آهن)

2- افزایش ایمنی

3- کنترل ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی

4- اعلام سرویس‌های دوره‌ای ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی

5- سرویس شماره ماشین‌آلات (تعداد بارگیری و تعداد حمل)

6- برنامه‌ریزی و مشخص کردن موقعیت ماشین‌آلات (دامپتراک‌ها و شاول)

7- برنامه‌ریزی و جلوگیری از بروز اشتباه در بارگیری و تخلیه (باطله، سنگ‌آهن)

2- بخش کارخانه‌های کانه‌آرایی

تکنولوژی و تجهیزات کارخانه‌های کانه‌آرایی براساس نیاز فرآیند و استفاده از آخرین فناوری‌ها انتخاب شده و به منظور کنترل فرآیند و خطوط تولید از جدیدترین نرم‌افزارهای مربوطه استفاده می‌شود. این کارخانه‌ها از نظر فن‌آوری، مدرن‌ترین کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن کشور است. دراین کارخانه‌ها پس از انجام عملیات خردایش (سنگ‌شکن و آسیای خودشکن) از دو روش تکنولوژی روز جهان، شامل جداکننده‌های مغناطیسی برای پرعیارسازی سنگ‌آهن مگنتیت و سیستم فلوتاسیون جهت پرعیارسازی سنگ‌آهن هماتیت و جداسازی آپاتیت استفاده می‌شود.

ب) مجتمع گندله‌سازی اردکان:

تولید گندله‌ از کنسانتره نرمه سنگ‌آهن در جهان به دو روش، مشتمل بر روش آلیس چارلمرز و روش لورگی انجام می‌شود.

در کارخانه گندله‌سازی اردکان از روش آلیس چارلمرز که تحت لیسانس شرکت کوبه استیل ژاپن می‌باشد، استفاده شده است.

تجهیزات مربوط به سیستم‌های جابه‌جایی مواد، سیستم‌های کنترل خط و فرآیند تولید براساس آخرین تکنولوژی اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طراحی و انتخاب شده است. فناوری به کار گرفته شده در سطح جهان از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های مشابه است.

تامین مالی و مخارج انجام شده طرح‌های شرکت به شرح جدول 1 است.

طرح‌های در دست تکمیل

الف) طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو (احیا و ذوب) در جوار گندله‌سازی اردکان (در دست اجرا):

1- ظرفیت طرح شامل:

- بخش ذوب و ریخته‌گری: تولید سالانه یک‌میلیون تن فولاد خام (به‌صورت بیلت و بلوم)

- بخش تولید آهن اسفنجی: تولید سالانه 55/ 1 میلیون تن آهن اسفنجی

2- کل سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی: 18.372 میلیارد ریال

- سهم ارزی: 4/ 243 میلیون یورو (معادل ریالی 6.616 میلیارد ریال)

3- هزینه شده تا پایان سال 1394: 15.041 میلیارد ریال

4- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1394: بخش فولادسازی 62/ 96 درصد، بخش احیای مستقیم 11/ 63 درصد

5- برنامه زمانی اولیه اجرای طرح: بخش فولادسازی 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد (اواخر مهرماه سال 1389)، بخش احیای مستقیم 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد (اسفند 1391)

6- پیش‌بینی تاریخ خاتمه طرح:

برنامه اولیه زمانی فوق به علت مشکلات اجرایی با تاخیر مواجه شده، در برنامه اصلاحی پیش‌بینی گردیده است که مدت زمان اجرای طرح فولادسازی تا 60 ماه افزایش یابد و نهایتا طرح در نیمه اول سال 1395 خاتمه یافت و مقدمات راه‌اندازی آزمایشی آن شروع شد و طرح احیای مستقیم طبق برنامه در نیمه اول سال 1396 راه‌اندازی آزمایشی آن شروع خواهد شد.

ب) طرح احداث نیروگاه (در دست اجرا):

براساس تصمیمات هیات مدیره شرکت، اجرای طرح نیروگاه در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان، در برنامه‌های شرکت قرار گرفته و پس از بررسی‌های لازم، قرارداد اجرای طرح با شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) منعقد شده است.

