نبض اقتصاد گرماب در دستان کتله‌خور

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: درحالی‌که طی سال‌های اخیر سایه بی‌تفاوتی بر سر غار کتله‌خور سایه افکنده و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این غار شناخته نشده و از ظرفیت‌های گردشگری آن و مفهوم اقتصاد گردشگری برای رونق منطقه استفاده نشده است، امسال با برنامه‌ریزی منسجم و تامین اعتبار قرار است اقداماتی برای ایجاد زیرساخت‌های این غار طبیعی انجام گیرد؛ مجموعه عظیم توریستی- تفریحی که در صورت فراهم‌شدن توجه و ورود سرمایه‌گذار، کلید توسعه اقتصادی شهر گرماب و حتی شهرستان خدابنده خواهد بود. غاری که عنوان بزرگ‌ترین غار طبیعی جهان را یدک می‌کشد، در منطقه‌ای محروم تنها عده محدودی از گردشگران را در روزهای خاصی از سال پذیرا است و البته که با این اوضاع نمی‌توان به درآمدزایی از این جاذبه طبیعی امید داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، این غار دیدنی در ۱۶۵ کیلومتری جنوب غربی استان زنجان قرار گرفته که از طریق جاده آسفالت زنجان- سلطانیه- خدابنده- گرماب و جاده زنجان- بیجار- گرماب و همچنین از طریق جاده همدان- کبودر آهنگ نیز قابل دسترسی است و از شهر گرماب حدود۷ کیلومتر فاصله دارد.

کتله‌خور جزو جاذبه‎های طبیعی شهرستان خدابنده است که طبق نظر کارشناسان و با مطالعات انجام گرفته نزدیک به۳۰میلیون سال قدمت دارد. چندی قبل فرماندار این شهرستان تامین زیرساخت‌ها را در ماندگاری و اقامت گردشگران مهم دانست و در این‌باره گفت: زیرساخت‎های ایجاد شده برای رفاه گردشگران، تقویت سیستم آنتن‌دهی موبایل داخل غار، ساخت سینمای۳ بعدی و سالن انتظار داخل غار است.

باب‌الله فتحی، سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان را مسوول انجام امور عمرانی مربوط به غار کتله‎خور عنوان کرد و گفت:۱۲ سوئیت برای اسکان مسافران با امکانات مطلوب رفاهی ساخته شده و۴ سوئیت دیگر نیز در دست ساخت است.

با این حال مقام عالی این شهرستان، از آمادگی خدابنده برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش‌های رفاهی و خدماتی خبر داد و بالا بودن هزینه‌های سرمایه‎گذاری را سد راه ورود بخش خصوصی عنوان کرد.

در این بین اقتصاد شهر محروم گرماب با فراهم شدن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در قالب ارائه خدمات رفاهی و اقامتی به گردشگران تغییر می‌کند. اقامت گردشگر موجب درآمدزایی برای منطقه می‌شود که با بررسی راهکارهای موجود و معرفی جاذبه‎های بیشتر منطقه، روند توسعه شهری قوت می‌گیرد.

ایجاد بهانه‌های توقف

در همین خصوص، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه پایین بودن حجم بازدیدکنندگان در آسیب رساندن به این غار شگفت‌انگیز بی‌تاثیر است، گفت: رعایت استانداردها از ضروریات لازم برای حفظ و نگهداری چنین جاذبه طبیعی است.

یحیی رحمتی، با ابراز تاسف از اینکه این مجموعه هنوز در حد و اندازه مطلوب ظاهر نشده، بیان کرد: باید زمینه برای شناخت این مجموعه فراهم شود، البته در کنار آن باید بسترها برای حضور گردشگران و علاقه‌مندان به غارنوردی نیز ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به باور شگفت‌انگیز بودن این غار برسیم، تصریح کرد: این غار۱۱ کیلومتر عمق سطحی دارد و تنها هزار متر اول برای بازدید بازگشایی شده و برای ادامه مسیر ویژه غارنوردی باید طرح مطالعاتی انجام گیرد.

رحمتی در ادامه افزود: بازگشایی محوطه حفاظتی می‌تواند برگی از تاریخ غار را نمایان سازد و نباید بدون طرح مطالعاتی بلاتکلیف باقی بماند.

این مقام مسوول، تامین منابع درآمدی برای ساخت زیرساخت‌ها را مهم دانست و گفت: باید۹۰ درصد درآمدزایی در بیرون غار و۵ درصد مابقی نیز از طریق فروش بلیت تامین شود که متاسفانه اکنون تمام منابع مالی از ورودیه غار به دست می‌آید و قطعا این راه حل اساسی نیست و چشم دوختن به فروش بلیت به عنوان منبع درآمدی نمی‌تواند در ایجاد زیرساخت‌ها تاثیرگذار باشد.

به اعتقاد رحمتی باید به این غار طبیعی به دید مجموعه گردشگری نگاه شود که ماحصل این اقدام بالا رفتن میزان توقف گردشگر در سایه فراهم شدن بهانه‌های توقف از جمله ایجاد بازارچه‌های فروش صنایع دستی و غذاهای محلی است.

وی به تاثیر اقتصادی این غار در رونق کسب و کار اهالی شهر گرماب اشاره کرد و افزود: متاسفانه با گذشت سال‌ها هنوز این شهر که در نزدیکی غار قرار دارد، از ظرفیت توریسم برای توسعه شهری سود نبرده است و در۸ سال گذشته اعتبار دولتی برای این غار هزینه نشد و امسال از محل اعتبارات ملی۵۰۰ میلیون تومان و اعتبارات استانی نیز۴۰۰ میلیون تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله تامین آب و انتقال آن، خواناسازی مسیرهای منتهی به غار با هدف تامین امنیت گردشگران و مشخص بودن مسیر و شناسنامه دار کردن جاذبه‌های تاریخی در طول مسیر مصوب شده است. از سوی دیگر قرار است برای توسعه محور گردشگری غار نیز۲۰۰میلیون تومان اعتبار در اختیار شهرداری گرماب قرار گیرد. رحمتی ادامه داد: هم‌اکنون بهانه‌های توقف گردشگر در غار علیصدر پیاده شده و نزدیک به۳ برابر تامین منابع مالی از محل ایجاد فرصت‌های سودآور خارج از مجموعه غار تامین می‌شود و این امر در واقع جزو شروط به جا ماندن مجموعه‌های گردشگری و گسترش دادن مجموعه‌های این چنینی است که رونق اقتصاد گردشگری را در پی دارد.

کتله خور، غاری است آهکی که در برخی نقاط آن گل رس و خاک‌های حاوی اکسید آهن قابل مشاهده است و از نظر قدمت تقریبا همسن غار علیصدر در همدان است. هم‌اکنون در چند کیلومتری این غار «باخلی بلاغ» جزو جاذبه‌های طبیعی منطقه است که با تامین زیرساخت‌ها از سوی شهرداری گرماب در افزایش توقف گردشگران و معرفی منطقه تاثیر دارد. جالب اینکه طی سال‌های اخیر اقدامی برای خواناسازی و ایجاد زیرساخت‌ها در طول مسیر انجام نشده و برای تحقق برنامه‌ها باید منتظر ماند و در این بین با حضور سرمایه‎گذاران بخش خصوصی می‎توان از ظرفیت این غار۳۰ میلیون ساله برای درآمدزایی و توسعه شهرستان بهره‎مند شد.