سفر بیش از 1/1 میلیارد گردشگر در سال  2014

گروه ترجمه: براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۴ میزان گردشگران بین‌المللی به ۱۱۳۸ میلیون نفر رسیده که نسبت به سال قبل از آن ۷/۴ درصد افزایش یافته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این سازمان پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل بهبود شرایط اقتصادی جهان، گردشگری بین‌المللی ۳ تا ۴ درصد رشد خواهد کرد. تعداد گردشگران بین‌المللی (افرادی که اقامت شبانه داشته‌اند) در سال گذشته میلادی درحالی به ۱۱۳۸ میلیون نفر رسید که گفته می‌شود ۵۱ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۳ بوده است. بنابراین برای پنجمین سال متوالی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۹، رشد تعداد گردشگران بین‌المللی بیش از میانگین بوده است. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری قاره آمریکا با ۷ درصد و آسیا و پاسیفیک با ۵ درصد بیشترین رشد را ثبت و همچنین اروپا با ۴ درصد، خاورمیانه با ۴ درصد و آفریقا با ۲ درصد با آهنگ ملایم‌تری رشد کرده‌اند. در مناطق فرعی نیز، آمریکای شمالی با ۸ درصد بهترین رشد را تجربه کرده است و مناطق شمال شرق آسیا، جنوب آسیا، جنوب اروپا و مدیترانه، شمال اروپا و حوزه کارائیب همگی با رشد ۷ درصدی در مکان بعدی قرار دارند. طبق برآوردها سال ۲۰۱۴ به‌دلیل افزایش ورود گردشگر به کشورها، شاهد افزایش درآمد صنعت گردشگری بوده است. گزارش درآمد صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۴ قرار است در آوریل سال ۲۰۱۵ منتشر شود. در سال ۲۰۱۳، درآمدهای گردشگری بین‌المللی به ۱۱۹۷ میلیارد دلار رسید که ۲۳۰ میلیارد دلار بیشتر از درآمدهای پیش از بحران ۲۰۰۸ بود.

چشم‌انداز مثبت ۲۰۱۵

سازمان جهانی گردشگری برای سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی می‌کند ورود گردشگران بین‌المللی بین ۳ تا ۴ درصد رشد خواهد کرد. براساس این برآوردها، رشد در آسیا و پاسیفیک بین ۴تا۵ درصد و در آمریکا نیز ۴ تا ۵ درصد خواهد بود و اروپا با ۳ تا ۴ درصد در جایگاه بعدی قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود ورود گردشگران در آفریقا به میزان ۳ تا ۵ درصد و در خاورمیانه ۲ تا ۵ درصد رشد خواهد کرد.

طالب ریفایی، دبیرکل UNWTO، طی روزهای گذشته در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی گردشگری در مادرید اسپانیا گفت: طی سال‌های گذشته، صنعت گردشگری به‌طور شگفت‌انگیزی یک فعالیت اقتصادی قوی و رو به رشد بوده است و از طریق ایجاد میلیون‌ها دلار صادرات و ایجاد میلیون‌ها شغل، در بهبود وضعیت اقتصادی جهان نقش اساسی داشته است. این مساله برای همه مقاصد گردشگری جهان صادق بوده است؛ به‌ویژه در شرایطی که اروپا تلاش می‌کند از دشوارترین دوره اقتصادی خود خارج شود، صنعت گردشگری در این مورد نقش بسزایی داشته است.

وی افزود: گرچه هنوز چالش‌های فراوانی درپیش است، اما انتظار داریم با توجه به بهبود شرایط اقتصادی جهان رشد تقاضا برای گردشگری در سال ۲۰۱۵ ادامه یابد. نکته مثبت این است که قیمت نفت به سطحی کاهش یافته که از سال ۲۰۰۹ تاکنون دیده نشده است. این مساله موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد شد و از طریق افزایش قدرت خرید و هزینه مصرف‌کننده در کشورهای واردکننده نفت، رشد اقتصادی این کشورها را تقویت می‌کند. اما نکته منفی این است که کاهش قیمت نفت بر کشورهای صادرکننده نفت که بازارهای اصلی گردشگری هستند، تاثیر منفی می‌گذارد. این درشرایطی است که شاخص اعتماد سازمان جهانی گردشگری چشم‌انداز مثبت را برای سال ۲۰۱۵ تایید می‌کند. براساس نظرسنجی انجام شده از ۳۰۰ کارشناس گردشگری در سراسر جهان، پیش‌بینی می‌شود عملکرد صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۵ بهبود خواهد یافت؛ البته این پیش‌بینی‌ها نسبت به سال گذشته از خوش‌بینی کمتری برخوردار است.

تحکیم جایگاه توریستی اروپا

چنان‌که گفته شد اروپا با رشد ۴درصدی در سال ۲۰۱۴، با افزایش ۲۲ میلیونی ورود گردشگران رو به رو شد و در این سال ۵۸۸ میلیون گردشگر از این قاره بازدید کردند. به این ترتیب اروپا نیمی از گردشگران بین‌المللی جهان را جذب کرده و پربازدیدکننده‌ترین منطقه جهان بوده است. به لطف این مساله، صنعت گردشگری یکی از عوامل اصلی در احیای اقتصادی اروپا بوده است.