۱- مشخصات طرح:

1-1) هدف از اجرای طرح مذکور تامین برق موردنیاز طرح‌های فولادسازی مجتمع و محل اجرای طرح در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان است

2-1) ظرفیت طرح: ظرفیت تولید اسمی 500 مگاوات

3-1) برنامه زمانی اجرای طرح: 36 ماه از تاریخ تنفیذ قرارداد

4-1) پیش‌بینی کل سرمایه‌گذاری طرح در قرارداد به مبلغ 265 میلیون یورو می‌باشد (معادل 13.698 میلیارد ریال)

5-1) در این طرح تا پایان سال 1394 معادل 12.244 میلیارد ریال هزینه شده است. ضمنا در صورت وجود برق مازاد بر مصرف یا تعادل در مصرف آن، به استناد تصویب نامه هیات وزیران به شماره 16825/ ت/ 33188 ه مورخ 8/ 4/ 1384 با عنوان «آیین‌نامه اجرایی شرایط و تضمین خرید برق» امکان عقد قرارداد بلندمدت فروش با توانیر یا مدیریت فروش برق به قیمت‌های تضمینی وجود دارد.

ج) طرح توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان تا ۴ میلیون تن در سال:

کارخانه گندله‌سازی اردکان هم‌اکنون با ظرفیت کامل (تولید 4/ 3 میلیون تن در سال) در حال تولید است. با توجه به اجرای طرح‌های جدید احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی و توسعه واحدهای موجود در برنامه‌های آتی (شرکت‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان و آهن و فولاد ارفع) بنابراین افزایش تولید کارخانه گندله‌سازی موجود در برنامه‌های شرکت قرار گرفته است.

در این طرح مطالعات و بررسی‌های مقدماتی مهندسی مربوط به افزایش ظرفیت تجهیزات تکنولوژی خط تولید توسط شرکت کوبه استیل ژاپن انجام شده است.

مشخصات طرح:

1- افزایش ظرفیت تولید سالانه: 600 هزار تن

2- کل سرمایه‌گذاری: 905 میلیارد ریال

سهم ارزی (جزئی از جمع کل سرمایه‌گذاری): 7/ 15 میلیون یورو

3- برنامه زمانی اجرای طرح : شروع نیمه اول سال 1393 خاتمه سه ماهه سوم سال 1395

4- پیشرفت فیزیکی تا پایان سال 1394 : 77/ 39 درصد

5- هزینه شده تا پایان سال 1394: 9 میلیارد ریال

هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح، با توجه به‌صورت وضعیت‌های پیمانکاران و خرید تجهیزات در سال 1395 محقق خواهد شد.

د) طرح تامین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان:

با توجه به نیاز آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد و محدودیت‌های شدید منطقه‌ای در تامین آب موردنیاز، مطابق مصوبه هیات مدیره محترم شرکت در قالب قرارداد منعقده فیمابین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سازمان آب و فاضلاب استان یزد (با نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور) تفاهم شد که سازمان مذکور در قبال اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و احداث تاسیسات تصفیه فاضلاب توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، اختیار استفاده از پساب آن را به مدت حداقل 30 سال به شرکت واگذار کند.

این قرارداد در نوع خود، اولین قرارداد عملیاتی از این بابت بوده و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انتفاع از پساب تصفیه شده فاضلاب، آب موردنیاز خود و برای مصرف در کارخانه فولاد و احیا را تامین کرده است.

مشخصات طرح تامین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان عبارت است از:

1- ظرفیت قابل بهره‌برداری از پساب تصفیه شده: 9/ 2 میلیون مترمکعب در سال

2- کل سرمایه‌گذاری: 1.939 میلیارد ریال

3- سرمایه‌گذاری انجام شده تا 29/ 12/ 1394: 1.184 میلیارد ریال

4- پیشرفت فیزیکی 09/ 75 درصد

5- برنامه زمانی دوران اجرای طرح 48 ماه

6- تاریخ شروع طرح نیمه دوم سال 1391

7- زمان بهره‌برداری نیمه دوم سال 1395

پیشرفت فیزیکی در بخش‌های اصلی طرح به شرح ذیل است:

1- طراحی و مهندسی 98 درصد

2- تامین و تدارک تجهیزات 60 درصد

3- عملیات ساختمانی 71 درصد

4- نصب تجهیزات 10 درصد

توضیح آنکه: علاوه بر تامین آب مصرفی از طریق اجرای طرح مذکور، عملیات استفاده از آب استحصالی چند حلقه چاه نیز پیش‌بینی و اجرایی شده است.

