یک چهارم رشد اقتصادی کشور؛ مرهون گردشگری

گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای که بتواند بیشترین سود را با کمترین هزینه در پی داشته باشد این روزها بیش از هر حوزه‌ای قابل اطلاق به گردشگری است؛‌ این صنعت توانسته است با داشته‌های اندک به واسطه دهه‌ها بی‌توجهی طی یک بازه زمانی کوتاه با تدابیر اتخاذ شده توسط دولت یازدهم سهم قابل‌توجهی از رشد اقتصادی را به خود اختصاص دهد؛ با این حال سرمایه‌گذاران این عرصه همچنان با مشکلات متعددی برای گسترش کسب‌وکار خود مواجهند و معتقدند فضای گردشگری برای آنها همانند همتایان خود در کشورهای همسایه باید مهیاتر باشد. معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در همایشی که شامگاه دوشنبه ۷ مهر با عنوان تجلیل از سرمایه‌گذاران باهمت گردشگری با حضور ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سعید شیرکوند معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری از سراسر کشور برگزار شد؛ تلاش کرد فضایی را برای گفت‌وگو و ارائه مشکلات بانکی سرمایه‌گذاران و پاسخ‌ عالی‌ترین مقام بانکی کشور به این مسائل ایجاد کند.

نزدیکی سهم گردشگری به صنعت و معدن در رشد اقتصادی کشور

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، رئیس بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه یک درصد از رشد ۶/۴ درصدی اقتصاد کشور در سه ماهه نخست امسال به صنعت گردشگری و هتلداری اختصاص داشته است، اظهار کرد: این در حالی است که صنعت و معدن سهمی یک و نیم درصدی از این رشد دارد.

ولی‌الله سیف به تاکیدهای رئیس‌جمهور برای رشد این صنعت اشاره کرد و گفت: ما از ظرفیت‌های زیادی در این بخش برخورداریم که تاکنون فرصت استفاده از آنها محقق نشده است، نمونه آن گزارش‌های موجود از رتبه بالای ایران در جاذبه‌های گردشگری در کنار سهم اندک ما در این حوزه است و این امر موجب شده است اشتغال غیرمستقیم ۱۱ درصدی از این صنعت، به هفت تا هشت درصد در ایران برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به درخواست‌های معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پاسخ داد و گفت: نظام بانکی ‌می‌تواند تامین مالی کوتاه‌مدت را انجام دهد، اما از آنجا که بازار سرمایه در ایران از رشد کافی برخوردار نبوده، اقتصاد ما به اقتصادی بانک‌محور تبدیل شده است. رئیس بانک مرکزی در همین رابطه به فقدان بانک توسعه‌ای در کشورمان اشاره کرد و افزود: صندوق توسعه ملی با نرخ ترجیهی

۱۶ درصد جایگزینی برای این بانک در ایران است. وی اولویت‌ نظام بانکی را تامین سرمایه در گردش دانست و گفت: پیش‌بینی ما برای تسهیلات سال ۱۳۹۳ مبلغی در حدود

۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن نیز صرف نگهداشت وضع موجود یعنی تامین سرمایه در گردش می‌شود؛ پس از آن تسهیلات به پروژه‌هایی اختصاص داده می‌شود که ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها تکمیل شده‌اند و با یک کمک کوچک قادرند وارد چرخه تولید شوند.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به این خواسته شیرکوند که نظام بانکی، تسهیلاتی را نیز برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای ورود به این حوزه اختصاص دهد، گفت: در سال ۹۳ امکان اجرای این درخواست وجود ندارد، زیرا امکان بررسی توجیه آنها مهیا نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات معوقه برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری که شیرکوند خواستار استمهال در آنها شده بود گفت: اگر پروژه‌ای بدهی معوقه داشته باشد اما با بررسی صورت گرفته توسط بانک مشخص شود با ارائه تسهیلات جدید امکان بازپرداخت وجود دارد، این امر انجام می‌شود، اما اگر پروژه نارسایی مالی شدید داشته باشد باید این مشکل به شکل ویژه‌ای حل شود.

