معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران گردشگری گفت: در اینجا قصد ندارم از جایگاه یک مسوول دولتی سخن بگویم بلکه با توجه به نشست‌های متعددی که با سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه داشته‌ام به نمایندگی از آنها سخن خواهم گفت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سعید شیرکوند افزود: در کشور ما برای تامین منابع از دو رویکرد توسعه‌ای و اقتصادی بهره گرفته می‌شود و ما نیازمند نگاه توسعه‌ای به گردشگری هستیم. وی ادامه داد: از آنجا که ما بانک توسعه‌ای خاص برای تامین نیازهای این بخش نداریم، دولت صندوق توسعه ملی را برای رفع نیازهای صنایع مقرر کرده است. وی با بیان این مطلب که رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر گردشگری به عنوان حوزه‌ای اشتغال‌زا داشته و این امر به عنوان یکی از محورهای سفرهای استانی همواره مطرح بوده است، گفت: صنعت گردشگری با این تاکیدات باید از حمایت بانکی ویژه‌ای برخوردار شود.

سعید شیرکوند با تقسیم مشکلات سرمایه‌گذاران عرصه گردشگری به چهار گروه، ادامه داد: اولین گروه سرمایه‌گذارانی هستند که پروژه خود را تمام کرده اما توان بازپرداخت تسهیلات را به واسطه رکود گردشگری در سال‌های قبل و تورم شکل گرفته ندارند، از این رو آنها درخواست استمهال در تسهیلات را دارند. وی گروه دوم را افرادی معرفی کرد که پروژه خود را شروع کرده اما به واسطه تورم ۴۰ و ۵۰ درصدی شکل گرفته با آغاز پروژه، برآوردهای اولیه‌شان از میزان سرمایه تغییر کرده و نیاز به متمم و تجدیدنظر از سوی بانک‌ها را دارند.

سرمایه‌گذارانی که با توجه به فضای کسب‌وکار شکل گرفته در گردشگری و رشد حضور گردشگران خارجی علاقه‌مند به حضور و به‌کار انداختن سرمایه‌شان در این عرصه شده‌اند، سومین گروهی بودند که شیرکوند در سخنان خود به آنها اشاره و تصریح کرد: این افراد حس می‌کنند فضای صنعت گردشگری نسبت به سایر بخش‌های صنعت یا کشاورزی چابک‌تر است، منتهی آنها نیاز به کمک بانک‌ها برای اطمینان از اتمام پروژه‌شان دارند. وی در خاتمه سخنانش به گلایه برخی سرمایه‌گذاران از عدم توان ارزیابی مشاور بانک در پروژه‌های گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: آنها معتقدند پروژه‌های گردشگری در سیستم بانکی ما مهجور مانده و بانک‌ها ترجیح می‌دهند وارد این بخش نشوند.