گروه گردشگری: تقاضای گردشگری بین‌المللی بین ماه‌های ژانویه و آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی در سراسر دنیا افزایش ۴ درصدی را تجربه کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» براساس جدیدترین آماری که سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) از گردشگران بین‌المللی ورودی منتشر کرده است، تقریبا همه مناطق رشد قابل‌ملاحظه‌ای در این زمینه داشته‌اند. چشم‌انداز دوره مه تا آگوست نیز با قریب به ۵۰۰میلیون گردشگر که پیش‌بینی می‌شود در طول این ماه‌ها به خارج از مرزهای کشور خود سفر کنند، خوش‌بینانه باقی می‌ماند. مقاصد سراسر جهان حدود ۳۳۲میلیون گردشگر بین‌المللی (شامل بازدیدکنندگان یکشنبه) بین ماه‌های ژانویه تا آوریل پذیرفتند؛ رقمی که ۱۶ میلیون نفر بیش از دوره مشابه در سال گذشته میلادی و حاکی از افزایشی ۴درصدی است. این نتایج از یک افزایش ۳/ ۴ درصدی در سال ۲۰۱۴ پیروی می‌کند و روند رو به رشد گردشگران بین‌المللی را در سال‌های اخیر تحکیم می‌بخشد؛ به گونه‌ای که توریسم بین‌المللی از سال ۲۰۱۰ تاکنون به صورت میانگین سالانه ۵/ ۴ درصد رشد را شاهد بوده است.

طالب ریفاعی، دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی در این‌باره می‌گوید: «تثبیت جایگاه گردشگری در اقتصاد با این نتایج عالی باوجود نگرانی‌ها و آشفتگی‌های امنیتی در بسیاری از مناطق جهان، تحسین‌برانگیز است.» به اعتقاد وی، این موضوع مهر تاییدی است بر اینکه توریسم یک بخش اقتصادی است که به صورت شگفت‌آوری انعطاف دارد و می‌تواند به شکل فزاینده‌ای به توسعه بسیاری از کشورها در دنیا کمک و به دولت‌های ملی یادآوری ‌کند گردشگری می‌تواند بخشی از راه‌حل‌ها برای توسعه باشد.

ضعف آفریقا و خاورمیانه، قوت اروپا

طبق این گزارش سازمان جهانی جهانگردی در آمارهای منطقه‌ای، قاره‌های آمریکای شمالی و لاتین با رشد ۶ درصدی این رشد را هدایت می‌کنند و پس از آنها اروپا، آسیا و پاسیفیک و خاورمیانه با رشد ثبت‌شده ۴تا ۵ درصد در ورود گردشگر قرار می‌گیرند.

تخمین زده می‌شود رشد گردشگران ورودی به خاورمیانه تا آوریل بیش از ۴ درصد بوده باشد؛ امری که در ادامه بهبود شرایط منطقه و پس از سه سال کاهش متوالی اتفاق افتاده است.

اما تقاضا در آفریقا پس از سال‌ها رشد قاطع، در سال ۲۰۱۴ تحت تاثیر شیوع ابولا -به عنوان اصلی‌ترین چالش در میان چالش‌های دیگر- تضعیف شد؛ تاجایی که داده‌های محدودی که درحال حاضر برای چهارماه نخست ۲۰۱۵ در دسترس هستند، کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهند و مقاصد آفریقایی در تلاش برای بهبود سوءتفاهمی هستند که بر گردشگری قاره آنها اثر گذاشته است.

البته باید با احتیاط با آمار و ارقام خاورمیانه و آفریقا برخورد کرد؛ چراکه اطلاعات به دست آمده از این مناطق بر اساس داده‌های محدود موجود بوده است. اروپا، بیشترین میزان ورود گردشگران از سراسر جهان را تجربه کرده و رشد ۵ درصدی آن تا ماه آوریل ادامه داشته است. علاوه‌بر این، گردشگران ورودی به مرکز و شرق اروپا با ۷ درصد افزایش، تازه توانسته است به نتایج ضعیف سال ۲۰۱۴ بعد از جنگ اوکراین و رکود اقتصادی روسیه بازگردد.

با اینکه این فصل‌ها برای جنوب اروپا و سواحل مدیترانه فصل کم‌سفر هستند، این مناطق رشد ۵ درصدی خود را قویا حفظ کرده‌اند. بر اساس آمار، شمال و غرب اروپا نیز با رشد ۴ درصدی گردشگران ورودی روبه‌رو بوده که دلیل عمده آن ورزش‌های زمستانی سنتی در این منطقه است.

همچنین قاره‌های آمریکا با ۶ درصد، رشد قابل توجهی در این چهار ماه داشته‌اند. آمریکای لاتین با ۸ درصد و کارائیب با ۷ درصد، درصدر نواحی این منطقه قرار دارند.

تقاضا از ایالات متحده آمریکا برای سفر به مقاصد دوردست نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷درصد رشد داشته و ۲۰ میلیون گردشگر از این کشور در ماه آوریل خارج شده‌اند.

آسیا و اقیانوسیه نیزدر سال‌های اخیر رشد ۴درصدی خود را تثبیت کرده‌اند و در این میان، اقیانوسیه با ۸ درصد و شمال شرق آسیا با ۵ درصد در صدر بوده‌اند. البته میانگین ثبت‌شده ۳درصد در جنوب شرق آسیا در این دوره ۴ ماهه و کاهش سفر به دیگر مقاصد، با رشد ۲۵ درصدی سفر به تایلند به صورت ویژه، جبران شده است.

چشم‌انداز خوش‌بینانه ماه‌های پیش‌رو

براساس برآوردها در فاصله مه و آگوست ۲۰۱۵ و در فصل تعطیلات نیمکره‌شمالی که زمان اوج سفر به شمار می‌رود، نزدیک به ۵۰۰ میلیون گردشگر، سفرهای خارجی خواهند داشت که در مجموع ۴۱درصد تمام گردشگران ورودی بین‌المللی در یک سال را شامل می‌شوند.

بنابر نتایج اخیر شاخص اطمینان توریسم UNWTO، چشم‌انداز این دوره همچنان صعودی و در بالاترین میزان از پیش از بحران سال ۲۰۰۷ به این سو است. خوش‌بینی و نگاه مثبت در تمام حوزه‌های فعالیت وجود دارد. بررسی‌های بین‌المللی همچنین نشان از رشد در رزرو سفرهای هوایی بین‌المللی در فاصله مه تا آگوست ۲۰۱۵دارد. باید گفت به لطف تقاضای بالا برای سفرهای هوایی داخلی (بارشد ۷درصدی) و تداوم رشد سفرهای بین‌المللی (بارشد۴درصدی)، روی‌هم‌رفته رشد رزروها بیش از ۵درصد هستند.

براساس منطقه، رزروهای هوایی بیش ازهمه در آسیا و اقیانوسیه و پس از آن قاره‌های آمریکا و اروپا رشد داشته‌اند؛ درحالی‌که رزروها از یا به سمت آفریقا و خاورمیانه کمتر است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بنابر پیش‌بینی‌های UNWTOدر ژانویه سال‌جاری انتظار می‌رود تعداد گردشگران ورودی رشدی ۳ تا ۴ درصدی در تمام سال ۲۰۱۵ را داشته باشند؛ آماری که همراستای پیش‌بینی ۸/ ۳ درصدی بلندمدت UNWTO برای دوره ۱۰ ساله ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است.