شمال اروپا و اروپای جنوبی و مدیترانه هر دو با رشد ۷ درصدی پیشتاز این رشد بوده‌اند و رشد گردشگری در غرب اروپا ملایم و ۲ درصد برآورد شده است. ورود گردشگران به اروپای مرکزی و شرقی پس از سه سال رشد سریع، در سال ۲۰۱۴ متوقف شده و صفر درصد بوده است.

ورود گردشگران بین‌المللی به آسیا و پاسیفیک با ۵ درصد رشد تا ۱۳ میلیون افزایش یافته و به ۲۶۳ میلیون رسیده و بهترین عملکرد در شمال شرق آسیا و جنوب آسیا هر دو رشد ۷ درصدی ثبت شده است. ورود گردشگران بین‌المللی به اقیانوسیه تا ۶ درصد رشد کرده است اما رشد در جنوب شرقی آسیا ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ کند شده است. به‌طور نسبی قاره آمریکا بهترین عملکرد منطقه‌ای را داشته است؛ به‌طوری که ورود گردشگران بین‌المللی ۱۳ میلیون افزایش یافته و به ۱۸۱ میلیون رسیده است. رشد ورود گردشگران بین‌المللی به این منطقه ۷ درصد بوده است. آمریکای شمالی با رشد ۸ درصدی رو به رو شده و مکزیک افزایش دورقمی ورود گردشگران را ثبت کرده است. حوزه کارائیب نیز رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است. ورود گردشگران به آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هرکدام با رشد ۶ درصدی همراه بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ دو برابر شده و همچنین بالاتر از میانگین جهانی قرار گرفته است.

بوی بهبود از خاورمیانه!

براساس تحلیل‌های صورت گرفته، گردشگری بین‌المللی در خاورمیانه با رشد ۴ درصدی نشانه‌هایی از بهبود از خود نشان می‌دهد و در اکثر مقاصد گردشگری این منطقه نتایج خوبی ثبت شده است. ورود گردشگران به این منطقه ۲ میلیون افزایش یافته و به۵۰ میلیون رسیده است. ورود گردشگران بین‌المللی به آفریقا با رشد ۲ درصدی رو به رو شده که معادل افزایش یک میلیونی گردشگران برآورد می‌شود. این منطقه در سال ۲۰۱۴، میزبان ۵۶ میلیون گردشگر بوده است. گرچه ورود گردشگران به آفریقای شمالی با یک درصد رشد ضعیف بوده است، اما با وجود شیوع ویروس ابولا در برخی از کشورهای غرب آفریقا، منطقه آفریقای سیاه رشد ۳ درصدی ورود گردشگران بین‌المللی را شاهد بوده است.

افزایش تقاضا از سوی بازارهای سنتی

افزایش مخارج گردشگری بین‌المللی از طرف بازارهای اصلی سنتی، کاهش صرف هزینه توسط گردشگران بازارهای بزرگ نوظهور را خنثی کرده است. بازاهای نوظهور در سال‌های گذشته عامل رشد صنعت گردشگری بوده‌اند.

برآورد می‌شود در سال ۲۰۱۴ تعداد کل سفر از چین به خارج ۱۱ میلیون افزایش یافته و به ۱۰۹ میلیون رسیده است. صرف هزینه توسط گردشگران چینی در سه فصل اول ۲۰۱۴، ۱۷درصد افزایش یافته که نسبت به سال‌های قبل دچار کاهش شده است؛ به این معنا که صرف هزینه توسط گردشگران چینی در سال ۲۰۱۲، ۴۰ درصد و در سال ۲۰۱۳، ۲۶ درصد بوده است. چین از سال ۲۰۱۲ تاکنون بزرگ‌ترین بازار خروجی جهان بوده است و گردشگران چینی در سال ۲۰۱۳، ۱۲۹ میلیارد دلار خرج کرده‌اند. در میان دیگر بازارهای نوظهور عمده، صنعت گردشگری فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۴ آشکارا تضعیف شده و ۶- درصد کاهش رشد داشته است، اما به‌رغم کاهش ارزش رئال برزیل در برابر دلار و کندی رشد اقتصادی، گردشگری برزیل با رشد ۲ درصدی رو به رو شده است. برخی از بازارهای کوچک‌تر نوظهور شاهد رشد چشمگیر صرف هزینه توسط گردشگران بوده‌اند؛ به طوری که عربستان سعودی، هند، فیلیپین و قطر همگی با افزایش ۳۰ درصدی یا بیشتر صرف هزینه توسط گردشگران را تجربه کرده‌اند.طبق برآوردهای سازمان جهانی گردشگری افزایش تقاضا از طرف بازارهای اصلی سنتی، کاهش تقاضا از طرف بازارهای بزرگ نوظهور را جبران کرده؛ به گونه‌ای که صرف هزینه توسط گردشگران ایالات متحده، دومین بازار بزرگ خروجی جهان، تا ۶ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این صرف هزینه توسط گردشگران فرانسه ۱۱ درصد، توسط گردشگران ایتالیا ۶ درصد و توسط گردشگران بریتانیا ۴ درصد رشد کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طبق پیش‌بینی‌های دیگر موسسه‌ها و سازمان‌های جهانی، سال ۲۰۱۵ همچنان ادامه رشد صنعت گردشگری را به همراه خواهد داشت؛ گرچه این راه بدون چالش نخواهد بود.