توقف ویزای الکترونیک در ایستگاه دولت

گروه گردشگری، شیما رئیسی: اولویت‌های دولت بسیار است و هنوز نوبت به ویزای الکترونیک نرسیده است. این گفته، پاسخ مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، به پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» در مورد فرجام تصویب طرح ویزای الکترونیک در هیات دولت؛ در حالی که کمتر از یک هفته به پایان سال مانده و تاکنون اعلامی رسمی در مورد نهایی شدن بررسی‌های طرحی که قرار بود تا آخر امسال خبر اجرایی شدن آن اعلام شود، گزارش نشده است.

به گزاش «دنیای اقتصاد»، بهمن ماه سال جاری مسعود سلطانی‌فر با ابراز امیدواری از اعلام خبر خوش امکان صدور ویزای الکترونیک تا پیش از

فرا رسیدن سال نو، گفته بود: بررسی این طرح در کمیته کارشناسی و کمیسیون سیاسی- دفاعی هیات دولت تمام شده و طرح در نوبت ارائه به هیات دولت است.

کارگروه ویژه‌ تعیین کشورهای هدف برای اعمال مقررات لغو ویزا و تسهیل و صدور ویزای گردشگران با مصوبه‌ هیات دولت در ۱۵ آبان‌ماه ۱۳۹۲‌ تشکیل و قرار شد مسوولیت اجرای آن با سازمان میراث فرهنگی باشد و وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات و سازمان توسعه‌ تجارت، نمایندگان تام‌الاختیار خود را به این کارگروه معرفی کنند. سه اولویت برای این کارگروه ویژه تعیین شد؛‌ کشورهایی که ایران به‌طور عام با آنها لغو روادید می‌کند، کشورهایی که گردشگران آنها با تور رسمی به ایران سفر می‌کنند و شامل لغو روادید می‌شوند و کشورهایی که صدور روادید برای آنها تسهیل می‌شود.

در نهایت، چند پیشنهاد از این کارگروه ویژه خارج شد‌؛ تعیین فهرست برخی کشورها برای صدور ویزای فرودگاهی‌، لغو ویزا برای گردشگران سلامت، صدور ویزای رایگان برای تورگردانان خارجی که با هدف آشنایی به ایران سفر می‌کنند‌، افزایش مدت زمان اعتبار ویزای فرودگاهی، تعیین کشورهایی که یک‌طرفه می‌توان با آنها لغو ویزا داشت و صدور ویزای الکترونیکی. از سوی دیگر هم حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه چندی پیش از این خبر، اعلام کرده بود که وزارت خارجه آمادگی دارد تا با هر کشوری به صورت متقابل لغو روادید را اجرا کند.

نماینده اداره کنسولی وزارت امور خارجه نیز در دومین نشست تخصصی- منطقه‌ای شورای راهبری گردشگری سلامت استان‌های غرب و جنوب غرب کشور که در آذر ماه در اهواز برگزار شده بود، از صدور ویزای الکترونیک در آینده‌ای نزدیک خبر داده و این‌گونه اظهار کرده بود: پیش از این تجربه صدور ویزای الکترونیک در فرودگاه اهواز به دلیل نداشتن مصوبه هیات دولت متوقف شد که به زودی با تقدیم لایحه مربوطه به دولت این امر مجددا تداوم خواهد یافت.

ویزا مشکل ما نیست!

در همین حال اما، محمد کرمانی، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی ایران با اشاره به اینکه بحث بازاریابی، شناسایی بازارهای هدف و ضعف در زیرساخت‌ها عمده مشکل ما در رونق گردشگری خارجی است، به دنیای اقتصاد گفت: ویزا، مشکل ما در بخش توسعه گردشگری خارجی و راه حل افزایش تعداد گردشگران ورودی نیست. وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر افراد به دو صورت فردی یا به همراه تور به ایران سفر می‌کنند، افزود: ‌در هر دو صورت پروسه اخذ ویزا، صرف‌نظر از مساله تایید ورود افراد و عدم وجود مشکل در سفرشان به ایران، اصلا طولانی و مشکل‌ساز نیست.

کرمانی در ادامه اظهار کرد: اگر افراد تور را برای سفرشان به ایران انتخاب کنند، فرآیند اخذ ویزا توسط آژانس‌ها انجام می‌شود که این کار برای ما بیش از ۵ تا ۷ روز طول نخواهد کشید و از طریق سامانه الکترونیکی که مربوط به وزارت امور خارجه است انجام می‌شود. رئیس انجمن دفاتر مسافرتی ایران در پایان گفت: اگر در بحث ویزا به دنبال ایجاد تحولی به نفع افزایش ورود گردشگران خارجی هستیم، باید موضوع لغو روادید در دستور کار قرار گیرد.

این در حالی است که معاون رئیس‌جمهور، پیش‌تر با تاکید بر پیگیری بحث لغو روادید از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: وزارت خارجه اعتقاد درستی دارد که لغو روادید را یک‌طرفه نمی‌توانیم انجام دهیم، چون پرستیژ سیاسی کشور دچار خدشه می‌شود؛ چرا که سفارتخانه‌های اروپایی برای اتباع ایرانی که متقاضی گرفتن ویزای ورود به کشورهای اروپایی هستند، مشکلات و موانع جدی را ایجاد کرده‌اند و از آنها مدارک مختلف می‌خواهند؛ به همین دلیل ما نمی‌توانیم یک طرفه لغو ویزا کنیم.

او راه حل مشکلات اساسی در این بخش از حوزه‌ گردشگری را راه‌اندازی «ویزای الکترونیک» دانست و تاکید کرد: برای پیگیری این ویزا مدت‌ها است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت خارجه‌، وزارت کشور و اطلاعات فعالیت می‌کنند. همچنین کارگروه خوبی ایجاد شده که در حال پشت سر گذاشتن موانع هستند. وی یادآور شد که در راستای تسهیل امور مربوط به ویزا، در حال حاضر برای ۱۹۰ کشور دنیا امکان صدور ویزای فرودگاهی دو هفته‌ای فراهم شده است و پیشنهاد شده که اعتبار زمانی این ویزا چهار هفته باشد که در حال بررسی در دولت است.

به هر ترتیب و با وجود نظرات گوناگون در این خصوص، شکی نیست که امکان صدور ویزای الکترونیک، گامی رو به جلو خواهد بود و در شرایطی که همه دولت‌های جهان در ارائه خدمات خود به سمت سیستم‌های الکترونیکی پیش می‌روند، با تسهیل فرآیند صدور و اخذ ویزا، قطعا این اقدام، حرکتی سازنده در بهبود تصویر ایران، به عنوان کشوری که علاقه‌مند به جذب گردشگر است و ارائه خدمات مطلوب و در حد استانداردهای جهانی را مدنظر دارد، خواهد بود. با این همه، اینکه چرا با وجود اظهارات چند باره مقامات مسوول در اجرایی شدن ویزای الکترونیک و اصرار در اعلام این خبر در موعدی مقرر، این بحث در پیچ و خم‌های بررسی و تصویب در هیات دولت مانده یا آنچنان که رحمانی موحد اذعان داشت از اولویت‌های دولت به شمار نمی‌آید، یکبار دیگر بر این مساله صحه می‌گذارد که با وجود اصرار مقامات در اظهارات رسمی خود، پیرامون لزوم توجه به صنعت گردشگری به عنوان یکی از الزامات اساسی اقتصاد ایران، این بخش در واقعیت چندان مورد لطف و عنایت ایشان نیست و گویا جایی در اولویت‌های کاری و فکری آنها ندارد.