ه) پیش‌بینی اجرای طرح آتی:

طرح احداث 2 واحد نورد به ظرفیت تولید سالانه 1.100 هزار تن و سرمایه‌گذاری 2.390 میلیارد ریال در برنامه آتی شرکت است. همچنین مقدمات مطالعه احداث یک واحد کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 4 میلیون تن در سال در دست اجرا است.

و) مشارکت در طرح‌های سایر شرکت‌ها

- شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سهامی خاص) به منظور اجرای طرح تولید آهن و فولاد با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در اجرای مصوبه مورخ 30/ 11/ 1391 هیات مدیره و مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تشکیل شد.

هم‌اکنون سهامداران شرکت عبارتند از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با 65 درصد سهام و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 35 درصد سهام.

- مشارکت در اجرای طرح توسعه آهن و فولاد گل‌گهر جهت تولید 5/ 1 میلیون تن آهن اسفنجی و 2 میلیون فولاد خام با خرید 10درصد سهام. سرمایه شرکت 8 هزار میلیارد ریال است.

- مشارکت در اجرای طرح‌های شرکت کاوند نهان زمین با خرید 29 درصد سهام. سرمایه شرکت یک هزار میلیارد ریال

- مشارکت در اجرای طرح احداث کارخانه الکترود گرافیتی با خرید 17 درصد سهام شرکت نوین الکترود اردکان. سرمایه شرکت 2 هزار میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه 30 هزار تن.

مشارکت در شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس

مقدمه: در اجرای مصوبه مورخ 12/ 5/ 1392 هیات مدیره شرکت مقرر شد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با خرید 20 درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس برای اجرای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به صنایع معدنی جنوب شرق کشور مشارکت کند.

سهامداران شرکت عبارتند از:

1- شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر 73/ 32 درصد سهام

2- شرکت ملی مس ایران 05/ 32 درصد سهام

3- شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 36/ 21 درصد سهام

4- سایر سهامداران 86/ 13 درصد سهام

جمع 100 درصد

سرمایه شرکت: شرکت در تاریخ 15/ 4/ 92 به شماره 440907 با سرمایه 3 هزار میلیارد ریال ثبت و در حال افزایش سرمایه به مبلغ 4.500 میلیارد ریال است.

مشخصات کلی طرح:

1- موقعیت جغرافیایی و محدوده اجرای طرح:

موقعیت طرح در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد واقع است. طرح از قسمت غرب شهر بندرعباس، از محل تاسیسات آب‌شیرین کن در دست احداث (مجاور کشتی‌سازی) آغاز شده و در ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهرهای فین و حاجی‌آباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع‌ معدنی و صنعتی گل گهر واقع در 50 کیلومتری جنوب غربی سیرجان و از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه واقع در جنوب غرب شهر رفسنجان در استان کرمان حرکت می‌کند. در ادامه به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو و مجتمع فولاد اردکان در استان یزد منتهی می‌شود.

2- هدف از اجرای طرح:

هدف عمده طرح انتقال آب نمک زدایی شده به میزان 16 مترمکعب در ثانیه توسط سه خط انتقال از خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی

پروژه احداث تاسیسات آب شیرین کن (فاز صفر و یک):

1- هدف از اجرای پروژه تولید 550 هزار مترمکعب آب در روز

2- محل اجرای پروژه بندرعباس

3- سرمایه‌گذاری پروژه 506 میلیارد یورو

3.850 میلیارد ریال

4- تاریخ شروع عملیات اجرایی 14/ 8/ 1393

5- مدت زمان اجرا 36 ماه

6- پایان عملیات اجرایی و تکمیل پروژه 15/ 8/ 1396

پیش‌بینی برنامه‌های اجرایی سال ۱۳۹۵:

1- تکمیل نصب ماشین‌آلات و تجهیزات بخش نورد و اجرای عملیات تست سرد و پیش راه‌اندازی و انجام عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری در نیمه اول سال 1395

2- اتمام طراحی و مهندسی تجهیزات و ماشین‌آلات: ساخت خارج بخش فولادسازی و تامین ماشین‌آلات و تجهیزات بخش خارجی

3- شروع عملیات فونداسیون و ساخت اسکلت فلزی سالن فولادسازی

به‌زودی خط تولید آهن اسفنجی چادرملو راه‌اندازی می‌شود

به‌زودی خط تولید آهن اسفنجی چادرملو راه‌اندازی می‌شود

به‌زودی خط تولید آهن اسفنجی چادرملو راه‌اندازی می‌شود