گروه گردشگری- نرگس لطیف‌پور: نشست مشترک هم‌اندیشی کشورهای عضو اکو در حوزه صنایع دستی و توسعه اقتصادی آن، نویدبخش افزایش تعامل تجاری در این زمینه است؛ نکته‌ای که تمامی نمایندگان و اعضا بر آن تاکید کردند.

در این نشست مقرر شد پیشنهادها برای افزایش این همکاری به سازمان منطقه‌ای اکو ارائه شود تا در قالب یک تفاهم‌نامه برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» کشورهای عضو اکو با عضویت ۱۰ کشور و با جمعیتی بیش از ۴۰۰ میلیون نفر و با فرهنگ‌های نزدیک به هم، بازار بزرگی را شکل داده‌اند. در واقع، صنایع فرهنگی مشترک در این منطقه، زمینه‌ساز رشد و توسعه صنایع‌دستی و گردشگری است که تعامل در این زمینه سود فراوانی برای کشورهای عضو در پی خواهد داشت. در همین راستا روز گذشته، نشست تعامل و هم‌اندیشی کشورهای عضو اکو در زمینه صنایع دستی برگزار شد.

معاون دبیرکل اکو در ایران در این نشست با بیان اینکه منافع اقتصادی فراوانی در این منطقه وجود دارد، گفت: «از مناسبات و همبستگی‌های کشورهای منطقه باید استفاده کرد؛ چنانچه تصمیم موسسان سازمان منطقه‌ای اکو نیز در خصوص نحوه گسترش فرهنگ در منطقه بر پایه توسعه پایدار و افزایش رفاه مردم منطقه بوده است.» علوی با تاکید بر اینکه حوزه اکو دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه منابع انسانی و فرهنگی است، افزود: «تا سه دهه گذشته تعاملات اقتصادی در این منطقه میان دولت‌ها بود که باید آن را به ارتباطات بخش‌های خصوصی نیز گسترش داد.» به گفته وی، یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی که این سازمان می‌تواند از طریق آن با دنیا در ارتباط بوده و وارد بازارهای جهانی شود، حوزه صنایع دستی است. بنابراین تبادل فرهنگی و علمی در این زمینه از اهداف سازمان منطقه‌ای اکو است.

آغاز فصل جدید روابط فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز در این نشست گفت: «بخش‌های خصوصی کشورهای عضو اکو به دلایل سیاسی از هم دور شده‌اند که در فضای پیش آمده بعد از تحریم‌ها باید پذیرای فصل جدیدی از روابط فرهنگی باشند.»

مسعود سلطانی‌فر افزود: « امروزه کشورهای دنیا با ایجاد سازمان‌های اقتصادی تلاش می‌کنند تا روابط خود را محکم‌تر کنند؛ یکی از این سازمان‌ها در جغرافیای ما سازمان اقتصادی اکو است که از سوی کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد و با افزایش اعضا، امروز بازار بزرگی را در این منطقه به خود اختصاص داده است.» او تاکید کرد: «وجود چنین سازمان‌هایی موجب می‌شود تا با دیدی فارغ از مباحث سیاسی، فصل جدیدی از روابط آغاز شود. سازمان میراث فرهنگی نیز در مناسبات بین‌المللی با فراهم شدن جو مثبت پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، برای حضور بیشتر در این عرصه آمادگی خود را اعلام می‌کند.»

سلطانی‌فر با تاکید بر اهمیت صنایع بومی گفت: «صنعت بومی علاوه‌بر تاثیرگذاری در اقتصاد، عرصه ظهور و بروز خلاقیت‌ها و نبوغ هنرمندانی است که می‌توانند در فرآیند تجارت، انتقال‌دهنده ارزش‌های فرهنگی هر سرزمین باشند.»

