گروه گردشگری: معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر ورود سرمایه‌گذاران واقعی به عرصه گردشگری تاکید کرد.

به گزارش «میراث آریا»، سعید شیرکوند در دومین نشست تخصصی معاونان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان‌ها با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش معاونت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها به حوزه سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌گذار، خاطرنشان کرد: «باید سعی شود سرمایه‌گذاران واقعی وارد عرصه شوند نه سرمایه‌گذارنماها. باید کسی که واقعا قصد سرمایه‌گذاری و بهبود بنیادهای اقتصادی را دارد، وارد کار شود.» وی یادآور شد: «متاسفانه در برهه‌ای از زمان کسانی آمدند که تنها می‌خواستند با دریافت مجوز ملک خود را تغییر کاربری دهند و به اهداف شخصی برسند. این افراد هیچ کمکی به بهبود شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.»

شیرکوند تاکید کرد: «شناسایی سرمایه‌گذار واقعی وظیفه معاونان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی استان‌ها است تا افراد متخصص و هدفمند وارد کار شوند و به گونه‌ای صحیح از منابع استان‌ها استفاده کنند.»

وی با اشاره به این مطلب که همواره در کشور نیازمند حمایت‌های مردمی هستیم، گفت: «بحث تشکل‌های مردم نهاد در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. ما باید بتوانیم ارتباطات مردمی خود را گسترش دهیم؛ هرچه بیشتر با NGOها و تشکل‌های مردم نهاد ارتباط بگیریم هم برای سازمان بهتر است و هم برای دولت.» معاون سرمایه‌گذاری سازمان گردشگری با بیان مشکلات دولت یازدهم که از دولت قبل به ارث مانده است، گفت: «بخش عمده فعالیت‌های معاونت سرمایه‌گذاری مربوط به بودجه‌ها و میزان بودجه‌ای است که در اختیار قرار می‌گیرد و باتوجه به محدودیت‌هایی که دولت در این حوزه دارد باید کمی هوشمندانه عمل کرد. با برنامه‌ریزی، هماهنگی و همفکری منسجم می‌توان از عهده این امر برآمد و با همان میزان اندک بودجه اقدامات مناسبی را صورت داد.» شیرکوند در پایان سخنانش تصریح کرد: «در زمینه مناطق نمونه گردشگری و همین‌طور اماکن میراث فرهنگی کشور با هماهنگی و تلاش امیدواریم در این مناطق که رونق بخش حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری در کشور هستند به هماهنگی و ساماندهی در این حوزه‌ها برسیم.»

تعیین ردیف بودجه مجزا برای روستاهای گردشگری

در ادامه این نشست مدیر کل دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری سازمان با اشاره به اهمیت مناطق نمونه گردشگری در این برهه زمانی گفت: «در حال حاضر مهمترین کار در مناطق نمونه گردشگری بحث ساماندهی آنها است. در حال حاضر شورای‌عالی معماری و شهرسازی به عنوان نهاد حاکمیتی به این حوزه وارد شده و با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست، وزارت کشور و منابع طبیعی تبادل اطلاعات و ایجاد هماهنگی‌های لازم در زمینه مناطق نمونه بین اعضا صورت می‌گیرد.» جلال تاجیک افزود: «در ابتدای امر، با شناسایی مناطق نمونه، ابتدا از نظر تعداد و در مرحله بعدی از نظر موقعیتی این استان‌ها را دسته‌بندی می‌کنیم؛ آن دسته از مناطق نمونه‌ای که سرمایه‌گذار مشخص دارند و تعیین تکلیف شده‌اند در مرحله نخست اهمیت قرار می‌گیرند که باید تلاش شود این روند رو به رشد باشد.»

وی با اشاره به ایجاد هماهنگی‌های استانی تاکید کرد: «در تلاش هستیم تا براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با هماهنگی و همکاری استانداری‌ها و مقامات محلی استان‌ها در توسعه، بهبود و ساماندهی مناطق نمونه گردشگری در استان‌ها به توفیقاتی برسیم.»

این مقام مسوول ضمن تاکید بر اهمیت روستا‌های هدف گردشگری تصریح کرد: «در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است تا برای روستا‌های هدف گردشگری یک ردیف اعتباری مجزا دریافت شود. متاسفانه تاکنون به ظرفیت‌های روستایی آن چنان‌که باید توجه نشده، چرا که روستاهای هدف گردشگری خود سهم مهمی در توسعه اقتصادی، معیشتی و گردشگری در کشور دارند.» تاجیک در پایان خاطر نشان کرد: «زمینه دیگری که ما بر آن تمرکز داریم، شهرهای نمونه گردشگری هستند که باید ردیف مجزا داشته باشند تا به توسعه بیشتری برسند. یکی از طرح‌های پیشنهادی در این حوزه ایجاد مراکز خدمات ویژه گردشگری در مبادی ورودی شهرهای نمونه گردشگری است. در همین راستا با هماهنگی‌هایی که با معاونت صنایع‌دستی سازمان صورت گرفته ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در مبادی ورودی این شهرها مورد توجه قرار دارد.»