سیف درباره این ادعا که کارشناسان بانکی درباره پروژه‌های گردشگری تخصص کافی ندارند، اظهار کرد: بانک‌ها درگیر پروژه‌های زیادی در این زمینه بوده و مشکلی از این لحاظ ندارند.

نخستین تسهیلات صندوق توسعه برای توریسم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این همایش از تهیه طرح ۱+۵ خبر داد و گفت: این طرح پیشنهاد بودجه‌ای ما به معاونت برنامه و بودجه برای اصلاح کاستی‌هایی است که در این بخش مشاهده می‌کنیم.

مسعود سلطانی‌فر با بیان اینکه مشکلات صنعت گردشگری در یک بازه زمانی کوتاه حل نخواهد شد، تاکید کرد: این تصور که بانک‌ها با یک نامه مشکل تسهیلات این پروژه‌ها را حل کنند، محقق نخواهد شد و آنها توجیه اقتصادی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در نظر می‌گیرند. وی با مقایسه صنعت گردشگری و پتروشیمی اظهار کرد: در کشورمان بستری همانند گردشگری که برای آن ۳۰۰ میلیاردتومان هزینه و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برداشت کنید وجود ندارد؛ حتی پتروشیمی نیز از این قابلیت برخوردار نیست. از این رو دولت و مجلس باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز جهانی گردشگری نیز در همین راستا صورت گرفت.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی همچنین برای توجیه طرح‌ها و برنامه‌های خود حضور موثری را در کمیسیون بودجه و فرهنگ داشت، ‌گفت: تلاش‌ها و پیگیری‌های مداوم ما در صندوق توسعه ملی هم منجر به مصوب شدن پروژه گردشگری به‌عنوان اولین پروژه این صندوق شد.

بهترین راهکار نجات اقتصاد از نفت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این همایش نیز در سخنان خود از گردشگری به‌عنوان بهترین راهکار نجات اقتصاد کشور از تکیه بر نفت نام برد و گفت: معافیت‌های مالیاتی و بهره‌گیری از صندوق توسعه ملی از جمله مصوباتی هستند که مجلس شورای اسلامی در راستای رهاسازی اقتصاد از نفت و پررنگ کردن نقش گردشگری انجام داده است. غلامرضا کاتب با بیان این مطلب که یکی از موضوعات اصلی برنامه ششم توسعه به گردشگری، جهانگردی و ایرانگردی اختصاص می‌یابد اظهار کرد: این در حالی است که بر اساس نشستی که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با معاون اول رئیس‌جمهور داشت، مقرر شد در این برنامه تنها ۱۰ موضوع اصلی در این برنامه مطرح شود. از این رو این موضوع باید در درآمدزایی سال ۱۳۹۴ و برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، همایش تجلیل از سرمایه‌گذاران گردشگری در حالی پایان یافت که در آن برخی از سرمایه‌گذاران برای اتمام پروژه‌های خود امیدوار شدند و کسانی که انتظار داشتند با کمک و تسهیلات دولتی پروژه‌های جدید خود را آغاز کنند حداقل به این نکته آگاه شدند که در مراحل ابتدایی کارشان نمی‌توانند از تسهیلات موجود در صندوق توسعه ملی بهره بگیرند. گفت‌وگوی سرمایه‌گذاران این عرصه از سراسر کشور که در حاشیه همایش صورت گرفت در کنار ایجاد فضایی برای گفت وشنود با مسوولان دولتی از دیگر فرصت‌های ایجاد شده در این نشست بود. بی‌شک برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌هایی می‌‌تواند علاوه‌بر تبادل تجربیات میان فعالان این حوزه به شکل‌گیری یک نهاد متشکل از چنین فعالانی یاری رساند.