توسعه کارگاه‌های  صنایع دستی گردشگرمحور

گروه گردشگری: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از تشکیل کارگروه‌های مشترک میان معاونت گردشگری و صنایع دستی خبر داد. دکتر بهمن نامور مطلق در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابتدا با این ایده که سه حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی بسیار به یکدیگر مرتبطند، تشکیل شد ولی از لحاظ ساختاری ارتباط مشخصی میان آنها تعریف نشد، گفت: در این سال‌ها این سه بخش صرفا در کنار هم چیده و در هم ادغام شدند و متاسفانه در عمل با یکدیگر تعامل چندانی نداشته‌اند.

وی در ادامه افزود: اما خوشبختانه اکنون ارتباطات خوبی میان این بخش‌ها در حال شکل‌گیری است که نتیجه آن را در افزایش ۴۰ درصدی فروش صنایع دستی به موازات رونق بخش گردشگری و افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال ۹۳ شاهد بودیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه معاونت گردشگری و صنایع دستی با یکدیگر به همدلی خوبی رسیده‌اند و این می‌تواند آغاز راه باشد، اظهار کرد: برای ادامه همکاری‌ها و گسترش تعاملات میان این دو معاونت، مباحث ساختاری را در دستور کار قرار داده‌ایم و در گام نخست کارگروه‌های مشترکی تعریف شده است.

نامور مطلق در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که صنایع دستی به غیر از موضوع رونق بخشیدن به گردشگری خرید، از چه طریقی می‌تواند سبب توسعه گردشگری کشور شود، گفت: طراحی و راه‌اندازی کارگاه‌های گردشگرمحور با هدف افزایش فروش که از نوروز ۹۳ آغاز شده، یکی از جنبه‌های تجلی شکل‌گیری و گسترش این تعاملات در حال گسترش است؛ کارگاه‌های گردشگرمحور، با فراهم آوردن این امکان که گردشگر از نزدیک، مراحل و فرآیند خلق یک اثر هنری را تجربه و در ساخت آن مشارکت کند، جذابیت‌های صنایع‌دستی را دوچندان خواهند کرد و اثر مثبتی بر نرخ فروش این صنایع خواهند داشت.