مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم برزیل وارث بزرگ‌ترین مجموعه حیات گونه‌های گیاهی و جانوری دنیا است. جنگل‌های آمازون که حدود ۸۴۰ میلیون جریب از جنگل‌های انبوه مناطق گرم و پرباران را دربرمی‌گیرد در شمال این کشور واقع شده است. در کنار طبیعت بی‌نظیر و فرهنگ بومی منحصربه‌فرد این کشور با کارناوال‌های مشهور در سطح بین‌المللی، میزبانی از دو اتفاق ورزشی بزرگ دنیا - جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۴ و برگزاری بازی‌های المپیک در سال ۲۰۱۶- برزیل را با رشدی بی‌سابقه در بخش گردشگری مواجه کرده است. تنها در سال ۲۰۱۲ گردشگری برای ۸۰کمپانی بزرگ فعال در این عرصه درآمدی بالغ بر ۵۷میلیارد رئال برزیل دربرداشته است و از طریق این کمپانی‌ها ۱۱۵ هزار نفر صاحب شغل شده‌اند. در طول هشت سال گذشته شمار رویدادهای بین‌المللی در برزیل از ۲۸ به ۳۶۰ رویداد در طول سال افزایش یافته و این امر برزیل را از منظر رشد رویدادهای بین‌المللی در رتبه پنجم قرار داده است. شهرهایی که در سال ۲۰۱۴ میزبانی جام جهانی فوتبال را بر عهده داشتند، رویدادها و اتفاقات دیگری را نیز سازماندهی کرده بودند.

وزارت فرهنگ در بخشی از سیاست‌گذاری‌های خود برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری را که برگرفته از فرهنگ فولکلور و غنی بومیان برزیل است مدیریت کرده بود. از چند سال پیش‌تر دولت برزیل به‌منظور توان‌افزایی اقتصادی بنگاه‌های گردشگری و کمک به تولید شغل و درآمد بیشتر برای شهروندان اقدام به پرداخت وام از طریق بانک‌های گوناگون کرد. به عبارتی دولت کوشیده است تا پیش از جاری شدن رود خروشان گردشگری در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ حوضچه‌ها و سدهای بزرگ و کوچکی را به‌دست افراد بومی ایجاد کند تا بیشترین میزان منفعت ممکن را برای مردم کشور ذخیره کند. اما این تنها بخشی از اقداماتی بوده که صورت گرفته است. بی‌گمان ورود خیل عظیم گردشگران به کشوری با حساسیت‌های محیط‌زیستی بالا، نگرانی‌هایی را در زمینه حفاظت از محیط زیست با خود به همراه دارد.

در نخستین گام برنامه‌های بسیاری برای توان‌افزایی جوامع بومی و محلی به‌منظور تشویق آنها به حفاظت از محیط زیست در عین بهره‌برداری از آن به اجرا درآمدند. برخی از استراتژی‌های به‌کار رفته جهت توان‌افزایی جوامع محلی شامل افزایش مشارکت آنها در فعالیت‌‌های گردشگری، ارائه برخی آموزش‌های لازم به آنها، دادن آگاهی و آموزش برخی مهارت‌ها، انتخاب برخی از اعضای جامعه محلی به عنوان نماینده در جلسات هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری، پرداختن مبالغی پول برای تشویق آنها به انجام ارزیابی‌های لازم و در نهایت برقراری ارتباط میان آنها با سیاست‌گذاران است.

آنچه مسلم است برای کشوری با بدهی‌های اقتصادی فراوان و پتانسیل‌های کم‌نظیر برای جلب گردشگران استفاده هوشمندانه از فرصت‌های گردشگری پیش رو و توزیع هرچه بیشتر منافع در میان مردم می‌تواند گامی موثر برای حل مشکلات اقتصادی باشد. در تمامی این اقدامات هدف نهایی ایجاد شغل و درآمد بیشتر برای شهروندان و همچنین دست یافتن به توسعه‌ای پایدار و درونزا است.