خانه نقلی کاشان صبح دیروز (۲۲ دی‌ماه)، میزبان دور هم‌نشینی بهره‌برداران اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران بود که پس از ۸ سال از آغاز فعالیت اقامتگاه‌ها به‌منظور شکل‌دهی به یک تشکل واحد دور هم جمع شدند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی این نشست با حضور اکبر رضوانیان و مرضیه مطهری صاحبان خانه نقلی و فعالان و صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی از سراسر کشور و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کاشان، مسوول طبیعت‌گردی و کارشناس سرمایه‌گذاری این استان برگزار شد. البته قرار بود رضا فیاضی رئیس طبیعت‌گردی در این دورهمی حضور یابد که به جای او پورنگ پورحسینی، کارشناس کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان در این جلسه حاضر شد.

در بهمن‌ماه سال گذشته مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با حضور در خور بیابانک بر اهمیت توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاکید کرده بود در این راستا بهره‌برداران این اقامتگاه‌ها بر آن شدند تا تشکلی مستقل از سایر اقامتگاه‌ها تشکیل دهند؛ چرا که معتقدند اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل یا مهمانپذیر نیستند و قواعد و ضوابط خاص خود را دارند.

چنانکه رضوانیان با تاکید بر این موضوع گفت: چندی است نامه‌های متعددی از اتحادیه مهمانپذیرها بابت دریافت جواز از آنها دریافت می‌کنیم این در حالی است که ساز‌وکار اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هتل‌ها و مهمانپذیرها متفاوت است اما به‌دلیل نبود قواعد و استانداردهای مشخص و مصوب ناچاریم با یکی از اتحادیه‌های هتل‌ها و مهمانپذیر‌ها هماهنگ شویم.

سیدهاشم طباطبایی نیز با اشاره به آنکه نبود آیین‌نامه مشخص در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی سبب شده تا هر ارگان و سازمانی به خود اجازه بدهد که در امور این اقامتگاه‌ها دخالت کند، گفت: تاکنون جهت تاییدنامه تمدید مجوز بارها به شهرداری و سایر بخش‌ها پول‌های هنگفتی دادیم این در حالی است که با توجه به فاصله اقامتگاه تا شهرداری یا آتش‌نشانی نمی‌توانیم از هیچ‌یک از خدمات آنها استفاده کنیم اما باید هزینه هنگفتی در این خصوص بپردازیم.

مازیار آل داوود، کارآفرین گردشگری نیز با تایید صحبت‌های طباطبایی تاکید کرد: آنچه ما در راستای اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام می‌دهیم برای حفظ فرهنگ و توسعه منطقه بومی کشور است اما سایر ارگان‌ها به هر منظوری از ما پول‌های هنگفتی دریافت می‌کنند. به گفته او، توریست با حضور در ایران به غیر از هتل ۵ستاره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز نیاز دارد از این رو نیازمندیم تا ساختار این حوزه را مشخص کنیم.

مهدیه لطفی، مسوول طبیعت‌گردی اصفهان در ادامه سخنان آل داوود از دریافت چنین گزارش‌هایی ابراز بی‌اطلاعی کرد این در حالی است که به گفته آل‌داوود نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خور و بیابانک از چنین مواردی مطلع است.

پوررنگ پورحسینی، کارشناس کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان نیز در ادامه این دورهمنشینی تصریح کرد: ایجاد یک تشکل در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی یک هدف راهبردی است. او پیشنهاد داد که؛ اقامتگاه بوم‌گردی تشکل مستقلی را تشکیل دهد و قول داد سازمان هیچ دخالت مستقیمی در این حوزه نداشته باشد.

در پایان این جلسه هم‌اندیشی قرار بر این شد که کمیته سه نفره‌ای به نمایندگی از جمع، پیگیر امور مربوط به این اقامتگاه‌ها باشند.