رشد 4درصدی توریسم در نیمه اول 2015

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: سازمان جهانی جهانگردی (unwto) در جدیدترین گزارش آماری خود با تایید رشد ۴ درصدی تعداد گردشگران بین‌المللی در نیمه نخست سال ۲۰۱۵، از رشد ۲۱ میلیونی گردشگران بین‌المللی ورودی به کشورهای مختلف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طبق آمار این سازمان بین‌المللی، مقاصد گردشگری در سراسر دنیا حدود ۵۳۸ میلیون گردشگر بین‌المللی را بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی در خود تجربه کرده‌اند که این تعداد حدود ۲۱ میلیون نفر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (یعنی نیمه نخست سال ۲۰۱۴) افزایش داشته است.

پیش از این سازمان جهانی جهانگردی در آغاز سال جاری میلادی، پیش‌بینی کرده بود که تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی با رشد میانگین ۳ تا ۴ درصدی در کل سال و در سراسر جهان همراه خواهد شد. این پیش‌بینی در راستای گمانه‌زنی‌های بلندمدت این سازمان برای دوره ۱۰‌ساله بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است که رشد ۸/ ۳ درصدی را برآورد کرده است.

آمارهای منطقه‌ای

طبق این گزارش، اروپا، آسیا و پاسیفیک و خاورمیانه رشد ۵ درصدی را در این حوزه ثبت کرده‌اند و قاره‌های آمریکا نیز به رشد چهار درصدی در گردشگران ورودی دست یافته‌اند.

برخی کارشناسان بخشی از رشد تعداد گردشگران بین‌المللی خاورمیانه را ناشی از افزایش گردشگران خارجی ایران ارزیابی کرده‌اند؛ چراکه به عقیده این کارشناسان به‌دلیل ناآرامی‌های سیاسی در اغلب کشورهای این منطقه، تنها کشورهایی نظیر ایران و ترکیه می‌توانند نقش عمده در رشد تعداد گردشگران ورودی به خاورمیانه داشته باشند؛ رشدی که وضعیت رو به بهبود این منطقه را که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است، تحکیم می‌کند. با این همه، گزارش UNWTO هشدار می‌دهد که باید در خصوص آمارها و اطلاعات به دست آمده از خاورمیانه و آفریقا اندکی محتاط بود چون دسترسی به اطلاعات در این زمینه در این مناطق محدود است.

از سوی دیگر، اطلاعات محدود در دسترس در خصوص قاره آفریقا نیز به کاهش ۶ درصدی در تعداد توریست‌های بین‌المللی این منطقه اشاره دارد.

این گزارش همچنین رشد تعداد گردشگران را در زیرمنطقه‌های کارائیب و اقیانوسیه ۷ درصد ارزیابی کرده و نقش آنها را در رشد ۶ درصدی اروپای مرکزی و شرقی، کلیدی و سازنده دانسته است.

اروپا به‌عنوان منطقه‌ای که بیشترین بازدید گردشگران را در دنیا دارد، با بهره‌گیری از ارز ضعیف منطقه یورو به رشد ۵ درصدی در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است. رشد این شاخص در اروپای مرکزی و شرقی چنانچه گفته شد به ۶ درصد رسید؛ درحالی که اروپای غربی، اروپای شمالی و اروپای مدیترانه‌ای هر کدام با رشد ۵ درصدی بیش از میانگین رشد جهانی را در مدت گفته شده، تجربه کرده‌اند.

رشد توریسم به‌رغم نوسانات اقتصادی

باوجود این رشد کلی، آمارهایی در مورد مقاصد مختلف متفاوت است. امنیت همچنان یک نگرانی جهانی است؛ درحالی‌که بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای پیشرفته در مقایسه با رکود اقتصادهای نوظهور، سناریوی اقتصادی را بیش از پیش غیرقابل پیش‌بینی کرده است. همچنین تقاضا برای گردشگری تحت‌تاثیر قیمت‌های پایین نفت و نوسانات قیمت ارز قرار گرفته است.

با این وجود، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در این باره می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که با وجود افزایش نوسانات، گردشگری به تحکیم و رشد کارآیی اقتصادی خود که در بیش از پنج سال اخیر داشته و فراهم کردن فرصت‌های توسعه و اقتصادی در سراسر جهان، ادامه می‌دهد.» طالب ریفاعی اضافه می‌کند: «از آنجا که سازمان ما برای برگزاری بیست و یکمین مجمع عمومی UNWTO در مدلین کلمبیا آماده می‌شود، این فرصت و زمان مناسبی خواهد بود جهت دعوت برای حمایت قاطع‌تر از توریسم به عنوان بخشی که پتانسیل حضور در برخی چالش‌های مبرم زمان ما را همچون اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی و شمول اجتماعی دارد.»

نتایج مختلف در بازارهای گردشگری

از دیدگاه گردشگری بین‌المللی، داده‌ها برای سه‌ماه نخست سال جاری میلادی تصاویر گوناگونی از هزینه‌کرد در خارج از کشور و در مقاصد گردشگری می‌دهد.

در میان بازارهای درحال ظهور، چین و هند هردو با رشد سال خود را با رشد دورقمی در یک چهارم نخست سال آغاز کردند؛ درحالی که هزینه و مصرف روسیه و برزیل بازتاب‌دهنده رشد اقتصادی کمتر در بازارها و تنزل روبل و رئال در برابر دلار و یورو است.

در همین حال برای بازارهای منبع اقتصاد پیشرفته سنتی، تقاضا از ایالات متحده، فرانسه، سوئد و اسپانیا همچنان قوی باقی مانده؛ درحالی که این مساله در آلمان، انگلستان، ایتالیا و کانادا کاهش یافته است.