چالشهایی برسر راه جهانی شدن صنایعدستی ایران
گروهگردشگری: دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین میگوید که صنایعدستی ایران مخاطبان جهانیاش را از دست داده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» این در حالی است که زمان چندانی از ثبت جهانی صنایعدستی و فرش دو شهر اصفهان و تبریز نمیگذرد و به نظر میرسد که صنایعدستی ایران با اینکه درگیر مشکلات زیادی در این حوزه است اما راه خود را برای عرضه جهانی و دیده شدن باز میکند. مهدی اعلمی، دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین اما در گفتوگو با خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است که هنوز مشکلات اولیه و ابتدایی صنایعدستی که شامل رفع موانع تولید است مرتفع نشده، این درحالی است که مسائل و معضلات صنایعدستی زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و حل هر یک از آنها در گرو مشکلات قبلی است.
گروهگردشگری: دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین میگوید که صنایعدستی ایران مخاطبان جهانیاش را از دست داده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» این در حالی است که زمان چندانی از ثبت جهانی صنایعدستی و فرش دو شهر اصفهان و تبریز نمیگذرد و به نظر میرسد که صنایعدستی ایران با اینکه درگیر مشکلات زیادی در این حوزه است اما راه خود را برای عرضه جهانی و دیده شدن باز میکند. مهدی اعلمی، دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین اما در گفتوگو با خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است که هنوز مشکلات اولیه و ابتدایی صنایعدستی که شامل رفع موانع تولید است مرتفع نشده، این درحالی است که مسائل و معضلات صنایعدستی زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و حل هر یک از آنها در گرو مشکلات قبلی است.
او در خصوص وضعیت کلی صنایعدستی یادآور میشود: «از آنجا که صنایعدستی ایران حول محور واردات میچرخد و در واقع به افزایش تولیدات و صادرات توجهی نمیشود، همین عامل سبب شده که کالاهای صنایعدستی کیفیت خود را از دست بدهند.» دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین تاکید میکند: «با اینکه اقدامات بسیاری در مرتفع کردن مشکلات صنایعدستی که شامل رفع موانع تولید، بستهبندی، استانداردسازی، صادرات، بازرگانی و حمایت از تولید میشود اما همچنان بعد از گذشت ۹سال از ادغام صنایعدستی با سازمان میراث فرهنگی هنوز مشکل اولیه و ابتدایی این حوزه که مربوط به تولید میشود کماکان باقی مانده است.» اعلمی میگوید: «بازار صنایعدستی ایران در حالی از دور رقابتهای جهانی خارج میشود و مخاطبان خود را از دست میدهد که تنوع و ظرفیتهای این هنر و صنعت مطابق نیازهای روز تولید نمیشود.» به گفته او، مشکلات صنایعدستی بهصورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و اگر مشکلات اولیه حل نشود بقیه مشکلات نیز لاینحل باقی میمانند.
دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین به نمایشگاههای ناموفق داخلی و خارجی اشاره کرده و میافزاید: «نمایشگاههای صنایعدستی ایران بهدلیل پاسخ ندادن به ذائقه و سلیقه مخاطبان از قافله جهانی عقب ماندهاند.» به اعتقاد اعلمی، بخش زیادی از مشکلات صنایعدستی به تولید برمیگردد و حل این معضل تنها وظیفه معاونت صنایعدستی در سازمان میراث فرهنگی نیست و سیاستهای کلان جامعه باید در جهت تقویت تولید صنایعدستی نگاشته شود.
بهمن نامور مطلق معاون صنایعدستی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری که پیشتر گفته بود اگر وضعیت صنایعدستی به ثبات برسد تغییر ساختار کلان معاونت صنایعدستی در اولویت قرار میگیرد، در پاسخ به این سوال که معاونت صنایعدستی برای تغییر ساختار چه برنامهای را پیشبینی کرده است، گفته: «بزرگترین مشکل صنایعدستی ساختار آن است اما شجاعتی که بتوان ساختار صنایعدستی را تغییر داد، پیدا نکردهایم.» در چنین شرایطی، کارشناسان میگویند که صنایعدستی کشور در چنبره مشکلات پیچیدهای قرار گرفته بنابراین؛ طبیعی است که معاونت صنایعدستی نتواند به سمت تغییر ساختار حرکت کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این در حالی است که یکی از برنامههای معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی در دولت تدبیر و امید شعار «هر استان یک برند جهانی و هر شهر یک برند ملی» بوده که ثبت همزمان اصفهان و تبریز شروع جدی و ارزشمندی برای تحقق این برنامه است.
بهمن نامور مطلق نیز پیش از رونمایی از لوح ثبت جهانی صنایعدستی این دو شهر گفته بود: «ظرفیتهای خوبی که در صنایعدستی و فرش این دو شهر بود موجب شد تا داوران بینالمللی مبهوت این ظرفیت شوند و در ادامه روند ثبت، با دفاع خوب شورای آسیایی از پرونده و کارنامه بازدید ما در شورایعالی جهانی صنایعدستی، این امر محقق شد تا صنایعدستی ما نیز از این پس در جهان متبلور باشد.» اما ظاهرا همچنان راه درازی تا جهانی شدن صنایع دستی ایران باقی است.
ارسال نظر