15 پرواز آمریکایی بر فراز آسمان ایران

گروه بنگاه‌های اقتصادی، نفیسه آفرین‌زاد: روز گذشته با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و معاون علمی - فناوری ریاست‌جمهوری و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی ایران در منطقه آزاد کیش آغاز به‌کار کرد و در این نمایشگاه، اخبار مهم این حوزه، در زمینه «ارائه خدمات هوانوردی به ۱۵پرواز عبوری آمریکا از فضای کشور»، «آزادسازی واردات هواپیما به کشور» و نیز «تبدیل ایران به قطب صنعت هوانوردی و گردشگری منطقه» اعلام شد. ایمنی آسمان ایران

در کنفرانسی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه کیش با روند پرشتاب انجام می‌شود، گفت: «کیش» به مرکزی مناسب برای ترانزیت مسافر و خدمات هوایی و گردشگری تبدیل خواهد شد.

علی‌اصغر مونسان گفت: فرودگاه جزیره کیش توانایی پذیرش ۲ میلیون مسافر و برقراری ۳۰ هزار سورتی پرواز ورودی و خروجی در سال را دارد؛ یعنی به‌طور متوسط روزانه ۶۰ سورتی پرواز و ۶ هزار مسافر داخلی و خارجی در این منطقه جابه‌جا می‌شوند که در ایام پیک سفر روزانه ۱۰۰ سورتی پرواز انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌های کشور نیز با اشاره به امنیت فضای ایران برای عبور پروازهای خارجی گفت: ۱۵ پرواز آمریکایی در قالب ۷ شرکت باری و مسافری آمریکایی از فضای کشور ایران استفاده می‌کنند. محمدعلی ایلخانی ادامه داد: ۹۲ راه هوایی داریم که حدود ۵۹ هزار کیلومتر طول دارد و با ۱۰ دستگاه رادار به ۷۰ کشور خدمات سرویس هوانوردی به‌ویژه در حوزه گردشگری ارائه می‌دهد.

وی اظهار کرد: در ۷ ماه ابتدای امسال، ۵/۲۸ میلیون نفر مسافر و گردشگر در مسیرهای داخلی و بین‌المللی پذیرش شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲ درصد رشد داشت. وی بیان کرد: نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌ها، در پروازهای داخلی رشد ۴ درصدی و در پروازهای بین‌المللی رشد بیش از ۲۳ درصدی داشته است.

آزادسازی واردات هواپیما به کشور

همچنین در این مراسم، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان هواپیمایی به تازگی امکان ورود هواپیما به کشور و تملک آن توسط هر شخص حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی را با رعایت ضوابط مربوط فراهم کرده است. علیرضا جهانگیریان با بیان اینکه کمبود ناوگان مناسب در سال‌های گذشته تاکنون مشکلاتی فراهم کرده، یادآور شد: از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم برای تقویت ناوگان هوایی کشور در بخش بار و مسافر به‌ویژه در حوزه گردشگری، سرمایه‌های خود را در این حوزه به جریان بیندازند.

وی افزود: ایران جزو اولین امضاکنندگان پیمان شیکاگو است و برقراری پروازهای ایمن هواپیماهای داخلی و خارجی که از مفاد این عهدنامه است، توسط ایران رعایت می‌شود، اما غربی‌ها صنعت هوایی غیرنظامی ما را تحریم کرده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در دو ماه گذشته، پروازهای جدیدی در آسمان کشور پذیرش شده است و عبور هواپیما از فضای کشور از رقم ۴۵۰ پرواز در روز به ۹۰۰ پرواز در روز رسیده است؛ این در حالی است که کشورهای غربی هم که ما را تحریم کرده‌اند، از فضای کشور استفاده می‌کنند، اما در کشورهای خودشان به ما امکانات ارائه نمی‌دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز اظهار کرد: در این راستا، در معاونت علمی و فناوری، ستاد هوایی و هوانوردی تشکیل دادیم تا زیرساخت ارتباطی صنعت با بدنه دولت فراهم شود. سورنا ستاری گفت: صنعت هوانوردی باید در بخش خصوصی توسعه یابد. هم‌اکنون در حوزه هواپیماهای سبک، شرکت‌های داخلی در حال رقابت با شرکت‌های خارجی هستند. وی یادآور شد: کشور در صنعت هوایی تشنه واردات تکنولوژی است.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیز در سخنان خود خاطرنشان کرد: صنعت ساخت پهپاد در کشور بومی شده است و می‌توانیم هر نوع پهپاد را با هر مشخصاتی در کمتر از دو سال بسازیم. منوچهر منطقی اظهار کرد: از اهداف کلان سند جامع توسعه هوافضای کشور، پیاده‌سازی سیستم‌های نوین مدیریت استراتژیک هوایی و ایجاد ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بخش هواپیما، هوانوردی عمومی در حال تبدیل شدن به صنعت بومی است که هواپیماهای ۲، ۴، ۶ و ۸ نفره را تولید می‌کنیم و در هواپیماهای ۵۰ تا ۶۰ نفره توانمندی‌های خوبی داریم. رئیس سازمان صنایع هوایی افزود: درآمد صنعت در سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی ایران یکصد شرکت داخلی و خارجی حضور یافتند. کشورهای خارجی نظیر امارات، چین، آلمان، روسیه، ایتالیا، سوئد و... از جمله کشورهایی هستند که دستاوردهای خود را در صنعت هوانوردی در این نمایشگاه ارائه می‌کنند.