پس از «عشرت‌آباد»، این‌بار نوبت به مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در اختیار صندوق حفظ و احیا رسیده که برای به مزایده گذاشتن‌شان، بی‌جواب ماندن نامه‌ «تایید یا رد نفیس بودن ۳۲ بنای تاریخی کشور» را حمل بر نفیس نبودن این بناها دانسته و همه را در فهرست مزایده‌ای خود قرار داده‌اند.

به گزارش «ایسنا» این داستان از خانه‌ «نصیرالدوله» در تهران که از ابتدای کشف و آغاز روند مطالعه، بررسی و ثبت ملی شدنش تا امروز، هر روز دردسرهای جدیدتری را به جان خریده تا کاخ «شهرستانک» البرز و حتی عمارت «مسعودیه» تهران که سال‌ها پیش برخلاف صحبت‌های مسوولان مبنی بر نفیس بودنش به مزایده رفت، همچنان ادامه دارد. محمدرضا پوینده، سرپرست صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی تاکید می‌کند که برای مزایده‌ هر بنای تاریخی که توسط این صندوق برگزار می‌شود، باید نخست کمیته تشخیص نفایس، نفیس بودن یا نبودن هر کدام از بناهای تاریخی را مشخص کند و پس از آن می‌توان نام بناهای اعلام شده را در فهرست مزایده قرار داد. با این وجود، پوینده معتقد است همه‌ این روند رخ داده و کارشناسان صندوق حفظ و احیا اکنون نام بنایی مانند «نصیرالدوله» را در فهرست مزایده قرار داده‌اند. او می‌گوید: تنها مرجعی که می‌تواند به این قضیه ورود پیدا کند و نظر تخصصی بدهد، معاونت میراث فرهنگی است و ما برای هر کدام از مزایده‌هایی که برگزار می‌کنیم با آنها مکاتبه کرده و نهایتا آنها تشخیص می‌دهند چه بنایی نفیس است و چه بنایی نیست.

هر کدام از بناهای مشخص شده که نفیس باشد، معاونت میراث فرهنگی به ما اعلام می‌کند و برگزاری مزایده برای آن بنا غیرممکن می‌شود. پوینده با تاکید بر اینکه سه هفته قبل از اعلام فراخوان مزایده، استعلام ۳۲ بنای تاریخی در نظر گرفته شده برای مزایده از معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، می‌گوید:‌ برخی از ۳۲ بنای به مزایده گذاشته شده، در فهرست مزایده‌های قبلی بودند، اما متأسفانه مورد استقبال بخش خصوصی قرار نگرفتند. او تاکید می‌کند: با توجه به اینکه معاونت میراث فرهنگی هیچ نظری درباره‌ فهرست اعلام شده برای برگزاری مزایده به صندوق حفظ و احیا نداد، آنها را در فهرست مزایده قرار دادیم چون معتقدیم اگر هر کدام از این بناها نفیس بودند، معاونت میراث فرهنگی نظر خود را در این زمینه به ما اعلام کرده بود.