تبادل تجاری صنایع‌دستی، راه تعامل ملت‌ها

معاون صنایع دستی کشور نیز هدف از برگزاری این جلسه را گفت‌وگو و تعامل به‌منظور گسترش روابط تجاری و فرهنگی میان کشورهای عضو اکو به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی دانست و گفت: «کشورهای عضو اکو با اینکه فرهنگ‌های نزدیک به‌هم دارند، نتوانسته‌اند از قابلیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند و بیشترین منفعت از بازارهای کشورهای عضو اکو، نصیب کشورهای غیر عضو می‌شود.» بهمن نامورمطلق، سیاست‌های غلط دولت‌ها و دخالت بیگانگان را عامل اصلی دور شدن کشورهای همسایه از هم دانست و آن را تراژدی بزرگ منطقه نامید و افزود: «کشورهای عضو اکو با اینکه بیش از هر زمان دیگری نیاز به نزدیکی دارند، هنوز انسجام لازم را پیدا نکرده‌اند.

کشورهای منطقه اکو تنها با پذیرش و احترام متقابل و تعامل و دوستی با یکدیگر است که می‌توانند بر خطرات غلبه کرده و با هم به سوی توسعه همه‌جانبه منطقه حرکت کنند.» به گفته وی، از مهم‌ترین راه‌های تعامل میان ملت‌های منطقه، بسط گردشگری منطقه‌ای و تبادل تجاری به‌ویژه در عرصه صنایع دستی و فرهنگی است.

معاون صنایع‌دستی کشور یادآور شد: «تجارت در حوزه صنایع دستی به منزله مبادله فرهنگی نیز هست؛ به همین دلیل کشورهای عضو اکو باید بیش از حوزه‌های دیگر بر مبادله صنایع فرهنگی تاکید کنند. این در حالی است که قلمرو صنایع دستی و فرهنگی و بازار کشورهای اکو پر از محصولات اغلب نامرغوب کشورهای غیرعضو است.»

در این نشست، تسهیل مبادلات بازرگانی در حوزه صنایع‌دستی میان اعضای عضو با تعرفه‌های ترجیحی، گسترش مبادلات مواد اولیه صنایع دستی میان اعضا، همکاری‌های منطقه‌ای برای ساختارسازی حوزه صنایع دستی در میان کشورهای عضو و هم‌اندیشی اعضا برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌‌سازی برای بالا بردن مصرف صنایع دستی از جمله اهداف مهم برای پیگیری از سوی کشورهای عضو عنوان شد.

همچنین معاون صنایع دستی کشورمان بر فعالیت‌هایی همچون ارتباط بخش خصوصی کشورهای عضو و راه‌اندازی شرکت‌های منطقه‌ای، همکاری تعاونی‌ها و اتحادیه‌های بانوان به عنوان فعال‌ترین و محروم‌ترین قشر در حوزه صنایع دستی و برگزاری نشست مدیران صنایع دستی کشورهای عضو به‌منظور هم‌اندیشی و تسهیل مناسبات گمرکی و تجاری تاکید کرد.

نمایشگاه صنایع‌دستی؛ حلقه ارتباط اعضای اکو

رئیس موسسه فرهنگی اکو در ایران نیز در این نشست پیشنهادهایی برای توسعه صنایع‌دستی‌و ‌فرهنگی ارائه کرد. پروفسور افتخار حسین‌عارف، فعالیت‌های مربوط به نگهداری آثار فرهنگی و هنری در کوتاه‌مدت و چاپ کتاب در این حوزه را موثر دانست و گفت: «برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای که مهم‌ترین عامل جهانی شدن ما است نیز اهمیت بسزایی دارد.» او با بیان اینکه بایدهویت خود را در صنایع‌دستی بجوییم و غرب‌زده نشویم، تاکید کرد: «صنایع‌دستی و هنری تنها نباید در موزه‌ها نگهداری شوند؛ بلکه باید وارد زندگی مردم شده و نگهداری و ارتقای آنها نیز به مردم واگذار شود.»

این نشست که در آن رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شامیل السکروف، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی(اکو)؛ افتخار حسین‌عارف، رئیس موسسه فرهنگی اکو در ایران و نمایندگانی از کشورهای تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و دیگر کشورهای عضو حضور داشتند، صبح دیروز در محل کاخ نیاوران برگزار شد.